Kā es iegādājos Tesla ar valsts atbalstu?
Valsts šobrīd sniedz ļoti ievērojamu atbalstu, lai iegādātos gan jaunu, gan lietotu elektroauto. Kā es to izmantoju, lai nopirktu Tesla Model 3?
Valsts šobrīd sniedz ļoti ievērojamu atbalstu, lai iegādātos gan jaunu, gan lietotu elektroauto. Kā es to izmantoju, lai nopirktu Tesla Model 3?
Kopš uzsāku šo rakstu sēriju, vieni no populārākajiem jautājumiem ir par to, kā tika iegūts valsts atbalsts un kuru pārdevēju izvēlējos, lai to iegūtu. Manā skatījumā process bija gaužām vienkāršs un bez pārsteigumiem. Šajā rakstā es to aprakstīšu.
Kur sākt?
Latvijā ir atbalsts elektroauto iegādei iet caur vienu no emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) valsts budžeta programmām. EKII ir radīts ar mērķi mazināt klimata pārmaiņas un nodrošināt pielāgošanos klimata pārmaiņām. Latvija virzās uz klimatneitralitāti 2050. gadā un mērķis ir līdz 2030. gadam panākt vismaz par 55% mazāk siltumnīcefekta gāzu emisiju salīdzinot ar 1990. gadu. EKII finansē no valstij piederošo Eiropas Savienības emisijas kvotu (EUA) un Eiropas Savienības aviācijas emisiju kvotu (EUAA) izsolīšanas. Tātad, šī nauda nav nodokļu nauda un to nevar novirzīt citiem mērķiem kā tikai emisiju samazināšanas projektos.
Šobrīd valsts lietota elektroauto iegādei caur EKII programmu sniedz 3350 EUR cilvēkiem, kam nav Latvijas Goda ģimenes apliecība, un 5000 EUR vai 6750 EUR, ja sēdvietu skaits ir vismaz 7, tiem, kam ir šī apliecība. Šo atbalstu ir iespējams saņemt tikai tiem elektroauto, kas iepriekš nav bijuši reģistrēti Latvijā. To saņem nevis sev makā, bet gan caur kādu no reģistrētajiem auto tirgotājiem, kam arī ir jānes savs pienesums, kam jābūt vismaz 500 EUR apmērā. Vēl papildus var saņemt 2000 EUR, ja tiek norakstīts kāds īpašumā esošais iekšdedzes auto.
Tamdēļ, ka vēl neesmu apveltīts ar Latvijas Goda ģimenes apliecību un manā īpašumā nav iekšdedzes auto, kur nu vēl tāds, ko norakstīt, es pretendēju uz 3350 + 500 EUR atbalstu. Tikai, kur lai atrod reģistrēto auto tirgotāju? Par laimi EKII ir sarakstu ar reģistrētajiem tirgotājiem publicējis šeit. Tur ir vēl daudz citas interesantas informācijas, ja ir interese iedziļināties, piemēram, kādi transportlīdzekļi var pretendēt uz atbalstu.
Pirms pieminu, kuru tirgotāju izvēlējos, piebildīšu, ka šis nav reklāmas raksts, bet gan pieredzes raksts. Es izvēlējos Autopiegade.lv jeb Excellente Auto SIA. Izvēle par labu viņiem nāca pavisam vienkārši – man ir persona, kuram uzticos, un viņš teica, lai izvēlos viņus. Protams, pajautāju cenu par pakalpojumu un vēl šo un to, lai pārliecinātos, ka palieku ar viņiem.
Kā dabūt atbalstu?
Kad es biju ar auto tirgotāju vienojies par iegādi, sākās nākamais solis. Tamdēļ, ka neesmu no tiem, kas var no konta nolikt padsmit tūkstošus, man vajadzēja bankas finansiālo atbalstu. Arī šeit neveicu tirgus aptauju. Tā vietā paļāvos uz savu iepriekšējo pieredzi un izvēlējos savu līdzšinējo banku.
Kad visu bijām sarunājuši un drošības nauda bija iemaksāta, sākās dancis ar EKII. Man gan tur nekas nebija jādara, ja neskaita viena trīspusēja (manis, auto tirgotāju un EKII) līguma parakstīšanu, jo valsts finansējumu piešķir auto tirgotājam (manā gadījumā Excellente Auto SIA) un auto tirgotājs šo atbalstu nodod tālāk man. Pēc tam visas sarunas par valsts finansējumu bija starp auto tirgotāju, EKII un banku.
Pirmā iemaksa… Vai tomēr?
Ar banku sarunas bija ļoti standarta. Tur nav daudz ko komentēt, ja neskaita pirmās iemaksas apmēru un avotu. Daudzi nezina, ka ir iespēja šo atbalstu novirzīt kā pirmo iemaksu. Lai gan man jau depozīts bija iemaksāts un varēju samazināt mēnešmaksājumu, ja mana pirmā iemaksas būtu depozīts + valsts atbalsts, es izvēlējos atgūt depozītu un pirmajai iemaksai atvēlēt tieši tik, cik ir valsts atbalsts. No mana skatu punkta, es ieguvu mašīnu bez pirmās iemaksas un ļoti sakarīgu mēnešmaksājumu.
Tādā veidā sanāca, ka es nevienā brīdī pat neredzēju valsts atbalstu. Tas no EKII, nonāca pie auto tirgotāja, kas to nodeva bankai.
Alternatīvas
Ne visiem ir jāiet šāds scenārijs, kā es to darīju, lai iegūtu savā rīcībā elektroauto, bet ticu, ka vairums privātpersonu tieši šādā veidā iegūs to – auto tirgotājs + banka. It īpaši tagad, kad elektroauto gan jauni, gan lietoti kļūst aizvien pieejamāki, kas nozīmē, ka tos aizvien vairāk cilvēku var atļauties ar vai bez bankas iesaistes.
Ir arī dzirdēts, ka tā vietā, lai ņemtu auto finansējumu, var ņemt patēriņa kredītu. Teorētiski tādā veidā var samazināt procentu maksu, bet es to neesmu gana pētījis. Protams, var arī iztikt vispār bez bankas.
Tomēr šobrīd, lai arī kā grozītos ar finansēšanas jautājumu, lai iegūtu valsts atbalstu, ir jāņem starpnieks, kas pārdot ārzemēs esošo elektroauto tev šeit Latvijā. Tādā veidā valsts nodrošinās, ka tiek pēc iespējams godīgāk piešķirts atbalsts.
Lietu secība
Ņemot vērā, ka pats nevari saņemt valsts atbalstu, ir noteikta secība jāievēro:
- Atrodu ārzemēs elektroauto/sludinājumu
- Atrodu vietējo auto tirgotāju, kas ir EKII sarakstā (var arī izlaist pirmo soli un iedot auto tirgotājam uzdevumu atrast elektroauto, kas atbilst vēlmēm)
- Auto tirgotājs nopērk un atved mašīnu
- Auto tirgotājs vienojās ar EKII par atbalsta piešķiršanu + EKII noteikumi paredz, ka tirgotājam ir jādod 500€ vai līdzvērtīgu atbalstu no sevis klāt
- Parakstam trīspusēju līgumu
- Es vienojos ar banku par finansējumu (ne visiem aktuāli)
- Parakstam trīspusēju līgumu
- Mašīna tiek reģistrēta
- Mašīna tiek ekspluatēta
- Atskaitos reizi gadā par nobraukumu līdz tiek izpildīti EKII nosacījumi (5 gadu ietvarā ir jānobrauc vismaz 52000 km)
Tālāk
Šajā rakstā virspusēji aprakstīju savu pieredzi ar valsts atbalsta iegūšanu, lai iegādātos savu Tesla Model 3. Šis ir tikai viens no nu jau vērā ņemamas rakstu sērijas, kurā aprakstu savu pieredzi ar šo mašīnu, sākot no finansēšanas un beidzot ar visu, kas man (ne)patīk mašīnā. Daudzi joprojām uzskata, ka elektroauto ir pārāk dārgi, bet ieteiktu skatīties tālāk par SS.lv….
Šis būs garš process mums visiem kopīgi un, lai sekotu personīgāk līdzi, aicinu piesekot man Threads vai X platformās, kur tad arī mēģināšu uzturēt to personīgo saikni. Tāpat arī droši iepazīstieties ar Uzlādēts.lv lietotā elektroauto piedzīvojumu 2.0 rakstu sēriju:
- Lēciens (ne)zināmajā: Kāpēc es (atkal) nopirku lietotu elektroauto?
- Medības, izvēloties lietotu elektroauto: Kā es atradu savu?
- 5 īpašības, kas man nepatīk manā lietotajā Tesla Model 3
- Kā es dabūju savai Tesla izdevīgāko KASKO?
- Kā es iegādājos Tesla ar valsts atbalstu?
Droši raksti komentāros, ko vēlētos uzzināt nākamajos rakstos!
Klau, bet vai ir kāds atbalsta mehānisms, ja auto iegādājos uz uzņēmumu? Tā nu ir sanācis,ka es kā uzņēmuma īpašnieks nevaru sev atļauties maksāt tādu algu, lai sanāktu līzingam kā privātpersonai, bet uz uzņēmumu varu to izdarīt brīvi..
Uz cik mēnešiem beigās paņēmi mašīnu? Respektīvi kāds ikmēneša maksājums? Diezgan labi, ka varēji pirmajai iemaksai novirzīt atbalstu .Laba cena sanāk beigās
Ja vēlos nopirkt lietotu ev no Lietuvas un saņemt ekii atbalstu vai ir kādi ierobežojošie faktori? Izlaiduma gads, nobraukums? Pirkumam jābūt uz importētājfirmu un vai 500 eur nosedz viņu daļu? Vai var pirkt pa tiešo no tirgotāja LT un pieteikties atbalstam? Kadus papīrus jāiesniedz ekii, lai dabūtu atbalstu?
Nevar pats pieteikties. Tirgotājs pats visu sakārtos ar EKII. Ir dzirdēts, ka daži tirgotāji par savu pakalpojumu paņem atbalsta apmēru – meklē citus. Nav ko atbalstīt tādus.
Ir daži ierobežojumi, kas minēti šeit – https://ekii.lv/index.php?page=auto-iegade-2
Svarīgākie:
Nākamajos rakstos. Viss par uzlādi mājās un ārpus. Kā tagad ziemā? Lādēšānas izmaksas, patērētais laiks utt.. Piemērs cik izmaksā uzlāde mēnesī un attiecīgais mēneša nobraukums.
Man jo interesantāk – dzīvoju dzīvoklī un nav savas mājas uzlādes. To noteikti aprakstīšu. Negalvoju, ka tas būs nākamais raksts.
Kautkāds sviests. Kam vajag elektro auto?? Un norakstīt labu iekšdedzes auto kas noderēs citam? Un kurš darbosies vēl ilgāk kā tas elektro auto
Paldies par komentāru!