Komisija ierosina jaunus “Euro 7” standartus

0

Eiropas Komisija ierosina jaunus “Euro 7” standartus, lai samazinātu piesārņotāju emisijas no transportlīdzekļiem un uzlabotu gaisa kvalitāti.

Sastrēgums, satiksme

Sastrēgums, satiksme (Avots: Shutterstock)

Eiropas Komisija ierosina jaunus “Euro 7” standartus, lai samazinātu piesārņotāju emisijas no transportlīdzekļiem un uzlabotu gaisa kvalitāti.

Autotransports ir lielākais gaisa piesārņojuma avots pilsētās. 2018. gadā vairāk nekā 39 % NOx un 10 % primāro daļiņu PM2,5 un PM10 emisiju Eiropas Savienībā radīja autotransports. Šie rādītāji ir daudz augstāki pilsētās, kur parasti transports ir galvenais gaisa piesārņotājs. Tiek lēsts, ka autotransports 2018. gadā ES 28 dalībvalstīs izraisīja aptuveni 70’000 priekšlaicīgas nāves gadījumu.

10. novembrī EK, tiecoties panākt Eiropas zaļā kursa nulles piesārņojuma mērķi, nāca klajā ar priekšlikumu samazināt gaisa piesārņojumu, ko rada jauni mehāniskie transportlīdzekļi, ko pārdod Eiropas Savienībā, vienlaikus saglabājot transportlīdzekļus pieejamus patērētājiem un veicinot Eiropas konkurētspēju.  

Autotransports ir lielākais gaisa piesārņojuma avots pilsētās. Jaunie “Euro 7” standarti nodrošinās tīrākus transportlīdzekļus uz ceļiem un uzlabos gaisa kvalitāti, aizsargājot mūsu iedzīvotāju veselību un vidi. Transportlīdzekļu “Euro 7” standarti un CO2 emisiju standarti darbojas roku rokā, lai nodrošinātu gaisa kvalitāti iedzīvotājiem, jo īpaši elektrotransportlīdzekļu plašāka izmantošana arī rada noteiktus gaisa kvalitātes ieguvumus. Abi noteikumu kopumi sniedz autobūves piegādes ķēdei skaidru virzienu piesārņotāju emisiju samazināšanai, tostarp izmantojot digitālās tehnoloģijas.

Jaunie “Euro 7” emisiju standarti nodrošinās, ka vieglie automobiļi, furgoni, kravas automobiļi un autobusi ir daudz tīrāki reālos braukšanas apstākļos, kas labāk atspoguļo situāciju pilsētās, kurās gaisa piesārņojuma problēmas ir vislielākās, un uz daudz ilgāku laikposmu, nekā paredzēts spēkā esošajos noteikumos. Priekšlikums attiecas uz emisijām no izpūtējiem, kā arī no bremzēm un riepām. Tas arī palīdz sasniegt jaunos stingrākos gaisa kvalitātes standartus, ko Komisija ierosināja 2022. gada 26. oktobrī.

2035. gadā “Euro 7” salīdzinājumā ar “Euro 6” samazinās NOx emisijas par 35 % no vieglajiem automobiļiem un furgoniem un salīdzinājumā ar “Euro VI” — par 56 % no autobusiem un kravas automobiļiem. Tajā pašā laikā daļiņas no izpūtēja tiks samazinātas par 13 % no vieglajiem automobiļiem un furgoniem un par 39 % no autobusiem un kravas automobiļiem, savukārt daļiņas no automobiļu bremzēm tiks samazinātas par 27 %.

Lai gan CO2 emisiju noteikumi veicinās bezemisiju transportlīdzekļu ieviešanu, ir svarīgi nodrošināt, ka visi transportlīdzekļi uz mūsu ceļiem ir daudz tīrāki.  2035. gadā visām ES pārdotajām automašīnām un furgoniem CO2 emisijas būs nulle. Tomēr paredzams, ka 2050. gadā vairāk nekā 20 % vieglo automobiļu un furgonu un vairāk nekā puse smago transportlīdzekļu mūsu ielās joprojām emitēs piesārņotājus no izpūtēja. Arī akumulatoru elektrotransportlīdzekļi joprojām rada piesārņojumu no bremzēm un mikroplastmasas emisijas no riepām.

“Euro 7” noteikumi samazinās visas šīs emisijas un nodrošinās transportlīdzekļu pieejamību patērētājiem.

Jaunās prasības, kuru pamatā ir “Euro 7” standarti

Ar šo priekšlikumu tiek aizstāti un vienkāršoti iepriekš atsevišķi nodalītie emisiju noteikumi vieglajiem automobiļiem un furgoniem (Euro 6) un kravas automobiļiem un autobusiem (Euro VI). “Euro 7” standartu noteikumi paredz vienotu noteikumu kopumu, kurā noteiktas emisijas robežvērtības visiem mehāniskajiem transportlīdzekļiem, t. i., vieglajiem automobiļiem, furgoniem, autobusiem un kravas automobiļiem. Jaunie noteikumi, kas ir neitrāli degvielas un tehnoloģiju ziņā un nosaka vienādus ierobežojumus neatkarīgi no tā, vai transportlīdzeklis izmanto benzīnu, dīzeļdegvielu, elektrisko transmisiju, vai alternatīvo degvielu, palīdzēs:

  • uzlabot visu jauno transportlīdzekļu radīto gaisa piesārņotāju emisiju kontroli, paplašinot braukšanas apstākļu diapazonu, uz ko attiecas uz ceļa veiktie emisiju testi. Tagad tie labāk atspoguļos dažādos apstākļus, kādos transportlīdzekļi tiek izmantoti visā Eiropā, to vidū temperatūru līdz 45 °C vai īsus braucienus, kas raksturīgi ikdienai;
  • atjaunināt un padarīt stingrākas piesārņotāju emisiju robežvērtības: kravas automobiļiem un autobusiem robežvērtības tiks padarītas stingrākas, savukārt zemākās spēkā esošās robežvērtības vieglajiem automobiļiem un furgoniem tagad tiks piemērotas neatkarīgi no transportlīdzeklī izmantotās degvielas. Jaunie noteikumi arī nosaka emisiju robežvērtības iepriekš neregulētiem piesārņotājiem, piemēram, slāpekļa oksīda emisijām no lielas noslodzes transportlīdzekļiem;
  • regulēt emisijas no bremzēm un riepām: “Euro 7” standartu noteikumi būs pirmie pasaules mēroga emisiju standarti, kas ne tikai regulēs izplūdes gāzu emisijas, bet arī noteiks papildu robežvērtības daļiņu emisijām no bremzēm un noteikumus mikroplastmasas emisijām no riepām. Šie noteikumi attieksies uz visiem transportlīdzekļiem, arī elektrotransportlīdzekļiem;
  • nodrošināt, ka jauni automobiļi ilgāku laiku nepiesārņo: visiem transportlīdzekļiem būs jāatbilst noteikumiem ilgāk nekā līdz šim. Vieglo automobiļu un furgonu atbilstība tiks pārbaudīta, līdz šie transportlīdzekļi sasniedz 200 000 kilometrus un 10 gadu vecumu. Tādējādi tiek divkāršotas ilgizturības prasības, kas noteiktas saskaņā ar Euro 6/VI noteikumiem (100 000 kilometri un 5 gadi). Līdzīgi prasības tiks pastiprinātas attiecībā uz autobusiem un kravas automobiļiem;
  • atbalstīt elektrotransportlīdzekļu ieviešanu: jaunie noteikumi reglamentēs vieglajiem automobiļiem un furgoniem uzstādīto akumulatoru bateriju ilgizturību, lai palielinātu patērētāju uzticēšanos elektrotransportlīdzekļiem. Tādējādi arī mazināsies vajadzība mainīt akumulatoru bateriju jau transportlīdzekļa darbmūža sākumā, kas savukārt samazinās vajadzību pēc jaunām kritiski svarīgām izejvielām, kas nepieciešamas akumulatoru bateriju ražošanai;
  • pilnībā izmantot digitālās iespējas: “Euro 7” noteikumi nodrošinās, ka transportlīdzekļi netiek manipulēti un ka iestādes var viegli kontrolēt emisijas, izmantojot transportlīdzekļa sensorus, lai mērītu emisijas visā transportlīdzekļa ekspluatācijas laikā.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: