Latvijas jaunie elektrovilcieni uz sliedēm Latvijā nonāks rudenī
Latvijas pasažieru pārvadājumiem paredzēto jauno elektrovilcienu būvniecība Čehijas transportbūves uzņēmumā “Škoda Vagonka” norisinās atbilstoši tādam grafikam, kas ļaus pirmo jauno vilcienu testēšanai Latvijā saņemt jau šopavasar, bet satiksmē sākt izmantot rudenī.
Latvijas pasažieru pārvadājumiem paredzēto jauno elektrovilcienu būvniecība Čehijas transportbūves uzņēmumā “Škoda Vagonka” norisinās atbilstoši tādam grafikam, kas ļaus pirmo jauno vilcienu testēšanai Latvijā saņemt jau šopavasar, bet satiksmē sākt izmantot rudenī.
Pašlaik pirmajam no kopumā 32 ražošanā esošajiem vilcienu sastāviem noslēgusies elektroiekārtu testēšana ražotnē. Vēl 13 sastāviem patlaban notiek komplektēšana un krāsošana, bet mašīnbūves un metināšanas cehos norisinās darbs pie nākamo 18 vilcienu sastāvu ražošanas.
Jaunie vilcieni ir ļoti gaidīts notikums Latvijā, tāpēc esmu gandarīts, ka vilcienu ražošana ir noslēguma fāzē un jau pavisam drīz uzsāksies to testēšana – vispirms Čehijā un Slovākijā un pēc tam arī Latvijā. Un visbeidzot rudenī tos varēs sākt izmantot pasažieru satiksmē.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits
Šogad Latvijā pakāpeniski tiks piegādāti jaunie sastāvi, kopumā līdz nākamā gada nogalei – 32 jauni elektrovilcienu sastāvi. Ministrs rūpnīcas apmeklējuma laikā pārrunāja vilcienu piegādi un gatavību testēšanas un sertifikācijas procesam, lai tas notiktu bez aizķeršanās. Pirmo vilcienu ierašanās Latvijā plānota tuvāko mēnešu laikā, kad arī nekavējoties tiks uzsākta nodošanas ekspluatācijā procedūra.
Ritošā sastāva modernizācija ir viens no galvenajiem priekšnoteikumiem sabiedriskā transporta popularizēšanā. Mēs kā ražotājs esam gandarīti, ka varēsim Latvijai piegādāt pilnīgi jaunus elektrovilcienus pirmo reizi vairāku desmitu gadu laikā. Esmu pārliecināts, ka klienti būs apmierināti ar modernu, ērtu, videi draudzīgu transportu.
“Škoda Transportation Group” prezidents Didjē Flegers (Didier Pfleger)
Pēdējo reizi Latvijā jauni elektrovilcieni tika piegādāti pirms 32 gadiem. Desmit vagoni saņemti 1988. gadā un vēl četri vagoni – 1989. gadā. Tas šobrīd ir Latvijas jaunākais pilnais sastāvs, kas kalpo vēl arī pašlaik.
Latvijas pasažieri jau sen ir pelnījuši ērtus un mūsdienīgus vilcienus, līdz ar to šis notikums ir ne tikai vēsturisks, bet par varētu teikt revolucionārs.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits
Papildus T. Linkaits norāda, ka dzelzceļa pasažieru pārvadājumu loma ir nozīmīga maršrutos visā Latvijā, bet jo īpaši Rīgas metropoles areālā, kur arī ar jauniem elektrovilcieniem varēs būtiski uzlabot sabiedriskā transporta pakalpojumu. Jaunajiem elektrovilcieniem būtiska ir arī piemērota infrastruktūra, tādēļ jau pašlaik VAS “Latvijas Dzelzceļš” ir sācis 48 pasažieru staciju un pieturvietu pārbūves projektu, lai peronus pielāgotu jaunajam ritošajam sastāvam, šis darbs iesākās 2021. gada beigās un paredzēts pabeigts līdz nākamā gada beigām.
Svarīgi, ka vilcienā varēs iekāpt arī cilvēki ar ierobežotām kustību spējām, kā arī vieglāk būs iecelt bērnu ratiņus, velosipēdu un smagāku bagāžu. Jaunie vilcieni jau ir ar zemāku slieksni, mazāk pakāpieniem, nekā vilcieniem, ar ko braucam pašreiz. Pilnīgam iekāpšanas komfortam ir nepieciešami paaugstinātie peroni; tādi jau ir izbūvēti 28 dzelzceļa pasažieru stacijās – liela daļa Jūrmalas virzienā.
Vienlaikus notiek darbs pie infrastruktūras modernizācijas, lai dzelzceļu tīklā varētu nodrošināt pasažieru vilcienu kustības ātrumu līdz 140-160 kilometriem stundā, notiek vienotās biļešu sistēmas ieviešana un kopā ar jaunajiem vilcieniem un intervālu kustības saraksta ieviešanu tā būs pavisam jauna pieredze pasažieriem.
Ar AS “Pasažieru vilciens” parakstītais līgums paredz kopumā 32 četru vagonu elektrovilcienu piegādi izmantošanai elektrificētajā daļā piepilsētas un starppilsētu sabiedriskajā transportā savienojumiem. Kopējā līguma summa ir 240 miljoni eiro. Jaunie vilcieni tiks izmantoti pasažieru satiksmes nodrošināšanai līnijās uz Aizkraukli, Tukumu, Skulti un Jelgavu.
Uzlādēts viedoklis
Ir liels prieks, ka esam jau tik tuvu šo jauno vilcienu saņemšanai. Tas varētu iedot sen gaidīto grūdienu publiskā transporta virzienā. Kas to zina – varbūt pat izbūvēs jaunus maršrutus! Varbūt elektrificēs visus esošos?
Latvijā tik ilgi nav bijuši jauni vilcieni, ka to iegāde tiek saukta par revolucionāru… Ja mēs paskatītos šo vilcienu evolūciju (iepirkums, atcelts, jauns iepirkums, atcelts, jauns iepirkums, pārsūdzēts, atcelts, jauns iepirkums, krīze, atcelts, jauns iepirkums, krīze, atcelts, neatcelts, atcelts, neatcelts), tad ir patiesi jāpriecājas par to, ka esam tik tuvu tiem.
Vai kāds gudrais varētu pastāstīt, kā notiks plānotā pāreja no 3,3kV sistēmas uz 25kV sistēmu? Vai jaunie vilcieni būs 3,3kV?
Ir divi neatkarīgi stāsti, viens par vilcieniem, otrs par dzelzceļa tīklu:
https://www.ldz.lv/lv/LDz-infrastrukturas-ilgtermina-attistibas-prioritates