Necelsim paniku par valsts plāniem

2

Daži no Latvijas medijiem nesen publicēja trauksmainus rakstus par to, ka drīzumā būs “paralizējoši auto nodokļi” un lietoti auto būs jaunu Porsche cenās. Tie ir tikai klikšķu raksti.

Cilvēki rāpjas pār žogu

Cilvēki rāpjas pār žogu

Daži no Latvijas medijiem nesen publicēja trauksmainus rakstus par to, ka drīzumā būs “paralizējoši auto nodokļi” un lietoti auto būs jaunu Porsche cenās. Tie ir tikai klikšķu raksti.

Sāksim ar publicēto viedokli, jo par ziņu to nenosaukt, par Nacionālo enerģētikas un klimata plānu līdz 2030. gadam (NEKP 2030). Tanī tika lietoti tādi vārdu savienojumi kā “automašīna kļūs par privilēģiju bagātniekiem”, “ikvienu vidusmēra mājsaimniecību sagaida nozīmīgs labklājības kritums”, “atbalstīs autoērmus” un “bagātnieki uz klimata viļņa”. Nevienā brīdī nav minēts neviens cipars.

Dēļ tā, ka neviens konkrēts cipars nav minēts visā rakstā, katrs lasītājs tur pasniegto informāciju par nodokļu celšanu var izprast pēc savas tā brīža noskaņas. Arī NEKP 2030 nav konkrētu ciparu. Ņemot vērā, ka ar plānu es esmu iepazinies, man rodas vairāki jautājumi. Pāri visam – kāpēc šis viedoklis tika publicēts? Uz to man šobrīd nav atbildes.

NEKP 2030

Šāds plāns ir jāizstrādā visām ES dalībvalstīm un ar to iepazīties var šeit. Publiskā apspriešana ir noslēgsies 20. novembrī un pēc tam ministrijām ir jāsaliek galvas kopā vēl pēdējo reizi, lai šo plānu sagatavotu nodošanai Eiropas Komisijai, kas vai nu to akceptēs vai atdos atpakaļ ar potenciālu vēl sodīt par slikti izdarītu mājasdarbu.

Kas attiecas uz transporta plāniem ir trīs galvenie mērķi – 1) samazināt privāto transportlīdzekļu lietojumu un optimizēt transporta kustību, 2) veicināt naftas produktiem alternatīvu energoresursu izmantošanu, 3) būtiski palielināt transportlīdzekļos izmantoto AER apjomu.

Neviens no šiem mērķiem neattiecas uz lietotām automašīnām. Šis plāns strādā vairāk pēc burkāna principa nevis pātagas. Mans viedoklis gan ir tāds, ka burkānu laiks ir beidzies, un uz plāna nepilnībām pievērsu uzmanību.

Plānā gan ir minētas šādas rīcības:

  • līdz 2030.gadam ETL ātro uzlādes staciju skaitu palielināt līdz 300
  • attīstīt lēnās uzlādes stacijas publiskās stāvvietās
  • atbalsta pasākumu izveide, lai privātpersonas vai komersanti saņemtu finansiālu atbalstu ETL un citu alternatīvo degvielu transportlīdzekļu iegādei, atbalsta intensitāti nosakot atkarībā no CO2 ietaupījuma
  • veicināt mazemisiju un nulles emisiju transportlīdzekļu skaita palielināšanos publiskajos iepirkumos un sabiedriskajā transportā
  • noteikt atjaunojamo energoresursu realizācijas pienākumu degvielas piegādātājiem
  • pilnveidot sabiedriskā transporta izmantošanas iespējas pilsētās
  • attīstīt Park & Ride infrastruktūras būvniecību
  • mūsdienīgs, videi draudzīgs un populārs dzelzceļa sabiedriskais transports
  • velosatiksmes attīstība, attīstot velonovietņu pieejamību, pilnveidojot velonovietņu pieejamību, izbūvējot papildu un atjaunojot esošos veloceļus
  • veicināt gājēju infrastruktūras uzlabošanu
  • veicināt lēngaitas transportlīdzekļu infrastruktūras attīstību
  • iedzīvotāju darījumu pārvietošanās nepieciešamības samazināšana, veicinot attālināta darba, studiju un citu pakalpojumu saņemšanas iespējas
  • izvērtēt iespēju izveidot daudzfunkcionālus kravu loģistikas punktus ar piesaisti dzelzceļam (dzelzceļa koridoru attīstība)
  • veicināt sabiedriskā transporta multimodālo punktu izveidi
  • atbalstīt alternatīvo degvielu ieguves un infrastruktūras tehnoloģiju izpēti un inovatīvu risinājumu izstrādi to integrēšanai energosistēmā, kā arī mobilitātes, transporta sistēmas un loģistikas risinājumu attīstīšanu energoefektivitātes un vides ilgtspējas uzlabošanai
  • nodokļu politikas pamatnostādņu ietvaros pārskatīt akcīzes nodokļa likmes un to piemērošanas nosacījumus degvielai
    • izvērtēta iespēja akcīzes nodokli noteikt, ņemot vērā CO2 emisiju ietilpību un radītās gaisu piesārņojošo vielu emisijas
  • pārskatīt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa (TEN) likmes, ņemot vērā tajos izmantotās enerģijas CO2 un gaisa piesārņojošo vielu emisiju ietilpību un uzstādīto dzinēju tilpumu, izvērtējot iespēju palielināt TEN likmi vieglajiem lielu emisiju auto un auto ar lielu dzinēja tilpumu
  • izvērtēt iespēju PVN 100% atskaitīšanai priekšnodoklī komersantiem ETL un plug-in hibrīdautomobīļiem iegādē, ņemot vērā iegādāto ETL skaitu un nosakot ierobežojumus šādus ETL tālākai pārreģistrācijai
  • nodokļu politikas pamatnostādņu ietvaros pārskatīt vides un enerģijas nodokļu atbrīvojumus un atvieglojumus

Teju visi rīcības punkti, kas skar transportu ir “burkāni”. Ja pieņems lēmumu piemērot “piesārņotājs maksā”, tad sliktākajā gadījumā degviela sadārdzināsies par aptuveni 10%. Zinot mūsu valsts līdzšinējo attieksmi par akcīzes celšanu degvielai, varam sagaidīt 1-3% sadārdzinājumu benzīnam un dīzeļdegvielai, bet LPG un CNG pat kļūs lētāks, jo plāns paredz samazināt šiem enerģijas veidiem akcīzi. Vienlaicīgi TEN vidusmēra cilvēkam, kas nepelna lielo kāpostu, īpaši nepalielināsies, ja šis cilvēks nepārvietojas ar Land Rover. Ja tā tomēr ir, tad kaut kur citur ir problēma.

Tas arī īsumā ir viss, ko šis plāns skar attiecībā uz transporta sektoru.

Par to lietoto Porsche

Latvijas Transportlīdzekļu tirgotāju asociācija (LATTA) arī izteikuši savu viedokli par kādu no valsts plāniem. Šoreiz ir runa par “Alternatīvo degvielu attīstības plānu 2017.-2020. gadam“. Kad šo plānu publicēja, es biju starā. Tomēr emocijas ātri noplaka, kad pēc pāris dienām privātā sarunā ar SM pārstāvi uzzināju, ka tur tika samestas visas idejas, kas ienāca prātā un ko dara citur pasaulē.

Šie grozījumi tika izsludināti jūlija sākumā, bet joprojām tie sēž kādā atvilktnē, kas liek domāt, ka 1) par tiem ir aizmirsts vai 2) SM gaida EK atzinumu par NEKP 2030, lai varētu ievirzīt šos grozījumus attiecīgi. Īsāk sakot, šie grozījumi nav šobrīd ņemami par pilnu. Gan jau kādos gaiteņos tos kāds čukstus piemin, bet lielā uzmanība šobrīd tiek pievērsta NEKP 2030.

Lielākā šantāža tiek celta par vienu punktu, kas paredz aizliegt reģistrēt (ievest) automašīnu, kas ir vecāka par 3 gadiem. Saliksim šo bildi kopā. SM ir uzrakstījuši melnrakstu ar idejām no visas plašās pasaules, paši to atzīst. Latvijas vidējā auto vecums ir 14 gadi. Šāds aizliegums iegrautu pat elektroauto izaugsmi, jo pēc CSDD datiem, 70% reģistrāciju ar no lietotām mašīnām. Kaut kas te neiet kopā.

LATTA liekas līdz šim nedzirdēta organizācija. Kā izrādās tanī ir 24 biedri, no kuriem 9 ir sava mājaslapa. Starp biedriem ir tādi visā Latvijā izslavēti auto tirgotāji kā “VV86”, “Minka auto”, “Faters” (Fāters?) un “Lotosa zieds 99”. Liela brēka no mazas vilnas.

Šoreiz es biju labi informēts par abiem plāniem, tāpēc mani pārsteidza šīs abas “klikšķu” ziņas. Aicinu citus iepazīties ar šiem plāniem. Tie nav nemaz tik apjomīgi, it īpaši, ja meklē pēc atslēgas vārdiem.

Necelsim paniku nevietā. Ņemot vērā to, ka šīs ziņas nāk vienlaicīgi, liekas, ka tas kādam varētu būt izdevīgi. Varbūt kādai ietekmīgai personai no kādas politiskās partijas, kas vairs nav pie varas…

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
2 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
msh
msh
Viesis
29/10/2019 22:52

Ā, un vēl – “Šobrīd privātais vai juridiskā persona netiek veicināti izvēlēties bezizmešu vai samazinātu izmešu transportlīdzekli, jo nav piemērots “piesārņotājs maksā” princips ” – tiešām? Diez kāpēc pirms 10 gadiem panesās dīzeļu bums, gan pērkot mašīnas, gan mainot mašīnām motorus? Diez kāpēc ir diezgan daudz sagāzētu mašīnu? Vai tam tiešam nebūs nekāda sakara ar akcīzes nodokli? Un kāpēc savulaik latvijā izmira ar CNG darbināmās mašīnas – nebūs atkal akcīzes nodoklis pie vainas? Un kāpēc tev, Mendziņ, pašam ir mašīna, kurai nav jāmaksā ne ceļa nodoklis, ne akcīzes nodoklis? Vai tik atkal nebūs pie vainas trijās galvās neesošais bet dabā kādus nepilnus 30 gadus eksistējošais princips “piesārņotājs maksā” akcīzes nodokļa izpildījumā.

msh
msh
Viesis
29/10/2019 13:02

Izlasīju gan rakstu, gan to vēstuli. Mani fascinē tās vēstules autoru tuvredzība – es vairākās vietās redzu frāzi “nav piemērots “piesārņotājs maksā” princips ” , kā arī pilnu teikumu “Šobrīd privātais vai juridiskā persona netiek veicināti izvēlēties bezizmešu vai samazinātu
izmešu transportlīdzekli, jo nav piemērots “piesārņotājs maksā” princips ” – tiešām? Kas tad diez ir akcīzes nodoklis? Jo vairāk degvielas mašīnā jālej, jo vairāk akcīzes jāmaksā.

Izlasīju arī idejas par bezizmešu un beztransporta zonām. Ideja nav slikta, tikai doma noteikti ir par nepareizo izpildījumu, un autori piemirst ka par gaisa piesārņojumu var uztraukties tikai vienā latvijas pilsētā, kur to piesārņojumu piedevām lielākoties sagādā dažādas ar transportu nesaistītas lietas – smiltis, putekļi, kuģi, vilcieni… Bet nu pieņemsim ka vajag – bezizmešu zonas noteikti nevajag – pareizais nosaukums tām būtu “turīgo zonas”, zonas, kurās turīgie sēžot savos elektromobīļos var rādīt faķīti nabagiem, kas tos atļauties nevar – bet beztransporta zonas rīgas situācijā vajag organizēt kā “bez-rīdzenieku transporta zonas” – ja cilvēkam rīgā ir darbs un/vai dzīvesvieta, viņš iebraukt tādās nedrīkst, bet pārējie ar jebko – vai tad viņi ir vainīgi pie tā ka rīgā ir sabāzti visādas valsts iestādes, firmas un veikali līdz kuriem jānokļūst?

2
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: