Uzlādēts

Tavs ceļvedis atjaunojamajā enerģijā

Austrālijas Tesla Powerpack

Tesla pirmais fosilais upuris

2018. gada 25. novembris

Īlona Maska misija Tesla bateriju sistēmas veidolā, lai panāktu pasaules atkarību no fosilajiem energoresursiem par nebijušu, ir panākusi mazu, bet nozīmīgu panākumu.

Tesla pirms aptuveni gada Dienvidaustrālijā uzstādīja pasaulē lielāko bateriju sistēmu. Tās mērķis bija nodrošināt stabilāku elektroenerģijas tīkla darbību un samazināt tirgus cenu svārstību elektroenerģijai, ļaujot cilvēkiem maksāt mazāk par elektrības rēķinu.

Oktobra sākumā Austrālijas Eneģijas Tirgus Operators (Australian Energy Market Operator, AEMO) paziņoja, ka pieliks punktu fosilo enerģiju piedāvātāju izkropļotajai situācijai. Šāds lēmums izgaismo to, cik strauji jaunākie tehnoloģiskie risinājumi, piemēram, bateriju sistēma ar atjaunojamajiem energoresursiem (AER), spēj mainīt tīkla pārvaldību, padarot tīklu viedāku, ātrāku, tīrāku un lētāku.

Vēja ģeneratori
Vēja ģeneratori

Gadu desmitiem veci pieņēmumi par to, kā ir jāpārvalda elektroenerģijas tirgus, izmantojot vecos risinājumus, tagad tiek izaicināti. AEMO paziņoja elektroenerģijas tirgus dalībniekiem, ka tiks pārtraukts trīs gadu vecais pieprasījums pēc 35 MW lokālā frekvences un palīgierīču pakalpojumiem, kas ir jānodrošina Dienvidaustrālijai gadījumos, kad ir risks štatam atdalīties no pārējā elektroenerģijas tīkla.

Šāda ārkārtas situācija radās 2015. gada beigās un sekojošie lēmumi tika pieņemti, lai nodrošinātu tīkla darbību. Trīs gadus vēlāk, kad štats ir sevi nodrošinājis ar lielu AER procentuālo daļu (šobrīd jau vairāk kā 50%), AEMO atzīst, ka štats ir spējīgs patstāvīgi strādāt droši un stabili.

Līdz Tesla  129 MWh bateriju risinājums Tesla Powerpack uzsāka savu darbību pagājušā gada decembrī, štats bija atkarīgs no FCAS elektroenerģijas piegādātāja – vairāki TEC, kas nodrošināja lokālā tīkla darbību līdz kamēr lielās elektroenerģijas ražotnes palielināja jaudu. Šādas situācijas attīstījās tā, ka FCAS pārdeva elektroenerģiju pat 100 reizes dārgāk kā tirgus cena. Tā 2016. un 2017. gadā nopelnīja 109 miljonus dolāru, nodrošinot pagaidu pakalpojumu.

Pagaidu TEC lielāko darbības laiku ir dīkstāvē un tiek iedarbināti tikai gadījumos, kad ir nepieciešami. Kā koncepts tas izklausās labi uz papīra, bet realitātē to ietekme uz vidi ir ļoti postoša, jo darbības uzsākšana un noslēgšana ir visnetīrākais process, un to efektivitāte ir ļoti zema.

Tesla Powerpack
Tesla Powerpack. Avots: cleantechnica.com

Tā tas bija līdz Tesla bateriju sistēma uzsāka strādāt un iznīcināja nepieciešamību pēc pagaidu TEC. Tagad pagaidu enerģijas tirgū vairs nav monopols un Tesla sistēmas spēj reaģēt ievērojami ātrāk. Jau pirmajā gadā vien Powerpack stacija ļāva ietaupīt 25 miljonu dolāru jeb 1/3 no sistēmas cenas. 2018. gada AEMO izmaksas tīkla pārrāvumu gadījumā ir paredzētas vien 3.6 miljonu dolāru apmērā. Tas atspoguļo gan to, ka tīkla pārrāvumi kļūst retāki, gan to, ka bateriju sistēmas klātbūtne ietekmē cenas.

AEMO pieaugusī pārliecība Dienvidaustrālijas elektroenerģijas tīklā ir ievērojami stiprināta ar Tesla klātbūtni, kas nodrošina ātrāko, drošāko, stabilāko, precīzāko un lētāko tehnoloģisko risinājumu, kāds tiks iepriekš redzēts.

Spilgts piemērs šai sistēmai bija augustā, kad bateriju sistēma spēlēja svarīgu lomu, lai novērstu tīkla traucējumus, kas radās dēļ tā, ka vētras laikā divas elektrostacijas izgāja no ierindas. Kvīnslenda un citi reģioni zaudēja elektrību, bet Dienvidaustrālijas tīkls turpināja darbību.

Tesla Powerwall
Tesla Powerwall. Avots: tesla.com

Tesla bateriju sistēma spēlē galveno lomu, kad AEMO ir jāstabilizē tīkla darbība. Drīzumā darbu uzsāks vēl trīs bateriju sistēmas, kas būs vienlīdz svarīgas Tesla risinājumam.

Svarīgi ir arī tas, ka Tesla risinājums galvenokārt uzglabā enerģiju no vēja ģeneratoru parka. Ja Dobeles vēja ģeneratoru parkam dos zaļo gaismu, ir iespēja, ka arī Latvijā redzēsim līdzīgu risinājumu, mazinot atkarību no TEC stacijām.

Avots: reneweconomy.com.au

Kārlis Mendziņš

Atrasts mētājamies pie elektroierīcēm. Mīlestība pret jaunajām lietām izaugusi kopā ar bakalaura grādu elektroinženierzinātnēs. Brauc ar elektromobili kopš 2017. gada bargās ziemas (-30°C) un kopš tā laika ne reizi nav noslāpis.
Kārlis Mendziņš
Patika raksts? Atbalsti Uzlādēts iekš Patreon!
Tesla pirmais fosilais upuris 1

Komentāri

avatar
  Pieraksties  
Paziņojums no