Ziemassvētku vakariņu sarunas… par elektroauto
Latvijā ar elektroauto brauc aizvien vairāk cilvēku, kas arī nozīmē to, ka šis temats aizvien vairāk būs sastopams ģimenes un draugu lokā. Kādus tematus sagaidīt un ko atbildēt, ja brauc elektroauto?
Latvijā ar elektroauto brauc aizvien vairāk cilvēku, kas arī nozīmē to, ka šis temats aizvien vairāk būs sastopams ģimenes un draugu lokā. Kādus tematus sagaidīt un ko atbildēt, ja brauc elektroauto?
Tuvojoties svētku sezonai, daudzi no mums pirmo reizi pa ilgiem laikiem satiks savus radus. Iespējams daudzi elektroauto īpašnieki šo brīdi gaida ar nelielu nemieru sirdī, jo nojauš radinieku neizbēgamos jautājumus un nelūgtos padomus par dzīvi ar elektroauto. Šogad Uzlādēts.lv ir sagatavojis iespējamos scenārijus un ieteikumus, lai brīdī, kad nonāksiet radu un draugu uzmanības centrā, būtu gatavi dīvaino teoriju un bažu vilnim.
Radi ir īpaši ar to, ka radus neizvēlamies. Kolorītas personības ar vienīgo kopīgo iezīmi – radniecība un kaut kādas vizuālas līdzības. Tie var būt visdīvainākie onkuļi, visskaudīgākās māsīcas, reliģiskie krusttēvi un futūristiskie māsas bērni. Tamdēļ radinieku iespējamais jautājumu un aizspriedumu spektrs par elektroauto ir plašs, ja ne neierobežots.
Vides skeptiķi
Onkulis, kuram vide nekad nav bijusi svarīga, ir visu dzīvi ir izturējies pret to, kā neizsmeļamu resursu, uzreiz ķersies vērsim pie ragiem, sakot, ka elektroauto ražošanas process ir tik kaitīgs, ka viņa mīļais dīzelis ar trīsreiz metināto slieksni (jo tie mūļi tehniskajā visu laiku piesienas), salīdzinot ar jebkuru elektroauto, ir ne tikai mazāk kaitīgs, bet arī pat videi draudzīgs, jo viņš noskatījās, ko kāds krievs YouTube teicis. Šajā gadījumā labākā taktika ir mēģināt savaldīt smieklus un pateikt, ka viņa mīļo mašīnu neviens nevēlas ņemt nost (nē, nopietni – to nevienam nevajag, ja neskaita Tolmet).
Ja jūti, ka onkulis ir gatavs patiesi iedziļināties jautājumā, tad izskaidro, ka reālajā dzīvē faktus pamato ar zinātniskajiem pētījumiem nevis YouTube video. Dzīvescikla analīzes uzrāda, ka elektroauto ietekme uz vidi ir līdz pat 4 reizēm mazāka ar tendenci samazināties, elektrībai kļūstot zaļākai.
Otrs onkulis tikmēr būs uzmanīgi klausījies un šajā brīdī vai pat ātrāk kaut ko piebildīs, ka elektroauto ir pārejoša tendence un ka ūdeņradis vai e-degviela ir īstā nākotne. Līdz tam, viņš labi ja brauks ar hibrīdu. Varbūt vēl piemetīs kaut kādu statistiku un piebildīs, ka Vācijā vairs nepērk elektroauto. Tas, ka Vācijā radās mākslīgs pieprasījuma burbulis pagājušajā gadā dēļ pēkšņas subsīdiju nocirpšanas, šo onkuli neinteresē. Arī tas, ka citās Eiropas valstīs kopumā tendence ir augšupejoša, viņam nebūs pretarguments. Neinteresēs arī tas, ka ne ūdeņraža, ne e-degvielu nākotni neviens nopietns analītiķis neņem vērā.
Ar šo onkuli labākais risinājums ir saderēt uz nākotni, jo patiesībā viņš par auto zina tikai to, ko Avotiņš vai Timrots stāsta, un pašam interese ar to arī aprobežojas. Piemēram, saderēt, ka 2030.g. Latvijā būs vismaz 50 000 elektroauto, bet ūdeņraža automašīnas būs mazāk nekā 10.
Paradoksālās praktiķes
Māsīcas, kas nekā citādi nevar izdomāt kopīgu tēmu ar jums, var izdomāt pacelt pamatīgi apbružātos mītus par to, ka nekur nevar aizbraukt un ka nav kur lādēties. Zinot to, cik bieži viņas paliek ceļa malā ar tukšu bāku, viņu domas jau joņo par to, kā paliks meža malā ar pilnīgi tukšu bateriju bez neviena cilvēka, kas varētu palīdzēt, apkārt. Un pat, ja nonāktu pie lādētāja, būtu ļoti ilgi jāgaida rindā un pēc tam pie vada, lai uzlādētos. Vēl trakāk – viņas dzirdējušas, ka nedrīkst atrasties mašīnā uzlādes laikā.
Kur nu vēl trakāk?! Par laimi, viņas visdrīzāk būs vienaudzes un šajā gadījumā var arī iemest kādu joku par to, ka ap uzlādes stacijām klejo zombiji un meža briesmoņi, tamdēļ labāk ne tikai neatrasties mašīnā uzlādes laikā, bet arī sagatavoties ar siena dakšām un lāpām. Bet brīdī, kad sākat runāt nopietni, paskaidrojiet, ka nu jau reti kurš elektroauto sola mazāk nekā 400 km ar vienu uzlādi, kas realitātē ir virs 300 km. Pārsvars cilvēku nemaz nesaprot, ka 300 km ir aptuveni 4h nepārtrauktas braukšanas pa Latvijas ceļiem.
Parunājot tālāk var izskaidrot, ka tagad jau ātrās un ultrās uzlādes stacijas, kur uzlāde prasa 15-30 minūtes (mazāk nekā viņām vajadzēs, lai iečekotu, kas jauns Instagram vai TikTok) ir teju visur un mēs esam tikai attīstības posma sākumā. Lieliski strādās parādīt Plugshare aplikāciju. Varbūt arī būs iespēja piebilst, ka ceļošana ar elektroauto varbūt ir nedaudz citādāka nekā ar iekšdedzes mašīnu, bet svaigākie Bjorna testi Norvēģijā uzrāda, ka 1000 km distance tiek pieveikta aptuveni vienā laikā.
Konspirāciju teoriju stūrītis
Vakara gaitā iesilušais krusttēvs mēģinās iesmērēt kādu teoriju par to, kā elektroauto, kas ir planšete uz riteņiem, dalās ar datiem Ķīnai. Ķīnieši tagad zinās visu par to, kādi ir mūsu maršruti un par ko runājam. Tamdēļ labāk ir palikt pie pēc iespējas vecākām mašīnām.
Kursttēvam labāk būtu paklusēt telefonu klātbūtnē. Ja ķīnieši padzirdēs, ka viņš zina viņu noslēpumu, šie varētu nosūkt viņa bankas kontu sausu vai vēl trakāk – nomainīt Facebook paroli un izdzēst Candy Crush.
Pēc tam viņš noteikti kaut ko nokomentēs par to, ka nevēlas atbalstīt Īlona Maska avantūras, lai šis beidzot nokļūtu mājās – uz Marsu. Kamdēļ gan lai šis gribētu tik ļoti attīstīt kosmosa tehnoloģijas, ja ne lai dotos atpakaļ? Šajā brīdī, lai saglabātu veselo saprātu un kaut cik labas attiecības ar krusttēvu, labāk atrast citu sarunu biedru vai tēmu.
Grāmatvežu bieds
Tamdēļ, ka elektroauto ir milzīga baterija uz riteņiem, kāds noteikti piezīmēs, ka elektrības rēķins pieaugs bezgalīgi un izputinās ģimenes budžetu. Tajā brīdī onkuļi atjēgsies, ka dzirdējuši Jurku sakām, ka tīkls nepavilks pieaugošo slodzi. Šajā brīdī noteikti visi pēkšņi pievērsīs uzmanību tam, ko teiksi, tamdēļ jābūt uzmanīgam, ko teiksi. Fiksais risinājums – atbildēt, ka neko nezini par tīklu, bet elektrības rēķina pieaugums ir mazāks nekā gaidīji un degvielā tika tērēts krietni vairāk.
Patiesībā Latvijā tīkls ir knapi noslogots un Sadales tīkls un Augstsprieguma tīkls pat cer, ka elektroauto un siltumsūkņi palīdzēs uzturēt noslogojumu. Protams, elektrības tīkls nav perfekts, bet kopaina Latvijā ir krietni labāka nekā citās valstīs dēļ bijušajiem kolhoziem un bijušās ražošanas kapacitātes, piemēram, Liepājas metalurgs un vēl senāk VEF. Ja pēkšņi visas automašīnas būtu elektriskās, elektrības patēriņš būtu 1990. gada līmenī.
Priecīgus svētkus
Galvenais ir atcerēties uzturēt vēsu prātu, jo galvenokārt cilvēkiem tikai interesē jūsu pieredze. Tas, ka viņi to izrāda caur mītu un dīvainām teorijām, tikai nozīmē, ka viņiem nav alternatīvu uzticamu avotu. Gan jau kāds vienkārši gribēs pazoboties, bet pārsvars grib tik vienkāršu lietu, kā uzturēt sarunu un kontaktu ar savu radinieku.
Priecīgus un mierpilnus svētkus!
Ja nu paceļas temats par to, ka elektroauto ir dārgi, var droši novirzīt uz Uzlādēts.lv eksperimentu, kurā Tesla nopirku par 16 tūkstošiem EUR bez pirmās iemaksas.
Šis būs garš process mums visiem kopīgi un, lai sekotu personīgāk līdzi, aicinu piesekot man Threads vai X platformās, kur tad arī mēģināšu uzturēt to personīgo saikni. Tāpat arī droši iepazīstieties ar Uzlādēts.lv lietotā elektroauto piedzīvojumu 2.0 rakstu sēriju:
- Lēciens (ne)zināmajā: Kāpēc es (atkal) nopirku lietotu elektroauto?
- Medības, izvēloties lietotu elektroauto: Kā es atradu savu?
Visi šajā rakstā attēlotie notikumi un personāži ir autora iztēles auglis. Jebkāda līdzība ar reāliem cilvēkiem, dzīviem vai mirušiem, vai notikumiem ir pilnīga sagadīšanās
“Dzīvescikla analīzes uzrāda, ka elektroauto ietekme uz vidi ir līdz pat 4 reizēm mazāka” tas ir tā pat kā veikala skatlogos atlaides līdz 90%. Ja automašīna ražota Eiropā, tās baterija ražota eiropā, un braukšanai tiek izmantota elektroenerģija, ko ražo atomreaktors, kā tas ir Francijā, tad elektro auto ietekmu būs vismaz 4 reizes mazāka. Bet ja auto nāk no ārpus Eiropas, baterija ražota Ķīnā un izmanto TECu saražoto elektrību, tad pieļauju, ka onkuļa veicais auto, kurš netiek no jauna ražots, un brauc uz zaļo dīzeli visticamāk radīs mazāku ietekmi vidi. Ražošanas ietekme uz vidi netiek novērtēta, jo tas nav izdevīgi ekonomikai.
“Ja tantei būtu riteņi, viņa būtu tramvajs” situācija, onkuli.
Iemetam nedaudz matemātiku, onkuli, ja jau mums ir laiks tam:
Bet, onkuli, kamdēļ mēs ignorējam hipotētiskā Audi ražošanu? Kamdēļ mēs salīdzinām pret jaunu nevis lietotu elektroauto?
Labi, ka man nav tādi radi.