Kamēr Latvija ielikusi neitrālajā, Lietuva iespiež pedāli: elektroauto atbalsts līdz pat 15 000 €

6
EV charging in Vilnius

Elektroauto uzlāde Viļņā (Ģenerēts attēls)

Kamēr Latvijā turpinās diskusijas par efektīvākajiem veidiem, kā veicināt elektromobilitāti, braļukas Lietuvā aktīvi īsteno vērienīgu un daudzpusīgu atbalsta programmu.

Pirms nedēļas beidzās finansējums Latvijas elektroauto iegādes atbalsta programmai, kurā no emisiju kvotu izsolīšanas līdzekļiem varēja iegūt līdz pat 11 000 EUR subsīdiju jauna elektroauto iegādei. Publiski ir izskanējuši vairāki varianti par turpinājumu šai programmai – sākumā teica, ka no nākamā gada turpināsies programma, bet nu jau saka, ka nākamā gada beigās tikai izskatīs pagarināšanu. Šobrīd esam tādā neskaidrībā ar šo programmu, ka varam prasīt Ezītim Miglā padomu.

Tikmēr Lietuvā tiek piedāvāti rekordlieli atbalsti elektroauto iegādei. Ja līdz šim atbalsta summas bija līdzīgas tām, ko mēs Latvijā redzējām (vismaz privātpersonām), tad tagad summa sasniedz pat 15 000 EUR par jaunu un 7 500 EUR par lietotu elektroauto vai ūdeņraža auto.

Prioritāte: Publiskā sektora elektrifikācija

Lietuva ir izvēlējusies rādīt piemēru, sākot ar valsts un pašvaldību autoparku atjaunošanu. Nesen, no 2025. gada 29. jūlija, tika palaista jauna, vēl dāsnāka atbalsta programma publiskā sektora iestādēm, kas tiek finansēta no Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma.

Šī programma piedāvā:

  • 15 000 EUR atbalstu par katru iegādātu jaunu M1 (pasažieru auto) vai N1 (vieglā komerctransporta) klases elektroauto vai ūdeņraža auto.
  • 7 500 EUR atbalstu par katru iegādātu lietotu (M1 vai N1 klases) šāda tipa transportlīdzekli.

Pieteikumus Vides projektu pārvaldības aģentūra (APVA) pieņems līdz 2026. gada 30. martam vai kamēr pietiks finansējuma. Salīdzinot ar iepriekšējo periodu (no 2023. gada līdz 2025. gada 1. jūlijam), kad atbalsts par jaunu elektroauto bija 5 000 EUR, šī programma ir ievērojams solis uz priekšu. Kopējais budžets publiskā sektora atbalstam laika posmā līdz 2026. gadam ir paredzēts 38 miljonu EUR apmērā.

Atbalsts privātpersonām un uzņēmumiem

Jau kopš 2022. gada Lietuvā darbojas programma, kas paredzēta fiziskām un juridiskām personām, un tās kopējais budžets līdz 2026. gadam sasniedz 50 miljonus EUR no Modernizācijas fonda līdzekļiem.

Lithuania's new EV subsidy
Lietuvas jaunā elektroauto subsīdija (Avots: lvr.lt)

Privātpersonām: Iedzīvotāji var saņemt kompensāciju par videi draudzīga auto iegādi, ja tas netiks izmantots saimnieciskai darbībai.

  • €5 000 par jauna (līdz 6 mēnešus veca) elektroauto iegādi.
  • €2 500 par lietota (līdz 4 gadus veca) elektroauto iegādi.

Uzņēmumiem: Juridiskās personas, kā arī saimnieciskās darbības veicēji, var pretendēt uz atbalstu jaunu elektroauto iegādei:

  • €4 000 par jauna (līdz 6 mēnešus veca) vieglā elektroauto iegādi.

Kā darbojas atbalsts?

Līdzīg kā pie mums EKII, Lietuvā visu atbalsta programmu administrēšanu veic Vides projektu pārvaldības aģentūra (APVA). Pieteikumi tiek iesniegti elektroniski, izmantojot speciālu Vides projektu pārvaldības informācijas sistēmu (APVIS). Turklāt APVA savā tīmekļa vietnē regulāri publicē statistiku par iesniegto pieteikumu skaitu un izmaksātajām summām, ļaujot sabiedrībai sekot līdzi programmas progresam.

Šī gada maijā Lietuvā bija reģistrēti teju 18000 elektroauto. Ar jauno atbalstu sagaidāms, ka Lietuva kārtīgi atrausies no pārējām Baltijas valstīm (Latvijā – 11365 elektroauto bija reģistrēti 1.jūlijā, bet Igaunijā – 9703 elektroauto bija reģistrēti 1. augustā).

Lietuva ir nospiedusi “turbo pogu” elektroauto ieviešanai. Tikmēr Latvija ir ielikusi neitrālajā. Valstij tagad jāizvēlas – stāvēt malā un skatīties, kā kaimiņi modernizē autoparku, cerot, ka ar līdzšinējo subsīdiju ir bijis gana, lai iekustinātu tirgu, vai arī nedaudz ieraut politisko drosmi un gribu un izdarīt to, kas būtu pareizi – izziņot atbalstu no 2026.g. janvāra vai izziņot, ka atbalsta nebūs. Esošais limbo stāvoklis, kurā saka, ka iespējams atbalsts būs, bet nezinām kāds un kad, ir ļaunākais no šiem scenārijiem.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

3.7 3 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
6 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
nedarata
nedarata
Viesis
29/08/2025 15:59

Lietuviešu programmā var arī saņemt atbalstu, ja pērk arī no privātpersonas un nekur neatradu prasību pēc kasko… (chatgpt)

nedarata
nedarata
Viesis
28/08/2025 08:33

Naudu ir vienkārši izdalīt, dalīšanas pēc, bet ja gribam samazināt CO2, tad galīgi garām Lietuvas atbalsts. 1 pašvaldības auto vietā varētu finansēt 3 lietotos privātpersonām. Ūdeņraža auto, LOL. Nav nobraukuma prasības.

Andris
Andris
Viesis
28/08/2025 06:30

Tā ir citu nodokļu maksātāju apzagšana

reg_E-Trons
reg_E-Trons
Viesis
27/08/2025 09:51

15 000 EUR arī ir perebors. Latvijā bija teju idiāla atbalsta shēma – ne par daudz, ne par maz. Šādi lieli lēcieni kropļos tirgu. Pat pēc Latvijas optimālā atbalsta līmeņa, šobrīd hibrīdu tirdzniecībā iestāsies pamatīgas “paģiras” jau ir iestājušās, piebildīšu. Loģiski būtu turpināt atbalstu esošajā apmērā, bet izslēdzot no atbalsta programmas hibrīdus vai būtiski samazinot tiem atbalstu. Turklāt atbalsta programmu veidotājiem jēņem vērā reģiona specifika un lietoto EV tirgus konjuktūra rietumeiropā, proti, baltieši labprāt dod priekšroku lietotiem auto, bet bailīgie vācieši un ne citi bailīgie eiropieši baidās pirkt lietotus EV galvenokārt psiholoģisku apsvērumu pēc (lietota baterija rada bailes), fakts ir tāds, ka mazlietotam EV cena 2 gadu jaunībā ir teju puse no jauna cenas. Šo specifiku nedrīkst ignorēt, domājot par lielāku labumu ar mazāk līdzekļiem. 2-3 gadus braukt auto ar noskrējienu zem 100 000 vai 50 000 km vēl nav pusmūžā, bet maksā pusi.

Normunds
Normunds
Viesis
Atbilde  reg_E-Trons
28/08/2025 13:06

Pie tāda atbalsta varētu apsvērt EV pirkšanu un man, kas EV pirktu pirmo reizi tāds atbalsts patiktu. Tiem, kas iepirkuši un gribētu pārdot vecos EV, tiem gan ne visai patīkami, jo veco cenas koriģēsies uz leju vēl vairāk.

Pa p
Pa p
Viesis
27/08/2025 09:14

Latvijā daudzi brauca ar igauņu vai lietuviešu nr. Vai varētu no Latvijas dabūt šo atbalstu?

6
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: