Eksperta komentārs: Kas jāņem vērā, pērkot lietotu elektroauto?
Izdomāt, kādu auto pirkt ne vienmēr ir viegli, taču atrast un nopirkt kāroto ir vēl grūtāk, jo īpaši, ja izvēle ir elektroauto pirkums un noskatītais auto atrodas nevis Latvijā, bet kādā no Rietumeiropas valstīm, kur izvēle tradicionāli ir daudz plašāka nekā pašu mājās.

Autopiegāde.lv salons
Izdomāt, kādu auto pirkt ne vienmēr ir viegli, taču atrast un nopirkt kāroto ir vēl grūtāk, jo īpaši, ja izvēle ir elektroauto pirkums un noskatītais auto atrodas nevis Latvijā, bet kādā no Rietumeiropas valstīm, kur izvēle tradicionāli ir daudz plašāka nekā pašu mājās.
Šobrīd aktuāls ir arī lietoto elektroauto tirgus, jo trīs gadus vecu operatīvā līzinga elektroauto var iegādāties par būtiski draudzīgāku cenu kā pērkot jaunu. Latvijā par ievestu elektroauto ir iespēja saņemt EKII valsts atbalstu, līdz pat 11 000 Eur.
Lai noskaidrotu šī brīža tendences elektroauto pārdošanā Latvijā, Uzlādēts.lv uzrunāja Autopiegāde.lv (Excellente Auto SIA) auto pārdošanas ekspertu Jāni Urbānu.
Kāpēc izvēlēties automašīnu no Vācijas mobile.de vai izsolēm?
Tam ir vairāki iemesli. Jāņem vērā, ka lietoto elektroauto izvēle Vācijā ir krietni lielāka nekā pie mums, turklāt tas tiek iegādāts no sākotnējā avota – pirmā īpašnieka vai oficiālā dīlercentra. Tas nozīmē, ka par iztērēto naudu tiks iegūts kvalitatīvs auto. Tāpat svarīgi, ka, meklējot auto ārzemēs, lielāka iespēja automašīnas aprīkojumu atrast tieši tādu, kādu vēlaties, nevis kāds ir pieejams.
Kāds šobrīd ir aktuālais elektroauto pārdošanas Top 5?
Populārākās mašīnas ar lielu atrāvienu ir Tesla Model 3, Kia eNiro, Audi e-tron, Hyundai Kona un Nissan Leaf. Beidzot Tesla ir pieejama pircējam, kurš vēlas iekļauties izmaksās, kuras pielīdzināmas mazlietota budžeta klases auto. Openlane izsolēs, trīs līdz piecus gadus lietotu Tesla Model 3, pašlaik var nopirkt pat par desmit tūkstošiem eiro. Baterijas kalpošanas laiks ir pietiekams, lai bez raizēm turpinātu lietot auto, tāpēc iesaku nebaidīties, ja elektroauto jau ir nobraucis arī simts tūkstošus kilometru.

Lai arī Tesla kā elektroauto tehniski, iespējams, ir visveiksmīgākā, nodrošinot ar vienu uzlādi arī ziemas apstākļos pieklājīgu nobraucamo distanci starp uzlādēm, taču dažiem trūkums ir tās pieticīgais interjers, tāpēc elektroauto pircēji, kuri pārsvarā pārvietojas pilsētā, ilgu laiku pavadot sastrēgumos, izvēlas elektroauto ar bagātīgāk aprīkotu interjeru, te noteikti favorīts ir Audi e-tron.
Kādi ir saimnieciskā izdevīguma aprēķini praktiskajam latvietim?
Katram autobraucējam saimnieciskā izdevīguma aprēķins noteikti atšķirsies, bet uzklausot klientu viedokļus, būtiskākais ir tas, ka elektroauto braucējs lielākoties atzīst, ka viņa nākamais auto arī būs elektroauto, jo priekšrocību ir krietni vairāk kā trūkumu.
Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa neesamība, rīdziniekiem vēl šobrīd pieejamā ekstra – lietot sabiedriskā transporta joslas, bezmaksas autosstāvietas, regulāru servisu apmeklējumu izdevumu neesamība, kā arī degvielas uzpildes staciju neapmeklēšana, būtiski ļauj ietaupīt.

Protams, visizdevīgāk ir, ja auto iespējams uzlādēt mājās, izmantojot atjaunīgos energoresursus, proti, ja ir uzstādīti saules paneļi. Taču jebkurā gadījumā mājās uzstādīts trīsfāzu lādētājs arī ļaus ietaupīt, jo īpaši, ja pasekosiet elektrības biržas cenai un, piemēram, lādēšanu uzstādīsiet laika periodā, kad tā maksā vismazāk. Vidēji tiek rēķināts, ka simt kilometru garš brauciens ar elektroauto neizmaksās vairāk par 2 eiro. Mašīnas uzlāde publiskajās stacijās (Eleport, Elektrum Drive, Enefit, u.c.) maksā dārgāk, vidēji no 6 līdz 8 eiro par 100 km.
Vai publisko uzlādes staciju infrastruktūra ir pietiekama, lai dotos arī ar ģimeni kādā tālākā braucienā?
Protams, elektroauto īpašniekam ir jābūt nedaudz vairāk disciplinētam un jāplāno brauciens. Ja tā ir Tesla Long Range, tad ar vienu uzlādi arī ziemas apstākļos droši vari aizbraukt līdz Vilņai, nesamazinot komfortu. Uzlādes staciju infrastruktūra jau ir apmierinoša un turpina attīsties.
Izmantojot ātrās uzlādes iespēju, tukšu akumulatoru līdz 80% var uzlādēt 20 minūšu laikā. Līdz 100% kopā aizņemtu aptuveni 40 minūtes. Ja padomā, tad maz ticams, ka 400 km brauciens ar ģimeni varētu būt bez pauzēm. Tāpat ir vajadzība piestāt, izlocīt kājas vai iedzert kafiju. Un piekritīsiet, iebraukšana degvielas uzpildes stacijā tāpat aizņem vismaz 30 minūtes un atpūta pēc garāka brauciena pat ir ļoti vēlama. Ja pašam tā neliekas, to dara zināmu kafijas tasītes simbols auto panelī!
Vai piedāvājat arī līzinga iespējas?
Jā, mūsdienās iegādāties auto ar līzinga starpniecību ir ļoti ērti. Izmantojot e-parakstu un internetbanku, visas nepieciešamās formalitātes principā var nokārtot attālināti. Atliek tikai noraudzīto auto atsūtīt uz info@autopiegade.lv un par tālāko mēs parūpēsimies. Vairums automašīnu tiek iegādātas, izmantojot tieši līzinga pakalpojumus un cenu amplitūda ir liela. Ja budžeta klases automašīnas tiek iegādātas līdz 20 000 eiro, tad premium segmentā automašīnu vērtība sasniedz pat 80 000 eiro. Pirmā iemaksa ir sākot no 10% no auto cenas. Ja auto ir jauns vai lietots elektroauto vai ārēji lādējams hibrīdauto, nokārtojot EKII valsts atbalstu, tas var būt kā pirmā iemaksa.
Kādas ir prognozes par valsts atbalstu? Cik ilgi tas vēl būs pieejams?
Šobrīd vismaz 90 % Autopiegade.lv tiek pārdotas ar EKII valsts atbalstu. Atbalsts ir pietiekami iespaidīgs, visu pietiekami sarežģīto dokumentu paku sagatavo mūsu darbinieki, pircējam atliek tikai aizpildīt pieteikuma formu un ar elektronisko parakstu apstiprināt dokumentus. Cik ilgi – to es neuzņemtos prognozēt, bet, ja esi nolēmis iegādāties elektroauto, ieteiktu labāk neatlikt uz rītdienu to, ko vari paveikt šodien!
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!