Elektriskie mazauto individuālai mobilitātei

0
Tazzari Zero-Classic

Tazzari Zero-Classic

Aktuālā vīrusa pandēmija atgādinājusi par sabiedriskā transporta izmantošanas ierobežojumiem, radot papildus interesi par individuālajiem transporta līdzekļiem, sākot gan no parastajiem, gan elektriskajiem velosipēdiem un skrejriteņiem.

Lai iedzītu iekavēto atbilstošas infrastruktūras izveidi Rīgā, vairākas nevalstiskās organizācijas, t.sk., biedrība “Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrība”, iesniedza valdībai un Rīgas domei vēstuli “Par pagaidu velojoslu ierīkošanu mobilitātes uzlabošanai Rīgā globālās COVID-19 pandēmijas laikā”.

Mazauto veidi

Četrriteņu slēgtas kabīnes transportlīdzekļu piedāvājumā ir energoefektīvi, tātad ar elektrisko piedziņu un mazāko iespējamo pašmasu, mazauto:

  • maza ātruma (lēngaitas) 1 – ātrums ierobežots līdz 45km/h – “Vieglais kvadrimobilis” (L6e-B) jeb četrriteņu mopēds, piem., TAZZARI EV ZERO JUNIOR;
  • vidēja ātruma – ātrums ierobežots līdz 90km/h – “Smagais kvadrimobilis” (L7e-C), piem., TAZZARI EV ZERO CITY;
  • liela ātruma – virs 90km/h – “Vieglais pasažieru automobilis” (M1), piem., ZERO EM2 SPACE.

Uz 2020.gada sākumu Latvijā ceļu satiksmei bija reģistrēti 12 elektriskie mazauto-kvadrimobiļi: 8 vieglie kvadrimobiļi (AIXAM, ANAIG LIGHT ELECTRIC QUADRICYCLE, CARGO 1100, JIAYUAN EIDOLA, LBC ZETRIQ) un 4 smagie kvadrimobiļi (BAOYA 10000, RENAULT TWIZY, REVA DELUXE I). Liela ātruma elektriskos mazauto Latvijā pārstāv viens Tazzari Zero-Classic, kam konstruktīvi ierobežotais ātrums ir 100km/h.

Mazauto vecuma pieejamība

Mobilitātes paplašināšanai nozīmīga ir arī vecuma ierobežojuma pārvarēšana, un mazauto var vadīt jau no 14 gadu vecuma:

  • vieglo kvadrimobili jeb četrriteņu mopēdu atļauts vadīt no 14 gadu vecuma: tiesības “AM – mopēds”;
  • smago kvadrimobili atļauts vadīt no 16 gadu vecuma: tiesības “B1 – kvadricikls”.

Elektriskā Tazzari pieredze Ventspilī

Ģirts Gulbis savu Tazzari Zero-Classic (kategorija M1) (titulbildē) Ventspilī lieto jau 5 gadus, un šai laikā nobraukti 33’000 km. Kopējais nobraukums ir 40’000 km: 2011.gada jūnijā no rūpnīcas izbraukušo e-mazauto pirmais īpašnieks izmantoja kā demo auto. Konstruktīvi ierobežotais ātrums ir 100 km/h, motora jauda – 15 kW, mašīnas svars – 542 kg. Pēc pieredzes, motora jauda pilnīgi pietiekoša ļoti labam paātrinājumam no vietas, jo auto ir viegls.

Tazzari Zero-Classic
Tazzari Zero-Classic salons

Akumulatora (Li Fe Po) kapacitāte 5 gadu laikā praktiski nav mainījusies. Pa šiem gadiem nav bijušas tehniskas problēmas: nomainītas dažas putekļu gumijas, priekšējie stūres pirksti, reizi gadā motora reduktorā nomainīta eļļa (750ml.), regulāri iztīrīts motora ventilācijas filtrs. Rezerves detaļu sagāde nav sagādājusi grūtības, jo var pasūtīt tieši no rūpnīcas.

Tazzari Zero-Classic aprīkots ar iebūvēto, sadzīves rozetes pieslēguma, lādētāju. Nakts laikā vilces akumulatoru (12,3 kWh) var uzlādēt pilnībā, un elektroenerģijas izmaksas ir līdz 2 eiro. Autonomija vasarā ir ap 115 km, bet rudenī un ziemā – ap 85 km.

Arnis Bergs,
Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrības valdes priekšsēdētājs

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: