Kuri elektroauto visspilgtāk iespiedušies atmiņā 2023. gadā?
Saskaņā ar Eiropas Autoražotāju asociācijas (ACEA) datiem pērn Eiropas Savienībā tika reģistrēti vairāk nekā 1,5 miljoni jaunu elektromobiļu. Tas ir par 37% vairāk nekā gadu iepriekš.
Saskaņā ar Eiropas Autoražotāju asociācijas (ACEA) datiem pērn Eiropas Savienībā tika reģistrēti vairāk nekā 1,5 miljoni jaunu elektromobiļu. Tas ir par 37% vairāk nekā gadu iepriekš.
Statistika liecina, ka pieprasījums šajā segmentā pastāvīgi pieaug, un ražotāji elektrificē arvien vairāk savu modeļu. Kuri no tiem 2023. gadā izcēlās ar kaut ko īpašu?
Pārspēj dīzeļdzinējus
2023. gadā jaunu elektroauto tirgus daļa ES valstīs sasniegusi 14,6 procentus – tas ir vairāk nekā dīzeļauto, kuru daļa sarukusi līdz 13,6 procentiem. Pēc agresīvas cenu samazināšanas kampaņas par visvairāk pārdoto kļuva ar elektrību darbināms auto – kompaktais krosovers Tesla Model Y. Saskaņā ar Dataforce datiem tas pērn tika realizēts 254 822 vienībās. Tādējādi amerikāņu elektroauto ražotājam izdevies pārliecinoši pārspēt iekšdedzes dzinēja modeļu pārdošanas rādītājus: aiz Model Y ierindojās Dacia Sandero (235 893) un Volkswagen T-Roc (206 438).
Pērn Eiropas tirgos elektroauto segmentu papildināja arvien jauni modeļi un daži bija patiesi intriģējoši. Tiek prognozēts, ka vairāki no tiem šogad uzrādīs augstus realizācijas skaitļus.
Konkursa Eiropas Gada auto 2024 žūrijas 59 eksperti no 22 Eiropas valstīm fināla balsojumam izvirzīja trīs pilnībā elektriskus spēkratus – BYD Seal, Kia EV9 un Volvo EX30, kā arī jauno Peugeot 3008, kuram ir gan elektriskā, gan iekšdedzes versija. Šie pretendenti sacentās ar 5. sērijas BMW, Renault Scenic un Toyota C-HR, kurus darbina iekšdedzes vai hibrīda spēka agregāts.
Ievērības cienīgi braucamie no Korejas
Gandrīz visi Eiropas konkursa finālisti Vecajā kontinentā tika prezentēti 2023. gada nogalē, tāpēc šie modeļi nevarēja piedalīties konkursā Latvijas Gada auto 2024, kas noslēdzās decembra sākumā. Tomēr arī mūsu valsts konkursā netrūka elektromobiļu. Starp konkurentiem bija Audi SQ8 Sportback e-tron, Škoda Enyaq Coupe iV, Hyundai Kona Electric, Volkswagen ID.3 un Hyundai Ioniq 6 – pēdējais arī tika atzīts par gada elektroauto.
Konkursa žūrijas biedram un žurnāla Klubs auto apskatniekam Tomam Timoško no visiem elektroauto, kurus viņš testēja pagājušajā gadā, spilgtus iespaidus atstājis Volkswagen ID.Buzz. Tomēr pārsteidza ne jau elektriskā piedziņa, šajā gadījumā negaidīts izrādījies dizains un ražotāja uzdrīkstēšanās.
Runājot par elektromobiļiem, protams, izceļas Hyundai Ioniq 6. Tā drosmīgais, aerodinamiskais dizains un dinamika padara to par vienu no labākajiem elektroauto visā tirgū. Elektroauto klāstu papildinājis arī visai negaidīts jaunums – Kia EV9. Tik iespaidīgs šis masīvais luksusa SUV šķiet galvenokārt tāpēc, ka tādu auto šobrīd nav daudz. EV9 paplašina elektromobiļu robežas un pierāda, ka tie var gūt panākumus ikvienā segmentā.
Žurnāla Klubs auto apskatnieks Tomam Timoško
Šo elektroauto atzinīgi vērtē arī pieredzējuši eksperti citās valstīs. Kia EV9, kas nupat kļuvis pieejams iegādei Latvijā, uzvarēja arī luksusa klasē Vācijas Gada auto konkursā. Tāpat tas guvis atzinību arī aiz Atlantijas okeāna: 50 cilvēku žūrija par praktiskāko Ziemeļamerikas reģiona modeli 2024. gadā atzina tieši šo Korejas auto. Savukārt galvenos laurus Ziemeļamerikā plūca jaunās paaudzes Toyota Prius. Elektroauto uzvara praktiskuma kategorijā var šķist nedaudz negaidīta, taču EV9 izceļas ar plašu septiņvietīgu salonu, turklāt daudz priekšrocību sniedz speciāli elektriskajai piedziņai izstrādātā E-GMP platforma.
Kia EV9 pieejams ar 76,1 kWh vai pat 99,8 kWh akumulatoru, kas ļauj ar vienu uzlādi nobraukt veselus 668 km. Maksimālā jauda sasniedz 318 kW, un uz priekšu to dzen visu riteņu piedziņa. Pateicoties 800 voltu sistēmai, uzlādes punktā nebūs jāuzkavējas ilgi. Ātrajā stacijā tikai 15 minūtēs lielākā akumulatora rezerves var papildināt tik daudz, lai nobrauktu vēl 250 km.
Neatbildētie jautājumi
Fotogrāfs Toms Svilāns, kurš piedalījās Latvijas Gada auto 2024 testa sesijās, kā pērn atmiņā paliekošākos elektroauto min arī korejiešu modeļus. Pirmais esot Hyundai Ioniq 6, kas atstājis lielisku kopējo iespaidu, taču tāpat viņš izceļ arī jauno elektrisko Hyundai Kona.
Man vēl nav bijusi iespēja ar to izbraukt, bet es ļoti vēlos izmēģināt Kia EV9. Tas pārsteidz ar virsbūves gabarītiem un ekscentrisko dizainu, tāpēc ar nepacietību gaidu, kad varēšu piesēsties pie stūres un uzzināt, kā tas brauc un, protams, kā tas izskatās fotokameras priekšā.
Fotogrāfs Toms Svilāns
Saskaņā ar ACEA datiem 2023. gadā Eiropas Savienībā visstraujāk elektroauto pārdošana augusi Beļģijā (+148%), Dānijā (+104%) un Portugālē (+102%). Absolūtos skaitļos visvairāk pārdots Vācijā (524 219 jeb +11%), Francijā (298 219 jeb +47%), Nīderlandē (113 981 jeb +56%) un Zviedrijā (112 208 jeb +18,1%).
Raugoties uz šo gadu, Toms Timoško prognozē, ka Latvijā strauju elektroauto pārdošanas lēcienu neredzēsim, taču realizācija turpinās pakāpeniski palielināties.
Viens no galvenajiem klupšanas akmeņiem ir uzlādes infrastruktūra. Es gan esmu optimists un ticu, ka tuvākajā nākotnē šajā nozarē uzņēmumi investēs čaklāk. Tam savukārt vajadzētu veicināt elektromobiļu pirkšanu. Tāpat gaidām arī modeļus budžeta klasē. Un vēl viens svarīgs punkts – joprojām neatrisināts ir jautājums par valsts atbalstu elektroauto pircējiem. Pagaidām tas pieejams tikai privātpersonām, bet uzņēmēji paliek bešā.
Žurnāla Klubs auto apskatnieks Tomam Timoško