Elektroauto uzlādes etiķete
Elektroauto paliek aizvien vairāk un, atvaļinājumu sezonai esot pirmā sparā, ir svarīgi uzzināt pāris nerakstītos likumus par uzlādi. 6 padomi kā lādēties jeb elektroauto uzlādes etiķete.
Elektroauto paliek aizvien vairāk un, atvaļinājumu sezonai esot pirmā sparā, ir svarīgi uzzināt pāris nerakstītos likumus par uzlādi. 6 padomi kā lādēties jeb elektroauto uzlādes etiķete.
Uzlādi var veikt ātri un lēni, super ātri un super lēni. Ja vēl lēnās (līdz 22 kW maiņstrāvas) un super lēnās (no mājsaimniecības rozetes) uzlādes ilgst stundas un galvenā etiķete ir pareizi noparkoties, tad ātrajām (50 kW) un jo īpaši super ātrajām (100+ kW) uzlādēm ir pāris nerakstīti likumi, kurus būtu jāievēro, lai visi varētu izmantot uzlādes infrastruktūru pēc iespējas efektīvāk. Ir jāievēro tā saucamā uzlādes etiķete.
Vispirms ir jāsaprot jūsu elektroauto (EV) tehniskās spējas. Ir tādi, kas var lādēties ar maksimāli 50 kW, piemēram, BMW i3, un tādi, kas var vairāk, bet tikai uz ļoti īsu brīdi, piemēram, Opel Corsa-e. Tagad aizvien vairāk ir tādi, kas var lielas jaudas ilgstoši uzņemt un uzlādes laiki aizvien sarūk, lādējoties pie aizvien jaudīgākiem lādētājiem, piemēram, Eleport izziņotajiem 150 kW vai Ionity 350 kW.
Izmanto piemērotāko uzlādes staciju
Ja jūsu EV spēj uzņemt tikai 50 kW jaudu un ir iespēja izvēlēties starp lādētājiem, apsveriet iespēju izmantot 50 kW uzlādes staciju lieljaudas lādētāja vietā. Tas būs gan cieņpilni pret tiem, kas var izmantot lielākas jaudas, un arī makam draudzīgāk, jo tipiski mazākas jaudas lādētāji ir izdevīgāki par lielākas jaudas lādētājiem. Jūs joprojām varat izmantot lieljaudas lādētājus, taču negaidiet, ka tamdēļ lādēsieties ātrāk.
Ja nu gadās rinda
Lai gan situācija mainās, daudzās uzlādes stacijās ir tikai viens lādētājs, kas spēj vienlaikus lādēt tikai 1 EV. Ja visi lādētāji ir aizņemti, noteikti gaidiet vietā, kas netraucē satiksmi vai stāvošas automašīnas. Dažreiz apvaicājoties pie vadītāja, kas tobrīd veic uzlādi, noskaidrojas, ka tālāka uzlāde vairs nav nepieciešama un palaidīs jūs uzreiz lādēties. Jūs būsiet pārsteigts, cik tālu jūs var aizvest draudzīga pieeja.
Lieti pavadīts laiks
Esiet pacietīgs un gaidiet, līdz esat nākamais. Ļaujiet tiem, kas ceļo kopā ar jums, izbaudīt laiku pakalpojumu zonu piedāvātajās telpās. Nereti netālu no uzlādes stacijas ir kāda vietējā pērle. Piemēram, pie Vitrupes uzlādes stacijas ir izcila peldvieta un pastaigu vieta.
Pareizi novieto automašīnu
Kad ir pienākusi jūsu kārta, novietojiet automašīnu pareizi pie uzlādes stacijas, kuru vēlaties izmantot. Pievērsiet uzmanību paredzētajai satiksmes plūsmai. Ņemiet vērā arī sava EV uzlādes ligzdas atrašanās vietu, lai pareizi novietotu EV pie uzlādes stacijas.
Īstais brīdis uzlādei
Ir jāņem vērā, ka pilnāki akumulatori lādējas lēnāk un vispārīgi 10%-80% uzlāde prasīs mazāk laika nekā lādēt 80%-100%. Vēlams būtu sākt uzlādes procesu ar uzlādes stāvokli (SOC) zem 20%, jo vislabākā uzlādes veiktspēja tiek tiek sasniegta no 20 līdz 80%. Dažiem EV var jau iepriekš iestatīt, ka tiks veikta uzlāde. Tādā veidā EV sagatavo baterijas optimālajai temperatūrai, lai veiktu pēc iespējas ātrāku uzlādi.
Lādē tik, cik nepieciešams
Uzlādējiet tikai tik daudz, cik nepieciešams, lai sasniegtu nākamo galamērķi. Uzlāde ir ievērojami lēnāka, pārsniedzot 80% SOC. Dažiem EV uzlādes ātrums krītas pat pie zemāka SOC. Tas tiek darīts, lai pasargātu bateriju no pārkaršanas. Uzlādējot biežāk, bet īsāku laiku, izmantojot lielāko iespējamo uzlādes ātrumu, tiek ietaupīts gan jūsu laiks, gan to cilvēku laiks, kas atrodas rindā pēc jums. It īpaši šis ir aktuāli tīklos, kur par uzlādi tiek maksāts patērētā laika nevis enerģijas mērogā.
Pārvieto pēc uzlādes
Kad esat pabeidzis uzlādi, lūdzu, novietojiet automašīnu citviet. Nav nekā kaitinošāka kā gaidīt, kad kāds cits atgriezīsies pie sava pilnībā uzlādētā EV. Ir arī zināmi gadījumi, kad tiek atstāti EV dienām pie uzlādes stacijas.
Droši raksti komentāros, ja ir vēl kaut kas, ko būtu vērts ievērot, lai papildinātu šo patīkamas uzlādes pieredzes etiķeti.
Minēto es gribētu papildināt: 1) savā auto ielieciet uzrakstu savu telefona numuru. Būsim solidāri! Tam nav jābūt visu laiku pieejamam. Es tādu ieliku zem uzlādes vāciņa – tas citiem ir redzams tikai tad kad es uzlādēju auto. Tas tak ir cilvēcīgi saprotams, ka ne viss notiek pēc plāna. Varbūt tava auto uzlāde ir beigusies, bet tu esi pastaigā pa mežu vai atrodies iepirkšanās centrā un tev to uzlādi nevajag, bet citam vajag. Tas otrs tad var piezvanīt un varbūt auto var atslēgt un otrs. 2) Norādi savu plānoto uzlādes ilgumu populārā aplikācijā. Tas palīdz citiem plānot savu laiku un labāk noslogot uzlādes! Jā e-mobi tādu iespēju nepiedāvā (lai gan vajadzētu), bet es piemēram lietoju plugshare. Es atzīmēju cik ilgi plānoju uzlādēt auto. Tas nozīmē, ka citi ar šo aplikāciju kartē redz šobrīd ir uzlāde, bet tā beigsies (piemērā pēc) pēc 30min un varbūt kādam citam tas būs tieši laikā varbūt pa ceļam uzkavēsies kur lietderīgi citur un pie uzlādes piebrauks, kad uzlāde būs pieejama. 3) Ziņo par bojātām uzlādēm! Ne tikai operatoram! Jā uzlādes iekārtas ir tehnika un tās bojājas! Ir labi, ja plānotā uzlāde nav pieejama vai ir bojāta un tu redzi, ka nākamā ir darbspējīga – vai bojāta. Man piemēram pirms mēneša man bija situācija, kad divas blakus esošas uzlādes nedarbojās (vien vienkārši neaktivizējās otrai – komunikācijas kļūda). Lieki teikt ka tā tika salabota aptuveni nedēļas laikā (vismaz tad es uzzināju, ka bija bojāts kāds drošinātājs). Tātad potenciāli šāda problēma sagaidīja vēl daudzus lietotājus! Tālāk man bija iespēja izvēlēties divus maršrutus faktiski vienlīdz labus. Tā kā plānotā uzlāde nenotika izvēlējos to, kur bija īsāks attālums līdz galapunktam. Teiksim kā ir, tā bija mana kļūda jo otra uzlāde arī… Lasīt vairāk »
vēl viens…
4) Reģistrē savu uzlādes iekārtu kādā populārā aplikācijā!
Jā saprotu, ka Rīgā tas neliekas un nav svarīgi, bet ārpus tās tas ir svarīgi!
Manuprāt elektroauto īpašnieki kopumā ir atsaucīgi, it sevišķu uz citu elektroauto braucēju problēmām!
Ees savu uzlādes staciju ieliku (tai pašā plugshare) un pievienoju savu tel. numuru. Teritorija ir slēgta, bet pat ja es pats nebūšu mājās es varēšu palīdzēt, ar pieslēgumu kādai no manām uzlādes iekārtām, vai sliktākajā gadījumā būs iespējams pieslēgt auto elektrotīklam ar savu uzlādes iekārtu!
Nav patīkami staigāt pa svešu apdzīvotu vietu un meklēt pa pagalmiem kādu, kurš atļaus uzlādēt tavu auto. Ir daudz vieglāk, ja zini ka tur tu auto varēsi vienkārši uzlādēt (bez liekiem jautājumiem).
Atgriežoties pie iepriekšējā stāsta. Tā uzlādes vieta kur sasists uzlādes gals uzlāde bija blakus benzīna tankam. Uz jautājumu vai varu pieslēgt savu mājas uzlādes iekārtu (kas man bija līdzi) atbilde bija – “(stingrs) nē, vai tad benzīnu ieliet nevar” ??????
Lieki teikt, ka piebraucot pie uzlādes stacija nopriecājos, ka benzīna tankam ir 3F iespējams 32A (uz aci varu kļūdīties) elektrības sarkanā rozete!
Man atlika apstaigāt tuvējās privātmājas, jo līdz gala mērķim nonākt vairs nevarēju (3 bojātas uzlādes iekārtas pēc kārtas bija par daudz – reti paliek rezerve 70+km)…