Elektromobiļiem apkope nav vajadzīga

0
Hyundai Kona motortelpa

Hyundai Kona Electric zem pārsega

Ir zināms, ka elektromobiļu izmaksas uz kilometru ir mērāmas divu, trīs centu apmērām. Tomēr, cik lielas izmaksas ir gaidāmas regulārajās apkopēs? Cik sarežģītas tās ir?

Nesenā rakstā bija aprakstītas izmaksas, kas saistītas ar elektromobili divu gadu periodā. Tās pat varētu būt vēl zemākas, ja elektrību iegūtu no saules paneļiem. Šajā rakstā nebija pieminētas servisa izmaksas.

Tas noteikti bija tādēļ, ka tādu nebija. Piemēram, 2017. gadā izlaistā Chevrolet Bolt jeb Opel Ampera-e servisa grafikā ir ierakstīts, ka jāveic riepu apkopes ik pēc 12’000 km. Ja riepas maina sezonāli, tad šo apkopi, kas būtībā ir vajadzīga, lai koriģētu riteņu ģeometriju, var izlaist. Bez gaisa filtra maiņas ik pēc diviem gadiem vai 36’000 km, tas ir arī viss, kas nepieciešams Chevrolet Bolt.

Chevrolet Bolt EV garāžā
Chevrolet Bolt EV garāžā. Avots: chevrolet.com

Tomēr, pēc tam, kad tiks veikti 240’000 km, Chevrolet iesaka vēl vienu apkopi – jānomaina sistēmas dzesēšanas šķidrums. Rotori un bremžu kluči var kalpot pat 500’000 km.

Tā ir tikai aisberga redzamā daļa. Elektriskais motors ir tik mūžīgs, cik cilvēka taisītais spēj būt. Lai noteiktu motora mūžu, tiek pielietots starptautiskais standarts, kas nosaka motora izturību, nodarbinot to ar slodzi, kas 20’000 stundās (2.28 gados) panāktu motora pusmūžu. Tomēr, motoram, kas nestrādā ar tādu noslogojumu, mūža ilgums palielinās ļoti ievērojami. Piemēram, H klases motoram, kas novērtēts uz 180c, bet strādā ar 150c jaudu, mūža ilgums ir 160’000 stundas (18.25 gadi) darbībā. Elektronika, kas saistīta ar šiem motoriem, ir novērtēta uz 100’000 stundām (11.40 gadi).

Lai saprastu, ko tas nozīmē, nepieciešams piemērs. Ja gadā tiek mēroti 17’000 km ar 60 km/h lielu vidējo ātrumu, tad elektriskais motors kalpos 70 gadus un būs veicis 1’200’000 km.

Nav brīnums, ka dīleri, kas pelna uz apkopēm, tik ļoti nevēlas pārdod elektromobiļus.

Chevrolet Bolt apkopes grafiks
Chevrolet Bolt apkopes grafiks. Ekrānuzņēmums no chevrolet.com

Bet kā ar lielo bubuli – baterijām? Tās tak pēc diviem gadiem jāmaina! Nē, tik bieži tās nevajadzēs mainīt. BMW bateriju izstrādes nodaļas vadītājs saka, ka statistika uzrāda 70% no sākotnējās kapacitātes saglabāsies pēc 15 gadiem, bet Teslanomics no sev pieejamiem datiem izsecina, ka Tesla baterijas būs 80% no sākotnējās kapacitātes pēc 780’000 km. Tesloop pieder Tesla Model X, kas pieveicis 560’000 km un kam ir 13% liela bateriju degradācija.

bmw i3 120 ah
BMW i3 bateriju paka

Vienlaicīgi ir jāņem vērā, ka ir izņēmumi. Nissan ir bēdīgi slavens ar 30 kWh Leaf. Ir arī daži gadījumi, kad bateriju paka vai daļas nomainītas kādu iemeslu dēļ – vai tas būtu rūpnīcas kļūdas, plūdu, no salona iešautas lodes, vai kāda cita iemesla dēļ.

 

Gada populārākais elektromobilis Latvijā – Nissan Leaf

Populārākie iemesli, izvēloties elektromobili, un biežākie mīti par tiem

Elektroauto mīti – efektivitāte

Patiesās elektromobiļa izmaksas 2 gadu laikā

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: