Elektromobiļu skaits Latvijā audzis par 42% 2018. gadā
CSDD ir publicējuši kārtējā ceturkšņa datus par reģistrētajiem transportlīdzekļiem, tai skaitā, arī elektrotransportlīdzekļiem. Uzsākot 2019. gadu Latvijā ir reģistrēti 442 vieglie bezizmešu transportlīdzekļi.
Gada pēdējā ceturksnī tika gaidīts mazāks vieglo (B/B1 kategorijas) ETL skaita pieaugums kā iepriekšējā ceturksnī, jo tā liecināja pēdējo trīs gadu statistika. Tomēr šis ceturksnis noslēdzās ar pieaugumu par 37 vienībām, kas ir atkārtots labākais rezultāts. Vēl šāds pieaugums tika piedzīvots 2018. gada 2. ceturksnī. Ja skatās pēc procentuālā pieauguma, tad šis bija 4. labākais ceturksnis.
Gada griezumā klāt nākuši 130 vieglie ETL, kas nozīmē, ka to kopskaits palielinājies no 312 uz 442 (+41.67%). CSDD vēl nav atjaunojuši informāciju lapā e-transports.org (informācija ir atjaunota, skatīt Gada populārākais elektromobilis Latvijā – Nissan Leaf), lai varētu ērti uzzināt, cik bezizmešu kvadraciklu, mopēdu un motociklu pievienojušies statistikai, bet ir zināms, ka klāt nākuši 4 autobusi. Ar pašreiz zināmajiem datiem ETL kopumā ir piedzīvojis 37.44% pieaugumu. Līdz ko e-transports.org tiks atjaunots, par to noteikti informēsim.
Ņemot vērā to, ka Nissan sāka jaunā Leaf piegādi vasarā, var minēt, ka lielākā daļa no vieglo automašīnu, kas nākušas klāt, ir Nissan Leaf. Nākamgad būs ļoti interesanti novērot, vai CSDD uzstādītās 70 ātrās uzlādes stacijas ietekmēs cilvēku izvēli par labu ETL. Arī ievērojami plašākais piedāvājums nospēlēs savu lomu, jo sagaidāms ievērojams cenu kritums attiecībā pret piedāvāto autonomiju. Cerams, ka sabiedrības informētība par ETL un to iespējām palielināsies. Tomēr ir nepieciešams turpināt kliedēt mītus par tiem, lai varētu nodrošināt to, ka mēs sasniegtu starptautiskos mērķus.
Jāatzīst, ka Latvijā bezizmešu transportlīdzekļi joprojām ir nišas segments, aizņemot vien 0.56% (+0.29%) no 2018. gada jauni reģistrētajām vieglajām automašīnām. Tomēr, pateicoties tam, ka automašīnu tirgus ir sarucis vieglie ETL turpina tuvoties 1% no jauni reģistrētajiem vieglajiem transportlīdzekļiem – šajā ceturksnī 0.63%.
Ir vērts pieminēt, ka ir pamats uzskatīt, ka nākamajos gados vispārējais mašīnu skaits samazināsies, bet ETL skaits strauji palielināsies. Ar jaunajiem datiem prognoze nav ievērojami mainījusies:
- 1000 Latvijā reģistrēto vieglo ETL būs 2023. gada noslēgumā
- 5% jauno transportlīdzekļu tirgus daļu sasniegs 2026. gada beigās
- 25% jauno transportlīdzekļu tirgus daļu sasniegs 2032. gada beigās
Ar šādiem tempiem valsts mērķis sasniegt 10% atjaunojamo energoresursu transporta sektorā līdz 2020. gadam neliekas pat tuvu sasniedzams. Lai sasniegtu šo 10% mērķi, Latvijā pēc vispārējiem aprēķiniem vajag aptuveni 5’000 elektromobiļus. Tas varētu notikt aptuveni 2030. gadā.
2030. gads ir 5 gadus pēc tam, kad Norvēģija, kurai jau tagad vairākus mēnešus ETL īpatsvars ir bijis pie 50%, būs aizliegusi iekšdedzes dzinēju pārdošanu un tas ir tas gads, kad Vācija, Indija, Īrija, Izraēla un Nīderlande būs darījušas to pašu.