Brīva vieta reklāmai

Uzlādēts

Tavs ceļvedis atjaunojamajā enerģijā

e-Golf panelis

Raidījums “Zebra” testē elektromobili. “Pa ceļam sākās brīnumi”

2018. gada 22. novembris

Novembra epizodē raidījums “Zebra” nolēma doties piedzīvojumā un mēģināja ar elektromobili nokļūt no Rīgas līdz Liepājai. Uzlādēts.lv veic raidījuma analīzi un papildināt to ar nesniegto informāciju.

Attālums no Rīgas centra līdz Liepājas centram ir 216 km, ja tic Google Maps. Pauls Timrots, raidījuma ‘Zebra’ vadītājs, mēģināja veikt šo ceļu ar elektromobili Volkswagen e-Golf, kuram uz sāniem ar lieliem burtiem rakstīts, ka tas piedāvā 300 km lielu autonomiju.

VW e-Golf
VW e-Golf. Avots: vw.com

Jau no paša rīta, kad mašīna tika pilnībā uzlādēta, tā uzrādīja, ka var veikt 260 km nevis 300 km. Pēc 108 km veikšanas, pie kafejnīcas “Dzirnaviņas” Bikstos, e-Golf uzrādīja, ka var nobraukt tikai 60 km. Lai tiktu līdz Liepājai, P. Timrots veica uzlādi.

 

Sākas brīnumi

 

P. Timrots, gudri domādams, uzlika e-Golf lādēties un devās pakavēt laiku kafejnīcā, nosacīdams:

“Ja jūs gribat piedzīvojumus, ņemiet elektromobili, būs jautri”

Acīmredzot, tad, kad tika izvēlēta šī automašīna, ‘Zebra’ pat nepajautāja elementāru jautājumu dīlerim – kā to uzlādē? Šis jautājums jebkuram, kas iegādājas elektromobili, būtu viens no pirmajiem. Tāpat kā, nopērkot iekšdedzes dzinēja automobili, ir svarīgi noskaidrot, vai tam vajag liet benzīnu vai dīzeli.

vw e-golf uzlāde
VW e-Golf uzlādes ligzda. Avots: zap-map.com

Pauls Beinarovičs, CSDD Elektromobilitātes vadības un koordinācijas daļas priekšnieks, raidījumā izskaidro, ka Latvijā pamatā ir divi ātrās uzlādes štepseļi – viens ir Āzijas automobiļiem ražotais CHAdeMO standarts un otrs ir Eiropas – CCS. Pie uzlādes stacijām atrodas vēl trešā kontaktdakša – Type 2, kas ir CCS bez līdzstrāvas kontaktiem. Tātad pie CSDD uzstādītajām uzlādes stacijām var atrast 2 ātros uzlādes štepseļus un vienu lēno.

“Lietojot maiņstrāvas [Type 2] uzlādi mūsu stacijā ar VW e-Up! vai BMW i3, uzlāde būs 4, 5 un vēl vairāk reizes lēnāka kā ar līdzstrāvas.”

CCS un Type 2
CCS un Type 2 uzgaļi. Avots: wikipedia.org

Timrots apzināti vai neapzināti izvēlējās lēnāko uzlādes veidu. VW e-Golf no šī štepseļa aptuveni 50 minūtēs uzlādēja vien nepilnas 6 kwh jeb 32 km gaidīto 200 km vietā. Saprotami, ka Timrots nebija priecīgs par šādu iznākumu. Kas raidījumā netika minēts, ir tas, ka konkrētās uzlādes izmaksas bija 7.8 € jeb 1.31 €/kWh. Tas nozīmē, ka 100 km ar šādu lādēšanu izmaksātu 24.37 €.

Var saprast, ka ‘Zebra’ vadītājs nepavisam nebija apmierināts ar situāciju. Pēc telefona zvana, Timrots uzzināja, ka ir vēl citi uzlādes kabeļi. Lai cik amizanti arī bija skatīties viņa centienus iespraust CHAdeMO štepseli CCS vietā, jāpiekrīt, ka VW būtu jāpiedomā pie tā, lai šādas situācijas neatkārtotos, vismaz pieliekot kādas norādošas uzlīmes.

chademo ccs
CHAdeMO un CCS. Avots: hybridcars.com

Kad beidzot kabelis bija atrasts, uzlādes stacija uzrādīja sistēmas kļūdu un to vajadzēja pārstartēt attālināti.

Lai gan Timrots teica, ka nevar atrasties iekšā mašīnai, kamēr tā lādējas, patiesībā pa mašīnu var dzīvoties. Neviens nav spiests stāvēt ārā, sniegā uzlādes laikā. Var sildīties salonā, ja ir tāda vēlme.

Galu galā tika pieņemts lēmums līdz Liepājai nebraukt.

“Ja ir uzlādējies, tad ir. Vienīgais, ir skaidrs, ka mēs uz Liepāju nebrauksim! Uzlādēsim un cerēsim, ka ar to vienu piegājienu tiksim atpakaļ normāli līdz Rīgai.”

Raidījuma turpinājumā vadītājs sūdzējās, ka, ja pirms izbraukšanas e-Golf uzrādīja 259 km lielu autonomiju, tad nobraucot 36 km jau rādīja vien 160 km. Tas, kāpēc mašīna mānījās, gan ir viegli izskaidrojams. Mašīna uzrādīja potenciālo autonomiju pirms braukšanas uzsākšanas, nezinot to, ka tiks sildīts salons un kāda būs braukšanas maniere. Pēc VW oficiālā kalkulatora, e-Golf ar apsildi un ārējo temperatūru +10°C vajadzētu spēt veikt 200 km (300 km pilsētā un +25°C). 200 km – 36 km = 164 km. Kā arī kājas smagums nosaka nobraucamo autonomiju, bet, ņemot vērā mazo atšķirību, liekas, ka Timrotam kāja adekvāti viegla.

CSDD uzlādes stacijas informatīvais ekrāns
CSDD uzlādes stacijas informatīvais ekrāns

‘Zebra’ secinājumi:

  • Elektroautomobilis ātri uzņem ātrumu, ar to viegli apdzīt.
  • Reālais nobraukums ir mazāks nekā solītais.
  • Jāpiedomā pie ergonomikas. “Nav labi, ja nevar redzēt nekādu informāciju par  uzlādēšanas kabeļiem,” norāda Timrots.
  • Pēc raidījuma novērojumiem uzlādes stacijas ir attīstības sākumā. “Staciju tīkls ir paplašinājies, operatori ir atsaucīgi, un konsultācijas sekmīgas, tagad tik atliek praksē uzlabot sistēmu,” saka Timrots.
VW eUp
VW eUp. Avots: lsm.lv

Interesanti, ka precīzi pirms gada P. Timrots ‘Zebra’ raidījumā skaidroja, kāpēc elektromobiļi nav izdevīgi. Un vēl pirms 7 gadiem Timrots teica, ka:

“Elektrība – tas ir vienkārši!”

Uzlādēts viedoklis

 

Volkswagen tulkojumā nozīmē tautas vāģis. Tas savu uzticību iekaroja ar zemām cenām par kvalitatīvu produktu. Diemžēl, to pašu nevar teikt par VW elektromobiļiem.

Cenas šībrīža VW piedāvātājiem ETL ir pat ļoti augstas. Ja salīdzina piedāvāto autonomiju ar cenu, tad VW ir pat dārgāks par tādiem brendiem Jaguar un Porsche. Vienīgie elektromobiļi, par kuriem VW e-Golf šajā scenārijā ir lētāks, ir BMW i3 un VW e-Up. Vislabāk aprīkotais Hyundai Ioniq maksās lētāk, piedāvās vairāk ekstru un nobrauks tālāk ziemā par spīti tam, ka baterijas pakas lielums (28 kWh) ir krietni mazāks par e-Golf (35.8 kWh). Nemaz nepieminot Hyundai Kona, kuras autonomija ļautu aizbraukt uz Liepāju un atbraukt atpakaļ uz Rīgu bez nepieciešamības uzlādēties pa ceļam.

Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq. Avots: hyundai.com

Lai gan raidījums apskata aktuālus tematus, kas skar elektromobiļu lietotājus, šī raidījuma likstas, izņemot uzlādes stacijas kļūmi, šķiet ieskicētas jau pirms filmēšanas.

Tādam automobiļu pazinējam kā Pauls Timrots jau nu vajadzētu zināt, ka Nissan Leaf ir ievērojami populārāks par VW e-Golf un tas piedāvā lielāku autonomiju. Liekas aizdomīgi, ka izvēle tika veikta par labu šim elektromobilim. Tieši tam pašam, ar kuru problēmas bija raidījumam ‘Aizliegtais paņēmiens’.

Erudītam cilvēkam vajadzētu saprast, kuru štepseli lietot, vai vismaz pirms braukšanas uzzināt par uzlādes iespējām. Kā arī, ja jau runā par elektromobiļu autonomiju, tad var arī paskaidrot, kāpēc tiek zaudēti 100 km, nobraucot tikai 36 km, nevis norakstīt šādu situāciju uz ražotāju meliem.

Pēc šī raidījuma noskatīšanās elektromobiļu skaita pieaugumā diez vai ir gaidāmas izmaiņas. Tie, kas grib sev tādu, izzina to īpatnības, bet tie, kas negrib – turpina smelties iedvesmu līdzīgos raidījumos un rakstos. Tomēr elektromobiļu piedāvātājiem vajadzētu izskaidrot klientiem lādēšanas manieres, lai negadās tā kā ‘Zebrai’.

Nissan Leaf
Nissan Leaf uzlāde

Kārlis Mendziņš

Atrasts mētājamies pie elektroierīcēm. Mīlestība pret jaunajām lietām izaugusi kopā ar bakalaura grādu elektroinženierzinātnēs. Brauc ar elektromobili kopš 2017. gada bargās ziemas (-30°C) un kopš tā laika ne reizi nav noslāpis.
Kārlis Mendziņš

Latest posts by Kārlis Mendziņš (see all)

Komentāri

E-pasts netiks publicēts. Nepieciešamie lauki ir atzīmēti *