Kā ir dzīvot dzīvoklī un braukt ar elektroauto jau 9 gadus?
“Ar pagarinātāju no dzīvokļa, lai uzlādētu elektroauto?” Tāds jautājums nereti izskan, kad es pasaku, ka dzīvoju dzīvoklī un braucu ar elektroauto.

Kalnciema Rimi uzlādes stacija
“Ar pagarinātāju no dzīvokļa, lai uzlādētu elektroauto?” Tāds jautājums nereti izskan, kad es pasaku, ka dzīvoju dzīvoklī un braucu ar elektroauto.
Elektroauto un dzīvošana daudzdzīvokļu namā daudziem liekas nesavienojamas lietas. Uzreiz nāk prātā lietainas dienas aina ar pagarinātājiem, kas stiepjas no logiem līdz mašīnai, kas noparkota ap mājas stūri. Nebaidies, dārgais lasītāj, jo elektroauto dzīves realitāte dzīvojot Rīgas dzīvoklī, īpaši ar tādas veiktspējas elektroauto kāds ir Tesla Model 3, ir pārsteidzoši mazāk… haotiska. Patiesībā tā ikdiena ir diezgan mierīga.
Šķiet, ka lielākais šķērslis ir paša prāta stāvoklis. Mīts par to, ka obligāti ir nepieciešama privātmāja, lai brauktu ar elektroauto, ir tikpat novecojis kā telefonbūdiņas. Dzīvot dzīvoklī un braukt ar elektroauto ir ne tikai iespējams, bet, atļaušos teikt, arī patiesi ērti.
Kur tad piesprausties?
Ķersimies uzreiz tad zilonim pie snuķa – uzlāde. Izplatīts uzskats ir, ka nemitīgi tiek meklēta kāda bezmaksas vai nepieskatīta kontaktligzda. Gluži kā vāvere pavasarī, kas meklē ko uzēst pēc tam, kad visas ziemas zīles jau apzinātas un apēstas. Dažiem iešaujas prātā doma par to, ka jācīnās ar piktiem elektrotaksometru vadītājiem, mētājot Type 2 kabeļus pie kāda no lādētājiem veikala stāvlaukumā. Tāda varētu būt aina no mazbudžeta asa sižeta filmas, ko rādītu “Aizliegtais paņēmiens”. Realitāte ir daudz civilizētāka. Publiskā uzlādes infrastruktūra nepārtraukti attīstās, un tāds cilvēks kā es, kuram nav greznības urbt caurumus koplietošanas sienās mājas uzlādei un pat nav sava iezīmēta stāvvieta, to skaidri apzinās.

Mana pieredze ar publiskajām uzlādes stacijām ir 99.9% pozitīva. Ikdienā man bieži ir jābūt t/c Domina Shopping vai t/c Sāga. Bingo! Tur ir uzlādes stacijas! Daudzi tirdzniecības centri tagad var lepoties ar elektroauto uzlādes punktiem. Tās ir simbiotiskas attiecības: es paveicu savus mājas pirkšanas uzdevumus, un mans elektriskais rumaks papildina elektronus. Uztveriet to kā praktisku degvielas uzpildes pieturu, tikai tā vietā, lai paņemtu remdenu kafiju un nošļukušus cīsiņus mīklā, jūs iznākt ar pilnībā uzlādētu akumulatoru un izpildītām prasībām pret mājas ledusskapi. Tādā veidā uzlāde no mana skatu punkta ilgst nevis 15-30 minūtes, bet gan dažas sekundes (tik, cik nepieciešams, lai ie-/izspraustu uzlādes vadu un autorizētu/noslēgtu uzlādes sesiju).
Galamērķa uzlāde ir vēl viens stāsta varonis. Vai tie būtu lauki vai kāda nedēļas nogales naktsmītne ģimenes atpūtai, nav nozīmes, jo pa nakti kaut vai no parastās rozetes tiks uzlādēts pietiekami, lai nebūtu jādomā par nākamās dienas mērķu sasniegšanu. Pie radiem un draugiem gan es retāk praktizēju uzlādi, bet, ja nepieciešams, nekautrējos iemainīt elektronus pret šokolādi.
Tikai ar Tesla?
Jā, es tagad jau 2. gadu pārvietojos ar Tesla automašīnu (tagad ar Model 3, bet iepriekš ar Model Y), bet iepriekš man bija Citroen C-Zero un Nissan Leaf. Ja kāds saka, ka obligāti vajag elektroauto ar lielu bateriju, lai vispār to apsvērtu, tad es esmu dzīvs piemērs, ka pietiek ar ne tik lielu. Tesla Model 3 oriģināli ir pieejamas 49 kWh, Leaf – 38 kWh, un C-Zero – 14 kWh. Iespējamos kilometros tie optimālos apstākļos būtu attiecīgi 320 km, 220 km un 100 km ar vienu uzlādi.

Dzīve ar elektroauto daudzdzīvokļu dzīvokļa iemītniekiem negrozās tikai ap automašīnas uzlādi, kas glorificēts izskatīgā un zaļā apvalkā. Pats uzlādes process ir gluds – pievienojiet kabeli, autorizējiet sesiju un ejiet dariet savas lietas nākamās 15-30 min (var arī palikt mašīnā, ja ir tāda vēlme). Tas ir gandrīz… pārāk viegli. Tikai jāspēj saprast, ka tas ir citādāk nekā liet degvielu.
Protams, par šīm ērtībām ir jāmaksā neliela piemaksa. Publiskā uzlāde, lai gan atceļ sākotnējos izdevumus par uzlādes iekārtu, tipiski ir nedaudz dārgāka sava personīgā uzlāde. To var uztvert kā samaksu par privilēģiju, ka nav jāraizējas ar uzstādīšanu un apkopi. Tas ir kompromiss, ko es veicu bez sūdzībām.
Ziema un mīnusi
Viens neliels padoms šīm vēsajām Latvijas ziemām, kas paliek aizvien īsākas, – automašīnas baterijas priekšsildīšana pirms uzlādes veikšanas var ievērojami uzlabot uzlādes ātrumu. Auksts akumulators ir kašķīgs akumulators, un nevienam nepatīk kašķīgs akumulators, it īpaši, ja cenšaties tikt uz tik svarīgo Valmieras teātra izrādi.

Kopumā dzīvošana dzīvoklī Rīgā un braukšana ar elektroauto ir garlaicīgi ērta pieredze. Pieaugošais publisko un galamērķa lādētāju tīkls nozīmē, ka trauksme par tukšu akumulatoru no rīta ir tāda dīvāna eksperta doma, nevis pastāvīga realitāte. Līdz ko ir apzināti sev ērtākās uzlādes, mašīnas uzlādes jautājums izplēn. Tas nav gluži tas pats, kas mājās turēt personīgo degvielas sūkni, taču tas ir futūristiskāks un, atklāti sakot, daudz mazāk smirdošs skats. Tāpēc atsakieties no maldīgiem priekšstatiem un ieleciet elektriskajā revolūcijā, pat ja jums nav personīgā autostāvvieta.

Šis raksts ir daļa no rakstu sērijas par manu pieredzi ar lietotu Tesla Model 3, kas jau noskrējusi vairāk nekā 200 000 km. Lai gan esmu rūdīts elektroauto galva, mēģinu pasniegt informāciju pēc iespējas uztveramāk.
Šis būs garš process mums visiem kopīgi un, lai sekotu personīgāk līdzi, aicinu piesekot man Threads vai X platformās, kur tad arī mēģināšu uzturēt to personīgo saikni. Tāpat arī droši iepazīstieties ar Uzlādēts.lv lietotā elektroauto piedzīvojumu 2.0 rakstu sēriju:
- Lēciens (ne)zināmajā: Kāpēc es (atkal) nopirku lietotu elektroauto?
- Medības, izvēloties lietotu elektroauto: Kā es atradu savu?
- 5 īpašības, kas man nepatīk manā lietotajā Tesla Model 3
- Kā es dabūju savai Tesla izdevīgāko KASKO?
- Kā es iegādājos Tesla ar valsts atbalstu?
- Kāpēc elektroauto ziemā ir lielāks patēriņš?
- Kādu elektroauto es sev izvēlētos nākamo pēc Tesla?
- Kā ir dzīvot dzīvoklī un braukt ar elektroauto jau 9 gadus?
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!