Kāpēc Latvijā Tesla lādējas lēni?

9

Tesla īpašnieki nereti sūdzas, ka pie uzlādes stacijām Latvijā netiek saņemta pilna jauda. Ņemot vērā, ka mašīnas ir spējīgas lādēties ar krietni lielāku jaudu kā iespēj stacijas, tas liekas aplami.

Tesla Model X lādējas pie IKEA

Tesla Model X lādējas pie IKEA

Tesla īpašnieki nereti sūdzas, ka pie uzlādes stacijām Latvijā netiek saņemta pilna jauda. Ņemot vērā, ka mašīnas ir spējīgas lādēties ar krietni lielāku jaudu kā iespēj stacijas, tas liekas aplami.

Virsi Degviela Hvo Adsell Destop Mobile Giga 932x300

Tesla elektroauto (EV) pasaulē ir izslavēti kā vieni no tiem, kas jau no pirmsākumiem ir taisījuši tādas elektriskās mašīnas, kas ir iekārojamas. Šo mašīnu tehniskās spējas jau no pirmajiem Model S ir tādas, kuras vēl šodien daudzi nepiedāvā un vairāki jomas profesionāļi spriež, ka Tesla ir citiem ražotājiem vairākus gadus priekšā. Šim ražotājam ir daudzi fani, kas aizstāvēs to un attaisnos jebkurus trūkumus.

Bet, ja jau Tesla ir tik ļoti priekšā citiem, kāpēc uzlāde Latvijā ir mazāk jaudīga kā citiem EV? Vai varētu būt, ka uzlādes stacijas nepiedāvā to jaudu, ko tās sola? Whatsapp EV čatā dominē viedoklis, ka vaina ir uzlādes stacijās.

Tesla Supercharger
Tesla Supercharger

Pirms mēs lecam pie secinājumiem, ka vaina ir uzlādes stacijā vai automašīnā ir jāsaprot fizika. Precīzāk viena formula:

W = V * A

Tātad, lai iegūtu vatus (W) mums jāreizina volti (V) ar ampēriem (A). 50 kW (1 kilovats (kW) ir 1000 vati (W)) uzlādes stacijas e-mobi tīklā sniedz 400 V ar 125 A. Ja konkrētais EV ir aprīkots ar sistēmu, kas ņem pretim mazāk voltus vai mazāk ampērus, tad attiecīgi jauda arī samazinās. Piemēram, VW e-up! maksimālā uzlādes jauda ir 40 kW. Tomēr Tesla ražotajiem EV tādu problēmu nevajadzētu būt.

Vai vaina ir stacijās?

Uzlādēts.lv saņēma eksperta, kurš vēlējās palikt anonīms, rezultātus, testējot Whatsapp čata bēdīgi slaveno Liepājas uzlādes staciju. Ekspertam bija lielāka pieeja kā mums parastajiem mirstīgajiem pie stacijas un viņš secināja, ka Hyundai Kona no solītajiem 50 kW saņēma 50.27 kW lielu jaudu. Tātad uzlādes stacija dod solīto jaudu un staciju vainot šoreiz nevaram.

Vai vaina ir mašīnā?

Ja jau vaina nav stacijā, tad pēc izslēgšanas metodes varam nonākt pie secinājuma, ka vaina ir mašīnā. Tomēr, zinot, ka Tesla Model S maksimālā uzlādes jauda ir 250 kW (vecajiem 125 kW). Kāpēc gan lai šis EV ņemtu mazāk kā 50 kW?

Tesla Model S uzlādes ligzda ASV.

Te uzreiz ir svarīgi saprast, ka ne visi Tesla modeļi ir aprīkotas ar CCS spraudni (Eiropas standarts). Jaunie Eiropas modeļi ir ar tādu, bet vecākajiem modeļiem ir jālieto pārveidotājs. Tagad ir pieejams pārveidotājs no CCS, bet vēl pagājušajā gadā pieejams bija tikai CHAdeMO pārveidotājs (Japānas standarts). Šim CHAdeMO pārveidotājam maksimālā iespējamā jauda ir 43 kW.

Tātad, izmantojot šo pārveidotāju, 50 kW jaudu nedabūt.

Tomēr ar to šis stāsts nebeidzas. Tā jauda, ko uzrāda Tesla uz sava ekrāna, rāda tikai to, kas tiek novirzīts baterijas uzlādei, bet nekur nevar atrast to, ko patērē citi patērētāji, piemēram, baterijas sildītājs/dzesētājs, salona klimata kontrole u.c. Šie citi patērētāji spēj būt diez gan prasīgi. Lai gan īslaicīgi, bet tie spēj patērēt pat 10 kW.

Ja Tesla automašīna zina, ka dodas uz uzlādes vietu, tad tiek uzsākta bateriju priekšsildīšana optimālajam uzlādes stāvoklim. Diemžēl, Latvijas uzlādes stacijas nav Tesla navigācijā. Meklējot internetā, var atrast dažus hakus, kas nedaudz uzlabotu situāciju, lai ātrāk tiktu pie pilnas uzlādes jaudas, bet pat ar tiem sākumā uzlādes jauda būs mazāka.

Tesla Model 3
Tesla Model 3

Apvienojot CHAdeMO pārveidotāja maksimālo iespējamo jaudu ar citiem patērētājiem, var iegūt pat tik zemu uzlādes jaudas atspoguļojumu uz Tesla ekrāna kā 33 kW. Tas ir pat mazāk kā e-up! uzlādes jauda, ja tas lādētos ar maksimālo jaudu visu laiku (dzīvē tā nenotiek).

Bet Lietuvā un Igaunijā lādē labāk

Braucot lielākus gabalus baterija nedaudz uzsilst, kas palīdz iegūt labākus uzlādes parametrus. Salīdzinot ar aukstu bateriju, kāda tā ir nobraucot 10 km, ar tādu, kas tikko veikusi vairākus simtus kilometru, iegūs dažādas uzlādes jaudas. Piemēram, ziemā Citroen C-Zero auksta uzlāde notiek ar ~18 kW jaudu, bet silta notiek ar 40 kW. Tas rada ilūziju, ka citur ir labāk.

#VissSlikti

Protams, ka vieglāk ir vainot citus, bet ne vienmēr tie citi ir tie vainīgie. Kad izmēģināju Audi e-tron, redzēju, ka uz paneļa pie vairākām uzlādes stacijām uzrāda teju 50 kW jaudu. Arī 1000 km braucienā pa Latviju ar Tesla Model 3 netika novērotas īpašas nobīdes no maksimālās jaudas.

Tesla Model 3 uzlāde
Tesla Model 3 uzlāde

Vai dēļ lēnākas uzlādes Tesla EV ir sliktāki par pārējiem EV? Tas ir jautājums šo EV īpašniekiem. Ticu, ka neviens no viņiem neteiks, ka viņu mašīna ir sliktāka.

Zemāk mazs joks, lai uzmundrinātu pēc šī raksta.

Zagta Tesla = Edison
Vai zagta Tesla saucas Edison?

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
9 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Vārds*
Vārds*
Viesis
10/05/2021 17:53

Fenomens tāds ir, tas tiesa
Salasījos, ka tas esot no sprieguma krituma, resp., varot labāk lādēties, ja aķis pilnāks – spriegums lielāks, tā katrs ampērs dod vairāk Wattttus.
Šodien (kad ārā +23) pamēģināju no 75 % līdz 85 %. Tā pat 42 – 43 kW no lādētāja, kas ir efektīvie 35 kW aķī

Bjorna video šo var redzēt un, kā es to saprotu – Tesla savus aķus silda, drīzāk cepj līdz pat 60 grādiem. 50 kW stacija to vnk nespēj izdarīt. Sanāk ka Teslas Latvijā faktiski “coldgeito”

Es esmu dabujis 49 kW, kad ārā ir + 30 un mašīna ir karājusies pie vada ~ 30 min

ColDgeitam ir savas zāles. Aķi vajag uzsildīt.
Un mēs labi zinām, kā to var izdarīt. 7 – 8 labi launchi nodarīs to štelli. :] Tikai attiecības ar lielceļu karbinieriem ir jūsu pašu ziņā 🙂

1.jpg
Vankel
Vankel
Viesis
Atbilde  Vārds*
11/05/2021 08:49

Diezgan baisi ja silda līdz 60 grādiem…
Te atkal prasās pētniecība: ko citi ražotāji dara ar akumulatora sildīšanu? Jā, silda, būs atbilde. Bet tomēr interesanti, līdz kādai temperatūrai? Lai ziemā uzsildītu līdz 60 grādiem, vajag daudz enerģijas.

Vankel
Vankel
Viesis
Atbilde  Kārlis Mendziņš
11/05/2021 09:24

Tesla lieto divu veidu akumulatorus. Pēdējais jaunums ir LiFeP, kuri aukstumā ir nelietojami, tie ir jāsilda. Vai 60 grādi attiecās uz tiem?

Vankel
Vankel
Viesis
08/05/2021 16:35

Virsraksts bija daudzsološs, priecājos ka būs jēdzīgs skaidrojums uzlādes procesiem…bet nekā. Vienīgā informācija: japāņu Chademo ir 43kW un tādēļ ASV Teslas lādējās lēni.
Kā ar aktuālajām Tesla 3, kurām ir CCS? Mazāka jauda tādēļ ka silda akumulatoru? Citiem auto nesilda? Vienīgā Tesla rāda tikai akumulatoram veltītos kW? Ja citi rāda kaut kādus uzlādes km/h, vai tādēļ mēs neuzzinām cik kW aiziet uz akumulatoru?
Vai ar 400V un 125A lādējot 400V sistēmas akumulatoru, strāvas ierobežošana notiek lādētāja vai auto pusē? Kā ir ar 800V sistēmu, kā to var uzlādēt no 400V lādētāja?

Vankel
Vankel
Viesis
Atbilde  Kārlis Mendziņš
08/05/2021 22:23

Paldies!

Dinars
Atbilde  Vankel
11/05/2021 00:19

īsumā – auto diktē parametrus, uzlādes skapis tos nodrošina.
800v sistēma prot 400 pacelt uz 800. tas nav nekas sarežģits – plaukstas izmēra IBGT pāris un dūres izmēra induktors ar to tiek galā.

Vankel
Vankel
Viesis
Atbilde  Dinars
11/05/2021 08:42

Jā, palasīju ka Hyundai kā induktivitāti izmanto motoru. Porsche par papildus samaksu ieliek jaudīgāku 400V-800V pārveidotāju – sākuma komplektācijā ir 50kW.
Izzināt mēs katrs atbilstoši savam līmenim varam paši, gribējās lai ir kāds apkopojošs rakstiņš.

9
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: