Kur latvieši lādē savus elektroauto?

0

Šobrīd esam tikai elektroauto sākumposmā Latvijā, tiem sastādot knapi 1% no autoparka. Tomēr jau iezīmējas noteikta aina, uzrādot, kādi ir uzlādes paradumi.

Elektroauto uzlāde

Elektroauto uzlāde (Publicitātes attēls)

Šobrīd esam tikai elektroauto sākumposmā Latvijā, tiem sastādot knapi 1% no autoparka. Tomēr jau iezīmējas noteikta aina, uzrādot, kādi ir uzlādes paradumi.

Latvijā 2024. gada 1. maijā bija reģistrēti 7’104 elektroauto, kas ir gandrīz 1% no autoparka. Cik liela daļa no elektroauto uzlādēm notiek publiskajā uzlādē un cik nepubliskajā (mājās vai darbā), līdz šim ir bijušas vien spekulācijas. Šajā rakstā mēģināšu vismaz aptuveni iezīmēt, kāda ir šī proporcija.

2023. gadu uzsākot un noslēdzot Latvijā bija attiecīgi 3941 un 6576 elektroauto. Vienkāršības labad pieņemsim, ka 5258 elektroauto (vidējais no gada sākuma un beigu skaitļiem) ir bijuši Latvijā 2023. gadā. Pieņemot, ka vidējais elektroauto patērē 20 kWh/100 km un gadā nobrauc 15’000 km, var lēst, ka to elektroenerģijas patēriņš ir bijis 15’774’000 kWh jeb 15.8 GWh.

Mercedes Benz Eqs Uzlāde Pie Eleport Lādētāja Manufaktūrā, Rīgā
Mercedes Benz EQS uzlāde pie Eleport lādētāja Manufaktūrā, Rīgā

Latvijā lielākais elektroauto uzlādes tīkls e-mobi pēc CSDD publiski pieejamās informācijas 2023. gadā savās uzlādes stacijās uzlādējis 1’790 MWh jeb 1.8 GWh. Latvenergo publicētajā gada pārlūka ir ziņots, ka Elektrum Drive tīkla stacijās tika uzlādēti 880 MWh jeb 0.9 GWh. Eleport, Virši-A un Ignitis On publiski nav ziņojuši par savu 2023. gada uzlādes statistiku, bet pēc lūguma dalījās ar informāciju, ka pagājušajā gadā Latvijā caur uzlādes stacijām līdz elektroauto tika piegādātas attiecīgi 0.3 GWh (336 MWh), 0.2 GWh (160 MWh) un 0,03 GWh (25 MWh). Tesla pat nemēģināju uzrunāt, lai noskaidrotu noslogotības datus, bet izvelkot no globālajiem datiem vidējo uz vienu punktu, varam pieņemt, ka Rīgas un Rēzeknes uzlādes stacijas pienesa kopā 1 GWh.

Publiskās uzlādes operatoru sadalījums 2023. gadā pēc uzlādētajām MWh
Publiskās uzlādes operatoru sadalījums 2023. gadā pēc uzlādētajām MWh

Kopā šie uzlādes tīkli ir uzlādējuši 4.1 GWh, kas atbilst 26% no lēstā pieprasījuma. Vienlaikus gan jāpiebilst, ka augstāk minētie uzņēmumi nav vienīgie, kas piedāvā publiskās uzlādes pakalpojumu, un potenciāli publiskā uzlāde sastāda aptuveni 30% no pieprasījuma. Tas nozīmē, ka 70% uzlādes 2023. gadā notika mājās vai darba vietā.

Elektrisko transportlīdzekļu elektrības pieprasījuma prognoze
Elektrisko transportlīdzekļu elektrības pieprasījuma prognoze. Avots: BloombergNEF

Šobrīdējā situācija ir skaidrojama ar to, ka elektroauto sākotnēji iegādājās cilvēki vai uzņēmumi, kas varēja nodrošināt uzlādi mājās vai darba vietā. Tomēr mēs esam pārmaiņu posmā no agrīnajiem pionieriem uz agrīno vairumu un situācija nākotnē mainīsies. BloombergNEF prognozē, ka publiskā uzlāde ieņems aptuveni 38% no elektrības pieprasījuma, bet ņemot vērā Latvijas specifiku, ka vairums cilvēku dzīvo daudzīvokļu namos, varam spekulēt, ka tas būs tuvāk 60% vai pat 70%.

Starp citu, ja kāds sūdzas, ka Latvijā nav kur uzlādēt, droši aizsūti zemāk esošo bildi:

Latvijā esošās uzlādes stacijas
Latvijā esošās uzlādes stacijas (ekrānuzņēmums no PlugShare vietnes)

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: