Lielākā elektriskā lidmašīna veikusi savu pirmo lidojumu

2

Elektriskās lidmašīnas tiek sauktas par tīrāku, klimatam draudzīgu gaisa ceļojumu nākotni, taču tās uz leju velk baterijas. Kas citām lidmašīnām liekas parasts ceļojums, elektriskajām vēl ir izaicinājums.

eCaravan elektriskā lidmašīna

eCaravan elektriskā lidmašīna

Elektriskās lidmašīnas tiek sauktas par tīrāku, klimatam draudzīgu gaisa ceļojumu nākotni, taču tās uz leju velk baterijas. Kas citām lidmašīnām liekas parasts ceļojums, elektriskajām vēl ir izaicinājums.

Kad no Mozus ezera Vašingtonas štatā pacēlās maza Cessna Grand Caravan lidmašīna, tā ielidoja vēsturē. Lidaparāts lidoja ar ātrumu virs 160 km/h, uzlidoja aptuveni 750 metru augstumā, veica dažus pagriezienus un nosēdās pēc 28 minūtēm. Šāds ceļojums tipiskajām lidmašīnām nebūtu bijis ievērojams, bet šī bija elektriskā lidmašīna.

eCaravan tiek darbināta ar 750 Zs elektromotoru, kuram piesaistīti 910 kg litija jonu akumulatoru. Kopā sverot vairāk nekā 4 tonnas, ar spārnu platumu virs 15 metriem un ar vietu deviņiem pasažieriem, tā ir lielākā elektriskā pasažieru lidmašīna, kas jebkad ir lidojusi.

Elektriskās lidmašīnas tiek uzskatītas par tīru, klimatam draudzīgu un klusāku gaisa ceļojumu nākotne. Elektromotoriem gaisa transportlīdzekļos ir vairākas priekšrocības salīdzinājumā ar degvielu darbināmiem motoriem, taču viens būtisks trūkums – akumulatori, kas tos darbina. Precīzāk akumulatoru svars un cena.

Kaut arī pēdējos 10 gados ir panākts ievērojams progress akumulatoru tehnoloģijā, baterijas joprojām nav pietiekami vieglas, lai elektriskās lidmašīnas pārskatāmā nākotnē pilnībā aizstātu fosilā kurināmā lidaparātus.

Bet tehnoloģiju aizstāvji apgalvo, ka elektriskā aviācija jau ir iespējama. Roeijs Ganzarskis (Roei Ganzarski), Sietlā bāzētās elektriskās piedziņas firmas magniX, kas kopā ar lidojumu testēšanas uzņēmumu AeroTEC izstrādā eCaravan, izpilddirektors sacīja, ka elektriskās lidmašīnas var būt labākas par iekšdedzes propelleru lidmašīnām attālumos līdz 1’500 km, kas veido vairāk nekā pusi no visiem mūsdienu pasaules pasažieru lidojumiem.

Projektu, iespējams, apstiprinās 2021. gada beigās, bet līdz tam eCaravan tiks pakļauta intensīvām pārbaudēm gaisā un uz zemes.

Turboprop Caravan lidmašīnas visā pasaulē tiek izmantotas, lai pārvadātu pasažierus un kravas, un eCaravan izstrādātāji cer, ka viņu elektriskā versija varēs piedalīties dažos reģionālo aviokompāniju maršrutos. Pašreizējos risinājumus šādiem lidojumiem R. Ganzarskis uzskata par degvielas izšķiešanu un izmešu palielinošu, videi nedraudzīgu tehnoloģiju.

Izstrādātāji lepojas, ka elektriskās lidmašīnas ir klusākas, drošākas un lētākas ekspluatācijā nekā iekšdedzes lidmašīnas. Piemēram, pusstundas Mozus ezera lidojumā eCaravan tika patērēti tikai 6 ASV dolāri elektrības – 300 dolāru degvielas vietā – un tās pavadoņa lidmašīna, kas bija mazāka izmēra, bija divreiz skaļāka.

Elektromotori ir arī vieglāki nekā fosilā kurināmā dzinēji, tiem nav nepieciešama tik intensīva apkope un tie kalpo daudz ilgāk. Un, ja elektrība tiek ražota tīri, elektriskie gaisa kuģi nerada ne grama oglekļa emisiju atmosfērā.

Roeijs Ganzarskis magniX izpilddirektors

Elektrisko lidmašīnu galvenais trūkums ir to ierobežotā autonomija, kas atkarīga no baterijām, kuras tām vajag pārvadāt, lai gan dažos risinājumos tiek izmantotas ūdeņraža degvielas šūnas. Šodienas akumulatori ir vismaz 30 reizes smagāki par degvielu ar ekvivalentu enerģijas daudzumu, tāpēc šobrīd elektriskās lidmašīnas nevar veikt tik tālus lidojumus.

eCaravan darbības rādiuss ir aptuveni 160 km. Bet tipiskā Cessna Caravan ar tādu pašu degvielas svaru var lidot apmēram 2’400 km. Ganzarskis apgalvo, ka jaunās elektrisko automašīnu akumulatoru tehnoloģijas drīz nokļūs elektriskajos gaisa transportlīdzekļos. Lai arī lidmašīnu akumulatori ir atšķirīgi, tie izmanto tos pašus pamata dizainus.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

1 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
2 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Visvaldis
Visvaldis
Viesis
09/06/2020 15:53

Vairākus gadus atpakaļ YouTube redzēju elektrisko lidmašīnu ar konstrukcijā iestrādātām saules baterijām.

2
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: