Ne visi elektromobiļi ir automašīnas
Divriteņu un trīsriteņu elektromobiļi ir atbildīgi par lielāku naftas patēriņa krišanos nekā jebkura cita transporta kategorija. Pēc Covid-19 izraisītās krīzes netiek prognozēta strauja naftas patēriņa atkopšanās.
Divriteņu un trīsriteņu elektromobiļi ir atbildīgi par lielāku naftas patēriņa krišanos nekā jebkura cita transporta kategorija. Pēc Covid-19 izraisītās krīzes netiek prognozēta strauja naftas patēriņa atkopšanās.
2020. gads ir sācies nelabvēlīgi pasaules auto nozarei. Savā jaunākajā ilgtermiņa elektrisko transportlīdzekļu perspektīvā BloombergNEF prognozē iekšdedzes dzinēju transportlīdzekļu pārdošanas apjoma kritumu par 23% tirgū, kas jau trīs gadus sarūk. Arī elektroauto nebūs imūni pret pandēmiju, bet tie cietīs relatīvi mazāk, un tiek prognozēts, ka pārdošanas apjomi šogad nokritīs par 18%.
Tas, protams, negatīvi ietekmēs naftas uzņēmumus, kas iegūst, pilnveido un pārdod degvielu esošajam autoparkam. BloombergNEF prognozē, ka šobrīd uz ceļa esošie elektriskie transportlīdzekļi jau tagad atsver 1 miljonu barelu (119’240 m3) dienā no iespējamā naftas patēriņa pasaulē. 1 miljons no 100 miljoniem barelu patēriņa dienā nav daudz, bet tas ir sākums.
Naftas biznesā šobrīd vissvarīgākais ir tas, kur virzās pieprasījums pēc autotransporta. BloombergNEF ilgtermiņa prognoze ir šāda: pieprasījuma atjaunošanās nākamgad auto nozarē radītu nepārtraukti pieaugošu pieprasījumu pēc naftas, bet tikai tad, ja tehnoloģiju attīstība tiks apstādināta. Degvielas efektivitātes uzlabojumi šo līkni nedaudz novirza uz leju. Elektriskie transportlīdzekļi to novirza ievērojami. Tos ņemot vērā, paredzams, ka naftas pieprasījums sasniegs maksimumu 2032. gadā un dažus gadus vēlāk pieprasījums būs zemāks par 2019. gada līmeni.
Naftas pieprasījuma kritums, par ko ir atbildīgi elektrotransportlīdzekļi, koncentrējas dažos auto tirgos. Ķīna un ASV pārstāvēs vairāk nekā pusi 2040. gadā. Eiropai būs mazāka, bet nozīmīgāka loma spēcīgās klimata politikas dēļ, kas atbalsta elektrisko transportlīdzekļu tirdzniecību. Indijai būs lielāka nozīme nekā Japānai un Korejai kopā.
Ne tikai elektriskās automašīnas, bet arī citas transportlīdzekļu kategorijas ietekmē naftas pieprasījuma lejupslīdi. Ir pārdoti miljoniem personīgo elektrisko automašīnu, simtiem tūkstošu elektrisko autobusu un daudz komerciālo elektrisko transportlīdzekļu. Tomēr neviena no šīm kategorijām nav galvenā atbildīgā par naftas patēriņa samazināšanos mūsdienās.
Vairāk nekā pusi no samazinātā naftas pieprasījuma 2020. gadā rada mazie elektromobiļi ar diviem vai trim riteņiem. Mūsdienās uz ceļa ir gandrīz ceturtdaļmiljards šādu elektrisko transportlīdzekļu. Ķīna gadā iegādāti vairāk nekā 18 miljoni elektrisko divriteņu/motorelloru/mopēdu.