"Rēzeknes Satiksme" SOR EBN 9,5

"Rēzeknes Satiksme" SOR EBN 9,5

Viens no Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijas mērķiem nosaka, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem jāveicina videi draudzīgi pasažieru pārvadājumi. Kopš pagājušā gada decembra Rēzeknē kursē četri elektriskie autobusi, kas dienā veic 180 km lielus maršrutus.

Pagājušajā gadā elektrotransportu skaits pieauga par 152 vienībām, no kurām 4 bija klasificēti kā autobusi. Uzlādēts sazinājās ar SIA “Rēzeknes Satiksme” pakalpojumu attīstības un pārdošanas vadītāju Viktoru Borcovu, lai noskaidrotu sīkāk par šiem Latvijā vēl neierastajiem autobusiem.

2017. gada 28. decembrī Rēzeknes pilsētas dome un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra noslēdza finansējuma līgumu par četru elektrobusu ražošanu un piegādi “Rēzeknes Satiksme” vajadzībām. Saskaņā ar iepirkuma rezultātu tika izvēlēta Čehijas kompānija “SOR”. Līdzās elektrobusiem līgumā tika paredzēta arī četru uzlādes staciju izbūve uzņēmuma teritorijā: trīs lēnā režīma uzlādei, kas spētu uzlādēt tos pilnībā no tukšas baterijas 6–8 stundās, un vienu ātra režīma uzlādei (1,5 – 2 stundās, 40 minūtes līdz 70%). Projekta izmaksas bija 1,6 miljoni eiro, no kuriem 85 procentus sedza Kohēzijas fonda līdzekļi.

"Rēzeknes Satiksme" elektriskais autobuss
“Rēzeknes Satiksme” elektriskais autobuss

SOR EBN 9.5 elektrobusā ir 26 sēdvietas un 42 stāvvietas, tostarp atsevišķas vietas pasažieriem ar funkciju traucējumiem un mammām ar bērnu ratiņiem. Tādi autobusi kursē Slovākijas, Vācijas, Šveices, kā arī citu Eiropas valstu sabiedriskā transporta tīklā.

2018. gada 7. decembrī plkst. 10:00 notika svinīga Latvijā un Baltijā pirmā elektrobusa palaišana 21. maršrutā. Pasākumu apmeklēja Čehijas Republikas ārkārtējais un pilnvarotais vēstnieks Latvijā, pilsētas pašvaldības vadība un citi goda viesi. Iedzīvotāji jaunos autobusus ir uztvēruši pozitīvi, jo tie pārvietojas bez raustīšanās un labi uzņem ātrumu. To klusumu salīdzina ar trolejbusiem, bet bez piekarēm un vadiem.

"Rēzeknes Satiksme" elektriskais autobuss
“Rēzeknes Satiksme” elektriskais autobuss

Šie elektriskie autobusi var veikt 150 – 180 km lielu ceļu ar vienu uzlādi atkarībā no izvēlētā maršruta. V. Borcovs skaidro, ka pilsētā, kurā ir nepieciešamība vairākas reizes apstāties, elektrobusi spēj veikt aptuveni 150 km ar vienu uzlādi. Lai iekustinātu 10 tonnas (pašmasa) smagos autobusus, ir nepieciešams liels daudzums enerģijas. Pilsētā 3 km posmā ir 16 apstāšanās vietas – pieturas, krustojumi un gājēju pārējas. Dienā viens autobuss veic 100 – 200 km. Ar tik lielu autonomiju teju vienmēr pietiek ar vienu uzlādi dienā. Ja ir nepieciešamība, elektrobuss tiek uzlādēts pārtraukuma laikā.

Pirmajās dienās ir gadījies, ka elektrobuss izlādējas, bet V. Borcovs to noveļ uz pirmo bērnu slimībām. Vēl nav nācies palikt maršrutā kādu tehnisko ķibeļu dēļ.

“Elektromobiļi un elektrobusi ir nākotne, bet pagaidām to cena ir diez gan augsta priekš standarta iepirkumiem. Ja iet runa par kādu atbalstu, līdzfinansējumu tādas tehnikas iegādei, tad noteikti izvēlotos šos. Ir vairāki plusi: mazāk dažādu apkalpojamo mezglu, ekoloģija, smaku un trokšņu neesamība.” Viktors Borcovs, “Rēzeknes Satiksme” pakalpojumu attīstības un pārdošanas vadītājs

Tā vietā lai iegādātos hibrīda variantu, Rēzeknes pašvaldība lēma par labu pilnīgi elektriskajiem autobusiem. Daļēji tas bija eksperiments, jo ne Latvijā, ne Baltijā vēl nebija tādu. Pēc to iegādes ir pārliecība, ka tā tiešām ir nākotne un neko sliktu par iegādātajiem elektrobusiem nevar teikt. Lai gan nav veikts aprēķins, kurā brīdī un vai vispār šie elektrobusi kļūst lētāki par Euro 6 dīzeļa līdziniekiem, ir skaidrs, ka ekoloģiskais ieguvums pilsētai ir liels, jo šie autobusi ir klusi un nerada kaitīgās emisijas (siltumnīcu efektu izraisošās gāzes, smacējošās gāzes un putekļus).

Par elektroauto Rēzeknē V. Borcovs nezināja teikt, bet piebilda, ka ikdienā ir manīti 4 vai 5 tādi braukājam un ka jaunu elektromobiļu augstā cena ir galvenais, kāpēc tie vēl nav tik populāri.

"Rēzeknes Satiksme" SOR EBN 9,5
“Rēzeknes Satiksme” SOR EBN 9,5
  • Pašmasa – 9’650 kg
  • Sēdvietas – 26
  • Stāvvietas – 42
  • Maksimālais ātrums – 80 km/h
  • Maksimālā jauda – 120 kW (160 Zs), 968 Nm
  • Bateriju paka – 172 kWh
  • Autonomija – 150 km

Elektromobiļu pieredze: VW e-Up!

Avoti: rezeknessatiksme.lv, un rezekne.lv

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: