Prognozes elektroauto attīstībai Latvijā – ko varam sagaidīt tuvākajā nākotnē?
Elektroauto straujā izaugsme nav tikai prognoze, tā ir mūsu nākotne un iespēja veidot zaļāku ikdienu. Taču, lai šī pāreja patiesi būtu veiksmīga un ilgtspējīga, ir nepieciešami ne tikai jauni tehnoloģiski risinājumi un pieejamāki elektriskie spēkrati, bet arī sabiedrības izglītošana un konsekventi pasākumi no valdības puses.

Kārlis Mendziņš Eleport vadītājs Latvijā (Publicitātes attēls)
Elektroauto straujā izaugsme nav tikai prognoze, tā ir mūsu nākotne un iespēja veidot zaļāku ikdienu. Taču, lai šī pāreja patiesi būtu veiksmīga un ilgtspējīga, ir nepieciešami ne tikai jauni tehnoloģiski risinājumi un pieejamāki elektriskie spēkrati, bet arī sabiedrības izglītošana un konsekventi pasākumi no valdības puses.
Šobrīd esam nonākuši punktā, kad varam teikt – elektroauto piedzīvo strauju izaugsmi visā Eiropā, tai skaitā arī Latvijā. Lieljaudas elektroauto uzlādes punkti strauji attīstīsies šogad un nākamgad, ko daļēji veicina Eiropas Savienības atbalsts, kas pieprasa lieljaudas staciju darbības uzsākšanu līdz 2026. gadam, bet galvenokārt sekmē elektroauto, kā arī lādējamo hibrīdauto izplatību. Beidzot arī lādējamie hibrīdauto ir sasnieguši to tehnoloģisko attīstības stadiju, kurā tie var sākt izmantot ātrās uzlādes stacijas.
Latvijā tuvāko gadu laikā uzlādes tīkla pārklājums ievērojami paplašināsies. Rīgā jau pie lielākajiem satiksmes mezgliem un lielveikaliem uzlādes punkti ir plaši pieejami, un drīzumā galvenais jautājums būs nevis “kur ir pieejamas uzlādes stacijas?”, bet gan “kur tās vēl nav?”
Jauni risinājumi tuvākajā nākotnē
Uzlādes tehnoloģijas kļūst arvien jaudīgākas, ļaujot vairākiem elektroauto veikt uzlādi vienlaikus. Sagaidāms arī, ka visi lielākie uzlādes punkti drīzumā tiks aprīkoti ar maksājuma termināļiem, ļaujot lietotājiem uz vietas norēķināties par uzlādi, izmantojot maksājuma karti. Tomēr īpaši aizraujošs risinājums, šķiet, ir “Plug&Charge” tehnoloģija, kas ļauj uzlādes stacijai un elektroauto savstarpēji identificēties, nodrošinot automātisku rēķina piestādīšanu bez nepieciešamības izmantot aplikācijas vai RFID kartes.
Nākotnē arvien pieejamāki
Piedāvājums no dažādiem ražotājiem cenu kategorijā, kas uzskatāma par budžetam draudzīgu, aizvien pieaug, tāpēc varam sagaidīt arī to, ka strauji pieaugs elektroauto īpatsvars starp jaunajām mašīnām. Patlaban lielākā daļa elektroauto, kas ir redzami uz Latvijas ceļiem, ir jaunāki par pieciem gadiem. Taču Latvijas kontekstā ir daudz interesantāk vērot lietoto automašīnu tirgu – elektrisko automašīnu piedāvājums apmierina aizvien lielāku daļu Latvijas iedzīvotāju.

Latvijas iedzīvotāju attieksme – kad mainīsies domāšana?
Nesen medijos izskanēja iedzīvotāju vēlme nogriezt to bonusu daļu, kas šobrīd tiek piemērota elektroauto īpašniekiem, piemēram, bezmaksas stāvvietas Vecrīgā. Domājams, ka kopumā ar laiku iedzīvotāju attieksme mainīsies. Šobrīd vidējā attieksme sabiedrībā nav negatīva, bet mazākums, kas ir negatīvs, ir skaļš. Daļai sabiedrības liekas, ka viņus ar varu piespiež pirkt jaunu un dārgu elektroauto, taču tā nav. Svarīgi ir izglītot iedzīvotājus par iespējamiem labumiem, ko mēs kā sabiedrība iegūtu, ja autoparks būtu videi draudzīgāks. Dažiem svarīgs ir klusums, citiem apziņa, ka elektrību mēs varam ražot lokāli, kamēr degvielu mēs importējam – katram savi motivējošie aspekti.
Vispārīgi runājot, sabiedrībā interese par elektroauto iegādi aizvien pieaug. Nevar 100% garantēt, ka novirze atpakaļ nebūs, bet mūsu aprēķini un esošā likumdošana, tai skaitā, mazemisiju zonas ieviešana Rīgā no 2027. gada, liek domāt, ka elektroauto popularitāte Latvijā turpinās eksponenciālu izaugsmi. Pie esošajiem tempiem, varam prognozēt, ka 2030. gadā elektroauto būs populārākā izvēle starp jaunajiem auto.
Valdības loma zaļākas ikdienas veidošanā
Tomēr, lai sasniegtu panākumus elektroauto attīstībā, ir nepieciešama skaidra vīzija un plāns, kam sekotu arī reālas darbības. Ja neskaita iegādes atbalstu privātpersonām, līdzšinējie pasākumi, ir bijuši nekonsekventi un nesaistīti. Ja valstij ir konkrēta stratēģija šajā jomā, tad darbības un arī izteikumi no valdības par to neliecina.
Lai arī iegādes atbalstu privātpersonām varētu uzskatīt par panākumu, tam trūkst lielākas vīzijas no valsts puses, jo šo programmu pagarina tikai par vienu gadu – jau vairākus gadus pēc kārtas. Sākotnēji izsludinātais atbalsts uzņēmumiem elektroauto iegādei, neradīja priekšstatu, ka šī programma ir domāta, lai to patiesi izmantotu. Nozarei nepalīdz arī vairāku politiķu izteikumi un atklāta vīpsnāšana par visu, kas saistīts ar ilgtspējīgu mobilitāti. Tikai kopīgiem spēkiem ar valdības iesaisti, sabiedrības izglītošanu un atbalstu mēs varam patiesi sasniegt jaunu ēru auto nozarē un padarīt savas ikdienas gaitas zaļākas.
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!