Satiksmes Ministrija iesniedz projektu, kurā atbalstīs elektroauto iegādi
Rīkojuma grozījumi “Par Alternatīvo degvielu attīstības plānu 2017.–2020.gadam” paredz vairākas izmaiņas par labu bezizmešu transportlīdzekļiem, kuras ilgstoši tika prasītas no valsts. Rīkojuma projekts stāsies spēkā pēc tā apstiprināšanas Ministru kabinetā.
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 25.aprīļa rīkojumā Nr.202 “Par Alternatīvo degvielu attīstības plānu 2017.–2020.gadam”” mērķis ir veikt nepieciešamos grozījumus Alternatīvo degvielu attīstības plānā 2017.-2020.gadam, iekļaujot tajā jaunus uzdevumus, kas paredzēti informatīvā ziņojuma “Alternatīvo degvielu attīstības plāna 2017.-2020.gadam starpposma ietekmes izvērtējums” sadaļā “Jauni pasākumi”.
Starp jaunajiem uzdevumiem ir paredzēts gan finansiāls, gan materiāls (bezmaksas uzlādes iekārta) atbalsts iegādājoties elektroauto. Plāna ietvaros tagad būs paredzēts elektrotransportlīdzekļu lēnās uzlādes infrastruktūras uzstādīšanas veicināšana publisko ēku stāvvietās. Arī degvielas uzpildes stacijas piedzīvos izmaiņas – visās DUS būs jāierīko lēnās vai vidēji ātrās uzlādes iespējas elektrotransportlīdzekļiem.
Ja Ministru kabinets apstiprinās šos grozījumus, tad tas plāns, ko Satiksmes Ministrija iepriekš prezentēja, bez šaubām, tiks pārsists pušu. Šī plāna ietvaros paredzēja, ka līdz 2025. gadam Latvijā būs 2’000 elektroauto, līdz 2030. g. – 6’000, bet 2050. g. – 28’000.
Rīkojums paredz to, ka uzņēmumi pāries uz videi draudzīgiem transportlīdzekļiem un tas būs jādara strauji:
- Prasības auto nomas uzņēmumiem – ierobežot fosilo degvielu transportlīdzekļus, atļaujot tikai elektrotransportlīdzekļu un saspiestās dabasgāzes transportlīdzekļu iznomāšanu.
- Prasības operatīvā līzinga kompānijām, kas apkalpo uzņēmumus – ierobežojot fosilo degvielu transportlīdzekļus, atļaujot tikai elektrotransportlīdzekļu un saspiestās dabasgāzes transportlīdzekļu iznomāšanu/operatīvo līzingu .
- Prasības transportlīdzekļu izmantošanā publisko pakalpojumu jomā ar fosilām degvielām pakāpeniskā ierobežošanā/izmantošanā.
- Prasības ierobežot/aizliegt komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili darbināmu ar fosilām degvielām izmantošanu.
- Uzņēmumiem PVN atmaksa par jauna ar alternatīvām degvielām darbināma transportlīdzekļa iegādei.
Tiem, kam rūp gaiss, ko elpojam pilsētās būs priecīgi arī par šādu iekļauto punktu:
- Ar 2030. gadu noteikta maksa par iebraukšanu pilsētās transportlīdzekļiem ar fosilām degvielām (vieglie pasažieru un kravas autobusi).
Arī pašai valstij būs jāpāriet uz labākiem transportlīdzekļiem:
- Ar 2025. gadu valsts iepirkumos pieļaujama tikai AER vai alternatīvo degvielu transportlīdzekļu iegāde (izņemot operatīvos transportlīdzekļus/dienestus).
Tikmēr privātajiem arī būs izmaiņas savā automašīnu izvēlē:
- Ar 2025. gadu ieviesti pakāpeniski ierobežojumi/aizliegums jaunu ar fosilām degvielām darbināmu transportlīdzekļu tirdzniecībai/reģistrācijai.
- Ar 2021. gadu ieviesta transportlīdzekļu reģistrācijas nodeva (nodoklis) ar fosilām degvielām darbināmiem transportlīdzekļiem un ieviests ierobežojums reģistrēt/ievest Latvijā transportlīdzekļus, kas vecāki par 3 gadiem vai kam tiek veikta otrreizējā reģistrācija.
- Ar 2021. gadu ieviests atbalsts (kreditēšana/līzings) jaunu transportlīdzekļu iegādei – valsts subsidē daļu no pirmās iemaksas bezizmešu transportlīdzekļiem.
- Ar 2021. gadu transportlīdzekļiem ar dīzeļmotoriem un benzīna motoriem noteikts transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes palielinājums (koeficients).
- 2021. gadā nodrošināts atbalsts ar dabasgāzi darbināmu transportlīdzekļu iegādei (iegādes subsīdijas – 10% no iegādes cenas par 1 vienību, bet nepārsniedzot cenas griestus konkrētajā automobiļu kategorijā).
- Ar 2021. gadu ieviesti atvieglojumi jauna ar alternatīvajām degvielām darbināma transportlīdzekļa iegādei – nododot veco transportlīdzekli kā pirmo iemaksu (uzrādot transportlīdzekļa norakstīšanas dokumentus).
- Ar 2021. gadu ieviests atbalsts elektrotransportlīdzekļu iegādei – finansējums no Emisijas kvotām.
- Nodokļu atvieglojumi ar alternatīvām degvielām darbināmiem transportlīdzekļiem (TEN, Akcīze, UVTN).
Ar pilnu projekta saturu var iepazīties šeit. Tur ir aptverti atbalsti ne tikai elektrotransportam un ar dabasgāzi darbinātajiem, bet arī ūdeņraža transportlīdzekļiem.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un publiskas personas kapitālsabiedrības – Satiksmes ministrija, Finanšu ministrija, Ekonomikas ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija”.
Kas notiks, ja to neapstiprinās?
Kā priekš Riga TV24 teica Satiksmes Ministrijas pārstāvis, Latviju sagaida soda naudas. Tās būs jāmaksā, kamēr normatīvi tiks izpildīti. Šobrīd Latvijai ir jāsasniedz 10% atjaunojamo energoresursu (AER) īpatsvars transporta sektorā līdz 2020. gadam. Bet līdz 2024. gadam šim īpatsvaram jau ir jābūt 14%.
Cik lielas ir šīs soda sankcijas? Tas ir atkarīgs no Eiropas lēmējvaras noskaņojuma, bet griesti ir 31’326 €/dienā jeb 11.43 miljoni eiro gadā, neskaitot pārējās sankcijas. Diez vai ko tādu piespriedīs Latvijas valstij, bet sodi noteikti ir motivējoši. Ar esošo 2% AER īpatsvaru ir jāmaina situācija ļoti strauji. Varbūt līdz 2024. gadam nebūs jāmaksā lielas soda naudas, ja redzēs, ka valsts rīkojas.
Apstiprinot šo valsts lēmējvara signalizēs iedzīvotājiem, ka domā par to veselību, ierobežojot tos, kas piesārņo. Paralēli tiek izstrādāti citi grozījumi likumprojektos, kas nosaka, ka maksās tas, kas piesārņo.
Smieklīgākais ir tas, ka tiek pieminēti AER mērķi transportā. Pirms kaut kāda laika EM Nemiro MK sēdē stāstīja, ka nevarot palielināt biodegvielas piejaukumu (jo degvielas tirgotāji iebilst un Nemiro ir vai nu riktīgs memļaks vai arī viņš, vai viņa partija veiksmīgi tika nolobēts no degvielas tirgotāju puses) un tādējādi krietni palielinot AER mērķu izpildi. Tas būtu bijis daudz maigāk, varbūt daži centi pie degvielas cenas klāt un viss. To nevarēja… Vot uzlikt lielākus ierobežojumus un nodokļus gan var… Turklāt, ko dod nodoklis? Cilvēks neskries pirkt elektroauto par 35-40k eur, jo viņam ikgadējais nodoklis pacēlās no 100 eur uz 300 eur. Tāpat vien brauks ar 10 gadīgu dīzeli. Firmām tie ierobežojumi atkal diezgan drakoniski – auto nomas firmas toč varētu vērties ciet. Ir starpība vai uzņēmums izīrē 15-20k vērtus auto vai 35-40k vērtus…
Ar 2021. gadu ieviesta transportlīdzekļu reģistrācijas nodeva (nodoklis) ar fosilām degvielām darbināmiem transportlīdzekļiem un ieviests ierobežojums reģistrēt/ievest Latvijā transportlīdzekļus, kas vecāki par 3 gadiem vai kam tiek veikta otrreizējā reģistrācija.
Vai taisās iznīcināt lietoto automašīnu tirdzniecību? Sāks veidot “biezo” autovadītāju šķiru un neatļaus pirkt mazāk turīgiem lietotas automašīnas? Izskatās pēc slima kaķīša murgiem .
Izskatās, ka vajag jaunu “sarkano lupatu” lai novērstu uzmanību no RS, RD, Lemberga utml. Elektroauto vajag, bet šis ir par strauju… negaidīti un piespiedu veidā… tagad neviens nepirks jaunus vģus, jo izskatās ka pēc 5g. tos pat pārdot lāgā vairs nevarēs, ne arī zināms kāds nodoklis būs… u.c. apgrūtinājumi. Izskatās, ka grib visus lauciniekus 10 gados pārlikt uz Teslām…
vai 50.gada plāns jau nākamgad nebūs pārsists?
Man patīk! Beidzot arī kaut kas pie mums sāk notikt elektrifikācijas virzienā… Gribētos ,protams ,Teslu, bet var jau sākt ar kaut ko lētāku. Gan jau otreizējā tirgū būs kāds nissan leaf. Kā otrā mašīna ģimenē – tikai pa pilsētu – ideāli! Esmu par!
Tas ir slimi… Un par šito bezjēgu visiem būs atkal jāmaksā par visu vairāk…. Un jā, bagātie tagad varēs savus elektroauto pirkt ar valsts atbalstu… super!
Forši. Nu arī pie mums nabagiem būs jāsametas lai turīgie varētu paspēlēties ar saviem elektriskajām spēļmantiņām.
Šis jau izskatās cerīgi.
Kāda atšķirība ar ko cilvēks piedirš pasauli ar atomelektrostacijām vai benzīnu ? Absolūti nekādas! Lai nodrošinātu milzīgi pieaugošu elektrības patēriņu, tiks būvētas jaunas elektrostacijas kuras radīs milzīgu izmešu apjomu. Tas tā pat kā civilizētās valstīs ir atkritumu dedzinātāji, no kuriem iegūst energiju, bet LR ir pret, rezultātā visi dedzina atkritumus pa tukšo – kurš lauku mājā, kurš pa kluso garāžās pa naktīm un tas viss vienalga nonāk gaisā tikai bez enerģijas atdeves. Šis plāns arī ir murgs! Sanāk no visu iedzīvotāju kabatām tiks finansēts biezo auto iegāde! Laiks ņemt dakšas un tos ierēdņus badīt nost!
Saliekot faktus kopā, atšķirība ir liela. Dīvānā ir viegli nosodīt.