Tesla, Eleport un Elektrum ar ES finansējumu attīstīs uzlādes tīklu Latvijā un Baltijā

0

Lai palīdzētu izveidot transporta tīklu, kas ir ekoloģiski ilgtspējīgs saskaņā ar ES Zaļajā kursā noteiktajiem vērienīgajiem mērķiem, Eiropas Savienība 26 infrastruktūras projektiem piešķirs kopējo finansiālo atbalstu vairāk nekā 352 miljonu eiro apmērā.

Tesla Model Y pie Supercharger

Tesla Model Y pie Supercharger (Ražotāja foto)

Lai palīdzētu izveidot transporta tīklu, kas ir ekoloģiski ilgtspējīgs saskaņā ar Zaļajā kursā noteiktajiem mērķiem, Eiropas Savienība 26 infrastruktūras projektiem piešķirs atbalstu vairāk nekā 352 miljonu eiro apmērā.

Alternatīvās degvielas infrastruktūras instrumenta (AFIF) uzaicinājumam iesniegt priekšlikumus ceturtajā termiņā, kas noslēdzās 2023. gada 13. aprīlī, ir atlasīti 26 projekti, kuru kopējais ES dotāciju atbalsts pārsniedz 352 miljonus eiro.

Daudzie saņemtie pieteikumi AFIF finansējuma saņemšanai liecina par transporta nozares ieinteresētību virzīties uz ilgtspējīgāku transportu – pa ceļiem, debesīm un jūrām. Mūsu ieguldījums 352 miljonu eiro apmērā nozīmēs aptuveni 12 000 uzlādes punktu, 18 ūdeņraža uzpildes staciju un ostu un lidostu elektrifikāciju.

Eiropas transporta komisāre Adina Vāleana

Starp 26 projektiem ir 5, kas attiecas uz Latviju – Tesla Italy S.r.l. un Tesla Poland sp. z o.o (Tesla), Eleport Sp. z o.o (Eleport), EESTI ENERGIA AS (Enefit Volt) un Akciju Sabiedrība Latvenergo (Elektrum Drive). Visas uzlādes vietas piedāvās vismaz 600kW kopējo jaudu un minimums 150kW jaudu katrai pieslēgvietai.

Genesis GV60 uzlādējas pie Eleport uzlādes stacijas SKY Berģos
Eleport uzlādes stacija SKY Berģos (Publicitātes attēls)

Abi Tesla pieteikumi ar kopējiem 148,6 miljoniem ir lauvas tiesa no iepriekš minētajiem 352 miljoniem eiro. Tesla finansējumu saņēmusi, lai attīstītu savu uzlādes tīklu 22 valstīs ar 687 uzlādes vietām, kas piedāvās kopā 7198 pieslēgvietas. Interesanti, ka Tesla pieteikumos ir Lietuva un Latvija, bet nav Igaunija. Eleport ar 13,8 miljoniem eiro lielu atbalstu attīstīs uzlādes tīklu 4 valstīs (Baltijā un Polijā) ar 90 uzlādes vietām, kas piedāvās 138 uzlādes stacijas (552 pieslēgvietas). Enefit Volt izmantos 1,5 miljonus eiro, lai izvietotu 30 uzlādes stacijas (60 pieslēgvietas) 15 uzlādes vietās visā Baltijā. Elektrum Drive ir saņēmuši atbalstu 5,5 miljonu apmērā, lai paplašinātu savu tīklu par 75 uzlādes vietām (296 pieslēgvietas) Baltijā, no kurām 2 uzlādes vietas būs paredzētas smagajiem transportlīdzekļiem.

Ir vēl tikai viens pieteikums Baltijā šajā uzsaukumā – InBalance ir saņēmuši piekļuvi 1,9 miljoniem eiro, lai attīstītu 13 uzlādes vietas (52 pieslēgvietas). Arī Polijai bez Tesla un Eleport ir tikai viens cits pieteikums, kurš ir 1 miljona eiro apmērā 9 uzlādes vietām.

Vidējā statistika:

  • Tesla
    • 216 tūkst. €/uzlādes vieta
    • 20,6 tūkst. €/pieslēgvieta
  • Eleport
    • 153 tūkst. €/uzlādes vieta
    • 25,0 tūkst. €/pieslēgvieta
  • Enefit Volt
    • 100 tūkst. €/uzlādes vieta
    • 25,0 tūkst. €/pieslēgvieta
  • Elektrum Drive
    • 73 tūkst. €/uzlādes vieta
    • 18,5 tūkst. €/pieslēgvieta

Ir novērojama salīdzinoši liela izklaide starp finansējumu pret uzlādes vietu vai pieslēgvietu skaitu. Tas ir tamdēļ, ka pieteikties varēja gan finansējumam pašām uzlādes stacijām, gan pieslēguma izveidošanai. Tesla gadījumā pēc apraksta var noprast, ka tiks arī uzlabotas esošās uzlādes vietas.

Ūdeņradis

Baltijai iet secen ūdeņraža uzpildes stacijas. Bet viens pieteikums Nīderlandē ir ar pietiekami detalizētu aprakstu, lai noprastu, kāpēc tā: “No 2026. gada ūdeņradis tiks ražots no atjaunojamiem avotiem Saūda Arābijā, pārveidots par amonjaku un nogādāts termināļos Roterdamā un Hamburgā.” Citiem vārdiem sakot, ūdeņraža ražošanas un piegādes ķēdes ir ļoti sarežģītas un prognozētais pieprasījums Baltijā neattaisno ieguldījumu.

Alternatīvo degvielu infrastruktūras instrumenta (AFIF) mērķis ir atbalstīt alternatīvās degvielas infrastruktūras izvēršanu, veicinot transporta dekarbonizāciju TEN-T tīklā.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: