Pirmais Toyota elektroauto BZ4X piedzīvo pasaules pirmizrādi

6

Toyota pasaules mērogā prezentējusi principiāli jauno bZ4X, kas ir pirmais modelis jaunajā bZ – beyond Zero – bateriju elektromobiļu (BEV) saimē.

Toyota bZ4X

Toyota bZ4X

Toyota pasaules mērogā prezentējusi principiāli jauno bZ4X, kas ir pirmais modelis jaunajā bZ – beyond Zero – bateriju elektromobiļu (BEV) saimē.

  • Eiropas debija notiks 2. decembrī
  • Baltijas tirgū pasūtījumu pieņemšana tiks sākta 2022. gada pirmajā pusē
  • Pirmie automobiļi Baltijā nonāks 2022. gada nogalē

Paliekot uzticīgs šī gada pavasarī prezentētā konceptuālā priekšgājēja dizainam un tehnoloģijām, sērijveida ražošanai gatavais bZ4X ir pirmais modelis, ko Toyota izstrādājusi kā pilnībā simtprocentīgu elektromobili. Tāpat tas ir pirmais modelis, kas tiks būvēts uz kompānijas jaunās, speciāli BEV paredzētās platformas. Balstīta e-TNGA filozofijā, šī platforma ir izstrādāta, Toyota sadarbojoties ar Subaru. Baterija ir neatņemama šasijas sastāvdaļa un atrodas zem automobiļa grīdas, kas rada zema smaguma centra priekšrocības, nodrošina izcilu izsvarojumu starp priekšējo un aizmugurējo riteņu asi un augstu virsbūves izturību izcilam drošības līmenim, braukšanas komfortam un vadāmībai.

Toyota bZ4X ir ietilpīgs un komfortabls SUV, kas pieejams ar jaunu visu riteņu piedziņas sistēmu, kas nodrošina pirmšķirīgu apvidus pārgājību un veiktspēju ar atsevišķiem elektromotoriem uz katras riteņu ass. Tā tīrais, elegantais un spēcīgais eksterjera dizains atspoguļo gan progresīvās BEV kvalitātes, gan SUV statusu, un demonstrē jauno zīmolu definējošo “āmurgalvas haizivs” priekšdaļas formu, kas automobiļa kopējam veidolam piešķir spēcīgu stāju.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Garā riteņu bāze nodrošina ērtības plašajā piecvietīgajā salonā, kā arī lielu ietilpību bagāžas nodalījumā. Toyota balstījusies savā gandrīz 25 gadu pieredzē elektrificēto automobiļu bateriju tehnoloģiju jomā, lai bZ4X modelī uzstādītajai litija jonu baterijai nodrošinātu pasaulē vadošo kvalitāti, ilgmūžību un uzticamību. Pat pēc 10 gadu ekspluatācijas baterija saglabās 90% no savas sākotnējās veiktspējas. Šis ir modeļa izstrādes laikā izvirzītais mērķis. Paredzamais ekspluatācijas periods un nobraukums ir 10 gadi vai 240 000 km, atkarībā kurš no tiem iestāsies pirmais.

Ar pilnībā uzlādētu bateriju plānotā sniedzamība ir vairāk nekā 450 km (atkarībā no versijas; precīzi dati tiks apstiprināti vēlāk). Toyota bZ4X piedāvās arī dažādas progresīvas tehnoloģijas, ieskaitot saules paneļa jumtu, kas palīdz uzlādēt bateriju braukšanas vai stāvēšanas laikā, kā arī trešās paaudzes Toyota Safety Sense ar jaunām un uzlabotām aktīvās drošības sistēmām un vadītāja palīgiem.

Toyota jaunās elektromobiļu platformas debija

bZ4X ir pirmais modelis, kas izstrādāts uz kompānijas jaunās, speciāli BEV paredzētās platformas, kurā īstenota e-TNGA filozofija. Šai principiāli jaunajai platformai piemīt pielāgošanas elastība, kas ļaus to izmantot par pamatu citiem potenciālajiem nākotnes bZ modeļiem, un ir radīta masveida ražošanai. Būtiski, ka baterijas elementu komplekts ir pilnībā novietots zem automobiļa grīdas un veido daļu no šasijas, palīdzot panākt pēc iespējas zemāku smaguma centru, ideālu izsvarojumu starp priekšējo un aizmugurējo riteņu asi, kā arī augstu virsbūves stingrību. Šīs īpašības bZ4X nodrošina stabilu un atsaucīgu dinamisko veiktspēju, bet garā riteņu bāze – izcilu salona ietilpību.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Dizains – eksterjers

Toyota modelim bZ4X radījusi pieglaustu un robustu dizainu, kas ir vienlīdz piemērots kā modernai urbānajai dzīvei, tā lauku apvidum, apvienojot progresīvu BEV veidolu ar SUV oriģinālajām iezīmēm. Automobiļa priekšdaļas dizains ir pārdomāts un tajā nav lieku dekorāciju. Jaunā zīmolu definējošā “āmurgalvas haizivs” virsbūves priekšdaļas forma ar šaurajiem lukturiem un uzsvaru uz priekšējiem stūriem izceļ automobiļa kopējo spēcīgo stāju.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Sānskatā siluets ir pieglausts un ar nelielu kopējo augstumu, ar slaidiem virsbūves priekšējiem statņiem un zemu ass līniju, kura atspoguļo zemo smaguma centru, kas panākts ar jauno platformu. Riteņu arku moldingi, uz virsbūves stūriem izvirzītie lielie riteņi (līdz 20 collu diametrā) un biezie sliekšņi pauž automobiļa autentisko SUV raksturu. Arī virsbūves aizmugurējā daļā dizaina uzsvars ir uz stūriem, kuros ir unikāla veidola lukturi, kas savstarpēji savienoti visā automobiļa platumā.

Salīdzinājumā ar Toyota RAV4 ārējie gabarīti lieliski demonstrē e-TNGA platformas sniegtās priekšrocības. Piemēram, bZ4X kopējais augstums ir par 85 mm mazāks, tam ir īsākas pārkares, taču riteņu bāze ir par 160 mm garāka nekā RAV4. Arī motora pārsega līnija ir pazemināta par 50 mm. Automobiļa izveicību atspoguļo arī šajā klasē vadošais 5,7 metru apgriešanās rādiuss.

Dizains – interjers

Interjera motīvs ir “lagom” – vārds zviedru valodā, kurš apzīmē kaut ko, kas ir “vienkārši pareizs”. Šeit tas atspoguļojas komfortā un plašumā, kas interjeram piešķir dzīvojamās istabas atmosfēru, sajūtu pastiprinot mīkstām austas apdares tekstūrām, satinētiem akcentiem un pēc izvēles pieejamajam panorāmas stikla jumtam.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Mērinstrumentu panelis ir salīdzinoši šaurs un zemu novietots, pastiprinot salona plašuma sajūtu un atbrīvojot vietu autovadītāja skatienam uz ceļu. “Rokas uz stūres un skatiens uz ceļa” principu atbalsta arī uz pasažieriem orientētais kokpits, kurā septiņu collu TFT mērinstrumentu un informācijas ekrāns atrodas tieši zem autovadītāja skatiena līnijas uz ceļu un virs stūresrata līnijas, tādējādi mērinstrumentu nolasīšanai nepieciešamas minimālas acu kustības.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Garā riteņu bāze nodrošina klasē vadošo vietu kājām visiem pasažieriem un viena metra distanci starp priekšējā un aizmugurējā pasažiera gurniem. Tāpat automobilī ir ievērojamas ietilpības bagāžas nodalījums ar augstumā regulējamu grīdu; ar paceltām aizmugurējo sēdekļu atzveltnēm bagāžnieka ietilpība ir 452 litri.

Veiktspēja

Priekšējo riteņu piedziņas bZ4X ir aprīkots ar īpaši atsaucīgu 150 kW elektromotoru. Tas attīsta 204 ZS jaudu un 265 Nm griezes momentu, nodrošinot 8,4 sekunžu paātrinājumu līdz 100 km/h un maksimālo braukšanas ātrumu 160 km/h. Visu riteņu piedziņas modeļa (detalizētāka informācija tālāk) maksimālā jauda ir 217,5 ZS, savukārt griezes moments 336 Nm; maksimālais braukšanas ātrums ir tāds pats, savukārt paātrinājums 0-100 km/h aizņem vien 7,7 sekundes. Visi veiktspējas raksturlielumi ir provizoriski līdz homologācijai.

Sistēma sniedz iespēju braukt arī tikai ar vienu pedāli: palielinot enerģijas rekuperācijas intensitāti, autovadītājs var paātrināt un palēnināt spēkratu, izmantojot tikai un vienīgi akseleratora pedāli.

Nobraucamā distance un bateriju tehnoloģija

Sniedzamība jeb ar pilnu bateriju veicamā distance ir būtisks apsvērums elektromobiļu pircējiem, un Toyota likusi lietā gandrīz 25 gadu pieredzi augstas veiktspējas akumulatoru izstrādē, lai nodrošinātu, ka bZ4X klientiem sniedz ne tikai mieru attiecībā uz tā nobraucamo distanci, bet arī pārliecību, ka šīs spējas tiks saglabātas no gada uz gadu. Izstrādājot bateriju, tika izvirzīts mērķis nodrošināt maznozīmīgu veiktspējas samazinājumu – aptuveni tikai 10% –, braucot 10 gadus vai 240 000 kilometru, atkarībā kurš no nosacījumiem iestāsies pirmais.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Augstā enerģijas blīvuma litija jonu baterijai ir 71,4 kWh ietilpība, kas sniegs vairāk nekā 450 km plānoto sniedzamību (atbilstoši WLTP ciklam). Raksturlielumi atkarīgi no versijas un līdz homologācijas veikšanai ir provizoriski.

Pateicoties ekonomiskai un efektīvai apsildes sistēmai, kas ietver arī siltumsūkni, uzticamība tiek saglabāta arī temperatūrās zem nulles ar tikai nelielu samazinājumu sniedzamībā salīdzinājumā ar konkurējošiem modeļiem. Tāpat akumulatoru var ātri uzlādēt bez drošības vai kalpošanas laika kompromisiem: 80% uzlādes līmenis ar 150 kW ātrās uzlādes sistēmu (CCS2) sasniedzams aptuveni 30 minūtēs.

Atslēga uz baterijas kvalitāti un ilgmūžību ir sprieguma, strāvas un temperatūras uzraudzīšanā atsevišķu baterijas bloku elementu līmenī. Ja tiek konstatēta netipiska uzkaršana, kontroles mehānismi automātiski saņem signālu. Sistēma uzsāk pretpasākumus, lai novērstu jebkādu materiāla degradāciju, un ražošanas procesā tiek ievērota īpaša piesardzība, lai nepieļautu svešķermeņu iekļūšanu baterijās. Šī ir pirmā Toyota, kurai baterija ir ar šķidruma dzesēšanu.

Visu riteņu piedziņa

Toyota sadarbojās ar savu izstrādes partneri Subaru, lai radītu jaunā BEV visu riteņu piedziņas sistēmu, kas balstīta abu kompāniju bagātīgajā pilnpiedziņas transmisiju mantojumā. Tā sniedz papildu drošību, braucot sarežģītos ceļa apstākļos, un piešķir bZ4X patiesu klasē vadošo SUV apvidus pārgājības spējas.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

AWD modelim ir divi atsevišķi 80 kW elektromotori, pa vienam uz katras ass. XMODE ar dažādajiem braukšanas režīmiem ļauj pielāgoties dažādiem apstākļiem, tajā ir iestatījumi braukšanai pa sniegu un dubļiem; dziļu sniegu un dubļiem (ātrumā līdz 20 km/h); un Grip Control sarežģītam apvidum (ātrumā līdz 10 km/h).

Elektroniskā stūres sistēma

bZ4X būs pirmā sērijveida Toyota, kurai ir elektroniskā stūres sistēma (steer-by-wire) – One Motion Grip –, kas Eiropas tirgū tiks ieviesta vēlāk. Atbrīvojoties no mehāniskā savienojuma starp stūresratu un priekšējiem riteņiem, šī elektroniskā sistēma precīzi pielāgo riteņa pagriešanas leņķi atbilstoši autovadītāja iecerei un tajā pašā laikā nodrošina vairāk vietas kājām, atvieglojot izkāpšanu un iekāpšanu automobilī, kā arī uzlabo autovadītāja sēdpozīcijas izvēles brīvību. Tradicionālais stūresrats ir aizstāts ar One Motion Grip iejūga formas stūri, padarot stūrēšanu vieglāku un vienmērīgāku, kas nerada nepieciešamību pārlikt roku pāri rokai. Pagrieziens no atdures līdz atdurei ir tikai 150 grādi.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Bez fiziskās sasaistes sistēmā nevēlamās vibrācijas no riteņiem tiek izolētas, bet autovadītājs joprojām atgriezeniskajā saitē izjūt, piemēram, ceļa seguma izmaiņas. Stūrēšanas izjūtas tiek pilnveidotas ar atsevišķu stūres pretestības kontrolmehānismu; stūrēšanas īpašības var mainīt atbilstoši izvēlētajam braukšanas režīmam.

Saules paneļu jumts

bZ4X sniedzamību var palielināt ar papildu aprīkojumā pieejamo saules paneļu jumtu. Tas uztver saules enerģiju ar nulles emisijām un nulles izmaksām, lai ģenerētu elektroenerģiju automobiļa akumulatora komplekta uzlādei. Tas ir izmantojams gan tad, kad automobiļa aizdedze ir ieslēgta, gan tad, kad ir izslēgta, un Toyota aprēķinājusi, ka šis saules paneļu jumts gada laikā spēj uzņemt enerģiju, kas pietiktu 1800 km nobraukumam.

Jaunās paaudzes Toyota Safety Sense

bZ4X iegūs trešās paaudzes Toyota Safety Sense ar jaunām un uzlabotām funkcijām, kas sniedz aizsardzību pret tipiskāko avāriju vēl plašāku risku spektru. Tā darbojas kā partneris autovadītājam, lai realizētu mobilitātes sabiedrisko virsmērķi – nulle bojāgājušo un cietušo ceļu satiksmes negadījumos.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Toyota Safety Sense katras funkcijas darbība ir pilnveidota, paplašinot radara un kameras uztveres diapazonu. Jaunās funkcijas ietver sadursmes novēršanas sistēmas (Pre-Collision System) papildinājumu, kas tagad atpazīst arī strauji priekšā piebraucošos un pa pretējo joslu braucošos transportlīdzekļus; aizsardzība pret iespējamu pedāļu sajaukšanu (strauja paātrinājuma apslāpēšana pie maza braukšanas ātruma); un ekstrēmas bremzēšanas asistents.

Turklāt būs pieejama arī jaunā multimediju sistēma, kas programmatūras atjauninājumus saņems bezvadu režīmā (OTA).

Toyota Beyond Zero ieviešana

bZ4X ir pirmais modelis Toyota jaunajā bZ apakšzīmola saimē – šī abreviatūra atšifrējama kā “beyond Zero”, paužot līderību ekoloģijā, pēc kā kompānija tiekusies, kopš kļuva par elektrificētās mobilitātes celmlauzi ar oriģinālo Prius, pasaulē pirmo sērijveida hibrīda automobili tālajā 1997. gadā.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

bZ4X debija nostiprina Toyota dažādo tehnoloģiju pieeju, lai apmierinātu nepieciešamību pēc mobilitātes, sniedzot klientiem pilnu spektru elektrificēto spēkratu, ieskaitot pašuzlādes hibrīdus (HEV), uzlādējamos hibrīdus (PHEV), bateriju elektromobiļus (BEV) un degvielas šūnu (ūdeņraža) automobiļus (FCEV). Toyota plāno samazināt CO2 ar produktiem, kurus ir ērti lietot un kuri ir klientiem pievilcīgi, un visas šīs tehnoloģijas ļaus sasniegt nulles emisiju mērķi.

Kā jau liecina “beyond” jēdziens bZ zīmolā, nulles emisijas ir tikai daļa no Toyota mērķa. Kompānija ir apņēmusies sniegt arvien labāku mobilitāti visiem ar produktiem un servisiem, kas vairo braukšanas prieku, rūpējoties par ceļu satiksmes dalībniekus drošību un palīdzot radīt labāku sabiedrību visā pasaulē.

bZ4X ir pilnībā uz cilvēku orientēts automobilis, kas radīts, lai palīdzētu klientiem pāriet uz BEV bez kompromisiem vai neērtībām un maksimizēt iespējas dizainā, veiktspējā un ekspluatācijā, kas raksturīgas simtprocentīgiem elektromobiļiem –, pārsniedzot klientu gaidas.

Uzlādēts viedoklis

Sen nebija saņemti tik gara un ūdeņaina preses relīze. Īsumā par Toyota bZ4x (bezičiks?):

  • Kārtējais krosovers
  • 150 kW motors
  • 8.4 sek 0-100 km/h
  • Laba akumulatora garantija – 10 gadi vai 240’00 km, 90% veselība
  • 150 kW DC (CCS) uzlāde, kas līdz 80% lādēs ar vidējo 115 kW jaudu
  • 71.4 kWh sniegs 450 km (15.9 kWh/100 km)
  • 5.7 m apgriešanās rādiuss
  • Opcijās ir pieejams saules paneļu jumts
  • Cena – XXX

Pat, ja Toyota visu izdarīs pareizi un nekāps uz citu ražotāju grābekļiem, tad, skatoties pēc vēsturiskās uzvedības (sākot RAV4 EV, kuru piedāvāja vien Kalifornijā uz neilgu laiku un tikai operatīvajā līzingā bez iespējas izpirkt, beidzot ar jaunāko RAV4 PHEV), viņi šo modeli palaidīs mazā tirāžā un tad teiks, ka neviens nepērk un ka nākotne ir H2. Nav arī dzirdēts, ka Toyota būtu nodrošinājusi sevi ar bateriju līgumiem. Maz ticams, ka šis modelis būs prioritāte, ja tā vietā var to pašu daudzumu bateriju izkliedēt pa hibridiem un FCEV.

Tikmēr vecajiem auto žurnālistiem un (pārsteidzoši, ka arī) Kursors.lv, šīs ziņas ir kā patīkama duša pēc aukstas pastaigas – beidzot konservatīvais japānis parādīs Tesla un pārējiem, kas ir elektroauto. Pat nosaukums ir tik saprotams – samesti neizrunājamā secībā burti kopā (bē-zē-čē-ix).

Tikmēr Toyota turpina visās malās reklamēt pilnos hibrīdus. Kas ir tukšie un nepilnie hibrīdi?

Un par šiem komentāriem kopā ar viduvējo Mirai apskatu, Uzlādēts.lv negaida, ka Toyota ļaus veikt apskatu par bezičiku.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
6 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Alvis
Alvis
Viesis
01/11/2021 14:49

Griezes moments tikai 265 Nm. Tiešām tik maz? e-Konai, piemēram, ir 395Nm!!!

Vankel
Vankel
Viesis
Atbilde  Alvis
01/11/2021 19:16

Nesaprotu, ko rāda griezes moments viens pats par sevi? Kurā vietā: motoram, riteņa asij? Starp motoru un riteni ir reduktors, tas maina griezes momentu.

LAN
LAN
Viesis
30/10/2021 17:38

Apgriešanās rādiuss gandrīz 2 reizes mazāks par ID4 kuru parasti visi slavē šajā kategorijā, neskatoties uz to ka Toyota ir priekšpiedziņa. ?

Vankel
Vankel
Viesis
Atbilde  LAN
30/10/2021 20:29

Vecā labā ģeometrija: aplim ir diametrs un rādiuss, jāskatās, kurš kurā brīdī ir minēts.

6
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: