Vai baterijas jaudai ir nozīme? Skaidro elektroauto un uzlādes eksperti

0

Kaut gan elektroauto ir salīdzinoši jauna tehnoloģija, jau tagad ir redzamas ne tikai vizuālas izmaiņas modeļos, bet arī uzlabojumi tehnoloģijās, kas paredzēti, lai palielinātu nobraukuma un uzlādes iespējas.

Elektroauto uzlāde

Elektroauto uzlāde (Publicitātes attēls)

Kaut gan elektroauto ir salīdzinoši jauna tehnoloģija, jau tagad ir redzamas ne tikai vizuālas izmaiņas modeļos, bet arī uzlabojumi tehnoloģijās, kas paredzēti, lai palielinātu nobraukuma un uzlādes iespējas.

Virsi Degviela Hvo Adsell Destop Mobile Giga 932x300

Viens no jaunākajiem risinājumiem, par ko jau plašāk tiek runāts Eiropā, ir 800 V baterijas. 800 V baterijām ir lielāks uzlādes ātrums, un tās jau šīs desmitgades laikā kļūs arvien izplatītākas. Taču, iegādājoties jaunu elektroauto, pircējs ne vienmēr ir lietas kursā par to, ar kāda veida bateriju ir aprīkots tieši viņa jaunais braucamrīks un kā atšķiras to lietojamība praksē. 

Īsāks uzlādes laiks veicina pieprasījumu

Būtiskākā atšķirība starp elektroauto 400 V bateriju un 800 V bateriju ir uzlādes ātrumā. Kā norāda Somijas uzlādes staciju ražotāja “Kempower” produktu vadības direktors Juhana Enkvists (Juhana Enqvist), šīs baterijas būs noderīgas tiem autovadītājiem, kuru ikdiena paredz biežus vai tālus braucienus.

Piemēram, ja ikdienā ir jāveic 200-400 km braucieni, ko nereti pieprasa tādas profesijas kā taksists, pārdevējs vai preču piegādātājs, tad ātrāka uzlāde ļauj ietaupīt vērtīgo laiku. It sevišķi, ja braucieni tiek veikti pa ātrgaitas ceļiem – 400 V baterijas uzlādes laiks ir uz pusi lēnāks nekā 800 V baterijai, tāpēc jebkuram autovadītājam šādos maršrutos būs jāvelta ilgāks laiks uzlādei.

“Kempower” produktu vadības direktors Juhana Enkvists (Juhana Enqvist)

Ņemot vērā plānoto ceļu attīstību Latvijā, arī mūsu platuma grādos izvēle par labu elektroauto ar 800 V bateriju kļūs arvien biežāka. Šobrīd Latvijā ir veiktas jau vairāk nekā 200 reģistrācijas, no kurām populārāko modeļu vidū ir Hyundai Ioniq 5, KIA EV6, Porsche Taycan un Audi e-tron GT.

Kā norāda “Moller Baltic Import” e-mobilitātes vadītājs Matīss Zemītis, arī Audi zīmols turpina jaunu elektroauto ar 800 V bateriju izstrādi.

Audi plāni ar 800 V akumulatoru tehnoloģiju vien e-tron GT modelī nebeidzas, un jau nākamgad pirmizrādi piedzīvos vairāki modeļi, kas izmantos šo tehnoloģiju, piemēram, Audi Q6 e-tron. Savukārt Volkswagen turpina modulārās (MEB) 400 V arhitektūras pilnveidošanu un fokusējas uz MEB+ izstrādi, kas izmaksu ziņā būs pieejamāka plašākam patērētāju lokam, salīdzinot ar 800 V tehnoloģiju.

“Moller Baltic Import” e-mobilitātes vadītājs Matīss Zemītis

Prakse pieprasa jauninājumus

Nereti potenciālie elektroauto pircēji nav lietas kursā par 800 V baterijas uzlādes nosacījumiem, tāpēc dažādās sociālo tīklu platformās var vērot diskusijas par iemesliem, kāpēc jaunais auto neuzlādējas tik ātri, cik solīts tā tehnisko specifikāciju aprakstā. Patiesībā atšķirība ir tajā, kādā stacijā tiek veikta uzlāde.

Lielākā daļa uzlādes staciju Latvijā nav paredzētas 800 V bateriju elektroauto uzlādei, bet gan 400 V, tāpēc uzlādes ātrums ir teju uz pusi lēnāks un rada negaidītu vilšanās sajūtu autovadītājiem. No vairāk nekā 530 uzlādes vietām tikai aptuveni 20 ir paredzētas vai viegli pielāgojamas elektroauto ar 800 V baterijām. Lielākoties to, kādas jaudas baterijai uzlādes stacija ir paredzēta, var redzēt konkrētās uzlādes stacijas ekrānā, kā arī atbalstošās elektroauto grupas sociālajos tīklos jau ir apkopojušas informāciju un labprāt tajā dalās. Taču tas nenozīmē, ka uzlādes tīkliem nevajadzētu domāt par staciju maiņu vai atjaunošanu.

Mēs jau šobrīd lielākoties uzstādām stacijas, kas paredzētas gan 400 V, gan 800 V baterijām, taču līdz ar lielāku jaudīgo elektroauto skaitu parādīšanos Latvijā, infrastruktūrai kopumā būs vajadzīgas ievērojamas pārmaiņas, it sevišķi uz maģistrālajiem ceļiem. Tāpēc īpaši noderīgs ir Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) finansējums, kas ļaus mums uzstādīt 138 jaunas īpaši ātrās uzlādes stacijas gar galvenajām transporta maģistrālēm Baltijas valstīs un Polijā.

“Eleport Latvija” vadītājs Kārlis Mendziņš

800 V arhitektūra spēj izmantot gan 800 V lādētājus, gan 400 V lādētājus bez liekām raizēm, tas nozīmē, ka uzlādes stacijas varēs izmantot elektroauto gan ar 400 V, gan 800 V baterijām, taču uzlādes laiks būs atšķirīgs. Šobrīd 800 V bateriju komplektācijai ir izvēle starp dažiem modeļiem un tie ir nedaudz dārgāki par 400 V, bet nākotnē šo modeļu būs vairāk un arī cenas starpībai nav pamats noturēties.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: