Valdība konceptuāli atbalsta subsīdijas jauniem un lietotiem elektroauto

7

Atbalsta programma būs iedzīvotājiem pieejama 2022. gada sākumā. Tās nosacījumus un prasības valdība apstiprinās rudenī.

EV mežš

EV mežš

Subsīdijas jeb Atbalsta programma būs iedzīvotājiem pieejama 2022. gada sākumā. Tās nosacījumus un prasības valdība apstiprinās rudenī.

10. augustā Ministru kabinets izskatīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) piedāvājumu finansiālam atbalstam grantu veidā, lai iegādātos videi draudzīgus, mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļus.

Transporta sektors rada gandrīz trešo daļu no kopējām Latvijas siltumnīcefekta gāzu emisijām, kur lielākais emisiju avots ir tieši autotransports. Līdz ar to atbalsta programma būs viens no pasākumiem, lai veicinātu Latvijas virzību uz klimata mērķu sasniegšanu un sniegtu iedzīvotājiem iespēju, iegādāties un izmantot mūsdienīgus un modernus transportlīdzekļus ikdienas pārvietošanās nolūkiem.

VARAM ministrs Artūrs Toms Plešs

Rudenī valdībā plānots apstiprināt Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa nolikumu, vērtēšanas kritērijus, projektu pieteikšanas, izskatīšanas, apstiprināšanas un finansējuma piešķiršanas kārtību. VARAM rosina sniegt atbalstu iedzīvotājiem jaunu vai lietotu rūpnieciski ražotu elektromobiļu iegādei un jaunu rūpnieciski ražotu spraudņa (plug-in) hibrīdauto iegādei.

Atbalsts tiks īstenots sadarbībā ar komersantiem – jaunu elektromobiļu un spraudņu hribrīdauto pārdevējiem, kas ir oficiāli pilnvaroti elektromobiļa un spraudņu hribrīdauto izgatavotāja pārstāvji jeb auto dīleri, un lietotu elektromobiļu pārdevējiem, kas ir reģistrēti CSDD transportlīdzekļu tirdzniecības vietu reģistrā. Savukārt atbalsta gala saņēmēji būs iedzīvotāji – elektromobiļa vai spraudņa hibrīdauto pircējs. Tādējādi iedzīvotāji pie komersantiem, kas atbildīs atbalsta programmas nosacījumiem un būs noslēguši līgumu ar SIA “Vides investīciju fonds” varēs iegādāties videi draudzīgu automobili par būtiski zemāku cenu, nekā to būtu iespējams izdarīt bez šīs atbalsta programmas.

Viena jauna elektromobiļa iegādei VARAM rosinās noteikt 4500 eiro lielu grantu, savukārt lietota elektromobiļa un jauna spraudņa hibrīdauto iegādei 2250 eiro lielu grantu. Iegādājoties jaunu elektromobili vai spraudņa hibrīdauto vienlaikus plānots sniegt atbalstu arī par esošā transportlīdzekļa norakstīšanu, nodod to apstrādes uzņēmumam. Papildus tam tiek plānots, ka konkursa nolikumā tiks iekļauts nosacījums, ka komersantam – elektromobiļa un spraudņa hibrīdauto pārdevējam, ir jāpiedāvā klientam (iedzīvotājam) programma, kurai ir papildu stimulējošs efekts (atlaide, pievilcīgi līzinga nosacījumi, apkope un tml.).

Beizot Latvijai izkļūs no pēdējām 5 valstīm ES, kam nav atbalsta programmas videi draudzīgiem transportam. Ir liels gandarījums, ka VARAM ir uzklausījis un izmantojis nozares sniegtos apkopojumu un analīzi par ES un kaimiņvalstu pieredzi un ka VARAM sadarbojas ar nozari. Atbalsta sistēma ir izsvērta un daudzi punkti ir ņemti vērā.

Latvijas Auto Asociācijas prezidents Andris Kulbergs

Lai nodrošinātu transportlīdzekļa ilgtspējīgu izmantošanu, konkursa nolikumā tiks paredzēti monitoringa kritēriji, piemēram, gada laikā nobraucais attālums. Tāpat kā viens no granta programmas kritērijiem varētu būt elektromobiļa vai spraudņa hibrīdauto ekspluatācija atbilstoši normatīvajiem aktiem par ceļu satiksmi un pastāvīga reģistrācija Latvijas Republikas teritorijā vismaz 4 gadus.

Atbalsta programmas ilgums varētu būt 2 gadi (līdz 2023.gada 31.decembrim) vai līdz brīdim, kamēr pieejams finansējums. Kopējais pieejamais finansējums paredzēts 10 milj. eiro apmērā.

Uzlādēts viedoklis

Un tagad uz atlikušo gadu elektroauto tirgošana ir apstājusies, jo 1) atbalsts būs pieejams no 1. janvāra (“es jau nebūšu muļķis, lai nevarētu paciesties dažus mēnešus”), 2) atbalsts nav uzņēmumiem, kas tagad būs vai nu apvainojušies par šādu gājienu, un/vai arī gaidīs, kad būs atbalsts uzņēmumiem, 3) jāpaspēj sarunāt ar autoplačiem, lai veido EV uzkrājumus.

Tehnoloģiski mēs esam pilnībā gatavi elektriskā transporta ienākšanai mūsu autoparkā, bet pagaidām nepārspīlēsim ar skaitu. Visdrīzāk agri vai vēlu Eiropas Komisija piespiedīs Latviju spert soli elektrotransporta atbalsta virzienā, un mūsu valdība būs spiesta stimulēt elektrotransporta iegādi. Biznesa loģika saka, ka pirms tam nebūtu pareizi Latvijā “spiest” uz lielu elektrotransporta autoparku. Gaidot atbalsta instrumentus, turpināsim strādāt ar hibrīdiem un bez steigas papildināsim autoparku ar elektriskajām mašīnām.

Vladimirs Reskājs, Carguru izpilddirektors

Kas nav pieminēts, ir prasības no minētajiem transportlīdzekļiem. Kamēr nav apstiprināts gala lēmums, nesteigsimies kliegt, kas ir godīgi un kas nav, bet doma ir no BEV prasīt minimums 150 km ar vienu uzlādi un no PHEV 50+ km elektriskajā režīmā. Starp jaunajiem BEV visi izpilda šos 150 km, starp lietotajiem BEV var argumentēt, ka ar NEDC ciklu arī visiem ir kārtībā, bet starp PHEV var sākties šūmēšanās. Piemēram, Mitsubishi Outlander spēj 45 km WLTP ciklā. Kā arī ir paredzēti cenu griesti – 50 000 € bez PVN, t.i., 60 500 € ar PVN.

Ļoti labi, ka ieviešam atbalsta programmu videi draudzīgam transportam, bet bez vispār neeksistējošas Latvijas auto transporta un auto parka stratēģijas šī programma ir tas pats, kas mēģināt Rīgas bruģi tīrīt ar zobu birstīti, kamēr to turpina traipīt ar dubļainiem zābakiem. Šeit VARAM iniciatīvai bija jābūt kā daļai no SatMin autotransporta stratēģijas plānam, nevis otrādāk.

Latvijas Auto Asociācijas prezidents Andris Kulbergs

Bažas raisa paredzētais laika posms, kad subsīdijas ir pieejamas. Māc šaubas, ka varēs iztērēt tos 10 miljonus. Pieņemot, ka vidējais subsīdiju atbalsts būs 2 250 € (vienādās proporcijās jaunie BEV, lietotie BEV un jauni PHEV), sanāk, ka atbalsts tiks sniegts 3’333 EV. Atbalsts ir pieejams tikai privātpersonām, kas līdz šim bija starp 1/4 un 1/3 no jauno EV pircējiem. Pa visu 2020. gadu statistiku papildināja 351 jauns BEV, 196 lietoti BEV un 78 jauni PHEV jeb 625 EV. Pieņemot, ka 1/3 no reģistrācijām bija privātpersonas, tad 2020. gadā privātpersonas iegādājās 208 EV. Un tagad ir plāns atbalstīt 3’333 EV iegādi 2 gados. Skaitļi neliekas kopā. Kaut nu izdotos!

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
7 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Gribulis
Gribulis
Viesis
18/08/2021 21:08

Nez kāda ir ideja atbalstīt tos hibrīdus ar 50km nobraukumu. Ja viņus lielais vairums tāpat nelādē jo nav čakara vērts. (Ož pēc naftinieku garajām rokām). Labāk to hibrīdu daļas naudu būtu pielikuši klāt lielākam BEV atbalstam. Tāpat nav skaidrs kāpēc es nevaru pats izvēlēties mobilē kādu lietotu elektrisko, kuru man atved pa 500 naudiņām un CSDD reģistrēju, bez papildus izmaksām nevajadzīgiem starpniekiem. (Atkal lobijs?).

Vankel
Vankel
Viesis
Atbilde  Kārlis Mendziņš
19/08/2021 09:31

Nupat vācieši pastiprina prasības PHEV: no 40km uz 60km elektrisko nobraukumu, lai dabūtu atbalstu no valdības.

Dinars
Atbilde  Kārlis Mendziņš
19/08/2021 10:38

pietiktu, ka subsīdiju piešķir pie pirmās reģisrācijas Latvijā un prasa to atgriezt, ja noņemot no uzskaites ir pārāk mazs nobraukums.

PAV
PAV
Viesis
18/08/2021 06:40

Bēdīgi, ka ir tādi ierobežojumi. Būtu darījuši vienkāršāk – cilvēks piereģistrē EV CSDD – saņem atbalstu. Es, piemēram, auto izvēlē arī Lietuvas piedāvājumu skatos.

Haralds
Atbilde  PAV
18/08/2021 09:20

Piekrītu ka granta piešķiršana reģistrācijas brīdī būtu vienkāršāka un loģiskāka.

Protams auto plaču iesaistīšana ierobežo un sarežģi elektroauto iegādes procesu.

Droši vien plačiem būs jauns bizness – piedāvāt noradītā elektroauto piegādi un pārrakstīšanu.

Protams samazinās ieguvums, bet tāpat pēc loģikas šādam pakalpojumam nevajadzētu sasniegt granta apmērus. 2020.gada pavasarī man auto piegāde no Nīderlandes maksāja 450Eur+PVN. Kaut gan , alkatībai laikam nav robežu…

Kāds
Kāds
Viesis
17/08/2021 21:25

Sanāk, Tesla ražotos auto nevarēs pirkt ar atbalstu.

Bēdīgi, ka atbalsta arī hibrīdus.

7
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: