EV mežš

Valdība konceptuāli atbalsta subsīdijas jauniem un lietotiem elektroauto

Subsīdijas jeb Atbalsta programma būs iedzīvotājiem pieejama 2022. gada sākumā. Tās nosacījumus un prasības valdība apstiprinās rudenī.

10. augustā Ministru kabinets izskatīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) piedāvājumu finansiālam atbalstam grantu veidā, lai iegādātos videi draudzīgus, mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļus.

Transporta sektors rada gandrīz trešo daļu no kopējām Latvijas siltumnīcefekta gāzu emisijām, kur lielākais emisiju avots ir tieši autotransports. Līdz ar to atbalsta programma būs viens no pasākumiem, lai veicinātu Latvijas virzību uz klimata mērķu sasniegšanu un sniegtu iedzīvotājiem iespēju, iegādāties un izmantot mūsdienīgus un modernus transportlīdzekļus ikdienas pārvietošanās nolūkiem.

VARAM ministrs Artūrs Toms Plešs

Rudenī valdībā plānots apstiprināt Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa nolikumu, vērtēšanas kritērijus, projektu pieteikšanas, izskatīšanas, apstiprināšanas un finansējuma piešķiršanas kārtību. VARAM rosina sniegt atbalstu iedzīvotājiem jaunu vai lietotu rūpnieciski ražotu elektromobiļu iegādei un jaunu rūpnieciski ražotu spraudņa (plug-in) hibrīdauto iegādei.

Atbalsts tiks īstenots sadarbībā ar komersantiem – jaunu elektromobiļu un spraudņu hribrīdauto pārdevējiem, kas ir oficiāli pilnvaroti elektromobiļa un spraudņu hribrīdauto izgatavotāja pārstāvji jeb auto dīleri, un lietotu elektromobiļu pārdevējiem, kas ir reģistrēti CSDD transportlīdzekļu tirdzniecības vietu reģistrā. Savukārt atbalsta gala saņēmēji būs iedzīvotāji – elektromobiļa vai spraudņa hibrīdauto pircējs. Tādējādi iedzīvotāji pie komersantiem, kas atbildīs atbalsta programmas nosacījumiem un būs noslēguši līgumu ar SIA “Vides investīciju fonds” varēs iegādāties videi draudzīgu automobili par būtiski zemāku cenu, nekā to būtu iespējams izdarīt bez šīs atbalsta programmas.

  Izveidota droša un laikapstākļiem piemērota velosipēdu novietne Rīgā - Velorūme

Viena jauna elektromobiļa iegādei VARAM rosinās noteikt 4500 eiro lielu grantu, savukārt lietota elektromobiļa un jauna spraudņa hibrīdauto iegādei 2250 eiro lielu grantu. Iegādājoties jaunu elektromobili vai spraudņa hibrīdauto vienlaikus plānots sniegt atbalstu arī par esošā transportlīdzekļa norakstīšanu, nodod to apstrādes uzņēmumam. Papildus tam tiek plānots, ka konkursa nolikumā tiks iekļauts nosacījums, ka komersantam – elektromobiļa un spraudņa hibrīdauto pārdevējam, ir jāpiedāvā klientam (iedzīvotājam) programma, kurai ir papildu stimulējošs efekts (atlaide, pievilcīgi līzinga nosacījumi, apkope un tml.).

Beizot Latvijai izkļūs no pēdējām 5 valstīm ES, kam nav atbalsta programmas videi draudzīgiem transportam. Ir liels gandarījums, ka VARAM ir uzklausījis un izmantojis nozares sniegtos apkopojumu un analīzi par ES un kaimiņvalstu pieredzi un ka VARAM sadarbojas ar nozari. Atbalsta sistēma ir izsvērta un daudzi punkti ir ņemti vērā.

Latvijas Auto Asociācijas prezidents Andris Kulbergs

Lai nodrošinātu transportlīdzekļa ilgtspējīgu izmantošanu, konkursa nolikumā tiks paredzēti monitoringa kritēriji, piemēram, gada laikā nobraucais attālums. Tāpat kā viens no granta programmas kritērijiem varētu būt elektromobiļa vai spraudņa hibrīdauto ekspluatācija atbilstoši normatīvajiem aktiem par ceļu satiksmi un pastāvīga reģistrācija Latvijas Republikas teritorijā vismaz 4 gadus.

Atbalsta programmas ilgums varētu būt 2 gadi (līdz 2023.gada 31.decembrim) vai līdz brīdim, kamēr pieejams finansējums. Kopējais pieejamais finansējums paredzēts 10 milj. eiro apmērā.

  Kāpēc Latvijas subsīdijas elektroauto iegādei nepanāks vēlamo efektu un citas ziņas | Podkāsts

Uzlādēts viedoklis

Un tagad uz atlikušo gadu elektroauto tirgošana ir apstājusies, jo 1) atbalsts būs pieejams no 1. janvāra (“es jau nebūšu muļķis, lai nevarētu paciesties dažus mēnešus”), 2) atbalsts nav uzņēmumiem, kas tagad būs vai nu apvainojušies par šādu gājienu, un/vai arī gaidīs, kad būs atbalsts uzņēmumiem, 3) jāpaspēj sarunāt ar autoplačiem, lai veido EV uzkrājumus.

Tehnoloģiski mēs esam pilnībā gatavi elektriskā transporta ienākšanai mūsu autoparkā, bet pagaidām nepārspīlēsim ar skaitu. Visdrīzāk agri vai vēlu Eiropas Komisija piespiedīs Latviju spert soli elektrotransporta atbalsta virzienā, un mūsu valdība būs spiesta stimulēt elektrotransporta iegādi. Biznesa loģika saka, ka pirms tam nebūtu pareizi Latvijā “spiest” uz lielu elektrotransporta autoparku. Gaidot atbalsta instrumentus, turpināsim strādāt ar hibrīdiem un bez steigas papildināsim autoparku ar elektriskajām mašīnām.

Vladimirs Reskājs, Carguru izpilddirektors

Kas nav pieminēts, ir prasības no minētajiem transportlīdzekļiem. Kamēr nav apstiprināts gala lēmums, nesteigsimies kliegt, kas ir godīgi un kas nav, bet doma ir no BEV prasīt minimums 150 km ar vienu uzlādi un no PHEV 50+ km elektriskajā režīmā. Starp jaunajiem BEV visi izpilda šos 150 km, starp lietotajiem BEV var argumentēt, ka ar NEDC ciklu arī visiem ir kārtībā, bet starp PHEV var sākties šūmēšanās. Piemēram, Mitsubishi Outlander spēj 45 km WLTP ciklā. Kā arī ir paredzēti cenu griesti – 50 000 € bez PVN, t.i., 60 500 € ar PVN.

Ļoti labi, ka ieviešam atbalsta programmu videi draudzīgam transportam, bet bez vispār neeksistējošas Latvijas auto transporta un auto parka stratēģijas šī programma ir tas pats, kas mēģināt Rīgas bruģi tīrīt ar zobu birstīti, kamēr to turpina traipīt ar dubļainiem zābakiem. Šeit VARAM iniciatīvai bija jābūt kā daļai no SatMin autotransporta stratēģijas plānam, nevis otrādāk.

Latvijas Auto Asociācijas prezidents Andris Kulbergs

Bažas raisa paredzētais laika posms, kad subsīdijas ir pieejamas. Māc šaubas, ka varēs iztērēt tos 10 miljonus. Pieņemot, ka vidējais subsīdiju atbalsts būs 2 250 € (vienādās proporcijās jaunie BEV, lietotie BEV un jauni PHEV), sanāk, ka atbalsts tiks sniegts 3’333 EV. Atbalsts ir pieejams tikai privātpersonām, kas līdz šim bija starp 1/4 un 1/3 no jauno EV pircējiem. Pa visu 2020. gadu statistiku papildināja 351 jauns BEV, 196 lietoti BEV un 78 jauni PHEV jeb 625 EV. Pieņemot, ka 1/3 no reģistrācijām bija privātpersonas, tad 2020. gadā privātpersonas iegādājās 208 EV. Un tagad ir plāns atbalstīt 3’333 EV iegādi 2 gados. Skaitļi neliekas kopā. Kaut nu izdotos!

  Pētījums: Kam jāmainās, lai sabiedrība pārvietotos “zaļāk”?
Valdība konceptuāli atbalsta subsīdijas jauniem un lietotiem elektroauto 1
Valdība konceptuāli atbalsta subsīdijas jauniem un lietotiem elektroauto 2
balsojumi
Raksta novērtējums