Ātrās uzlādes stacijas

Uzlādēts

Tavs ceļvedis elektroauto un atjaunīgās enerģijas pasaulē

Valmieras Solaris hibrīdautobusi

Valmierā kursēs hibrīdautobusi

2020. gada 19. oktobris

15.oktobrī tika prezentēti Valmieras jaunie dīzeļa – elektriskie hibrīdautobusi, kas oktobra beigās sāks kursēt pilsētas maršrutos. Hibrīdautobusu iegāde ir nozīmīgas pārmaiņas Valmieras sabiedriskā transporta sistēmā. Deviņi Gaujas zelta smilšu krāsas hibrīdautobusi ir videi draudzīgāki, daļu nepieciešamās enerģijas tie spēj saražot bremzējot.

Kā uzsvēra Valmieras pilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs Jānis Baiks, šis ir īpašs brīdis, jo pirmo reizi kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas Valmieras pilsētas maršrutiem ir iegādāti pilnīgi jauni autobusi. Līdz šim līdzekļu taupības nolūkos tika pirkti lietoti autobusi, taču, pateicoties Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējumam, izdevies iegādāties deviņus jaunus, modernus, ar jaunākās paaudzes hibrīddzinēju aprīkotus autobusus, kas izgatavoti atbilstoši īpašajām pasūtītāja prasībām. Būtiski, ka jaunie autobusi ir daudz draudzīgāki apkārtējai videi, un tie būs ērtāki gan pasažieriem, gan vadītājiem. Mērs piebilda, ka braukšanas maksa paliks līdzšinējā.

“Valmieras autobusiem ir divas sirdis – hibrīdsistēma un dīzeļdzinējs. Dīzeļdzinēji strādā, uzkrājot elektroenerģiju hibrīsdistēmai, lai tad, kad viena sirds ir mierīga, autobusa darbību nodrošinātu otra,” jaunos autobusus raksturoja SIA “Solaris Bus & Coach Latvia” vadītājs Baltijas valstīs Rolands Katkevičs. Autobusam ir uzstādīts elektriskais modulis, kas, piespiežot gāzes pedāli, darbojas kā elektromotors, savukārt bremzes – kā ģenerators. Tādējādi bremzēšanas laikā tiek reģenerēta enerģija un veikta akumulatoru uzlāde. Uzsākot braukšanu, elektrodzinēja piedziņai tiek izmantota saražotā enerģija, kas savukārt ļauj noteiktu laiku braukt ar izslēgtu dzinēju – tiek taupīta degviela, kā arī samazinās izmešu daudzums. Autobusa vadītājam ir jāizvērtē situācija. Ja redzams, ka nevarēs braukt ātrāk par 20 kilometriem stundā, iespējams lēnākā ātrumā mērot attālumu līdz pat 400 metriem, netērējot degvielu. Sākot braukt ātrāk vai nospiežot akseleratora pedāli, vairāk nekā 60% automātiski iedarbojas arī dīzeļmotors.

Uzreiz lēkt uz ūdeņraža autobusiem būtu skaļi, bet neprātīgi, jo finanšu ziņā tas šobrīd nebūtu paceļams. Pēc gadiem, kad šie autobusi būs savu nokalpojuši, ar ūdeņradi darbināms transports būs nākamai solis, ko, droši vien, Valmiera spers.

SIA “VTU Valmiera” valdes priekšsēdētājs Oskars Spurdziņš

Lai jaunajos transportlīdzekļos būtu ērti autobusu vadītājiem, ir padomāts par dažādiem jauninājumiem, piemēram, pieturvietu elektroniskā sistēma, kas rāda maršrutu, attālumus, veic laika atskaiti, norādot plānoto laiku, kad autobusam paredzēts piestāt nākamajā pieturā, ir ērts un regulējams sēdeklis un vēl citas priekšrocības. Autobusa salonā izvietotajos ekrānos pasažieri varēs lasīt, kā arī audio sistēmā tiks atskaņots, kura ir nākamā pietura. Gan pasažieriem, gan autobusu vadītājiem šādiem transportlīdzekļiem jāpielāgojas drīzāk psiholoģiski, jo, piemēram, apstājoties pieturā un atverot pasažieru durvis, autobuss automātiski noslāpst, savukārt brīdī, kad autobuss braukšanai izmanto uzkrāto enerģiju, tas kursē gandrīz bez skaņas.

Valmieras Solaris hibrīdautobusi
Valmieras Solaris hibrīdautobusi

Gaujas zelta smilšu krāsas autobusiem nav ierobežots veicamais attālums un nav nepieciešama elektroenerģijas uzlādes infrastruktūra. Lēmums izvēlēties hibrīdautobusus pieņemts, izvērtējot Valmieras pilsētas maršrutu tīklu, reisu garumus, ņemot vērā arī klimatiskos apstākļus, kā arī iespējas nodrošināt nepārtrauktu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas ilgtspēju Valmierā.

Autobusu kopējā iegādes summa  ir EUR 2999700.

Autobusu iegāde tiek īstenota Kohēzijas fonda līdzfinansētā projekta “Videi draudzīga sabiedriskā transporta iegāde Valmieras pilsētai” (vienošanās Nr.4.5.1.2/17/I/006) ietvaros, kura kopējās izmaksas ir EUR 2835000, t.sk. Kohēzijas fonda finansējums EUR 1906322 apmērā.

Uzlādēts viedoklis

Kamēr Igaunijā ar hibrīdtehnoloģijām aprīko prāmjus, tikmēr tepat Latvijā to pašu dara ar autobusiem. Vismaz Jūrmala un Rēzekne neniekojas – uzreiz paņēma pilnīgi elektriskos autobusus. Smieklīgi, cik ļoti uzsver, ka hibrīdautobusiem nav ierobežots nobraucamais attālums. Tā it kā uzpildīt degvielu nav nepieciešams nekad mūžā.

Vēl viena lieta, kas norāda uz cilvēku izglītību ir ticība ūdeņradim. Tanī brīdī, kad pašiem būs jānodrošina tā iegāde un piegāde tā sapratīs, ka tas pasākums nav tā vērts. Es jau vairākkārtīgi esmu izcēlis to, ka ūdeņradim nav vietas transporta sektorā. Ne par velti jau tagad teju 50% no pasaules jaunajiem autobusiem ir bateriju elektriskie, bet prognozē, ka ūdeņraža autobusi 2040.g. aizņems 6.5% no globālā tirgus.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

4.5 2 balsojumi
Raksta novērtējums
Patika raksts? Atbalsti Uzlādēts iekš Patreon!
Valmierā kursēs hibrīdautobusi 1
Pieraksties
Paziņojums no
guest
2 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Einārs

Dīvains ir Uzlādēts viedoklis teksta beigās !!!!
Bet labi , kas maksā (Elektrum) , tas pasūta mūziku (Uzlādēts)
Sapratu ka šajā portālā domas un viedokļus var izteikt vienīgi elektrouzlādes staciju un pagarinātāju fani.

Valdis Vītoliņš

Izskatās, ka Rēzeknes pašvaldība labāk saprot “zaļas” tehnoloģijas nekā Valmierā.

Hibrīdi ir pagaidu risinājums, bet nevis virzienā uz ūdeņraža transportu, bet gan uz bateriju transportu. Tos šobrīd intensīvi popularizē ražotāji, galvenokārt, sekojošu iemeslu dēļ:

1. Ar hibrīdu var iekļauties ES izmešu prasībās (jo tas atgūst enerģiju bremzējot).

2. Ražotāji var atbrīvoties no jau saražotajiem iekšdedzes dzinējiem un tiem nevajag tik daudz visā pasaulē trūkstošo bateriju.

3. Tas ražotājiem dod papildu laiku pelnīt ar vecām tehnoloģijām un pārslēgties uz pilnībā elektriskiem transportlīdzekļiem lēnāk, nekā to vēlētos lietotāji.

Lietotājiem nelielā degvielas ekonomija spēj atsvērt dārgāku divu sistēmu ekspluatāciju tikai tad, ja degviela ir pietiekami dārga.

Savukārt, ūdeņradis ir efektīvs, tikai mērot tā enerģiju uz masu, jo tas ir visvieglākais elements visumā. Viss cits — ieguve, pārvietošana un lietošana ir neefektīva, piņķerīga, dārga un arī ne īpaši “zaļa”. Tāpēc tas diez vai izturēs konkurenci, kad baterijas vairs nebūs deficīts.

2
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x
()
x

Teksta kļūdas atskaite

Sekojošais teksts tiks nosūtīts mūsu redaktoriem: