Videi draudzīgākiem transportlīdzekļiem zemākas nodokļu likmes
2021. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa (TEN) un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa (UVTN) likumā, kas transportlīdzekļiem ar mazāku izmešu daudzumu nosaka zemāku nodokļa likmju piemērošanu.
2021. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa (TEN) un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa (UVTN) likumā, kas transportlīdzekļiem ar mazāku izmešu daudzumu nosaka zemāku nodokļa likmju piemērošanu.
Savukārt transportlīdzekļiem ar lielāku izmešu daudzumu, nodokļa likmes ir augstākas nekā līdz šim.
No 1.janvāra TEN likmes samazinātas videi draudzīgākiem automobiļiem. Kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām, nodokļa likmes pielīdzinātas vieglo automobiļu likmēm*. Mazāk nekā līdz šim, jāmaksā par kravas automobiļiem un autobusiem ar pilnu masu virs 3,5 tonnām ar zemāko CO2 izmešu līmeni (EURO VI). Papildus tam, visiem automobiļiem ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām, kas aprīkoti ar gāzes iekārtām, piemērots nodokļu likmju samazinājums par 10%.
TEN likmes palielinātas kravas automobiļiem un autobusiem ar pilnu masu virs 3,5 tonnām un ar augstāku CO2 izmešu līmeni (EURO 0-5).
Vieglajiem automobiļiem, kas Latvijā reģistrēti līdz 2020. gada beigām, TEN likmes netiek mainītas un tiek aprēķinātas tāpat kā līdz šim*. Savukārt, vieglajiem automobiļiem, kas ražoti sākot ar 2021. gadu, TEN likmes tiek piemērotas atbilstoši jaunai starptautiski atzītai metodoloģijai**.
No 2021. gada samazinās TEN likmes par ārvalstīs reģistrēto vieglo automobiļu izmantošanu ceļu satiksmē Latvijā. TEN likmes ir tikpat lielas, cik Latvijā reģistrētam automobilim un to aprēķinā tiek ņemts vērā automobiļa izmantošanas laiks Latvijas teritorijā.
Izmaiņas veiktas arī UVTN likmju aprēķināšanā. Tās palielinās, līdzšinējās likmes indeksējot atbilstoši patēriņa cenu indeksa izmaiņām no 2017. gada. Uzņēmumu vieglajiem automobiļiem ar augstu CO2 izmešu līmeni, ar motora tilpumu virs 3000 cm3 noteikta jauna UVTN likme 82 eiro apmērā.
Latvijā autoparks ir otrs vecākais Eiropā un automobiļu vidējais vecums ir ap 13 gadiem, kas ir gandrīz divas reizes vairāk nekā vidēji Eiropā. Likuma grozījumi ir viens no pasākumiem, lai ilgtermiņā veicinātu sabiedrības paradumu maiņu un mudinātu nomainīt privāto auto vai atjaunot uzņēmuma autoparku, izvēloties videi un sabiedrības veselībai draudzīgākus automobiļus.
Uzlādēts viedoklis
Viss liekas sakarīgi, izņemot nodokļu likmes samazinājums gāzes transportlīdzekļiem. Paskatoties to datu lapās, var redzēt, ka CO2 ietaupījums ir nebūtisks. Par to jau tika plaši minēts rakstā par to, kā CNG patiesībā nesamazina izmešus. Ja ar to vēl nav gana, pasaules lielākais autoražotājs – VW grupa – ir pateicis, ka vairs neinvestēs gāzes transportlīdzekļos, t.i., esošie ir pēdējie.
Vienīgā lieta, kas kaut ko izmaina šajā situācijā saistībā ar elektroauto, ir tā, ka ar ārzemēs reģistrētu mašīnu nebūs jāmaksā TEN – “TEN likmes ir tikpat lielas, cik Latvijā reģistrētam automobilim”.
Tas jau labi ka ārzemēs reģistrēto elektroauto TEN būs tāds pats kā Latvijā, tikai nestrādās “zilo numuru” priekšrocības. Diez vai vietējie policisti pazīs ārzemju elektroauto numura zīmes.