Patiesās elektroauto izmaksas 3 gados
Pēc 3 gadiem kopā ar pirmās paaudzes elektroauto varu teikt tikai to labāko par to. Tas ir mainījis mani un manu ģimeni uz labo pusi.
Pēc 3 gadiem kopā ar pirmās paaudzes elektroauto varu teikt tikai to labāko par to. Tas ir mainījis mani un manu ģimeni uz labo pusi.
Es savu elektroauto, 2012. g. Citroen C-Zero, iegādājos lietotu pirms 3 gadiem. Togad bija pilnīgi cita ziema. Tanī dienā ārā valdīja teju -30°C sals un uzreiz piedzīvoju ugunskristības, jo bija jābrauc no Tukuma uz Rīgu.
Šo gadu laikā esmu nobraucis aptuveni 35’000 km ar to (50’500 km uz odometra). Tieši pēdējā gadā sanāca braukt krietni vairāk kā iepriekšējos gadus – 14’000 km. Protams, tas nav nekāds rekords un zinu citus, kas ir veikuši vairāk par mani ar tādu pašu mašīnu, bet noteikti kilometrāžu uzcēla divi faktori – 1) mainījās dzīves un darba vietas, 2) CSDD un Latvenergo uzlādes staciju tīkls ļauj ērti ceļot. Protams, palīdz arī tas, ka man netālu no mājām un darba ir iespēja uzlādēt auto. Pie tam par brīvu. Var teikt, ka esmu dzīvs piemērs, ka ar elektroauto, kas spēj veikt vien 100 km ar vienu uzlādi, kā vienīgo auto ģimenē, var dzīvot arī daudzdzīvokļu namā.
Iepriekšējā gada laikā daudz kas noticis saistībā ar Uzlādēts, bet par to šoreiz nav stāsts. Šoreiz stāsts ir par sausiem faktiem.
Statistika
- Nobraukti 35’000 km 3 gadu laikā
- 7x izlādēta mašīna līdz brīdim, kad tā tālāk vairs nebrauc bez uzlādes
- Izmaksas, kas saistītas ar automašīnu:
- 180 € par mašīnas aksesuāriem (lupatas, slotiņas, bērnu sēdeklis, u.c.)
- 60 € par mašīnas mazgāšanu
- 10 € par parkošanās sensoriem
- 40 € par pagarinātāju, kas ļauj lādēt mašīnu no dzīvokļa
- 77 € par TA
- 80 € sodi par stāvēšanu neatļautā vietā
- 15 € par savirzes regulēšanu
- 188 € par saplīsušas riepas labošanu un 2 jaunām ziemas riepām
- 140 € par jaunu vasaras riepu komplektu
- 525.05 € par uzlādi (gan no mājas rozetes – aptuveni 80 €, gan no publiskajām stacijām – 445.05 €)
- Kopā 1’315.05 €
- Kasko, OCTA un līzinga maksājumus ieskaitot, kopā sanāk 8’431.89 €
Ja ņem vērā tikai izmaksas, kas saistītas tikai ar pārvietošanos, tad nobrauktie 35’000 km ir izmaksājuši 525.05€, kas iznāk 1.50 €/100 km. Ja ņem vērā arī uzturēšanas izmaksas un visu ko esmu tērējis tikai tādēļ, ka man ir šī mašīna, izņemot apdrošināšanu un līzingu,- 3.75 €/100 km. Ja ņem vērā arī apdrošināšanu un līzinga maksājumus, kas katram ir individuāli, tad katri 100 km izmaksājuši 24.09 €.
Ņemot vērā to, ka man iepriekšējais gads ir krietni atšķīries no iepriekšējiem un ka pirmo 1.5 gadu lādējos tikai un vienīgi bezmaksas, aprēķināsim šos trīs punktus tikai par pagājušajiem 12 mēnešiem (14’000 km):
- Uzlādes izmaksas: 359.05 € => 2.56 €/100 km
- Ieskaitot citas izmaksas: 655.05 € => 4.67 €/100 km
- Ieskaitot apdrošināšanu un līzingu: 2’261.89 € => 16.15 €/100 km
Salīdzinot
Es C-Zero salīdzinu ar C2, bet tas vizuāli ir lielāks, bet ne tik liels kā C3. Tāpēc salīdzināšanai pieņemsim vidējo C2/C3. Ticot emissionfinder.com vidējais degvielas patēriņš uz papīra starp C2 un C3 ir 3.37 l/100 km. Dzīvē tas noteikti ir ievērojami lielāks. Ja tic fuelly.com datiem, tad 2011. g. C3 patērē 7.1 l/100 km un 2008. g. C2 patērē 5.0 l/100 km. Vidējais – 6.0 l/100 km. Pirms gada benzīns maksāja 1.174 €/l. Šodien tas maksā 1.307 €/l (+11.3%). Vidējais iepriekšējo 12 mēnešu griezumā – 1.240 €/l => 7.44 €/100 km. Salīdzinot benzīnu ar elektrību iepriekšējā gada laikā pie 14’000 km nobraukuma, starpība ir 1’041.60 €. Ne daudz, ne maz.
Es pirmajā gadā esmu nobraucis 29 000km ar 100+ lietotu elektro auto. Dzīvoju daudzdzīvokļu mājā 3 stāvā
— Mārtiņš Ceplis (@Kamazs) February 6, 2020
Šodien, pieņemot, ka es savu C-Zero lādētu mājās pa nakti/brīvdienās, kas ir otrs izdevīgākais variants aiz bezmaksas uzlādes, 100 km izmaksātu aptuveni 1.30 €. Ņemot vērā, ka degviela noteikti nekļūs lētāka, bet elektrībai sola atcelt OIK un Sadales Tīkls no šī gada ir iespējojis nakts/brīvdienu tarifa iespējas, kas nosaka to, ka tērējot naktī/brīvdienās, par ST pakalpojumiem ir jāmaksā mazāk, šī starpība nākotnē kļūs izteiktāka.
Papildu bonusi
Ir jāņem vērā, ka no šiem 3 gadiem es vairāk kā 1.5 gadu dzīvoju centrā, kur man lētākā kaut cik tuvā stāvvieta izmaksātu 35 €/mēn, un man 2.5 gadus būtu jāmaksā par stāvvietu pie darba 30 €/mēn, kas lētākajā variantā būtu papildus 1’530 € + tās reizes, kad gribētu aizbraukt uz Vecrīgu, kino, pie draugiem vai kur citur, kur jāmaksā par stāvvietu. To ņemot vērā starpība ir 2’800+ € (elektromobiļiem RS stāvvietas ir bezmaksas). Vēl jāņem vērā, ka elektroauto nav jāmaksā ceļu nodokli. Kopā tas ir aptuveni 1’000 Happy Meal. Es saprotu, ka ar laiku RS un CSDD šos atvieglojumus atcels, bet ir vairāki apstākļi, kas liek domāt, ka tas nenotiks tuvāko gadu laikā.
Tas vēl ir neņemot vērā to, ka man nav bijušas problēmas ar mašīnas tehniku, ja neskaita to, ka salona apgaismojums izdega, jo elektriskais motors sastāv no ļoti maz kustīgajām daļām, kas nozīmē, ka ir ļoti maz kam noiet greizi. Arī atsauces no citiem elektroauto īpašniekiem liecina, ka izmaksas uz servisu ir teju nekādas, ja salīdzina ar iekšdedzes līdziniekiem. Renault gan apgalvo, ka ieguvums uz servisu ir tikai 25%. Citroen C-Zero baterijām ir 10 gadu garantija, kas nozīmē, ka man vēl 2 gadi zem garantijas. Par baterijām runājot, BMW ir palielinājuši bateriju garantijas, jo tās kalpo ievērojami labāk kā gaidīts.
Izmeši
Kas gan tas būtu par Uzlādēts.lv salīdzinošu rakstu, ja netiktu pieminēti izmeši. Iepriekš noskaidrojām, ka starpība starp C2/C3 un C-Zero izmešos ir 161.3 CO2e g/km. Tātad gada laikā atmosfērā nenokļuva 2’258 CO2e kg. Bet kopš mašīnas ražošanas brīža – 8’145 CO2e kg.
Pārmaiņas
Mašīna ir mani izmainījusi tā, ka pamazām kļūstu par zerowaste-eri. Mēģinu pirkt produktus, kam ir mazāk iepakojuma, kas ir eko un ētiksi pareizi ražoti, nebraukt ar mašīnu, ja tas nav loģiski, un mazāk pakļauties impulsa pirkumiem. Galvenais, ko es sapratu ir tas, ka dzīvot videi draudzīgāk ir vienkāršāk kā gaidīju. Var sākt ar mazumiņu. Vai arī uzreiz nocirpt vienu no lielajiem piesārņotājiem – transportu.
Tuvākajā laikā arī ir plānotas vairākas izmaiņas saistībā ar pašu blogu, bet līdz kamēr tās nav veiktas, nav ko sasolīt. Viena lieta gan ir droša – būs e-veikals, kura piedāvājumā būs uzlādes stacijas un vairāki interesanti aksesuāri, ieskaitot kreklus un uzlīmes. Ja interesējies par uzlādes stacijām, tad vari jau tagad rakstīt uz info@uzladets.lv, lai uzzinātu sev piemērotāko piedāvājumu.
Kā precīzi izmērīt to, cik izmaksās 100km elektroenerģijas uzlādes lādējot no mājas wall box? Pēc teksta noprotu, ka esi sarēķinājis, ka tas būs aptuveni 1.30 Eiro uz 100KM, vai vari uzrakstī, kā precīzi to var aprēķināt vispārīgā veidā?
Zinot cenu par 1 kWh un mašīnas patēriņu, var aprēķināt izmaksas. Tie 1.30 €/kWh tika aprēķināti pēc īpašā nakts/brīvidenu tarifa, kad elektrības cena ir minimāla. Tas arī tur rakstīts.
Reālistiski cilvēks vidējais pat nezina, ka naktī ir lētāka elektrība, un turpina dzīvot ar fiksēto cenu par elektrību. Pieņemot, ka mašīnas patēriņš ir 16 kWh/100 km un elektroenerģijas cena ir 0.15€/kWh, varam nonākt pie 2.40 €/100 km.
NordPool elektrības cenas Latvijā naktīs parasti ir ap 20 EUR/MWh, kad dienā tās ir 50-70 ar PVN. Var būt lētāk, kā arī dārgāk kā tagad, kad maz strādā hidro, vēja un termostacijas, saule vien. Lai dabūtu faktisko elektrības cenu mājas uzlādei, biržas cena Latvijā ir jāreizina ar trīs, jo tai diemžēl politiski ir piekabinātas vēl citas maksas.
Manuprāt ērti ir izmantot Elektrum aplikāciju, kur ir redzamas biržas cenas Latvijā un tā ir ar/bez PVN.
Bet piesekot līdzi cenai nav par ļaunu piemēram šodien no rīta 250-300Eur/MWh (ar PVN). Faktiski ja mājās lādē šādā brīdī, tad vairumam sanāk dārgāk nekā e-mobi…
Starp citu Elektrum aplikācijā var uzlikt iespēju paziņot par cenu virs/zem noteikta cenas līmeņa…
Bildē ir auto? Tā ir kurpju kaste, lai pārvietotos Rīgas robežās.
Paldies par izteikto viedokli. Šī kurpju kaste kalpo godam.
Mašīnai ar 50k km noskrējienu nav īsti pareizi runāt par kaut kādām tehniskām problēmām, salīdzinot ar kaut ko – esošajā lietošanas stilā pat pastāv varbūtība ka virsbūvi varēs metināt pirms citiem remontiem.
Tā tas varētu būt. Paldies par atgādinājumu, ka jāaizved uz pretrūsas procedūru!
tieši tā – man ir jauns pirkts auto, izdevumi par apkopēm (principā eļļas un motora gaisa filtru maiņa, kas nav elektro, bet ieskaitot pat salona filtru, kas ir arī elektroauto) sastāda 15% no uzturēšanas izmaksām uz 100km (pārējais ir kasko u.c. lietas, kas būtu arī elektroauto). Degvielas izmaksas konvertējot pret to, ko zinu, ka citi maksā par uzlādi mājās sanāk 2x lielākas.
Bet uzpildu savus 40L bākā reizi 2-3 nedēļas 🙂 un ja vajag, tad varu nobraukt arī 700+km pa šoseju ar vienu bāku.
parēķināju otram auto, pirkts 9 gadi vecs, nobraukti 3 gadi – izmaksas par remontu sastāda 20%. Degvielas izmaksas lielākas, bet tas ir 7vietīgs minivens. Ar bāku (80L) varu nobraukt 1000-1500km.
Tā kā varbūt Renault ir tomēr pareizi to aprēķinājuši par 25%? Jo ritošājā jau tāpat kaut ko jādara, riepas tāpat jāmaina utml.
Ieinteresēja- kā reāli dzīvē izskatās “lādēt mašīnu no dzīvokļa” ? = Vai vari padalīties ar foto?
Un vai saistībā ar šo “7x izlādēta mašīna līdz brīdim, kad tā tālāk vairs nebrauc bez uzlādes” nebija nekādas, piemēram, treilera izmaksas?
Paldies!
1) Pirmais stāvs + pagarinātājs. Mašīnu varu novietot tikai otrpus mājai, tāpēc pagarinātājs ir 35 m garš.
2) Nē. 6x kāds aizvilka, jo tas notika ceļā uz uzlādes vietu. 1x pieslēdzos pie puķu veikala rozetes uz 15 minūtēm.
Man arī interesē uzlāde no dzīvokļa. Vai Tev vads iet ārā pa logu?
Es arī apsveru elektroauto, bet prātoju, kā būs uzlādēt no dzīvokļa. Viens dzīvoklis ir trešajā stāvā un otrs pirmajā stāvā.
Sveiks!
Kabelis bija iesprausts mājsaimniecības rozetē un izmests pa logu. Apliku to ar karodziņiem, lai vieglāk pamanītu (nepakluptu) un nenestu uz tuvāko metāla nodošanas punktu (nenozagtu un nemēģinātu pārcirst). Tas vajadzīgs, jo diez gan liela daļa no kabeļa mētājas uz zemes.
Lādēju tikai dienas gaišajā laikā, lai kāds nepakluptu aiz tā.
Vispārīgi neiesaku tā darīt visu augstāk minēto iemeslu dēļ. Labāk mēģināt sarunāt, lai kaut vai stabu ar rozeti izliek nepieciešamajā vietā.
Paldies par atbildi. Tādā gadījumā kabelim tāpat būtu jānāk no dzīvokļa, plus vēl izmaksas, lai to ieraktu zemē un uzstādītu stabu ar rozeti. 🙂
Nav teikts. Ja var vienoties par atsevišķu kabeli ar savu skaitītāju (ir tādi gadījumi), tad savienojums ar dzīvokli nav nepieciešams. Ja neskaita rēķinu 🙂
Ar laiku jau nebūsi vienīgais mājā, kam būs elektroauto. Varēsiet dalīt.
Interesanti paldies. Kā sanāk cipari, ja auto teiksim šodien pārdotu – nu attiecīgi pirkuma un līzinga izmaksas mīnuss pārdoāanas summa. Jauni parastie auto parasti sanāk kaut kādi 15-25 centi uz 1km. Lietoti būs nedaudz mazāk.
Šobrīd šī mašīna kotējas ar ~7’000 € cenu Latvijā.
8’431.89 – 7’000 = 1’431.89 € => 0.0409 €/km
Līzings vēl nav izmaksāts un nevar zināt, vai es gribēšu mašīnu pārdot tuvākajā laikā.
7000? Oho, diezgan minimāls vērtības kritums!
Precīzāk, 0€ kritums 3 gadu laikā
Vispār jau ekonomikas pamati nosaka ka vērtību nosaka piedāvājuma un pieprasījuma līknes krustpunkts, nevis piedāvājuma līkne – ss’a kosmonauti nav vērtības rādītājs – pamēģini pārdot un tad uzzināsi vērtību.
Tieši tāpēc es pārdošanas vērtību neesmu ielicis aprēķinos.
Zinu gan teikt, ka par 7’000 ar šādu nobraukumu ātri paņemtu.