Baltijā ienāk Eiropas elektromobiļu uzlādes tīkls ‘Ionity’
Visās trīs Baltijas valstīs ir reģistrēts “Ionity” tīkla uzņēmums. Ionity tīkls piedāvās lieljaudas ātrās uzlādes stacijas viscaur Eiropā.
“Ionity” ir projekts, kuru atbalsta daudzi autouzņēmumi, piemēram, BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company, VW Group. Klīst baumas, ka Tesla arī varētu pievienoties šim pulciņam. Šī uzņēmuma mērķis ir piedāvāt vieglu ceļošanu ar elektromobiļiem pa Eiropu.
“Tuvākajā laikā braukt ar elektromobili aizvien vairāk cilvēkiem nozīmēs būt brīvam. Brīvam, lai varētu darbināt savus sapņus pāri robežām. Brīvam, ceļot uz jebkuru vietu Eiropā.”
Bez autouzņēmumiem, kas dibināja šo projektu, to atbalsta daudzi citi. Starp šiem atbalstītājiem ir arī tādi Latvijā pazīstami zīmoli kā “Circle K”, “Shell” un “K Senukai”.
Jau 2017. gada novembrī “Circle K Latvia” ziņoja, ka ir izveidota sadarbība un ka vienā Rīgas DUS būs iespēja izmantot šos 350 kW uzlādes stacijas pakalpojumus.
“Esam gandarīti par sadarbību ar IONITY, kuras ietvaros plānots izveidot Eiropā jaudīgāko elektriskā transporta uzlādes tīklu. Mēs vēlamies, lai mūsu klientiem būtu iespēja izmantot jaunākos tehnoloģiskos risinājumus un mērot garas distances arī ar elektroauto,” stāsta SIA Circle K Latvia Izpilddirektore Gunta Jēkabsone.
Pēc “Lursoft” datiem 2018. g. augustā tika reģistrēts uzņēmums “IONITY GmbH filiāle Latvijā” un ap to laiku “Delfi” ziņoja, ka Lietuvā arī ir reģistrēts uzņēmums “Ionity GmbH Lietuvos filialas”, bet Igaunijā uzņēmums “IONITY GmbH Eesti filiaal” tika dibināts jūlijā.
Vidēji vienā uzlādes vietā, kas būs daļa no šī tīkla, būs 6 uzlādes stacijas. Ja elektromobilis spēj lādēties 350 kW, tad enerģija, ar kuru pietiktu 100 km, tiktu nogādāta aptuveni 3 minūtēs. Šobrīd Latvijā jaudīgākās uzlādes stacijas spēj piegādāt 50 kW lielu jaudu. Protams, uzlādes ātrumu ietekmē arī pats elektromobilis. Vairums šobrīd pieejamo elektromobiļu nespēj lādēties ar vairāk kā 50 kW lielu jaudu. Pat Tesla automašīnas nespēj lādēties ar tik lielu jaudu. Model 3 maksimālā uzlādes jauda ir 210 kW. Vienīgais elektromobilis, kas ir spējīgs izmantot visus 350 kW šobrīd ir Porsche Taycan.
Šīs stacijas ir paredzētas ar tik lielu jaudu, lai tās ilgāk kalpotu. Vietās, kur sākotnēji nebūs iespējams pievienot 350 kW savienojumu, tiks piedāvāts 150 kW. Pagājušā gada vasarā CSDD uzstādītās 50 kW stacijas šobrīd jau tiek uzskatītas par lēnākajām ātrās uzlādes stacijām. Atšķirībā no CSDD uzstādītajām stacijām, “Ionity” piedāvās tikai CCS standarta uzgaļus, atvieglojot dažiem galvassāpes.
Šobrīd projekta ietvaros ir izbūvētas 48 uzlādes stacijas un vēl 44 tiek būvētas. Kopā tiek plānotas 400 uzlādes stacijas līdz 2020. gadam. Latvijā šobrīd ir apstiprināta viena uzlādes stacija Rīgā, bet pēc Ionity plāna, izskatās, ka Elejā atradīsies vēl viena.
Kā vienmēr uz papīra izskatās skaisti. Taču praktiskai EV lietošanai masveidā ātrās uzlādes staciju te vajadzēs manāmi vairāk par 2 un pat par 48 gab.
Ionity mērķis nav nodrošināt katrā stūrī pa uzlādes stacijai, bet gan nodrošināt to, lai ceļošana būtu pēc iespējas ērtāka, piedāvājot 150 kW un vēlāk 350 kW uzlādes iespējas tiem, kam jāmēro tāli gabali īsā laikā.
Jau esošo (pārsvarā 50kW) staciju kopskaitu var atrast lapas augšgalā.