Elektrotransportlīdzekļu Latvijā

Ātrās uzlādes stacijas

Uzlādēts

Tavs ceļvedis atjaunīgajā enerģijā

AER vai nafta. Avots: bnpparibas-am.com

Bankas apšauba naftas spēju būt konkurētspējīgai

2019. gada 20. septembris

BNP Paribas pētījums liecina, ka ekonomiskie faktori vien noteiks to, ka transporta sektors turpmāk attīstīsies ap elektriskajiem transportlīdzekļiem, bet komunālo pakalpojumu nozare – ap atjaunīgajiem energoresursiem.

Baltajā grāmatā (neatkarīgā pētījumā) BNP Paribas iepazīstina ar ieguldītā kapitāla enerģijas atdeves (EROCI) koncepciju, galveno uzmanību pievēršot enerģijas atdevei no 100 miljardu USD izdevumiem par naftu un atjaunīgajiem enerģijas avotiem, kur enerģija tiek izmantota automašīnu un citas enerģijas ražošanai vieglajiem transportlīdzekļiem.

Analīzē tiek norādīts, ka tajā pašā kapitālieguldījumā mūsdienu jaunie vēja un saules enerģijas projekti kopā ar elektriskajiem transportlīdzekļiem ražos 6x – 7x vairāk izmantojamās enerģijas par benzīna vieglajiem transportlīdzekļiem, un 3x – 4x vairāk par tiem, kas izmanto ar dīzeļdegvielu.

Attiecīgi pētījumā aprēķināts, ka ilgtermiņa līdzsvara naftas cena benzīnam, lai saglabātu konkurētspēju kā mobilitātes avotam, ir 9 – 10 $ par barelu (0.068 – 0.075 €/l), bet dīzeļdegvielai 17 – 19 $ par barelu (0.128 – 0.144 €/l). Šobrīd tā ir $68 par barelu, kas nozīmē, kas cenām būtu strauji jākrīt.

Naftas rūpniecība ir tik milzīga, ka uz pieprasījumu var nodrošināt ļoti lielas un efektīvi momentānas enerģijas plūsmas. Turpretī jauni vēja un saules projekti nodrošina savu enerģiju 25 gadu darbības laikā. Neskatoties uz to, banka uzskata, ka naftas ekonomika nav konkurētspējīga, salīdzinot ar atjaunīgo enerģijas avotu ekonomiku, aplūkojot pilnu ciklu.

Nissan Leaf pie VES parka
Nissan Leaf pie VES parka

Analīze secina, ka, ja šodien izstrādātu globālo enerģijas sistēmu no nulles, ekonomiskie faktori vien diktētu, ka autotransporta infrastruktūra tiek veidota ap elektrotransportlīdzekļiem, ko darbina vēja un saules enerģija.

Tā kā šodien 36% no jēlnaftas pieprasījuma veido vieglie transportlīdzekļi un citas transportlīdzekļu kategorijas, kas ir pakļautas elektrifikācijai, un vēl 5% no enerģijas ražošanas apjoma, naftas rūpniecība nekad savā vēsturē nav saskārusies ar tāda veida draudiem – atjaunīgā elektrība kopā ar elektriskajiem transportlīdzekļiem rada savu biznesa modeli.

Konkurējošs enerģijas avots:

  • īstermiņa robežizmaksas ir 0
  • ir daudz tīrāks videi
  • to ir daudz vieglāk transportēt
  • jau tagad varētu viegli aizstāt līdz 40% no pasaules naftas pieprasījuma.

No tā PNB Paribas secina, ka benzīna un dīzeļdzinēju transportlīdzekļu naftas ekonomika salīdzinājumā ar vēja un saules enerģijas avotiem tagad ir nepielūdzami un neatgriezeniski pasliktinājusies, tālejoši ietekmējot gan politikas veidotājus, gan lielos naftas ražotājus.

Hyundai Kona un BMW i3 pie mājas ar saules paneļiem
Hyundai Kona un BMW i3 pie mājas ar saules paneļiem

Eiropas komunālo pakalpojumu nozares konkurences ainava pēdējo desmit gadu ir krasi mainījusies. Izmantojot vēja un saules enerģiju un iesaldējot miljardiem eiro fosilā kurināmā ražošanas aktīvu – enerģijas pakalpojumu sniedzēji brīdina naftas rūpniecības nozari.

Ar balto grāmatu var iepazīties šeit.

Kārlis Mendziņš

Atrasts mētājamies pie elektroierīcēm. Mīlestība pret jaunajām lietām izaugusi kopā ar bakalaura grādu elektroinženierzinātnēs. Brauc ar elektromobili kopš 2017. gada bargās ziemas (-30°C) un kopš tā laika ne reizi nav noslāpis.
Kārlis Mendziņš
Patika raksts? Atbalsti Uzlādēts iekš Patreon!
Bankas apšauba naftas spēju būt konkurētspējīgai 1

Komentāri

avatar
  Pieraksties  
Paziņojums no