Elektriskās mašīnas un ziemas elektrības rēķini (Atjaunots ar februāra rēķinu)
Viens no jautājumiem, ar kuriem saskaras elektromobiļu īpašnieki ir par elektrības rēķinu. Tas noteikti ir lielāks, bet ne tik, cik izmaksātu degviela.
Jautājums par elektrības rēķinu ir nedaudz dīvains, jo tas iekļauj ne tikai elektrību par elektromobili, bet arī tējkannu, ledusskapi, veļasmašīnu un citiem elektronus rijošiem aparātiem. Liekas, ka cilvēki bieži vien neizprot, cik ļoti lētāk ir braukt ar elektrību. Ne par velti viens no galvenajiem iemesliem izvēloties elektromobili ir ekonomiskais faktors.
Starp citu, degviela kā enerģijas nesējs ir ļoti lēta. Pat lētāka par elektrību. Atšķirība rodas tanī brīdī, kad sāk šo enerģiju izmantot. 1 litrs degvielas elektriskajā enerģijā ir aptuveni 8.91 kWh. Pie cenas 1.20 € / l, iznāk ka 1 kWh maksātu aptuveni 0.13 €. Elektromobiļi ir aptuveni 3 reizes efektīvāki kā iekšdedzes līdzinieki.
Mēneša izmaksas
Šī raksta autora personīgais rēķins par novembri bija 37.21 € jeb 0.14 € / kWh, bet februāri 38.27 € jeb 0.15 € / kWh. Par novembri un februāri šie dati aktuālāki, jo novembris ir mēnesis, kad es pilnībā sāku lādēt automašīnu no dzīvokļa rozetes, bet decembrī nenodevu laicīgi rādījumus, kas sačakarēja decembra un janvāra rādījumus dēļ tā, ka rēķinu par decembri aprēķināja pēc vidējā pēdējos 12 mēnešos un janvārī kompensēja.
Iepriekš es šajā vietā nedzīvoju, līdz ar to elektromobili nelādēju, rēķins 2017. gada novembrī bija 29.77 € un 2018. gada februārī 24.20 €. Pielietojot vienkāršu atņemšanas darbību, var secināt, ka rēķins pieauga attiecīgi par 7.44 € un 14.07 €. Ar to varētu noslēgt šo rakstu, bet tāds nav Uzlādēts stils.
Man patīk sekot līdzi informācijai par manu mašīnu un es zinu, cik daudz kWh katrā lādēšanas reizē esmu patērējis. 2018. gada novembrī mājās tika patērētas 59 kWh, lai uzlādētu manu Citroen C-Zero, bet 2019. gada februārī 70 kWh. Tātad izmaksas bija 59 x 0.14 = 8.26 € un 70 x 0.15 = 10.5 €.
Tomēr tas nav viss, kas saistīts ar elektrības rēķinu. Ir jāpieskaita vēl uzlādes maksa par publiskajām uzlādes stacijām. Diemžēl C-Zero, atšķirībā no jaunākajiem elektromobiļiem, ierobežo uzlādes ātrumu, ja temperatūra nokrītas zem +10°C, tādēļ novembrī par 26.49 kWh bija jāmaksā 14.10 € jeb 0.53 € / kWh, bet februārī 1.36 € par 3.19 kWh jeb 0.42 €/ kWh. Siltākā laikā rēķins ir krietni zemāks.
Kopā novembrī un februārī tika samaksāts attiecīgi 22.36 € un 11.86 € par elektrību priekš elektromobiļa.
Izmaksas uz kilometru
Izmaksas kā tādas neko nenozīmē, ja nav mēroga. Mašīnām šis mērogs ir izmaksas uz kilometru vai izmaksas uz 100 kilometriem.
Novembrī es ar Citroen nobraucu vien 466 km, bet februārī tika veikti 541 km. Jāatzīst, ka es joprojām daudz braucu ar velosipēdu un eju kājām. Ātri rēķinot, izmaksas novembrī uz 1 km bija 0.04 € (4.79 € / 100 km) un februārī – 0.02 € (2.19 € / 100 km). Summējot abus rēķinus, iznāk 0.03 € / km (3.39 € / 100 km).
Aina paveras pavisam cita, kad nodala izmaksas, lādējot no dzīvokļa un lādējot no publiskajām uzlādes stacijām. No dzīvokļa lādējot, izmaksas uz 1 km abiem mēnešiem kopā bija 0.02 € / 100 km (2.23 € / 100 km), bet, lādējot publiskajās stacijās – 0.09 € / 100 km (9.20 € / 100 km). Te tev nu bija Satiksmes Ministrijas (SM) pamatojums par uzlādes staciju izcenojumu, lai tas būtu lētāk kā alternatīva.
“Elektroenerģijas izmaksām uz 100 kilometriem, izmantojot ātrās uzlādes staciju tīklu, nevajadzētu pārsniegt iekšdedzes transportlīdzekļu degvielas izmaksas uz 100 kilometriem,” SM, izziņojot maksu par uzlādes staciju izmantošanu
Protams, var novelt visu uz šī konkrētā elektromobiļa īpatnībām, bet, cik esmu informēts, 1. paaudzes elektromobiļiem ziema ir sāpīgs temats, kad runa ir par uzlādi. Tiem elektromobiļiem, kam ir bateriju termālā regulācija, nav tik izteikta šī problēma.
Jāpiemin, ka dažādu īpatnību dēļ, kuras ir aprakstītas šajā rakstā, vasarā automašīnām ir vieglāk braukt un baterijām vieglāk atdod enerģiju.
Vasara
Jūlijā, nobraucot 1873 km, no kuriem 961 tika uzlādēti ātrajās uzlādes stacijās, par uzlādi ātrajās uzlādes stacijās es samaksāju 29.09 €, patērējot 96.46 kWh. Izmaksas uz 100 km bija 3.02 €. Cena par 1 kWh pēc jūlija rēķina bija 0.30 €. Tas ir 1.76 reizes mazāk kā novembrī.
Pārējos pieveiktos kilometrus es uzlādēju vietās, kur par elektrību nav jāmaksā. Bet cena par kWh no rozetes tādēļ diži nemainās. Ja būtu lādējis no dzīvokļa, tad, ņemot vērā jūlija cenu par kWh, būtu samaksājis vēl 13.85 €. Izmaksas uz 100 km būtu bijušas 1.51 €.
Kopā rēķinot izmaksas uz 100 km būtu 2.29 €.
Cietais rieksts
Tomēr katram paradumi atšķiras. Kāds izmanto tikai publiskās uzlādes stacijas, cits lādē tikai mājās, vēl cits kā pagadās. Lai neputrotu galvu, zemāk piedāvāju dažus scenāriju vasarā un ziemā priekš 2018. gada Latvijā populārākā elektromobiļa Nissan Leaf.
Izmaksas uz 100 km | Vasarā | Ziemā |
100 % publiskajās stacijās* | 3.22 € | 4.5 € |
75 % publiskajās, 25% mājās** | 3.01 € | 4.20 € |
50 % publiskajās, 50 % mājās | 2.80 € | 3.91 € |
25 % publiskajās, 75 % mājās | 2.59 € | 3.62 € |
100 % mājās | 2.38 € | 3.33 € |
* Pieņemot konstantu uzlādes jaudu 40 kW un to, ka uzlāde tiek veikta līdz 80 % | ||
** Pieņemot, ka maksa par kWh ir 0.15 € |
Nenoliedzot elektroauto potenciālu un paša vēlmi tādu iegādāties, jāsecina, ka 6-8 l/100 km LPG nebūt nesanāk dārgāk. Un, ja beidzas LPG, tomēr var turpināt braukt ar benzīnu.
Un arī Tu esi nonācis pie tā paša secinājuma, ka, uzliekot maksu par uzlādes stacijām, SM ir nošāvuši greizi.
Tomēr, lai beigtos elektroenerģijai, ir jābūt ļoti neuzmanīgam. It īpaši ar jaunākajiem elektroauto, kas spēj 300+ km. Kā nekā tīkls ir gana liels, lai nepaliktu ceļa malā.
“No dzīvokļa lādējot”? Varētu par šo vairāk paskaidrot? Kā tas īsti izpaužas? Izmet pagarinātāju pa logu un atstā šādi uz nakti?
Aptuveni tā tas arī izpaužas. Pa nakti gan neesmu lādējis, jo tumšs un viss kas var gadīties. Vairāk baidos par to, ka kāds var aizķerties aiz kabeļa un savainoties kā par mašīnas drošību.
Sīkāk: Esmu iegādājies pietiekami garu kabeli, kuru izlaižu pa logu, aizvelku līdz mašīnai pie mājas un, kamēr daru rīta darbus, mašīna uzlādējas. Ja tā ir brīvdiena, tad lādēju 100%. Ja tā ir darba diena, tad uzlādēju tik, cik varu pa to laiku pirms darba. Man grafiks tāds, ka varu atļauties tā darīt.