Elektroauto: no autsaidera līdz tirgus līderim
Agrākie autsaideri kļuvuši par tirgus līderiem – tā pēc sasniegumiem Gada auto pasākumos daudzās valstīs varētu raksturot elektromobiļu evolūciju pēdējos gados.
Agrākie autsaideri kļuvuši par tirgus līderiem – tā pēc sasniegumiem Gada auto pasākumos daudzās valstīs varētu raksturot elektromobiļu evolūciju pēdējos gados.
Piemēram, Vācijā tie ceturto gadu pēc kārtas ir izcīnījuši Gada auto titulu, un atsevišķās kategorijās tiem piemīt ne mazākas priekšrocības kā automobiļiem ar iekšdedzes dzinēju.
Elektroauto triumfs
Vācijas “Gada auto 2022” ekspertu komisija, kurā darbojās vairāk nekā 20 nozares speciālisti, nolēma šogad prestižo titulu piešķirt Hyundai Ioniq 5. Tas uzvarēja arī kategorijā “Jaunā enerģija”. Šādi panākumi daudziem nebija pārsteigums, jo elektromobiļi šajos konkursos triumfē jau kopš 2018. gada.
Savukārt Dienvidkorejas ražotāja Kia jaunā elektroauto EV6 vērtēšana savērpa īstu intrigu – un rezultātā tas tika atzīts par labāko modeli Premium segmentā, kurā tradicionāli dominē vācieši. Šajā segmentā sacentās auto, kuru cena ir no 25 līdz 50 tūkstošiem eiro, tāpēc konkurence bija patiešām sīva. Uz pilnīgi jaunas modulārās platformas E-GMP (Electric Global Modular Platform) izstrādātais Kia EV6 šajā konkursā ir pārspējis tādus konkurentus kā Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron un Mercedes-Benz C-klase.
Pagājušajā gadā par mūsu valsts Gada auto tika izvēlēts elektroauto, un arī šogad elektroauto starpā bija nopietna konkurence. Lai gan Kia EV6 vēl nav piedalījies Lietuvas konkursā, nešaubos, ka šis modelis noteikti būtu septiņu populārāko starpā un sacenstos par augsto titulu.
Justs Lengvins, Lietuvas Gada auto komisijas loceklis
Pēc viņa domām – ņemot vērā konkurentus, Kia EV6 uzvara Vācijā un Premium kategorijā ir pārsteigums. Tomēr ikviens, kurš braucis ar EV6, atzīst, ka tas ir ļoti izsmalcināts auto ar veiksmīgu dizainu, arī salons ir ārkārtīgi plašs un ērts, īpaši aizmugurē sēdošajiem, turklāt trokšņu izolācija ir perfekta – vēja troksnis gandrīz nav dzirdams. Plus kā elektroauto tas var nobraukt ievērojamu attālumu, un cena ir ļoti konkurētspējīga. EV6 triumfs Premium segmentā liecina arī par to, ka elektromobiļi šim segmentam izvirza jaunas prasības. Lai kļūtu par līderi, nepietiek ar labu reputāciju vai senu vēsturi, ir jāpielāgojas mainīgajām tirgus tendencēm un jārada auto, kas atbilst pircēju vēlmēm.
Perspektīvas Latvijā
Latvijas Gada auto konkursā Kia EV6 vēl nav piedalījies, taču, ļoti iespējams, komisija šo modeli testēs šogad.
Aizvadītā gada konkursā bija pieteikti 28 jaunākie modeļi, no kuriem desmit ir bezizmešu. Un katru gadu elektroauto īpatsvars tikai pieaug. Piemēram, kādreiz konkursā piedalījās automobiļi ar manuālo kārbu, bet šoreiz tāds bija tikai viens – Citroen C4. Tagad praktiski šādu pretendentu nav, līdzīgi kā nav sedanu, un elektrificētie spēkrati pamazām kļūst par ikdienu. Ja mēs paskatāmies žūrijas gala balsojumu, tad redzam, ka vairāki eksperti augstāko vērtējumu piešķīruši tieši elektroauto – Škoda Enyaq iV vai Hyundai Ioniq5.
Raimonds Zandovskis, viens no Latvijas Gada auto žūrijas biedriem
Komentējot savu personīgo izvēli par labu elektromobilim, Zandovskis pagaidām izsakās piesardzīgi. Šobrīd tas esot izdevumu jautājums: piemēram, elektroauto Renault Zoe maksā no 30 000 eiro, bet par šādu summu jau var iegādāties Volkswagen Tiguan. Pagaidām Latvijā pieprasītāki ir Gada auto konkursā augsti novērtētie Opel Mokka un Nissan Qashqai. Lai gan elektromobilitāte pie mums vēl nav tā īsti iedzīvojusies, nupat Latvijas autobraucējiem kļuva pieejams Dacia Spring, kas maksā 17 000 eiro, bet ar valsts piešķirto atbalstu – 13 000.
Uzskatu, ka tas varētu būt tuvāko piecu gadu jautājums, kad elektromobilis bez sirdsapziņas pārmetumiem vidējai mājsaimniecībai būs iesakāms kā ģimenes auto.
Raimonds Zandovskis, viens no Latvijas Gada auto žūrijas biedriem
Uzlādēts viedoklis
Lietuvas gada auto – 1. vietā Mercedes-Benz C-Class (iekšdedzes, IeDz), 2. vietā Hyundai Ioniq 5 (elektroauto, EV), 3. vietā Škoda Enyaq iV (EV). Igaunijas gada auto – 1. vietā Hyundai Ioniq 5 (EV), 2. vietā Škoda Enyaq iV (EV), 3. vietā Hyundai i20 (IeDz). Latvijas gada auto – 1. vietā Opel Mokka (IeDz), 2. vietā Renault Arkana (IeDz), 3. vietā Cupra Formentor (IeDz).
Drīzāk Latvijas Gada Auto žūrija dabiskā ceļā nomainīs savus personāžus (skatīt žūrijas vidējo vecumu un vienīgo dzimumu) kā sagaidīt no viņiem, ka kāds EV Latvijā iegūs gada auto titulu. Šogad varēja būt tas gads, bet ar facelift uzvarēt jau vairākus gadus izdodas iekšdedzes automašīnām. Uzlādēts tikmēr nominēja Škoda Enyaq iV par Latvijas gada elektroauto.
Jāpiebilst, ka Pasaules gada auto 2021. gadā (2022. gada uzvarētājus noskaidrosim aprīlī) bija VW ID.4 un 2021. gadā Honda e ieguva Pasaules urbānā auto titulu. 2020. gadā Porsche Taycan ieguva Pasaules veiktspējas un luksusa auto titulu un Kia Soul EV ieguva Pasaules urbānā auto titulu. 2019. gadā Jaguar I-Pace paņēma Pasaules gada auto, Pasaules zaļā auto un Pasaules auto dizaina titulus. Pēc 2019. gada Pasaules gada auto nav vairs zaļā auto titula, jo saprata, ka jēga nošķirt ir zudusi. Vienlaicīgi tanī gadā Latvijas gada auto izdomāja iepazīstināt ar šādu nomināciju un tagad gandrīz katram brendam var būt sava balva.
Visi šitie gada auto tituli ir 100% subjektīvi vērtējumi, kas nu kuram labāk patīk. LV rezultāti nav slikti. Iedot balvu gada auto elektromobiliem tikai tāpēc, ka tas ir elektro? Nu kāpēc? Vai šie auto ir ar kaut ko būtiski interesantāku, labāku kā citi? Enyaq starpcitu jau tur pat pie top 3 arī bija.
Mani visvairāk uzjautrināja fakts, ka konkursā piedalās Mirai – šis auto visticamāk arī paliks tikai dīlerim kā demo auto tuvākos gadus. Jēga no tā dalības konkursā 0.
Protams, ka nevar konkursā vadīties tikai pēc, piemēram, pārdotā apjoma. Tas nekam neder (attiecīgi katru gadu uzvarētu golfs vai kāda škoda), bet tai pašā laikā auto vajadzētu iegūt arī kaut kādu popularitāti sabiedrībā un arī kaut kādu price performance un realitātes sajūtu. Citādāk jau var pasludināt katru gadu, ka Latvijas gada auto ir neizšķirts starp Buggati Veyron un kaut kādu dārgāko RollsRoyce un miers. Tā teikt nosegt gan tehnoloģiju, kvalitāti, ātrumu, komfortu utt. 😀 Iauto jau diskutēja, piemēram, kāpēc Cupra nosaukts par sportiskāko un nevis, piemēram, Audi e-tron GT. Tad jau tur arī šo minēja, ka tad jau vienkārši var paņemt pēc iespējas dārgāku auto, jo tie parasti būs ātrāki, labāki, sportiskāki utt.
Latvijas gada auto ir parodija, tieši dēļ tās “žļūrijas”.