Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq dominē Latvijas 2021.g. 2. cet. statistikā

2021. gada 2. ceturksnī tika reģistrēti 257 elektroauto un tie ieņēma 3.4% no jauno automašīnu reģistrācijām. Kopā Latvijā ir reģistrēti 1606 bateriju elektroauto.

Kopējais auto tirgus ir atgriezies pirms Covid pandēmijas līmenī. Šajā ceturksnī bija par 53% vairāk jaunajām reģistrācijām kopumā, salīdzinot ar gadu iepriekš. Elektroauto jaunās reģistrācijas bija par 154% vairāk nekā 2020. g. 2. ceturksnī. Kopējais elektroauto reģistrāciju skaits (257) ir lielākais vēsturē.

2021. gada 1. jūlijā Latvijā uzskaitē bija 2’476 elektriskie transportlīdzekļi (ETL). Starp tiem ir 1’606 bateriju elektroauto (BEV) (+92%, salīdzinot ar pagājušo gadu), 19 elektroautobusi (+138%), 41 elektriskie komerctransportlīdzekļi (+128%), 38 elektrokvadricikli (+19%), 36 elektromotocikli (+140%) un 736 elektromopēdi (+68%). Kopumā ETL pieaugums gada griezumā ir +84%.

Šajā ceturksnī elektroauto pieaugums bija par 257 vienībām un visiem ETL par 487. 149 BEV un 29 PHEV tika reģistrēti kā jauni, kas kopā veidoja 4.2% no vieglo automašīnu ceturkšņa reģistrācijām.

  • BEV: 149 reģistrācijas (+125%, salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni, 3.5% ceturkšņa reģistrāciju) + 108 lietoti
  • PHEV: 29 reģistrācijas (-19%0.7%)
  • Kopā: 178 (+75%4.2%)

Jaunpienācēji uz Latvijas ceļiem

Latvijā pirmo reizi tika reģistrēti sekojošie elektroauto: BMW iX3, Citroen Jumpy, Lexus UX300e, Mercedes-Benz e-Sprinter, Opel Mokka-e un Škoda Enyaq iV. Pēc ilga pārtrukuma tika reģistrēti vairāki autobusi: Altas Auto Altas Novus, Iveco ROSERO-P FIRST, K-Bus E-Solar City un, protams, Latvijā ražotie UNIVERSALS 907 OPP.

  Lucid Air uzstāda uzlādes rekordu. Vai Teslai ir kārtīgs konkurents?

Hokeja čempionāta bums

Latvija organizēja 2021. gada pasaules čempionātu hokejā. Kā galvenais sponsors, Škoda organizatoriem piedāvāja Škoda Enyaq iV. Tikai Škoda Enyaq iV. Tas nozīmēja, ka Latvija bija viena no pirmajām valstīm pasaulē, kur Škoda Enyaq iV bija apskatāms, nopērkams un piegādāts pircējiem. Kā redzam, Latvijai tika 66 šie elektroauto (44% no jaunajām reģistrācijām), kas ierindo Enyaq iV uzreiz 6. vietā starp Latvijā populārākajiem EV.

5% robeža

Pagājušajā gada rudenī tika sasniegts līdz šim augstākais īpatsvars jauno automašīnu reģistrācijās – 4.02%. Likās jau, ka 5% tiks sasniegti drīzumā. Tomēr pat hokeja čempionāta rīkošana nepalīdzēja sasniegt šo maģisko robežu. Šobrīd izskatās, ka 5% robeža tiks sasniegta nākamgad, ja nenotiks vēl kāds izņēmums.

EV no pirmo reizi reģistrētajām vieglajām automašīnām
EV no pirmo reizi reģistrētajām vieglajām automašīnām

Ja skatāmies uz visu transporta sektoru, ieskaitot autobusus, kvadriciklus un pārējos, tad elektrība ieņem 5.8% (ieskaitot PHEV, 6.2%) jauno transportlīdzekļu reģistrāciju.

  Elektroauto pieprasījums Latvijā 2020. g. audzis par 230%. 2020. g. 4. ceturkšņa statistika

Prognozes

Eksponenciālā līkne pāri iepriekšējo gadu datiem prognozē, ka 2’000 elektroauto būs 2023. gada sākumā (visi ETL, jau ir vairāk nekā 2’000). Satiksmes Ministrijas pasūtītais pētījums aprēķināja, ka tas varētu būt 2025. gadā, bet Latvenergo prognozē, ka tas būs ap 2022. gadu. Tomēr, ja eksponenciālajai līknei liek izmantot datus vien no 2018. gada, tad tā paredz, ka 2’000 elektroauto būs 2022. gada sākumā, kas liekas ticamāk. Lietuvā jau šobrīd ir reģistrēti vairāk kā 3000 elektroauto.

Ir pāragri spriest par to, cik daudz elektroauto būs Latvijā reģistrēti 2030. gadā, bet zemāk esošajā sarakstā ir apkopoti daži no minējumiem.

  • Satiksmes ministrija – 6’000 (0.82% no esošā autoparka)
  • AS Latvenergo – 36’500 (5.01%)
  • Latvijas nacionālais attīstības plāns* – 14’570 (2%) (*2027.g.)
  • Eksponenciāla līkne – 18’500 (2.53%)
  • Eksponenciāla līkne, kas ņem vērā datus sākot no 2018.g. – 85’000 (11.64%)
  • Nemainīgs 83% (pēdējo 4 ceturkšņu vidējais) pieaugums – 572’500 (78.42%)

Kurai prognozei ticēt? Satiksmes ministrijas variants ir pesimistikākais, bet tagad SatMin saskaņojuši savu viedokli ar Latvijas svarīgāko plānu – Latvijas nacionālais attīstības plāns -, kas paredz vairāk kā divas reizes vairāk elektroauto īsākā laika posmā, un varam turpmāk vairs šo nepieminēt. Nemainīgs 83% pieaugums diez vai realizēsies, bet iepriekšējo gadu pozitīvās tendences liek domāt, ka būs labāk kā Latvenergo prognozē.

Tiem, kas seko līdzi Uzlādēts.lv publicētajai statistikai, jau zina, ka realitāte teju vienmēr ir labāka kā eksponenciālā līkne prognozē. Piemēram, eksponenciālā līkne pirms gada paredzēja, ka 2030.g. būs 8’500 elektroauto. Izmaiņas gada laikā ir ievērojamas – prognoze mainījusies par vairāk nekā 2x.

  Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 un Renault ZOE ir EV līderi Eiropā

Valsts virzība

Satiksmes Ministrija izteicās, ka, lai sasniegtu 2030. gada emisiju samazināšanas mērķi, Latvijā ir jābūt reģistrētiem 18’000 elektroauto. Iepriekš norādītās prognozes paredz, ka tas tiks sasniegts.

2021. g. 2. ceturkšņa jauno transportlīdzekļu sadalījums pēc enerģijas avota

Tagad, kad Eiropas Komisija ir ierosinājusi aizliegumu tirgot jaunu iekšdedzes dzinēju automašīnas no 2035. gada, ir skaidrs, ka elektroauto popularitāte augs ne tikai globāli, bet arī Latvijā. Jāsaka gan, ka tas nav vietējo politiķu nopelns. Arī priekšlaicīgi izziņotās subsīdijas 4’500 € apmērā, par kurām joprojām nav skaidrības, noteikt šobrīd nepalīdz.

Jau atkal izskatās, ka valsts paļaujas uz pašplūsmu un lielāku varu, lai risinātu problēmu, kas skar visus.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

Uzlādēts veikals. Viss Tavam elektromobīlim/elektroauto. Uzlādes stacijas, wallbox, kabeļi un aksesuāri.
Škoda Enyaq dominē Latvijas 2021.g. 2. cet. statistikā 7
4 4 balsojumi
Raksta novērtējums