Ko elektroauto īpašniekiem vajag vairāk nekā superātru uzlādi?

0

“Uzlādēsies pusstundā”, “100 kilometriem nepieciešamo enerģiju iegūs 5 minūtēs” un “varēs lādēt ar īpaši lielu jaudu” – runās par jaunākajiem elektroauto šādi un līdzīgi apgalvojumi izskan diezgan bieži. Tomēr jauna auto izvēlēšanās procesā īpaši ātrai akumulatora uzlādei ne vienmēr jābūt noteicošajam faktoram.

Audi e-tron GT pie Eleport uzlādes stacijas Manufaktūrā, Rīgā

Audi e-tron GT pie Eleport uzlādes stacijas Manufaktūrā, Rīgā (Publicitātes foto)

“Uzlādēsies pusstundā”, “100 kilometriem nepieciešamo enerģiju iegūs 5 minūtēs” un “varēs lādēt ar īpaši lielu jaudu” – runās par jaunākajiem elektroauto šādi un līdzīgi apgalvojumi izskan diezgan bieži. Tomēr jauna auto izvēlēšanās procesā īpaši ātrai akumulatora uzlādei ne vienmēr jābūt noteicošajam faktoram.

Premium segmenta elektroauto, piemēram, Porsche Taycan un tā radinieku Audi e-Tron GT, tik tiešām var uzlādēt ārkārtīgi ātri, jo tie spēj uzņemt uzlādi pat ar 350 kW jaudu. Insideevs.com ir izpētījuši, ka, papildinot rezerves no 20 līdz 80 procentiem, šie luksusa spēkrati minūtes laikā iegūst enerģiju 12–14 kilometriem. Taču auto ar šādām spējām pagaidām ir izņēmumi. Daudz populārāki un plašam pircēju lokam domāti braucamie, piemēram, Citroën ë-C4, pieņem 100 kW jaudu. Tas nozīmē, ka ātrās uzlādes stacijā akumulatoru līdz 80 procentiem var uzpildīt aptuveni pusstundā, un tāds ātrums vairumam automobilistu ir pilnīgi pieņemams.

Citroën ë-C4
Citroën ë-C4

Kad ātrums ir svarīgs un kad nav

Optimāls veids, kā uzlādēt akumulatoru un lieki netērēt laiku, ir to uzpildīt vietā, kur jums jābūt tāpat – mājās, birojā vai kur citur. Citiem vārdiem – lādējiet tad, kad nebraucat.

Žurnālists un pieredzējis autoceļotājs Vitolds Miļus, kam pieder vairāki elektriskās braukšanas rekordi

Protams, ikdienā tas ne vienmēr ir iespējams un daudz kas ir atkarīgs no braucēja specifiskajām vajadzībām. Piemēram, ja mašīnu izmanto uzņēmums un tā darba uzdevumos regulāri veic lielus attālumus, iespēja uzlādēt ātri ir ļoti svarīga, pretējā gadījumā stacijās tiek pavadīts pārāk daudz laika, un tas ietekmē pakalpojumu pašizmaksu.

Savukārt, ja elektroauto tiek izmantots parastām ikdienas vajadzībām, proti – tipiskiem skrējieniem pa pilsētu un piepilsētu, tad patiesībā nav nepieciešams ne īpaši liels nobraukums, ne ļoti ietilpīgs akumulators, ne superātra uzlāde. Te der arī atcerēties, ka cilvēki ar auto vidēji dienā veic vien kādus 50 km.

Žurnālists un pieredzējis autoceļotājs Vitolds Miļus

Turklāt lēnāka uzlāde nenozīmē lēna. Piemēram, izmantojot 11 kW iebūvēto lādētāju un privāto staciju, Citroën ë-C4 50 kWh akumulatoru mājās var pilnībā piepildīt piecās stundās. Ar to pietiks gandrīz 350 kilometriem.

Svarīgi veidot jaunus paradumus

Turpinot par ātras uzlādes nepieciešamību, Vitolds norāda, ka daudzi elektroauto īpašnieki atkal un atkal atkārto vienu un to pašu kļūdu, proti – publiskajās stacijās uzlādē pēc iespējas vairāk, lai aizbrauktu pēc iespējas tālāk. Šāda stratēģija, pēc eksperta domām, nav loģiska – saprātīgāk ir akumulatorā iepildīt tik, cik vajag, lai nokļūtu līdz galamērķim, savukārt, jau esot galā, pielādēt pilnu.

Ja cilvēkam braucami 50 kilometri, tad tādam attālumam arī vajag palādēt. Pārējais ir lieka laika un naudas tērēšana.

Žurnālists un pieredzējis autoceļotājs Vitolds Miļus

Nepieciešams plašāks tīkls un infrastruktūra

Pie elektriskās stacijas pavadītā laika ilgums ir atkarīgs no uzlādes jaudas, bet laika lietderīgums – no vietas, kur tā iekārtota, precīzāk – no apkārtējās infrastruktūras. Tās daudzveidība īpaši svarīga ir tajos gadījumos, kad stacija piedāvā nelielu vai vidēju uzlādes jaudu, kas nozīmē, ka uz vietas būs jāuzturas ilgāks laika sprīdis.

Ir svarīgi, lai stacijas tiktu veidotas vietās, kur cilvēki var patīkami un vērtīgi pavadīt laiku. Mēs, baltieši, esam lieli dabasmīļi, taču kvernēt 40 minūtes pļavas vidū nemaz nav tik feini. Daudz patīkamāk ir tad, ja turpat pie stacijas ir kafejnīca, veikals vai rotaļu laukums mazajiem pasažieriem. Tur laiks paies, gandrīz vai nemanot.

Žurnālists un pieredzējis autoceļotājs Vitolds Miļus

Kā stāsta Vitolds, kurš ar elektroauto ir apceļojis Baltiju un Ziemeļvalstis, kaimiņzemēs šis jautājums ir atrisināts ļoti praktiski. Ārpus pilsētām stacijas ir ierīkotas vietās, kur jau ir infrastruktūra, piemēram, parastās degvielas uzpildes stacijās, tāpēc cilvēkam nav jākavē laiks, vienkārši mīņājoties uz vietas.

Piedevām šādu pieturvietu ir daudz, tāpēc gandrīz nekad nav jāgaida, jo kāds jau ir aizņēmis termināli. Pie mums parasti ir viens punkts, tāpēc var nākties stāvēt rindā, izturēt prašņāšanu, cik tad ilgi tev tas viss vilksies, un tas dienu padara visai nervozu. Kad punktu ir daudz, tādu problēmu vienkārši nav, un viss rit relaksēti.

Žurnālists un pieredzējis autoceļotājs Vitolds Miļus

Viņš norāda uz vēl kādu lietu, kas saistīta ar superātras uzlādes elektroauto un jaudīgām stacijām. Lai gan šādu modeļu skaits pieaug, labākas perspektīvas pagaidām ir mašīnām, kas pieņem līdz 100 kW jaudu, – tiem piemērotu staciju gluži vienkārši ir un būs vairāk.

Iekārtot staciju, kas ļautu pilnībā izmantot Porsche, Audi un Tesla iespējas, izmaksā daudz dārgāk. Tāpēc nelielajās Baltijas valstīs būs vien daži lieljaudas punkti, un, objektīvi skatoties, ar to arī varētu pietikt. Daudz vērtīgāks ir plašs tīkls ar lēnajām un vidēji ātrajām stacijām, jo tas vairāk atbilst reālajām vajadzībām.

Žurnālists un pieredzējis autoceļotājs Vitolds Miļus

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: