Ietaupi naudu, lādējot savu elektroauto ar Gridio

0
Gridio

Gridio

Ar Gridio aplikāciju var lādēt savu elektroauto tad, kad elektrības cena ir viszemākā un tā ir vistīrākā. Lasi interviju ar Gridio izpilddirektoru Konrad Hanschmidt.

Elektrības cenas pēdējā laikā ir piedzīvojušas ievērojamu kāpumu, bet daudzi neapzinās, ka tā mainās ik pa stundai un joprojām ir brīži, kad tā ir teju par brīvu. Ar Gridio aplikāciju, kas automātiski seko elektrības cenām, ir iespējams automatizēt uzlādes procesu, lādējot tikai lētākajos brīžos.

Audi Q6 e-tron
Izdevīgākie brīži, lai lādētu elektroauto
Izdevīgākie brīži, lai lādētu elektroauto

Lādējot gudri, var ietaupīt 30-50%. Izmantojot algoritmus, kas ņem vērā arī mašīnas baterijas izmēru un uzlādes līmeni, Gridio spēj optimizēt uzlādes grafikus. Tipiski elektrība ir lētākā, kad atjaunojamie energoresursi tīklā dominē, kas nozīmē, ka tīkls tajā brīdī ir tīrākais.

Lai izmantotu Gridio aplikācijas priekšrocības nav nepieciešams nekas cits, kā vien pati aplikācija un atbilstošs elektroauto, kuram var attālināti iestatīt uzlādi. Šobrīd atbalstīto elektroauto sarakstā ir vien Tesla, bet jau tiek pārbaudīts ar VW grupas jaunajiem elektroauto.

Intervija ar Gridio

Intervijā ar Gridio izpilddirektoru Konrāds Hanšmits (Konrad Hanschmidt) noskaidrojam, kāpēc elektrības cenas svārstās, kā to izmantot un kā Gridio aplikācija var automātiski nodrošināt lētāko uzlādi. Vienlaicīgi viņš ir sapratis, ka elektroauto ir kā Trojas zirgs, kas liek domāt par elektrības tīrību un citiem dzīves aspektiem, ko uzlabot, lai radītu mazāku ietekmi uz vidi.

Konrādam un viņa kolēģiem ir ilgstoša pieredze oglekļa un elektroenerģijas tirgū. Un viņš skaidro, ka šobrīdējās elektrības cenās pie vainas ir oglekļa (CO2) cenas un elektrotīkla nespēja pietiekami ātri atbrīvoties no netīrajiem enerģijas avotiem kombinācijā ar sauso vasaru, mazvējaino periodu un Zviedrijas atomelektrostacijas remontdarbi. Visi šie faktori ir radījuši neveiksmīgu kombināciju, kas licis elektrības cenām strauji pieaugt.

Audi Q6 e-tron

Uzlādēts: Nu jau esam piedzīvojuši, ka ārpus pīķa laika elektrības cena ir negatīva. Kā tiek veidotas elektrības cenas?

Gridio: Elektrības cenu nosaka visdārgākais tirgus spēlētājs. Pieņemsim, ka tirgū šobrīd ir 99 elektroenerģijas ražotāji, kas pārdod elektrību par 10 €/MWh, bet, ja tajā brīdī pieprasījums ir pēc 100 ražotājiem un tas pēdējais ir ļoti dārgs ražotājs, tad šis 100. ražotājs nosaka elektrības cenu. To mēs novērojam ikdienā ap 18:00, kad elektrības cena ir gaisā, jo tajā brīdī ieslēdzas dārgie un netīrie elektroenerģijas ražotāji, kam ir arī jāmaksā augstā CO2 cena.

Mēs prognozējam, ka pīķa cenas turpinās sadārdzināties, bet ārpus pīķa cenas būs vēl zemākas. Nereti tieši brīvdienās un naktīs var redzēt, ka elektrības cena ir tuvu nullei vai pat negatīvas.

Uzlādēts: Tiešām par to nebiju paraudzījies no šāda aspekta.

Gridio: Jā, daudzi to vēl neizprot. Tirgus ir kā tāda neredzama vara, kas liek mums pārvirzīt savus elektroenerģijas patēriņa paradumus uz nakti, iegūt biržas cenu līgumus un tērēt mazāk naudas par to pašu. Ar Gridio mēs ārpus pīķa uzlādi palīdzam padarīt lietotājam ērtu. Pēc mūsu aprēķiniem, cilvēks, kas gadā nobrauc 25’000 km, Latvijā ietaupītu 150-160 € gadā, izmantojot mūsu risinājumu.

Uzlādēts: Pastāsti, lūdzu, kā Gridio strādā?

Gridio: Mūsu pamatmērķis ir padarīt gudro uzlādi ērtu. Ir divu veidi cilvēki. Vieniem neinteresē kāda ir elektrības cena un, atbraucot mājās, viņi vienkārši uzliek mašīnu lādēties. Elektrība tajā brīdī var maksāt 1 €/kWh vai 0.01 €/kWh. Uzlāde notiek pīķa brīdī un šie cilvēki patiesībā nepalīdz samazināt elektroenerģijas CO2 pēdu.

Ar Gridio risinājumu, kas šobrīd strādā ar Tesla un drīzumā arī ar citiem ražotāju elektroauto, var pateikt savai mašīnai, lai tā ir uzlādēta 7:00 AM. Gridio redzēs, ka pilnai uzlādei ir nepieciešamas, piemēram, 4 stundas, un attiecīgi ieplānos optimālāko (lētāko) uzlādes grafiku, lai 7:00 AM mašīna būtu uzlādēta. Piemēram, lādētu no 0:00 līdz 2:00 un no 4:00 līdz 6:00.

Uzlādēts: Jūsu mājaslapā ir norādīts, ka var izvēlēties lētāko vai tīrāko scenāriju. Kāda ir atšķirība?

Gridio: Jā, tas ir interesants aspekts. Dažos tirgos ir pieejami dati ne tikai par cenu, bet arī par konkrētā brīža prognozēto tīkla CO2 pēdu. Somijā, piemēram, tādi dati ir pieejami stundu ietvaros. Iestatot Gridio aplikācijā, ka vēlies tīrāko elektrību, kas teju vienmēr arī sakrīt ar lētāko, var mainīt prioritātes. Baltijā, lādējoties ārpus pīķa stundām, CO2 pēda var būt 50% zemāka, bet citviet, kur dominē atomelektrostacijas vai hidroelektrība, šis aspekts var būt mazāk izteikts.

Galvenais, ko Gridio dara, ir veic uzlādi tajos brīžos, kad tas ir visizdevīgāk un loģiskāk.

Uzlādēts: Cik saprotu, jūs strādājiet ar Nordpool tirgu. Kā atšķiras Baltijas valstu elektrības tirgus no Skandināvijas?

Gridio: Tā vispārīgi runājot, Baltijas elektrība ir netīrāka. Igaunijā ir degslāneklis, Latvijā ir gāze, bet, par laimi, arī daudz hidro. Tas arī nozīmē, ka elektrības cenas var būt ļoti augstas. Tajos brīžos palīdz importēt elektrību no Somijas, Zviedrijas vai citām Nordpool valstīm. Tomēr ir jāsaprot, ka esošie savienojumi jau ir noslogoti uz teju maksimālo kapacitāti.

Tajos brīžos, kad Skandināvijā ir lieka atjaunojamā elektrība, tad arī pie mums elektrības cena ir zema. Tomēr pīķa brīžos, kad savienojumu kapacitāte tiek sasniegta, mūsu elektrības cenas pieaug. Par laimi situācija mainās. Piemēram, šogad martā visās Baltijas valstīs elektrības cena bija negatīva. Pat pirms diviem gadiem cilvēki, ko tādu nebūtu varējuši iedomāties. Ir brīži, kad tīklā ir pārāk daudz zaļās elektrības, kas liek elektrības cenai kristies pat zem nulles, kas nozīmē, ka ir jāizmanto šādi brīži pēc iespējas gudrāk.

Līdz brīdim, kad elektrības tirgus nebūs pilnībā zaļš, CO2 cenas turpinās mūs sodīt pīķa stundās.

Uzlādēts: Tomēr elektroauto nav vienīgais lielais elektrības patērētājs mājsaimniecībā. Ir arī apsilde.

Gridio: Jā, nākotnē Gridio plāno piedāvāt dažādus risinājums mājsaimniecībām, pievēršoties siltumsūkņiem un citiem lieliem elektrības patērētājiem, lai palīdzētu lietotājiem samazināt izmaksas un CO2 pēdu. Tomēr šobrīd cilvēkiem vairāk interesē, kā uzlādēt savu mašīnu, nevis uzsildīt boileri.

Ilgtermiņā visiem izdevīgāk ir pārslēgties uz biržas tarifa pieslēgumu. Daudzi elektrības tirgotāji piedāvā fiksētās summas līgumus, bet fiksētā daļa vienmēr ir ar drošības spilvenu, par ko gala patērētājs samaksā pa virsu. Jā, šogad situācija ir bijusi unikāla, ka biržas variantā jūnijā un jūlijā būtu samaksāts vairāk, nekā ar fiksēto tarifu, bet lielākā laika sprīdī biržas tarifs vienmēr ir izdevīgāks.

Uzlādēts: Šogad es savam lauku īpašumam nomainīju līgumu no fiksētā un biržas, jo mans elektrības piegādātājs pateica, ka tagad cena par elektrību būs teju 10 €-centi par kWh (bez OIK, ST un PVN). Jūlija rēķinā varēja redzēt, ka ar biržas variantu man sanāca izdevīgāk.

Gridio: Tieši tā! Tas ir tamdēļ, ka elektrības piegādātāji tik vai tā iepērk to elektrību biržā. Ar fiksēto tarifu, viņiem ir jābūt gataviem ļaunākajam scenārijam. Gudri lādējot savu elektroauto, var ietaupīt tiešām lielas summas.

Igaunijā mēs novērojām, ka vidējā biržas cena Jūlijā bija 9 €-centi par kWh, bet mūsu lietotājiem, gudri lādējot, mēs spējām to nolaist līdz 6 €-centiem. Ļaujot lietotājiem ietaupīt 1/3 šajā scenārijā.

Uzlādēts: Un tas viss ar vienu aplikāciju?

Gridio: Jā, ar ātriem pirkstiem, tas ir 30 sekunžu jautājums – atver aplikāciju, izveido kontu, savieno ar Tesla kontu un izvēlies uzlādes scenāriju. Šajā posmā mēs piedāvājam šo pakalpojumu par brīvu. Mums jau ir 50-60 Tesla lietotāju Baltijā, kas, ņemot vērā tirgus lielumu, ir diez gan iespaidīgi. Mums ir svarīgi, lai lietotājs arī jūtas kā daļa no risinājuma, kas attīra elektroenerģijas tīklu.

Uzlādēts: Vai es varu aplikācijā pateikt, ka man vajag uzlādēt tieši tagad?

Gridio: Protams! Ja zini, ka vajag uzlādēt tagad, tad vari izvēlēties pārstāt gudro uzlādi uz nākamajām 24 stundām.

Uzlādēts: Vai Gridio strādā arī ar saules paneļu sistēmu?

Gridio: Daudziem, kam ir Tesla, ir arī saules paneļu sistēmas mājās. Viena no kaitinošajām lietām ar šādu gudro lādēšanu, kas notiek, ir tāda, ka paneļi ražo vairāk nekā māja spēj patērēt un nākas nodot elektrību tīklā. Tādos gadījumos līdz šim arī ir bijis jāiestata manuāli, ka vēlies uzlādēties.

Šobrīd mēs strādājam ar Fronius invertoriem, bet pamazām sākam darbu pie citiem, kam ir savs API. Mērķis ir padarīt uzlādi pēc iespējas gudrāku, kas ietver arī saules paneļu sistēmas.

Uzlādēts: Šobrīd Gridio strādā ar Tesla un jaunajiem VW grupas elektroauto. Ko darīt, ja man ir vecs elektroauto, kuram noteikti nav API funkciju?

Gridio: Mēs paralēli strādājam ar citiem uzņēmumiem, kas varētu piedāvāt šo pašu funkcionalitāti, bet izmantojot uzlādes staciju. Tādā veidā, ja tev pieder vecs elektroauto, vari iegādāties uzlādes staciju ar interneta pieslēgumu. Piemēram, Nissan Leaf īpašniekiem mūsu risinājums caur aplikāciju nestrādā, tamdēļ uzlādes stacija būtu labi piemērots risinājums.

Uzlādēts: Kāds ir tavs Trojas zirgs? Kāds ir tavs elektroauto?

Gridio: Patiesībā man nepieder automašīna. Es lietoju koplietošanas risinājumus. Pārsvarā izmantoju koplietošanas Tesla.

Atrodi Gridio viņu mājaslapā gridio.io, Facebook, Twitter un Medium.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: