Jelgavā un Aizkrauklē jau drīzumā būs bezpilota autobusi
Gatavojoties bezpilota transportlīdzekļu izmēģinājumiem Zemgalē, sadarbībā ar projekta vadošo partneri no Somijas un iesaistītajām valsts institūcijām apzināti iespējamie maršruti, kuros Jelgavā un Aizkrauklē varētu veikt izmēģinājuma braucienus.
Gatavojoties bezpilota transportlīdzekļu izmēģinājumiem Zemgalē, sadarbībā ar projekta vadošo partneri no Somijas un iesaistītajām valsts institūcijām apzināti iespējamie maršruti, kuros Jelgavā un Aizkrauklē varētu veikt izmēģinājuma braucienus.
Izprotot to, ka bezpilota transportlīdzekļu tehnoloģiju lietošana reālā satiksmē visā pasaulē joprojām ir jauna nozare, nepieciešams nopietni sagatavoties šādu transportlīdzekļu ekspluatācijai. Lai arī šāda transportlīdzekļa izstrādātāji turpina attīstīt nepieciešamos sensorus, vidē ir neskaitāmi mainīgie aspekti, kas šādus izmēģinājumus padara par izaicinājumu ikkatrai institūcijai.
Projektā paredzēts bezpilota transportlīdzekļus izmēģināt divās Zemgales pilsētās – Jelgavā un Aizkrauklē. Sadarbībā ar Somijas partneriem, kas testus jau sākuši, Ceļu satiksmes drošības direkciju un pašvaldību pārstāvjiem izvērtēti potenciālie maršruti un pieņemts provizorisks lēmums par izmēģinājumu vietām abās pilsētās. Jelgavā testus plānots veikt uz salām starp Lielupi un Driksu, pasažierus vedot no Pils salas tējas namiņa līdz rekonstruētās Pasta salas aktīvās atpūtas zonai. Šāds maršruts izvēlēts, jo tajā nav intensīva satiksmes plūsma, kas varētu radīt bīstamas situācijas, taču vienlaikus tas ir gana izaicinošs, ar dažādiem šķēršļiem, kas pietuvināti ikdienas situācijām satiksmē. Savukārt Aizkrauklē plānots testus veikt maršrutā uz pilsētas Vēstures un mākslas muzeju – arī šeit transportlīdzekļu kustība ir samērā neliela, taču infrastruktūra ļauj pārliecināties par iespējām nākotnē bezpilota autobusu izmantot nozīmīgākos maršrutos, piemēram, no Aizkraukles dzelzceļa stacijas uz centru.
“Līdz šim vairums bezpilota transportlīdzekļi tikuši izmantoti slēgtās teritorijās, piemēram, parkos, lidostās vai lielās ražotnēs, un to izmantošana satiksmē – reālos apstākļos – ir izaicinājums ne vien šo produktu ražotājiem, bet arī pasūtītājiem.”
Skaidro Zemgales Plānošanas reģiona (ZPR) īstenotā Interreg Baltijas jūras reģiona projekta “Sohjoa Baltic” projekta vadītājs Latvijā Raitis Madžulis.
Viņš uzsver, ka tuvējās Eiropas valstīs ir vien atsevišķi piemēri, kad šādi autobusi izmantoti pilsētas satiksmē – pirms dažiem gadiem Tallinā šāds autobuss izmantots tam īpaši paredzētā slēgtā joslā, bet pērn Helsinkos sākti izmēģinājumi salīdzinoši maz noslogotā ceļa posmā.
Jāatzīmē, ka nesenajā sadarbības vizītē pie projekta Polijas partneriem Gdaņskā projekta komanda apskatīja šajā pilsētā izvēlēto testa maršrutu variantus, kā arī iepazinās ar kolēģu pieredzi iepirkuma rīkošanā un apzināja potenciālos bezpilota autobusa piegādātājus. Kopš projekta sākšanas 2017. gada nogalē bezpilota transportlīdzekļu tirgus ir strauji attīstījies, un nozarē ienākuši aizvien jauni ražotāji ar plašākām iespējām un funkcijām. Vēloties Zemgales iedzīvotājiem sniegt labākos iespējamos risinājumus, ZPR projekta komanda turpina komunicēt ar potenciālajiem piegādātājiem un sinhronizēt viņu iespējas ar projekta mērķiem veikt testus līdz 2020. gada septembrim.
Tāpat paralēli tiek turpināts darbs pie cita šī projekta mērķa – juridisko jautājumu risināšanas un sinhronizēšanas ar citām Eiropas Savienības dalībvalstīm. Tā kā nepieciešamas kompleksas izmaiņas normatīvajos aktos, šobrīd kā risinājums tiek piedāvāts šādus transportlīdzekļus ekspluatēt ar “pavadoņa” līdzdalību, kas var pārņemt kontroli bīstamās vai sarežģītās situācijās.
Līdzās tam, projektā tiek izstrādāti operacionālie modeļi, kuros pašvaldībām tiks piedāvāti aprēķini un iespējas, kā tuvākā vai tālākā nākotnē šādus bezpilota elektriskos autobusus iekļaut pilsētas transporta plūsmā, uzsvaru liekot uz “pirmās/pēdējās jūdzes” pakalpojumiem – pasažieru transportēšanu, piemēram, no dzelzceļa stacijas līdz pilsētas centram.
Projekts “Pārrobežu sadarbība pārejai uz videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes sabiedrisko transportu” tiks īstenots no 2017. gada oktobra līdz 2020. gada septembrim, un tā kopējais budžets ir 3,8 miljoni eiro, no kā 2,8 miljonus EUR līdzfinansē INTERREG Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programma. “Sohjoa Baltic” apvienojušies partneri no Dānijas, Igaunijas, Latvijas, Norvēģijas, Polijas, Somijas, Vācijas un Zviedrijas.
Vai Latvijā ir vieta šādiem eksperimentiem? Kādas ir tavas domas par bezpilota autobusiem? Droši dodies uz foruma sadaļu un izsaki savu viedokli.
Raksta oriģināls: zemgale.lv
Labdien sakarā pa autobuss