Lēciens (ne)zināmajā: Kāpēc es (atkal) nopirku lietotu elektroauto?
Nu jau dažas dienas kā braucu ar savu jauno lietoto elektroauto, bet šajā rakstā, kas ir pirmais no rakstu sērijas, es aprakstīšu savu izvēli pirkt atkal lietotu elektroauto, par spīti tam, ka ir pieejama elektriskā darba mašīna.
Nu jau dažas dienas kā braucu ar savu jauno lietoto elektroauto, bet šajā rakstā, kas ir pirmais no rakstu sērijas, es aprakstīšu savu izvēli pirkt atkal lietotu elektroauto, par spīti tam, ka ir pieejama elektriskā darba mašīna.
Mani piedzīvojumi elektroauto pasaulē sākās ļoti agrīni un ļoti strauji. Pirms 8 gadiem ar sievu pajokojām, ka varam atļauties tur to, nu, elektrisko Citroen C-Zero, ar kuru pēc dažām dienām jau ripoju māju virzienā.
Tas bija dulls izgājiens, jo tolaik uz vienas rokas pirkstiem varēja saskaitīt Latvijā esošās publiskās ātrās uzlādes stacijas. Un tad vēl es paņēmu tādu elektroauto, kas spēj izcili labvēlīgos apstākļos nobraukt 100 km. Es savu izvēli pamatoju kā drošu, jo zināju par plāniem izbūvēt e-mobi uzlādes tīklu, uz kura pirmo kārtu man vajadzētu pagaidīt vien gadu.
Aprodot ar elektroauto, gadu vēlāk izveidoju blogu Uzlādēts.lv (šo pašu, ko tagad lasiet), ar domu, ka tas būs vismaz kaut kāda gaisma latviskajā mediju telpā par elektroauto. Galvenais dzinulis šim lēmumam bija Latvijas mediju nespēja attaisnot informāciju tādu, kāda tā ir, jeb sapratu, ka tika pasniegti meli, puspatiesības un atbalstojās ārzemēs notiekošais anti-elektro lobijs bez jel kādas saprašanas par industriju. Godīgi sakot, kad uzsāku šo blogu, nebiju gaidījis, ka tas iegūs jel kādu vērā ņemamu rezonansi, bet te nu mēs esam.
Atpakaļ pie galvenā raksta temata. Tātad esmu dzīvē apbružājies, vairākus gadus (precīzāk 4.5 gadus) braucot ar saucamās 1. mūsdienu paaudzes elektroauto. Tālāk mani apbružāja darba vieta piedāvājot Nissan Leaf (2.5 gadus), kas varēja ideālos apstākļos nedaudz virs 200 km un ko varētu saukt par 2. paaudzes elektroauto, ko vēlāk nomainīja uz Tesla Model Y (1 gads un 2 mēneši), kas iespēja jau … Pat nezinu cik reāli var ideālos apstākļos, bet ziemas putenī līdz Tallinai un vēl nedaudz var ar vienu uzlādi. Īsāk sakot, zinu drēbi un īsti nebaidos sev izvēlēties elektroauto.
Atsakos no elektriskā darba auto, lai izvēlētos privāto elektroauto
Atkal dulls lēmums. Kurš gan atteiktos no darba auto, kas iedots ar 0 km uz odometra, lai izvēlētos sev lietotu privāto? Nu… Es… Tam galvenais iemesls ir ierobežojumi, kas nāk ar darba auto specifikām. It kā tā pa īstam tie netraucēja, bet visu laiku karājās kā Dāmokla zobens gaisā.
Mani kritēriji bija skaidri definēti. Man valsts atbalsts ies kā pirmā iemaksa un mēneša maksājums būs pietiekami mazs, lai ikdiena no tā neciestu. Citiem vārdiem sakot, meklēju elektroauto, kas maksās līdz 15 tūkstošiem eiro. Nākamais kritērijs – mašīnai jābūt tādai, lai pēc 2 gadiem man nebūtu kauns par tehnoloģisko atpalicību. Un tad, visbeidzamais kritērijs, jāspēj nobraukt pietiekami tālu, lai mani darba braucieni uz Tallinu laika ziņā neciestu dēļ uzlādes. Un, protams, krāsa – sieva citādāk man nepiedos.
Ko tālāk?
No šīs pieredzes taps rakstu sērija, lai izglītotu tautu, ka ir ne tikai Kristapa pieredze. Ar šo rakstu iezīmējas Uzlādēts.lv (versija 2.0) lietotā elektroauto eksperiments un turpmākajos mēnešos plānoju veidot noderīgus rakstus par dažādiem ar šāda auto iegādi un ekspluatāciju saistītiem jautājumiem. Lietotais elektroauto budžetā ap 15 tūkstošiem eiro jau ir nonācis līdz manām maigajām rociņām un plānoju to izmantot ikdienā kā normālu mašīnu visiem maniem gan privātajiem, gan darba braucieniem.
Vēl nezinu, bet kopīgi noskaidrosim visu dīvānu kečupu spečuku lielo bubuli – cik liela ir baterijas degradācija lietotiem elektroauto un kas notiks, ja vajadzēs remontēt.
Tamdēļ, ka šī būs rakstu sērija nevis viens MEGA raksts, kas aptvers visu, turpmāk Uzlādēts.lv lietotā elektroauto 2.0 rakstu sērijā varēsiet atrast šādu informāciju:
- Kāds vispār ir elektroauto piedāvājums budžetā ap 15 tūkstošiem eiro un kāpēc es izvēlējos tieši šo konkrēto auto?
- Kāda bija mana pieredze pērkot auto no ārzemju izsoļu lapas un kā veicās ar tā atgādāšanu uz Latviju?
- Ko banka un valsts par šo visu teica?
- Kādā stāvoklī ir šī mašīna?
- Kur un kā meklēt riepas priekš elektroauto?
- Kas jāņem vērā, izvēloties KASKO un OCTA?
- Vai tiešām joprojām es dzīvoju dzīvoklī un izvēlos elektroauto?
- Cik sarežģīti vai viegli ir veikt uzlādi tikai publiski pieejamajās uzlādes vietās?
- Un vēl daudz ko citu
Gan jau arī atradīsies citi veidi, kā padošu ziņu tālāk par savu pieredzi, bet noteikti atceries atgriezties Uzlādēts.lv, lai uzzinātu vairāk. Ja nu noder, tad te ir rakstu kopa, kurā apkopotas dažādākās pieredzes.
Tas arī viss?
Nē, protams, ka ne! Kā jau minēju, jau kā dažas dienas esmu ticis pie sava (varbūt nemaz ne tik) spontānā pirkuma. Godīgi sakot, esmu pārsteigts par kvalitāti, kādā mašīna ir saglabājusies. Es gada laikā esmu vairāk nolietojis darba mašīnu, nekā iepriekšējais īpašnieks vairāku gadu laikā. Teikšu uzreiz – pirmais iespaids ir aizdomīgi labs.
Bet par to nākamajos rakstos, kur tad pa īstam sāksies apraksti…
P.S. Ja kāds jau seko manam privātajam kontam soctīklos (neminēšu kuros), tad noteikti jau nojauš, par kuru elektroauto ir runa.
P.S.S. Ja kāds vēlas sadarboties rakstu sērijas tapšanā, tad droši rakstiet man uz lapā atrodamo e-pastu vai uzrunājiet soctīklos.
O, lieliski! Tesla? 😀
Diez vai, teslu tik lēti sakarīgu nedabūt