Pirmie iespaidi par Citroen e-C3 – elektroauto par 20 000 €
Elektriskais krosovers ar pienācīgiem tehniskajiem parametriem, kas pievilina ne tikai ar cenu.
Elektriskais krosovers ar pienācīgiem tehniskajiem parametriem, kas pievilina ne tikai ar cenu.
Ar tikai dažu dienu starpību man bija tā iespēja iekāpt divos elektroauto, kas ar valsts atbalstu nosēžas uz 20 000 eiro atzīmes. Pirmīt apskatīju GWM Ora 03, kas ir hečbeks, bet šoreiz ir runa par krosoveru – Citroen e-C3. Ja sākotnēji es biju nedaudz skeptisks par solīto cenu, jo preses relīzē bija runa par to, ka tā būs bez PVN, tad tagad, Autohalle salonā ieraugot 24 990 €, man šaubas pazuda.
Pirms lasiet tālāk – uz visu reģionu šogad paredzētas vien 100 vienības. 40 jau ir rezervētas. Ja ir fīlings – tad jāņem tagad! Pirms leiši izķer.
Diemžēl, apskatīšanai tas bija pieejams tikai 2 dienas. Mums Rīgā paveicās, jo ir tikai 4 tādi uzražoti, kas apbraukā dīlerus, lai apmācītu. Te gan jāņem vērā, ka runa ir par pirms ražošanas modeli, bet varam būt pārliecināti, ka >95% no redzētā būs ražošanas modelī. Toties es biju apskatīt šo budžeta klases Eiropas brenda elektrisko krosoveru abas dienas.
Cipars 3
Interesanti, ka līdz ar elektroauto ienākšanu ražotāji dod modeļu nosaukumos ciparus, kas liekas vienkārši saprotami. Un tad nu ir jāzīlē, ko nu tas nozīmē. Tesla gadījumā Model 3 ieguva ciparu, jo “Model E” Ford neļāva izmantot. Kā no modeļu nosaukumiem uzrakstīt SEXY, ja E burts nav pieejams? Ar ciparu 3… Pārējiem ražotājiem gan stāsts ir garlaicīgāks – tas apzīmē mašīnas lieluma hierarhiju. 3 ir mazāk par 4, bet lielāks par 2. Piemēram, Volkswagen ir gan ID.4, kas ir lielāks par ID.3, gan solās būt ID.2, kas būs mazāks. Tas pats ar Hyundai, Kia un arī Citroen, kas ir šī apraksta galvenais varonis.
Citroen man simpatizē dažādu iemeslu dēļ. Sākot ar to, ka mani piedzīvojumi elektroauto pasaulē sākās ar C-Zero, beidzot ar viņu konceptauto Oli, no kura īstenībā daudz ko var saskatīt e-C3. Galvenais, kas man patīk Citroen e-C3, ir pieeja radītajā – bez liekām lietām, bet pietiekami interesanti. Godīgi sakot, es pat iedrošinātu cilvēkus ņemt bāzes versiju šai mašīnai, jo tai nebūs multimediju ekrāns, bet gan telefona turētājs un telefonam būs pieejama īpaša aplikācija. Aplikāciju noteikti vieglāk uzturēt modernu nekā multimediju, kas nereti jau palaišanas dienā ir novecojusi.
Pirmie iespaidi
Citroen e-C3 bija nolikts vietā, kur to nevar nepamanīt. Ieejot dīlercentrā, gandrīz jau iekāp tajā iekšā. Pirmais, ko es pamanīju, bija jaunais logo. Nākamais, kas iekrita acīs tā forma. Aizmirstam par ūdenspiles formu! Šeit valda praktiskums, kuram pēc tam pakārtotas plūdlīnijas. Godīgi sakot, ja pieliktu Volvo zīmolu priekšā, es to viegli noturētu par Volvo.
Salonā valda pelēkie toņi, bet ir gaišs. Man patīk, ka pamatinformācija, kas tipiski ir ekrānā aiz stūres, ir aizbīdīta līdz pašam galam pie vējstikla. Bez animācijām un krāsu toņiem fonā, bet ar skaidri saprotamiem un lieliem cipariem un simboliem. Gandrīz kā HUD, bet nav uz stikla. Multimedijs ir galvenā lieta, ko ceru, ka mainīsies, kad uzsāks ražošanu. Tomēr, vienīgais, ko es tajā darītu, būtu uzspiestu Android Auto pogu… Pat nesaprotu, kāpēc auto ražotāji cenšas no tiem kaut ko izspiest. No ražotāja mūsdienās vajag 4 pogas – mūzika (Bluetooth pārsvarā, bet dažreiz jau gribās uzlikt radio), EV info (uzlikt uzlādes grafikus un paskatīties vēsturiskos datus), Android Auto/Apple Carplay (visam citam), navigācija (tām reizēm, kad kaut kas noticis telefonam). Klimata kontrolei ir jābūt atsevišķām pogām. Atkārtošos – bāzes versijā nebūs ekrāns.
Max versiju es izvēlētos vienīgi tamdēļ, ka bāzes (You) versijā nav divdaļīgais aizmugurējais beņķis. Jup! Papildus 5k un tev aizmugurējais beņķis ir divdaļīgs. Vēl iegūst divtoņu krāsojumu, lai jumts atšķirtos, jumta reliņus, tonētus aizmugurējos stiklus, sildošos sānu spoguļus, atpakaļskata kameru un vēl pāris lietas, kas tomēr padara to tās naudas vērtu, bet, ja bāzes versijai būtu divdaļīgs aizmugurējais beņķis, tad pārējās lietas varētu nebūt pietiekami, lai ņemtu labākas nopakojumu. Ir vēl viena lieta, kāpēc neizvēlēties bāzes versiju – stūres un sēdekļu apsilde nav pieejama tajā, ja es pareizi lasu bukletu.
Krosoveri tipiski izskatās lieli tikai no ārpuses, bet iekšpusē nereti saproti, ka blakus personas plecs ir netipiski tuvu latvieša patikšanai. Spilgts piemērs – Nissan Juke. Šis nav tas gadījums. Iekšā ir tieši tik liels (vai mazs, jo tas nav mega liels) kā izskatās no āra. Mēs skatāmies uz krosoveru, kas ir 4m un 1.5cm garumā un nepilnu 1.8m un 1.3cm platumā. Tas ir pateicoties tā kantainajam dizainam. Tomēr Citroen darīja to, ko dara tipisks eiropietis – lai iegūtu vairāk vietas bagāžniekā, atņem vietu otrajai rindai. Aiz manis es vēl varu apsēsties, bet tas nebūs patīkams brauciens maniem ceļiem, ja brauksim bez apstājas visus WLTP solītos 320 km, jo tiem būs jāapskauj krēsls.
Man patīk Citroen pieeja askētismam. Tā ir pat tik tālu aizstiepusies, ka uzlādes portam nav to lieko vāciņu vai gumijas korķu, kas parasti aizsedz DC daļu un tikai mulsina tos, kas nezina visu par uzlādes veidiem. Es tiem vienkārši neredzu jēgu. Man arī patīk tie mazie omu uzlabojošie elementi, kā birkas ar tekstu “feel good” (“jūties labi”).
Salīdzinot ar Ora 03
Kurš man patīk labāk? Ora 03 vai e-C3?
Abi EV dala platformu ar citas piedziņas modeļiem, kas nozīmē, ka ir mazi kompromisi nekā tīri elektriskai platformai. Citroen ir vairāk vietas priekšā sēdošajiem un lielāks bagāžnieks, bet Ora ir pietiekami daudz vietas priekšā un ievērojami vairāk vietas otrajā rindā, upurējot vietu bagāžniekam. Ora ir hečbeks, Citroen ir pilsētas krosovers. Citroen pīķis DC uzlādei ir augstāks, bet patiesībā visu izsaka vidējā jauda, tāpēc pēc šī neņemos spriest.
Citroen man patīk ģeniālais askētisms un mazie uzjautrinošie piesitieni, bet Ora ir tehnoloģiski advancētāka un jaudīgāka. Man personīgi mazākas mašīnas vairāk simpatizē, bet uz Ķīnas ražojumiem es skatos ar nelielu skepsi dēļ viņu datu ievākšanām un politiskā režīma nostājas starptautiskos jautājumos.
Tā kā cena ir identiska un nobraucamais attālums ar vienu uzlādi ir teju identisks, tad arī nevaram runāt par kaut ko acīmredzamu, ja neskaita formas faktoru. Man ir patiesi grūti kādu nostādīt augstāk, bet tas ir tieši labi – parādās konkurence par cenu, kas ir gana salda, lai liktu Kristapam kost pirkstos, ka nelaikā nopircis sev lietotu elektroauto par cenu, kādā pēc pāris mēnešiem var nopirkt jaunu ar lielāku veiktspēju.
Bet vispārīgi, ne Citroen e-C3, ne GWM Ora 03 nav šobrīd konkurentu Latvijas tirgū. Dacia Spring ir pārāk prasta un tehnoloģiski plika, lai to uztvertu kā konkurentu. Renault Zoe ir apaugusi ar cenu. Nissan Leaf ir morāli novecojis un drīzumā to pārtrauks ražot. Teorētiski ir pieejams Fiat 500e ar mazo bateriju, bet ar 24kWh bateriju to mūsdienās ir grūti rekomendēt. Šajā cenu kategorijā šiem abiem nav konkurentu… Abi liek man kasīt pakausi, vai man tomēr iegādāties kādu no tiem…
Citroen e-C3 tehniskie parametri:
- Autonomija: 310 km (WLTP)
- Baterija: 44 kWh (neto)
- DC uzlāde: max 100kW
- AC uzlāde: 11kW
- Motora jauda: 83kW (120 Nm)
- Ieskrējiens (0-100 km/h): 11.0 sek
- Sēdvietas: 5 (2 isofix)
- V2X: nav
- Bateriju arhitektūra: 400V
- Riteņu piedziņa: FWD
Skatos R-Eiropai šo sola piegādāt vasarā. Tad Latvijai varētu būt uz rudeni, bet zinot Stellantis būs nākošgad pavasarī ( ja vien neņems bāzi, bez krāsas) 😎