Par spīti ķibelēm sākas Toyota bZ4X tirdzniecība arī Latvijā

1

Toyota bZ4X ir Toyota pirmais pilnībā jaunais akumulatora elektriskais transportlīdzeklis (BEV). Sākot no riteņu krišanas nost un ar vārdu ņemšanu atpakaļ par tehniskajiem aspektiem, šim Toyota elektroauto debija nav spīdīga.

Toyota bZ4X

Toyota bZ4X

Toyota bZ4X ir Toyota pirmais pilnībā jaunais akumulatora elektriskais transportlīdzeklis (BEV). Sākot no riteņu krišanas nost un ar vārdu ņemšanu atpakaļ par tehniskajiem aspektiem, šim Toyota elektroauto debija nav spīdīga.

Ir 2022. gads. Toyota ir lielākais automašīnu ražotājs pasaulē. Šis ir gads, kurā Japānas automilzis prezentēs savu pirmo nopietno elektroauto – bZ4X. Brenda fani ar nepacietību gaida, ja ne tā iegādi, tad vismaz pirmos apskatus. Žurnālisti to uzņem dažādām emocijām. Daži ir starā par to, ka Toyota tomēr nepaliks vakarējie, citi pievērš uzmanību tam, ka tas tehniski un citādi ir labākajā gadījumā viduvējs.

Pāris dienas kopš pirmajām piegādēm Toyota izsludina atsaukumu, jo braukšanas laikā tam var atdalīties riteņi… Un nevar šo problēmu atrisināt vairākus mēnešus… Vēl pirms izlaišanas masās 2022.g. maijā Toyota pamācībā par uzlādi ir rakstīts, ka ātrā uzlāde var nenotikt, ja āra temperatūra noslīd zem 0°C atzīmes. Pāris dienas vēlāk Toyota maina tekstu, ka uzlāde var būt lēnāka, ja temperatūra ir zem 0°C un var vispār nenotikt, ja ir aukstāk nekā -15°C.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Norvēģu testos bZ4X no solītajiem teju 500 km pieveic vien 307 km. Norvēģi, nespējot noticēt tik švakram rezultātam, pirmo reizi veic atkārtotu testu, kas apstiprina, ka bZ4X nevar pietuvoties solītajiem cipariem. Toyota ātri reaģē un izmaina datu lapu, kas nu jau reklamē, ka 71.4 kWh bateriju energoietilpība ir bruto nevis neto, lai gan sākotnēji teica, ka bruto ir 74 kWh. Norvēģi empīriskā ceļā noskaidro, ka no baterijas var izmantot vien 62 kWh.

Labā ziņa ir tā, ka Toyota dod akumulatoram 1’000’000 km vai 10 gadu garantiju. Ar nosacījumu, ka tiks veiktas visas obligātās apskates… Tas var izmaksāt diez gan dārgi, ja nosacījumi ir tādi paši kā Toyota hibrīdiem (ik pēc 15’000 km vai vismaz 1x gadā).

Kāpēc Toyota to sauc par pirmo pilnībā jauno akumulatoru elektrisko transportlīdzekli (BEV)? Tas noteikti nav pirmais no Toyota. Pirms vairāk nekā 10 gadiem bija RAV4 EV. Nu, labi – tikai Kalifornijā. Toyota Proace ir pieejams elektrisks. Vai tas neskaitās tamdēļ, ka to ražo Stellantis grupa? Un galu galā – kāpēc šo BEV sauc bZ4X? Bezučiks? “busy for sex”? Bēzēčetriks? Nosaukums atgādina ledusskapi vai kādu Motorolla telefonu no agrajiem 2010-ajiem.

Visu to, kas augstāk minēts, pat Toyota nīdējs nevarētu izdomāt. Acīmredzot, pieredze, kas gūta ar hibrīdiem, nav noderīga BEV jomā. Un pāri visam klajā BEV noniecināšana un hibrīdu zaļmazgāšana…

Lai gan preses relīze saka, ka tirdzniecība ir sākusies, 18. janvāra vakarā 10 stundas pēc relīzes saņemšanas mājaslapā nevar atrast ne modeli, ne cenu. Tā vietā tiek reklamēti “pilnā hibrīda” modeļi. Lai arī kas tie tādi būtu un kādi būtu pustukšie/tukšie hibrīda modeļi…

Ja pat pēc šāda ievada interesē, kas preses relīzei ir sakāms, tad turpini lasīt. Atradīsi gan tehniskos parametrus, gan cenu.

Tas paver jaunus ceļus, ieviešot uzņēmuma nulles izmešu apakšzīmolu bZ “Beyond Zero”, un dod iespēju pirmo reizi BEV tirgū piedāvāt īstas SUV bezceļa braukšanas spējas. Modeļa ieviešana dos spēcīgu impulsu Toyota tehnoloģiskajai virzībai uz ilgtermiņa mērķi – oglekļa neitralitāti.

Toyota bZ4X kvalitāte un veiktspēja ir balstīta uz Toyota milzīgo pieredzi elektrificēto transportlīdzekļu tehnoloģijās, kas ir vairāk nekā ceturtdaļgadsimtu ilga darba mantojums.

Toyota bZ4X nav esoša modeļa adaptācija. Tas ir pilnībā oriģināls modelis un pirmais no bZ sērijas auto, kas konstruēts uz jaunas BEV modeļiem paredzētas Toyota platformas. eTNGA platformā akumulatora bloks ir integrēts šasijā un pilnībā atrodas zem automašīnas grīdas. Tādā veidā auto ir ieguvis spēcīgu un ļoti stingru konstrukciju un zemu smaguma centru, kas arī nosaka bZ4X stabilo un dinamisko sniegumu. Platformas modulārā uzbūve ļauj to viegli pielāgot izmantošanai dažādu tipu transportlīdzekļu klāstā, kas aptver kā mazu, tā arī lielāku auto segmentus.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Toyota bZ4X konstrukcija un dizains ietver aerodinamiskos elementus, kas palielina nobraucamo attālumu. To vidū ir atveres priekšējā bampera stūros, kas veido gludus gaisa aizkarus, pilnībā nosegta automobiļa apakšdaļa, dalīts jumta spoilers, aizmugurējais difuzors, kā arī optimālā leņķī iestrādāts aizmugurējais stikls. Šaurajam režģim bZ4X priekšpusē ir aizvars, kas regulē akumulatora dzesēšanas gaisa plūsmu un palīdz samazināt gaisa pretestību.

Toyota bZ4X ir pieejami seši viena toņa krāsojumi un pieci divu toņu krāsojumi, kas virsbūves pamatkrāsu apvieno ar kontrastējoši melnu jumtu un balstiem.

Interjerā uzsvars likts uz komfortu un plašumu, kas salonam piešķir viesistabas gaisotni – izjūtu, ko pastiprina mīkstas austa materiāla faktūras uz priekšējā paneļa, viegli matētas apdares detaļas un panorāmas jumts.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Ja aizmugurējo sēdekļu atzveltnes ir paceltas un grīdas panelis atrodas zemākajā pozīcijā, bagāžas nodalījuma tilpums sasniedz 452 litrus (VDA) – pietiekami daudz, lai pārvadātu trīs 82 l koferus. Aizmugurējo sēdekļu atzveltnes var nolocīt attiecībā 60:40, un tām ir slīpuma regulēšanas funkcija.

Principu “rokas uz stūres, acis uz ceļa” pasvītro uz cilvēku vērstais vadītāja vietas iekārtojums ar digitālu septiņu collu instrumentu un informācijas displeju, kas atrodas virs stūres līnijas – tieši vadītāja redzes laukā, lai rādījumus varētu nolasīt ar minimālu acu kustību.

Toyota bZ4X ir 8 vai 12,3 collu centrālais skārienekrāns. Lielais displejs tiek izmantots jaunākajai Toyota Smart Connect sistēmai ar vairākām uzlabotām funkcijām.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Vadītājam noderīgas multivides iespējas ietver savienotos pakalpojumus, kuriem var piekļūt mobilajā lietotnē Toyota MyT. Tā var saņemt, piemēram, analītiskos braukšanas datus, atgādinājumu par servisa apmeklējumu un informāciju par akumulatora uzlādes līmeni. Papildus tam var attālināti aizslēgt un atslēgt automašīnu, kā arī pārliecināties, vai jumts un logi ir aizvērti, durvis aizslēgtas, gaismas izslēgtas un atslēga nav atstāta automašīnā.

Toyota bZ4X iebūvētajā Toyota T-Mate kompleksā ietilpst jaunākās paaudzes Toyota Safety Sense ar preventīvām drošības sistēmām, kas izstrādātas, lai nodrošinātu vēl plašāku funkcionalitāti un detalizētāku automašīnas apkārtnes un citu satiksmes dalībnieku uzraudzību.

Izmantojot palīgsistēmu Lane Trace Assist, kas vadās pēc ceļa marķējuma, ceļa nomales vai priekšā braucošā transportlīdzekļa, Toyota bZ4X precīzi ievēro savas joslas robežas. Sistēma strādā tandēmā ar pilna diapazona adaptīvo kruīza kontroli, tāpēc automobiļa ātrums tiek pielāgots drošai visu ceļa līkumu izbraukšanai. Palīgsistēma seko arī tam, kā vadītājs izmanto stūri, bremzes un akseleratora pedāli: ja tie noteiktu laiku netiek lietoti, tā aktivizē ārkārtas apstāšanās sistēmu.

Toyota bZ4X ir jaunākā sadursmes novēršanas sistēmas (PCS) versija, kas uz ceļa pastāvīgi uzrauga iespējamo apdraudējumu un par to brīdina vadītāju vai pat aktivizē avārijas bremzēšanu, ja pastāv nenovēršams sadursmes risks. Savukārt Safe Exit Assist palīdz izvairīties no bieži sastopamā riska netīšām atvērt automašīnas durvis brīdī, kad no aizmugures tuvojas cits transportlīdzeklis, velosipēdists vai gājējs. Drošas izkāpšanas asistents izmanto automašīnas aklo zonu uzraudzības sistēmu, lai skenētu ceļu un parādītu brīdinājumu, ja vadītājs vai pasažieris gatavojas atvērt durvis un riskē izraisīt sadursmi.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

bZ4X ir pieejams gan priekšējo, gan visu riteņu piedziņas versijā. FWD modelim priekšā ir uzstādīts 150 kW eAxle elektriskās piedziņas modulis, kas attīsta 204 DIN ZS jaudu un 265 Nm griezes momentu. Pilnpiedziņas modelim priekšā un aizmugurē ir 80 kW eAxle modulis, un moduļu kombinētā jauda sasniedz 218 DIN ZS, bet griezes moments – 337 Nm. Klasē labāko sniegumu bezceļa apstākļos nodrošina pilnpiedziņas sistēma ar X-MODE drošam un stabilam braucienam dubļos un sniegā.

Jaunajam modelim uzstādītā litija jonu akumulatora ietilpība ir 71,4 kWh, un tajā ir 96 elementi ar šķidrumdzesi. Katrs no tiem tiek pastāvīgi un individuāli kontrolēts, lai noteiktu jebkādas novirzes vai bojājumu pazīmes.

Toyota pārliecību par akumulatora kvalitāti atspoguļo garantija, ka tas saglabās vismaz 70 procentus no savas ietilpības pat pēc 10 gadiem. Oriģinālā gaitas akumulatora ražotāja garantija ir spēkā 8 gadus vai līdz 160 000 kilometru nobraukumam, taču ar papildu apkopi akumulatora garantijas laiks var tikt pagarināts līdz 10 gadiem vai 1 miljonam kilometru (no pirmās reģistrācijas datuma).

Toyota bZ4X oficiālā sniedzamība (WLTP standarts) ir līdz 500 km FWD versijai un līdz 460 km AWD modelim. Ātrā uzlāde no 150 kW līdzstrāvas lādētāja ļauj akumulatoru līdz 80% uzpildīt aptuveni pusstundā (normālas temperatūras apstākļos). Izmantojot iebūvēto 11 kW lādētāju, pilna uzlāde ar 230 V/32 A wallbox iekārtu aizņems mazāk nekā 7 stundas.

Automašīnām, kas aprīkotas ar Toyota Safety Sense un Toyota Smart Connect multivides sistēmu, Toyota spēj programmatūras pārbaudes un atjauninājumus veikt attālināti. Papildus tam automašīnas cenā ir iekļautas 5 gadu / 75 000 km apkopes izmaksas, 10 gadu Toyota Relax garantija, palīdzība uz ceļa un gaitas akumulatora garantija.

Toyota bZ4X ir iekļauts Eiropas Gada auto 2023 finālistu sarakstā (Uzlādēts piezīme: titulu saņēma elektriskais Jeep Avenger).

Pilnīgi jaunā Toyota bZ4X sākuma cena ir 56 500 EUR, un pirmie automobiļi klientiem tiks piegādāti 2023. gada jūnijā.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 2 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
1 Komentārs
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
nedarata
nedarata
Viesis
19/01/2023 10:51

Šitas varētu būt viens no sliktākajiem modeļu nosaukumiem. Tā itkā viņi grib, lai neviens nepērk.

1
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: