Vai elektroauto ir domāti arī ziemai?

5

Āra temperatūrai paslīdot zem nulles, dažs labs varbūt iedomājas, kā elektroauto uzvedās ziemā. Vai tie “pielec”? Vai tie vispār brauc? Vai apsilde norij visu bateriju?

NAF ziemas testa process

NAF ziemas testa process. Avots: naf.no

Āra temperatūrai paslīdot zem nulles, dažs labs varbūt iedomājas, kā elektroauto uzvedās ziemā. Vai tie “pielec”? Vai tie vispār brauc? Vai apsilde norij visu bateriju?

Ziema Latvijā nav ne tuvu vairs tik barga, kāda tā bija kaut vai pirms 10 gadiem. Pēdējos gados slēpošanas pauguru īpašnieki ķer katru mirkli, lai varētu uzpūst mākslīgo sniegu uz trasēm. Tomēr nevaram teikt, ka mīnusi pie mums jau būtu reta parādība.

Elektroauto popularitāte aug visā pasaulē. To iespējamais nobraukums ar vienu uzlādi jeb autonomija joprojām ir viens no noteicošajiem faktoriem to izvēlē. Tomēr reklāmas bukletos uzrādītie skaitļi un realitāte nereti nesakrīt.

https://twitter.com/briedijs/status/1346011723686436865?s=20

2020. gada ziemā Norvēģijas auto federācija (NAF) pārbaudīja 20 populārus elektroauto. Šie elektroauto brauca līdz pēdējam elektronam, kas uzturēja mašīnas kustību, lai novērtētu šo elektroauto patieso autonomiju ziemā.

WLTP cikls pret Norvēģijas ziemu

Eiropā autonomiju norāda pēc WLTP cikla uzrādītajiem datiem. EPA cikls, ko izmanto ASV, ir skarbāks un iepriekš lietotais NEDC cikls, ko turpina izmantot Ķīnā, bija ļoti tālu no patiesības. Protams, šie cikli ir tikai indikatīvi. Tomēr visi cikli uzrāda savus rezultātos, pieņemot, ka ārā ir vasara.

NAF pārbaudītie 20 elektroauto
NAF pārbaudītie 20 elektroauto. Avots: naf.no

NAF nolēma pārbaudīt, cik liela atšķirība ir starp WLTP ciklu un Norvēģijas ziemu. Tests koncentrējās uz autonomiju un uzlādes ātrumu.

Lai būtu godīgi salīdzināt, tad visi elektroauto sāka auksti – bez iepriekšējas salona vai bateriju uzsildīšanas. Visi sāka vienā punktā un veica vienu maršrutu ar līdzīgu braukšanas stilu un klimata kontroles iestatījumiem.

Ceļš sastāvēja no pilsētas braukšanas, šosejas un lauku ceļiem, kur atļautais ātrums variēja no 60 km/h līdz 110 km/h. Ceļa gaitā bija jāpārvar vismaz viens kalns, bet izturīgākajiem elektroauto – divi.

Vidēji 18.5% mazāka autonomija

Hyundai Kona bija vistuvāk savam WLTP cikla rādītājam, atpaliekot vien par 9%, bet Opel Ampera-e, kas nav pieejama Latvijā, uzrādīja vissliktāko rādītāju, atpaliekot par 30%. Tesla Model S LR, kam ir vislielākais WLTP autonomijas rādītājs, uzrādīja otru lielāko atšķirību – 26%. Tomēr jāpiezīmē, ka Model S testa beigās piedzīvoja izaicinošākus braukšanas apstākļus, kurus pārējie nepieredzēja, jo bija jau beiguši braukt.

Vidēji starp šiem 20 elektroauto atšķirība no WLTP cikla bija 18.5%.

Jāpiemin, ka Norvēģijā ir pieejami daudzi elektroauto, kas nav pieejami Latvijā, kā arī to aprīkojums var atšķirties no Latvijā pieejamā.

Vai elektroauto pēkšņi pārstāja braukt?

Pēdējā elektrona atdošana nenotika pēkšņi. Elektroauto pietiekoši laicīgi brīdināja par to, ka bateriju uzlādes stāvoklis ir zems, un jauda un komforts netika samazināti pēc pirmā brīdinājuma.

NAF ziemas testa process
NAF ziemas testa process. Avots: naf.no

Testa laikā noskaidrojās, ka visi elektroauto spēj uzturēt ātrumu līdz pat pēdējiem atlikušajiem kilometriem. Pēc tam vadītāji pieredzēja jaudas samazinājumu un maksimālā ātruma ierobežojumu. Dažos elektroauto apsilde tika atslēgta.

Testa laikā arī noskaidrojās, ka pēc tam, kad elektroauto ir izslēdzies, ja to atstāj uz pusstundu vai stundu izslēgtu un tad ieslēdz, bateriju līmenis ir nedaudz atguvies, lai varētu veikt kādu kilometru. Tas var būt noderīgi ārkārtas situācijā.

Nevienāda ātrā uzlāde

Kā daļa no testa bija ātrās uzlādes pārbaude šādos apstākļos. Uzlādes jauda ir atkarīga no daudziem faktoriem, piemēram, uzlādes stacijas maksimālās jaudas, mašīnas maksimālās uzlādes jaudas, akumulatora temperatūras un uzlādes līmeņa.

Uzlādes pārbaude tika veikta pēc tam, kad pa šoseju tika veikta vismaz 2 stundu gara braukšana, uzreiz bez gaidīšanas rindā, ar baterijas stāvokli no zemāka par 10% līdz 80%.

Noskaidrojās, ka arī šādā veidā nevar iegūt maksimālo uzlādes jaudu ziemas apstākļos. Katra elektroauto uzlādes īpašības ir atšķirīgas un ir nepieciešams padziļināti interesēties par konkrētā modeļa uzlādes īpatnībām. Visātrāk lādējās Audi e-tron, kas līdz 80% nonāca 27 min laikā. Tesla Model 3 iespēja to pašu 35 minūtēs. Jāpiemin, ka abiem ir atšķirīgas bateriju enerģijas ietilpības (kWh), tāpēc salīdzināšana ar procentiem nav pilnīgi korekta.

Vissliktāk ziemas apstākļos lādējās Opel Ampera-e un Renault Zoe. Abi elektroauto ir aprīkoti ar salīdzinoši lieliem akumulatoriem, bet ne īpaši iespaidīgu ātro uzlādi.

Augstāk redzamajos grafikos var redzēt to, kā noritēja uzlāde. Vienā ir sagrupēti elektroauto ar uzlādes jaudu līdz 50 kW, bet otrā virs 50 kW.

Nevienu neizbrīnīja tas, ka arī skarbākajos ziemas apstākļos elektroauto ieslēdzās bez problēmām. Atšķirībā no mums ierastajiem telefoniem, kas izslēdzas vēl pirms āra temperatūra sasniedz 0°C, elektroauto ir piemēroti ziemai.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 3 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
5 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Normunds
Normunds
Viesis
15/12/2022 11:14

Vakar viens teslists sēdēja pižikā pie stūres ar ne pilnībā atkausētiem logiem. Šodien ikdienas maršrutā EV / sabtransa joslā netika novērots neviens EV, lai gan citas dienas šajā laikā tur tie bija regulāri. Vai tiešām distance pārāk maza, lai -10 grādos izbraukātu? 😀

Riepa
09/01/2021 09:41

Atceros padomju laikus, kad šoferi ziemā auto atstājot ilgāk, katrreiz izlēja dzeses šķidrumu, lai nesasalst. Ja vajadzēja braukt, karstu ūdeni ar spainl pienesa un ielēja atdzisušā dzinējā. Ja nokļūdījās un ūdens sasala, nereti bija bojājumi, kas jāremontē. Risinājums dažiem bija auto dzinēju neslāpēt.
Runas par EV ekspluatāciju ziemā uz tā fona ir smieklīgi stulbas, jo nav kam sasalt. Bet enerģijas patēriņš aukstumā palielinās visiem auto, ne tikai EV.

malvis_m
05/01/2021 14:52

par lieliem mīnusiem runājot – var paskatīt krievu Jakutskas – viņš gan Leaf ir siltinājis bateriju, bet auto izmanto arī -50’C un aukstākā laikā, kad pati baterija rāda -15’C temperatūru, sasalst eļļa reduktorā utt. https://youtu.be/WIFJSEyl6AM 🙂

malvis_m
05/01/2021 14:49

jāsaka tā, ka viņi ir ekstrēmisti vai arī ļoti pieraduši pie aukstuma – ar savu Mii es eco režīmā nespēju pabraukt, kad laukā ir tuvu <5’C. Cik es pabraukājos apkārt, tad ~ šosejas uz 90-95km/h režīmā varu aizbraukt ~140km, lai rādītu ap 30km atlikušo range, baterija ir ap 20%. Pēdējoreiz man uzlādes stacija nedarbojās un bija jānobrauc vēl 15km uz nākošo. Drīz vien ieslēdzās piespiedu eco režīms, salonā palika nepatīkami auksti, ka bija jāvelk gan cimdi, gan cepure, gan jakas rāvējslēdzējs ciet, lai gan laukā bija +3-4’C, pat ne mīnusi. Aizbraucot gan rādīja nobraukumu tos pašus 30km, baterija 12%. Vārdsakot, es nespētu nobraukt tās 2 stundas testa eco režīmā kā viņi to darīja.

Raitis Mazjānis
05/01/2021 14:37

Pirmajiem , vai vecākiem elektromobīlļiem bija rekomendēts nedarbināt ja auto stāvējia temperatūrā zem -20c. Braukt varēja, tikai no siltas vietiņas.

Prakse rāda , ja auto rāda izlādi “0” , jāpagaida kādas 5-10 min , un var vēl kādus 5 km nobraukt. BMS izlīdzina bateriju bloku un uzlādē pilnīgi iztukšoto elementu no citiem elementiem.

5
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: