Valdība apstiprina subsīdijas elektroauto iegādei

28

Šodien, 21. decembrī, Ministru kabinets izskatīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) izstrādāto atklātā projekta iesniegumu konkursa nolikumu, t.sk. vērtēšanas kritērijus, projektu pieteikšanas, izskatīšanas, apstiprināšanas un finansējuma piešķiršanas kārtību, atbalstot elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādi ar mērķi veicināt siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu.

EV mežš

EV mežš

Šodien, 21. decembrī, Ministru kabinets izskatīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) izstrādāto atklātā projekta iesniegumu konkursa nolikumu, t.sk. vērtēšanas kritērijus, projektu pieteikšanas, izskatīšanas, apstiprināšanas un finansējuma piešķiršanas kārtību, atbalstot elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādi ar mērķi veicināt siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu.

VARAM atbalsta programmā ir ietvērusi virkni nosacījumu, lai šādu transportlīdzekļu iegāde būtu pieejama pēc iespējas plašākam iedzīvotāju lokam, lai elektromobiļus un ārēji lādējamus hibrīdauto varētu iegādāties iedzīvotāji, kas ikdienā regulāri darba vai privātām vajadzībām izmanto automašīnas.

Transporta nozare rada gandrīz trešo daļu no kopējām Latvijas siltumnīcefekta gāzu emisijām, kur lielākais emisiju avots ir tieši autotransports. Kaut arī transporta sektora dekarbonizācija nav sasniedzama ar vienu risinājumu, kopumā nākotnē šī sektora radīto siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājums lielā mērā būs saistīts tieši ar elektrifikāciju.  Atbalsta programma būs viens no pasākumiem, lai veicinātu Latvijas virzību uz klimata mērķu sasniegšanu un sniegtu iedzīvotājiem iespēju iegādāties un izmantot mūsdienīgus un modernus transportlīdzekļus ikdienas pārvietošanās nolūkiem.

Ministrs Artūrs Toms Plešs (AP!)

Atbalsta programmas ietvaros pieejamais kopējais finansējums ir 10 000 000 eiro. Finansējuma apmērs jauniem elektromobiļiem noteikts 4500 eiro, lietotiem elektromobiļiem un jauniem ārēji lādējamiem hibrīdauto – 2 250 eiro. Vienlaikus papildu atbalstu 1000 eiro apmērā varēs saņemt par esoša transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam saskaņā ar Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumu, kā arī būs iespēja saņemt auto tirgotāja sniegto papildu atlaidi vai citu vienu vai vairākus stimulējošus risinājumus.

Pēc VARAM rīcībā esošās informācijas šobrīd tirgū ir pieejami vismaz divi mazas klases jauni elektromobiļu modeļi ar bāzes vērtību līdz 25 000 eiro un vismaz 15 dažādi mazas, vidējas, apvidus un kravas klases elektromobiļu modeļi ar bāzes vērtību līdz 40 000 eiro.

Ņemot vērā pieejamā finansējuma apjomu, VARAM prognozē, ka kopējais iegādāto elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto skaits varētu sasniegt 3 800, kā rezultātā siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājums ar konkursa ietvaros iegādātajiem transportlīdzekļiem būtu ap 9 800 tCO2 gadā jeb 49 000 tCO2 monitoringa periodā (5 gadi).

10 darba dienu laikā pēc šo noteikumu stāšanās spēkā SIA “Vides investīciju fonds” izsludinās projektu konkursu, ievietojot sludinājumu oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un Vides investīciju fonda tīmekļvietnē. Mēneša laikā tiks pieņemti projektu iesniegumi no VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” pārziņā esošajā transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā reģistrētajiem komersantiem (auto tirgotājiem), kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ierīkojis un reģistrējis transportlīdzekļu tirdzniecības vietu. Pēc projektu iesniegumu izvērtēšanas un līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas, auto tirgotājs drīkstēs piedāvāt iedzīvotājiem iegādāties elektromobiļus un ārēji lādējamos hibrīdauto ar plānoto valsts atbalstu.

Uzlādēts viedoklis

Godīgi sakot, līdz pat pēdējam brīdim nelikās, ka pieņems. Tagad ir jāsapurinās un no februāra varētu sākt pieteikties subsīdijai. Labā ziņa ir tā, ka atbalsts ir pieejams arī operatīvajā līzingā un ir pacelti cenu griesti līdz 60’000 € pirms PVN. Kopumā, visus atbalstus savelkot kopā, ir iespējams iegūt 6’500 € atbalstu jaunam elektroauto. Tā Dartz Freze Nikrob EV var izmaksāt vien 3’500 €, ja nav mainījusies cena, un Dacia Spring Electric – 11’000 €.

Diemžēl, projekts uzrakstīts tā, ka Latvijā reģistrētos lietotos EV nevarēs tirgot ar subsīdiju – automašīna nedrīkst būt ilgāk par 6 mēnešiem Latvijā reģistrēta.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
28 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Hardijs
Hardijs
Viesis
02/02/2022 10:31

60k bez PVN, subsidijas lidz 6.5k, labas iespejas. Jautajums, vai ir iespejams nopirkt Vacija jauno auto vai cita EU valsti, pieregistret LV un sanem atbalstu?

Kārlis Mendziņš
Atbilde  Hardijs
02/02/2022 16:20

Nē. Vienīgais veids kā to varētu panākt, būtu caur kādu vietējo dīleri, bet nedomāju, ka galā būs tas bijis tā vērts.

Krissss
12/01/2022 10:51

Nu re kā sanāk. Atbalsts ir klāt. Cenas arī ir klāt.. 🙂 🙂 🙂
Piemēram, Nordea, Dacia Spring electric tagad lētākajā variantā maksā 20790eur, ar atbalstu 14990eur. Kaut gan iepriekš taču cena lētākajam variantam bija ap 17000eur, tad ar atbalstu būtu jābūt ap 12500eur…..

PAV
PAV
Viesis
22/12/2021 06:39

Un? A ja es gribu nopirkt elektroauto ārzemēs? Tirgotāju lobijs.

Haralds
Atbilde  PAV
12/01/2022 12:06

Precīzāk jaunu e-auto tirgotāju lobijs!

Paskatoties MK noteikumus skaidrs, ka atbalsts lietotajiem e-auto ir vienkārši nereāls.

Lai nebūtu garlaicīgi lietotajiem e-auto atbalsts ir tikai tad ja tikko ievests Latvijā (nopērkot ne vēlāk kā 6 mēnešus pēc reģistrācijas).

qwerty
qwerty
Viesis
21/12/2021 17:40

Saprotu to hibrīdu vilkšana līdzi, tāds atklāts naftinieku lobijs. Cik no viņiem pat garāžā netiks lādēti , kur nu vēl tie kas pa daudzdzīvokļu pagalmiem stāvēs. Labāk būtu hibrīda 2,2k pielikuši klāt elektro 4,5k un noapaļotu uz 7k kas jau būtu tiešām jūtams atbalsts no tās 30k cenas. Kā arī reāls ietaupījums tiem co2, nevis tikai kā feiks aprēķins uz papīra hibrīda variantā. Tāpat kādā sakarā nevar no lietoto tirgoņa Vācijā nopirkt pa taisno, piem 3gadīgu Ioniq, bet jāpērk no vietējiem šeptmaņiem, kas slaveni ar šrotu atdzīvināšanu.

Arnis Bergs
Arnis Bergs
Viesis
Atbilde  qwerty
22/12/2021 12:56

Noteikumos ir ierobežojums: “SEG emisijas ir līdz 50g CO2/km atbilstoši pasaulē saskaņotā vieglo transportlīdzekļu testēšanas procedūras (WLTP) svērtajam kombinētajam ciklam.
Plug-in hybrid ar emisijām līdz 50g CO2/km pamatā ir kompaktās un vidējās klases auto (Auto Asociācijas klasifikators) – salīdzinoši energoefektīvi pateicoties mazākai masai.
Jārēķinās, ka ziemas periods mums izvirza papildus prasības, ko nevarēsim risināt tā, kā daudz turīgākajās valstīs, t.sk., Norvēģijā.
Diskusijā pie raksta https://uzladets.lv/aizvadit-ziemu-pie-elektroauto-stures-miti-un-patiesiba/ tika minēts piemērs par e-auto autonomijas samazināšanos par 50% ziemas apstākļos, pieminot arī: “Ziemā pielietoju stūres un sēdekļa apsildi. Taču ar benzīna auto arī to daru un starpība patēriņā ziema/vasara ir ap 20-30% max.”
Tātad salona apsildei auto no vilces akumulatora papildus paņem apm. 20%.
Pagaidām nav redzēti aprēķini par CO2 un kaitīgo emisiju pēdas salīdzinājumu, ja 20% no vilces akumulatora aizstātu ar autonomās apkures iekārtu (benzīns, gāze, spirts). Autonomās apkures iekārtas Igaunijā, Tartu, taksometru uzņēmums saviem Leaf lika jau 2014.gadā.

Visvaldis
Visvaldis
Viesis
21/12/2021 14:46

Vai kaut kur ir minēts min gada nobraukums? Iepriekš kaut kur tādu lietu manīju, manuprāt

Haralds
Atbilde  Visvaldis
21/12/2021 15:22

MK noteikumu projektā, kas tika sagatavoti apstiprināšanai MK ir ne tikai tādi brīnumi…

palasi: tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/0c763fb8-cc69-44a5-b7ea-61ea390a0a3d

Visvaldis
Visvaldis
Viesis
Atbilde  Haralds
21/12/2021 16:17

Nu jā, te ir tas punkts. Ja tā, tad galīgi garām, jo doma bija ņemt elektroauto kā 2.auto ģimenē (bērni jāvadā), bet šobrīd pat ar vienīgo auto ap 10000km gadā vien sanāk.

23.6. atbalsta saņēmējs nodrošina konkursa ietvaros iegādātā transportlīdzekļa vidējo ikgadējo nobraukumu vismaz 10 400 km gadā piecus gadus kopš tā iegādes brīža vai kamēr ar to veikts vismaz 52  000 km nobraukums (no tā reģistrācijas atbalsta saņēmēja īpašumā vai turējumā brīža), ja tas tiek sasniegts mazāk kā piecos gados;

Kārlis Mendziņš
Atbilde  Visvaldis
22/12/2021 10:38

Uzliec uz pacēlāja un virs pedāļa uzliec ķieģeli

abols
abols
Viesis
Atbilde  Visvaldis
22/12/2021 15:45

Ar 10,4t km gadā vēl var ņemt. Sākotnēji figurēja 15-20t km gadā. Cik zinu, tad daudziem privātajiem tā ap 10t pa gadu salasās un tos dažus simtus jau var piebraukt klāt. Cita lieta ja jāpiebrauc 5 tūkstoši. 😀

Konstantīns
Konstantīns
Viesis
Atbilde  Visvaldis
24/12/2021 23:39

Diemžēl ir virkne ierobežojumu / nosacījumiem un viens no tiem ir minimālais ikgadējais nobraukums 15000 km.
 

Arnis Bergs
Arnis Bergs
Viesis
Atbilde  Konstantīns
26/12/2021 12:43

Noteikumu apstiprinātajā versijā min. nobraukums 5 gadu laikā vidēji 10400km gadā

Haralds
21/12/2021 14:10

Priecē fakts, ka valdība vispār nolēma par atbalstu.
Saukļi skaisti: atbalstām jaunus un lietotus elektroauto.
Bet reāli skatoties šis ir atbalsts jauno auto tirgotājiem (lobē viņu intereses) un jauno auto pircējiem. Lietotie auto tiek pieminēti tikai skata pēc….

Mārtiņš
Mārtiņš
Viesis
21/12/2021 14:02

Nepiekrītu: “Diemžēl, projekts uzrakstīts tā, ka Latvijā reģistrētos lietotos EV nevarēs tirgot ar subsīdiju.” Mērķis ir vairot elektroauto skaitu Latvijā, nevis pārdot esošos draugiem “pa lēto”.

Haralds
Atbilde  Mārtiņš
21/12/2021 14:18

Ne jau katrs var nopirkt jaunu elektroauto.
Kāpēc grants nevarētu būt adekvāti piemērojams lietotu elektroauto iegādei?
Esošajā redakcijā šie noteikumi faktiski nesniegs atbalstu lietotu elektroauto iegādei un tirdzniecībai. Noteikumi būtiski ierobežo granta piemērošanu lietotajiem elektroauto (kas ļoti velk uz neiespējamo misiju).

Mārtiņš
Mārtiņš
Viesis
Atbilde  Haralds
21/12/2021 14:33
Haralds
Atbilde  Mārtiņš
22/12/2021 11:22

Uzmanies!
Šim konkrētajam ZOE ir nomas (abonēšanas maksa) akumulators. Nezinu kā to praktiski var realizēt pie mums .
Kad es skatījos tad tuvākais, kur līgumu par akumulatoru nomu varēja noslēgt bija Polija.
Renault kaut kad it kā ļāva izpirkt akumulatorus, bet kā tas strādāja detalizēti nezinu. Ja pareizi atceros, tad izdevīgāk bija atpirkt tiem kam ir jau kaut kādu laiku ir spēkā līgums par nomu.
Ne velti arī Lietuvā ir lētas ZOE, kuriem nav akumulators. Domāju, ka tās ir šādu līgumu mašīnas.
Tiesa tai paša laikā turpat Lietuvā var atrast sludinājumus, kur ZOE akumulatoru var nopirkt.

Haralds
Atbilde  Mārtiņš
22/12/2021 11:47

Starp citu mobile.de jau kādu laiku šai ziņā ir atvieglojuši meklēšanu.
Ir ielikta papildus izvēlne kur var izvēlēties vai akumulators ir iekļauts.

Battery for electric vehicles: included; included/rent; without battery

Batterie für Elektro-Fahrzeuge: inklusive; enthalten/Miete; ohne Batterie

Riepa
Atbilde  Haralds
12/01/2022 13:49

Ja nepatīk ar politiskiem kompromisiem piepičkātie noteikumi un gribās ar bērniem braukt tīri, vienkārši dariet to! Tas ir tā vērts. Garantēju!

Haralds
Atbilde  Riepa
12/01/2022 17:04

“Tas ir tā vērts!” – Pilnībā piekrītu!

Tāpēc drīz būs divi gadi kopš braucu ar elektroauto.

“Nepatīk noteikumi” tur arī Tev taisnība! Laikam jau noteikumu izstrādātāji sapinās un izstrādes procesa gaitā aizmirsa sākotnējo noteikumu mērķi…

Tas nav taisnīgi, ja noteikumi ir jauno auto pusē. Manuprāt Latvijā daudz vairāk pērk lietotus auto, nekā jaunos.
Bez tam par to viena jaunā auto atbalstu sanāk atbalsts diviem lietotiem auto. Domā tā lietotā auto nobraukums (kopumā) būs daudz mazāks kā jaunajam? Domāju, ka vairums gadījumu nē! Bet ja nobraukums līdzīgs, tad sanāk ka visiem ieguvums lielāks no diviem lietotiem elektroauto, nekā no viena jauna 🙂

Dainis
Dainis
Viesis
Atbilde  Haralds
21/12/2021 14:38

Vai kaut kur likumā ir minēts ka katram jānopērk pa elektro auto?

Haralds
Atbilde  Dainis
21/12/2021 15:02

Nē nav! Tā nebija domāts, sanāca neveiksmīgs formulējums.
Es vairāk domāju par to, ka jaunu elektroauto var atļauties daži, bet lietotu var atļauties daudzi.

Es nezinu vai kādreiz izlemšu nopirkt jaunu auto. Kad es nopirku savu šobrīdējo elektroauto tam bija 6 gadi. Jo izvērtējot iespēju pirkt identiska izmēra, vecuma cenas dīzeļauto vai elektroauto, es izvēlējos elektroauto.
Ja šis grants būtu reāli pieejams arī lietotajiem auto, tad iespējams daudzi ātrāk izvēlētos par labu elektroauto. Domājams arī tāds ir bijis sākotnējais šo noteikumu mērķis…

citsMārtiņš
citsMārtiņš
Viesis
Atbilde  Haralds
21/12/2021 16:42

kas tieši liedz iegūt tos 2250 eur lietotam auto? ja nemaldos der jebkurš csdd reģistrēts lietotu auto tirgotājs – tādi ir gan Rīgā, gan Tukumā un noteikti uzņēmumi kuri ieved lietotos auto Latvijā to varēs izmantot – attiecīgi arī pircējs. bmw i3 varēs būt vēl populārāki jo kļūs aptuveni 10% lētāki.
tikai vērts parēķināt ka jauns elektro auto operatīvajā līzingā būs ļoti līdzīgā mēneša maksājumā kā 3-5. gadu lietots. novecojušie Leaf noteikti nav likuma mērķis – tas būtu kā vest 10 gadus vecus dīzeļus iekšā.

Haralds
Atbilde  citsMārtiņš
21/12/2021 17:10

Liegt jau nekas neliedz. Tirdzniecības uzņēmumi arī ir gana daudz.

Tikai man kaut kā šķiet, ka ņemot vērā MK noteikumu nosacījumus reti kurš lietoto auto tirgotājs iesaistīsies šajā granta sistēmā.

Es varbūt pārprotu MK noteikumus, bet man sanāk sekojoši:
1) auto tirgotājam iepriekš ir jāpiesakās granta projektam (kā projekta īstenotājam) pirms auto tirdzniecības un to nevarēs izdarīt katru dienu (tikai tad kad Vides investīciju fonds izsludinās konkursu).
Lieki teikt, ka piesakoties projektam ir jānorāda kādus auto tirgos (ar tehniskajiem datiem).
Nevaru iedomāties, kā lietotu auto tirgotājs var pieteikties tirgot auto, kurš vēl nav viņam tirdzniecībā. Maz ticams, ka lietoto auto tirgotāji tā vienkārši sēdīsies pie galda un rakstīs pieteikumu par automašīnām, kuras viņš nekad nav redzējis un varbūt arī nekad neredzēs. 
2) grantu var saņemt automašīna, kas nav reģistrēta Latvijā ilgāk kā 6 mēnešus (tātad tikko ievesta no citām valstīm).
Tātad ja automašīna ir reģistrēta, tad atliek 6 mēnešu laikā to iztirgot. Domāju, ka ne vienmēr tas ir iespējams (nu vienīgi ja pircējs jau iepriekš ir zināms). Vai domā, ka auto tirgotājs bieži riskēs?
3) bez tam projekta īstenotājam ar auto pārdošanas momentu nekas nebeidzas dokumentācija jāglabā vēl 10.gadus. Droši vien tas nozīmē, ka arī pārbaudes var būt vēl šai periodā.

Jauno auto tirgotājiem to ir izdarīt ļoti vienkārši, jo viņi tirgo nosacīti dažus auto modeļus, bet lietotu auto tirgotājiem tas nebūs tik vienkārši…

28
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: