Volkswagen kliedē 7 lielākos mītus pirms ID.3 nonākšanas uz ceļiem
Lielākajai sabiedrības daļai elektroauto bija kas pilnīgi nezināms pirms 10 gadiem, kad iznāca pirmie Tesla, Nissan un Mitsubishi elektroauto. Kopš tā laika ir daudz kas mainījies, un miljoniem elektroauto ir visā pasaulē. Tomēr joprojām pastāv dažādi aplami priekšstati par tiem.
Lielākajai sabiedrības daļai elektroauto bija kas pilnīgi nezināms pirms 10 gadiem, kad iznāca pirmie Tesla, Nissan un Mitsubishi elektroauto. Kopš tā laika ir daudz kas mainījies, un miljoniem elektroauto ir visā pasaulē. Tomēr joprojām pastāv dažādi aplami priekšstati par tiem.
Volkswagen vienā no saviem bloga ierakstiem mēģināja kliedēt mītus, izvēloties septiņus populārākos.
Dārgi, bīstami, neparedzami: par elektriskajām automašīnām ir daudz aizspriedumu. Mēs koncentrējamies uz septiņiem – un tos pārbaudām.”
Mīts 1: “Elektriskās automašīnas ir tikpat kaitīgas videi!”
Fakti (īsumā):
- Elektroauto ir videi draudzīgākas nekā benzīna, dīzeļa un hibrīda automašīnas
- Pētījumi apstiprina elektroauto klimata priekšrocības
Fakti (paplašināti):
Ieskats CO2 bilancē parāda, ka pat pie pašreizējā vidējā ES elektroenerģijas daudzuma elektriskās automašīnas ir videi un klimatam draudzīgākas nekā salīdzināmi dīzeļdegvielas, hibrīda vai benzīna transportlīdzekļi. Tas ir daudzu neatkarīgu zinātnieku un organizāciju nesenu pētījumu rezultāts, ieskaitot Fraunhofera institūtu, Agora Verkehrswende un Vācijas Federālo vides aģentūru. Agrāk arī CO2 izmeši, kas radušies akumulatoru elementu ražošanā, bieži tika pieņemti par pārāk lieliem. Zviedrijas vides institūta IVL “Zviedrijas pētījums”, kuru bieži citēja elektroauto pretinieki, nesen laboja savus pieņēmumus un krasi pazemināja tos. Saskaņā ar pētījumu, akumulatoru ražošanas radītās CO2 emisijas ir uz pusi mazākas, nekā tika pieņemts iepriekš.
Protams, elektroauto priekšrocības klimata sargāšanas jomā ir lielākas, ja gan akumulatoru elementu ražošana, gan elektrība uzlādēšanai nāk no atjaunojamiem enerģijas avotiem. Tāpēc Volkswagen dara vairāk un ar ID.3 pirmo reizi bilancē padara automašīnu CO2 neitrālu. Akumulatoru baterijas tiek ražotas, izmantojot zaļo elektrību, un Zvikavas rūpnīca iegādājas zaļo elektrību. Šim principam seko ID.4. ID. ģimene tādējādi ir ilgtspējīgas mobilitātes pionieri.
Mīts 2: “Tikai bagāti cilvēki var atļauties elektrisko automašīnu!”
Fakti (īsumā):
- ID.3 cena Vācijā pēc vides bonusa atskaitīšanas ir zemāka par salīdzināmu iekšdedzes dzinēja ekvivalenta cenu
- ID.3 autovadītāji mēnesī iztērēs par apmēram 70 € mazāk
Fakti (paplašināti):
Agrāk elektromobiļi maksāja ievērojami dārgāk nekā salīdzināmas benzīna vai dīzeļa automašīnas. Ieviešot ID.3, tas mainās. Pirmoreiz elektriskais automobilis tagad ir pilnībā konkurētspējīgs izmaksu ziņā un var konkurēt ar salīdzināmiem iekšdedzes dzinēju modeļiem jau iegādes cenu līmenī. Pateicoties jaunajam vides bonusam Vācijā, elektroauto īpašnieki tagad pat var ievērojami ietaupīt, salīdzinot ar iekšdedzes dzinēju modeļiem. Iegādes cena vairs nav pret elektroauto, bet drīzāk par to.
Aprēķina piemērs ar Volkswagen ID.3: pamata modelis maksā mazāk nekā 30 000 eiro. Kad ir atskaitīta maksimālā piemaksa par vidi 6’570 €, ID.3 pamata versijas pirkuma cena ir mazāka par 23’430 €. Tāpēc tas ir ievērojami lētāks nekā salīdzināmi iekšdedzes dzinēju modeļi, piemēram, TSI Golf Life 1.5l ar 130 ZS (26’640 €) un Golf Life 2.0l TDI ar 115 ZS (28’105 €). Pat ID.3 ar 420 kilometru autonomiju izmaksā mazāk nekā 28’430 eiro pēc vides piemaksas atskaitīšanas un tādējādi ir līdzvērtīgs dīzeļdegvielas alternatīvai.
Papildus: lietošanas laikā ID.3 autovadītāji mēnesī ietaupa vēl 70 €, salīdzinot ar iekšdedzes dzinēju modeļiem. Zemākas enerģijas izmaksas, transportlīdzekļu nodoklis, kas nav jāmaksā, un labāka apdrošināšanas klase nodrošina ievērojamas cenas priekšrocības. ID.3 īpašniekiem nav arī jāuztraucas par atlikušo vērtību: atlikuma vērtībai jābūt līdzīgai iekšdedzes dzinēja vērtībai. Lietotu automašīnu tirgus jau parāda pieaugošu pieprasījumu pēc elektroauto, kas piemēroti ikdienas lietošanai. 8 gadu vai 160 000 km akumulatora garantija piedāvā papildu aizsardzību. Galvenais ir tas, ka ID.3 kopējās izmaksas ziņā darbojas tikpat labi vai pat labāk nekā salīdzināms iekšdedzes dzinējs atkarībā no modeļa varianta.
Mīts 3: “Baterijas pārāk ātri bojājas un nevar tikt pārstrādātas”
Fakti (īsumā):
- Volkswagen garantē astoņu gadu vai 160 000 kilometriem akumulatoru veiktspēju
- Nav bīstami atkritumi: baterijas var pārstrādāt
Fakti (paplašināti):
Būtībā Volkswagen akumulatori ir paredzēti, lai izturētu visu automašīnas dzīvi. Astoņu gadu laikā jeb 160 000 kilometru garumā zīmols garantē minimālo akumulatora ietilpību 70 procentus – neatkarīgi no uzlādes uzvedības. Lai to sasniegtu, tiek darīts daudz: baterijas tiek aktīvi atdzesētas vai uzsildītas, un bateriju pārvaldības sistēma līdzsvaro atsevišķās šūnas. Tas nodrošina, ka akumulators vienmēr darbojas vislabākajā iespējamajā darbības diapazonā.
Ja kādā brīdī akumulatora kalpošana vairs neapmierina, tas nekādā gadījumā netiek nosūtīts uz poligonu kā bīstamie atkritumi, bet tiek pārstrādāts. Šogad Volkswagen atvērs pirmo akumulatoru pārstrādes rūpnīcu. Mērķis ir atgriezt vērtīgās izejvielas ražošanas procesa ķēdē. Tie galvenokārt ietver niķeli, mangānu, kobaltu un litiju. Iesākumā pārstrādās 1’200 tonnas gadā – tas ir ekvivalents 3’000 transportlīdzekļu akumulatoriem. Turpmāka jaudas palielināšana tiks apsvērta turpmākajos gados.
Mīts 4: “Elektroauto ir paredzēti tikai nelieliem attālumiem – īpaši aukstā laikā!”
Fakti (īsumā):
- ID.3 30 minūtēs uzlādē pietiekami daudz elektrības 290 kilometriem
- Pašlaik visā Eiropā tiek būvēti vairāk nekā 2’200 jaunas ātrās uzlādēs stacijas
Fakti (paplašināti):
Tas, ka elektromobiļiem lieli attālumi ir teju nesasniedzami, tagad ir vēsture. Jaunajiem e-modeļiem ir ievērojami lielākas baterijas un tādējādi arī lielāka autonomija. Visu laiku uzlabojas arī e-transportlīdzekļu ātrās uzlādes iespējas: tie arvien vairāk elektrības uzlādē arvien īsākā laika posmā. Kamēr e-Golf iepriekš sasniedza savu uzlādes robežu pie 50 kW, ID.3 var uzlādēt ar 100 kW – divreiz ātrāk. 30 minūšu laikā tas uzlādē elektrību aptuveni 290 kilometriem. ADAC (Vācijas Automobiļu asociācija) elektroauto tiek uzskatīts par piemērotu lieliem attālumiem, ja tas 30 minūtēs var uzlādēt enerģiju 200 kilometriem.
Tikpat svarīgi kā uzlādes spēja ir arvien blīvāks ātrās uzlādes staciju tīkls. Izmantojot IONITY, Volkswagen piedalās 400 ātras uzlādes parku izveidē visā Eiropā. IONITY parku turpmāk paredzēts izvietot ik pēc 120 kilometriem. Arī citi piegādātāji nākamajos gados ievērojami paplašinās savus tīklus. Kopumā Eiropā pašlaik tiek plānoti vairāk nekā 2’200 jaunas ātrās uzlādes stacijas. Kā elektroauto vadītājam jums vairs nebūs jāmeklē nākamā uzlādes stacija – tā vienmēr atradīsies tuvumā.
Mīts 5: “Nav kur uzlādēt elektroauto!”
Fakti (īsumā):
- Pašlaik Vācijā ir aptuveni 24’000 uzlādes staciju
- Neatkarība no pakalpojumu sniedzēja: Ar We Charge visā Eiropā ir pieejami 150’000 uzlādes punktu
Fakti (paplašināti):
Uzlādes infrastruktūra uzlabojas visā Eiropā. Elektrisko transportlīdzekļu uzlādes punktu skaits Vācijā ir palielinājies no aptuveni 6’700 2018. gada pirmajā ceturksnī līdz aptuveni 24’000 2020. gada pavasarī. Gandrīz 25% uzlādes punktu atrodas blakus stāvvietām un autostāvvietās. Ir izstrādāti arī plāni par elektroenerģijas piegādi automaģistrāļu vietām: IONITY vien – automašīnu ražotāju kopuzņēmums – šobrīd visā Eiropas šoseju tīklā ik pēc 120 kilometriem būvē lieljaudas uzlādes staciju. Kopumā līdz 2020. gada beigām ir plānots uzstādīt 400 stacijas.
Jāatzīst, ka Vācijā ir daudz dažādu uzlādes staciju operatoru. Lai tur uzlādētu, lietotājiem nav obligāti nepieciešama sava uzlādes karte vai šo pakalpojumu sniedzēju lietotne. Tas ir daudz vienkāršāk: tikai ar vienu uzlādes karti – Volkswagen maksājuma karti WE – lietotāji nākotnē varēs uzlādēt vienkārši un ērti visdažādākajos uzlādes punktos. To jau var izmantot aptuveni 150’000 uzlādes punktos visā Eiropā – un uzlādes tīkls tiek nepārtraukti paplašināts. WE Charge App piedāvās arī uzlādes stacijas meklētāju. Tāpēc uzlāde kļūs arvien ērtāka.
Mīts 6: “Elektriskās automašīnas var viegli aizdegties un tās nevar nodzēst!”
Fakti (īsumā):
- Eksperti: elektroauto ir tikpat drošas kā iekšdedzes transportlīdzekļi
- Uzlādes pārvaldības programmatūra un tērauda korpuss aizsargā akumulatoru
Fakti (paplašināti):
Elektrodzinēju automašīnu iespējamā ugunsbīstamība ir aktuāla tēma sabiedrības acīs. Parasti tiek uzskatīts, ka elektroauto aizdegas īpaši viegli. Karl-Heinz Knorr, Vācijas Ugunsdzēsēju asociācijas viceprezidents: “Elektroauto nedeg bīstamāk vai biežāk nekā benzīna vai dīzeļdegvielas transportlīdzekļi, tikai atšķirīgi.” Arī ADAC veiktie testi ir atkārtoti pierādījuši, ka uguns risks ir tikpat mazs elektroauto kā iekšdedzes dzinējiem. Savā pašreizējā ieteikumā Vācijas ugunsdzēsēju brigāžu asociācija raksta: “Sertificēti elektrotransportlīdzekļi lielā mērā ir salīdzināmi ar transportlīdzekļiem ar cita veida piedziņu (degvielu). Ugunsdrošības testi arī parādīja, ka vienas paaudzes un izmēra transportlīdzekļu ugunsizturība ir salīdzināma neatkarīgi no piedziņas veida ”. Ugunsgrēka gadījumā baterijas var dzēst arī ar ūdeni.
ID.3 ugunsdrošības un elektriskās strāvas trieciena riski tiek samazināti ar īpašām drošības sistēmām. Negadījuma gadījumā pašreizējā akumulatora plūsma tiek nekavējoties pārtraukta. ID.3 akumulatoru sistēmu aizsargā īpašs avārijas rāmis. Pirmoreiz Volkswagen ir arī pilnībā pārklāta tērauda aizsardzība zem automašīnas.
Mīts 7: “Nepietiek izejvielu un to ieguve kaitē gan cilvēkiem, gan videi!”
Fakti (īsumā):
- Esošās apzinātās izejvielas ilgs nākamos 150 gadus
- Elektriskajām automašīnām Volkswagen izmanto tikai tīras izejvielas
Fakti (paplašināti):
Litija jonu akumulators ir elektromobiļa sirds. Lai to ražotu, nepieciešams kobalts un litijs. Nepieciešamība pēc šīm divām izejvielām pastāvīgi palielinās: pēc Vācijas Izejvielu aģentūras (DERA) datiem, pieprasījums pēc litija jonu akumulatoriem tikai elektriskiem automobiļiem līdz 2025. gadam varētu pieaugt par 33 procentiem. Tomēr izejvielu deficīts tuvākajā nākotnē ir maz ticams. Eksperti pieļauj, ka globālās rezerves ilgs apmēram 150 gadus. Tajā pašā laikā Volkswagen strādā pie trim risinājumiem, lai nodrošinātu uzticamu piegādes ķēdi tālā nākotnē. Pirmkārt, tiek meklēti jauni resursi. Otrkārt, baterijas kļūs efektīvākas. Litija jonu akumulatoru enerģijas blīvums palielinās, un zinātnieki pēta citus materiālus ar līdzīgiem parametriem. Viņi strādā arī pie akumulatora elementiem, kas nesatur kobaltu. Trešā pieeja ir bateriju pārstrāde. Tas ļauj materiālus atgūt un izmantot atkārtoti.
Izejvielu ilgtspējīga ieguve ir svarīga cilvēcei un videi. Lai pēc iespējas to nodrošinātu, Volkswagen pieprasa, lai tā piegādātāji ievērotu stingrus ilgtspējības standartus. Lai to uzraudzītu, ir ieviests ilgtspējības novērtējums, lai agrīnā posmā identificētu un novērstu riskus tādās jomās kā cilvēktiesības, vides aizsardzība un korupcija. Ikviens, kurš neievēros šos standartus, zaudēs līgumu.
Uzlādēts.lv viedoklis
Volkswagen jau kārtējo reizi ir sagatavojuši izcilu preses relīzi. Elektroauto īpašnieki nereti paši kļūst par šo mītu kliedētājiem un, ņemot vērā, ka šobrīd Latvijā tādu ir maz, katrs no tiem var justies kā īpašais vēstnesis.
Tagad tikai jāsagaida, kad Volkswagen palaidīs masās savu pirmo masveida elektroauto – ID.3, kuram sekos ID.4. Klusiņām jāgaida, kad būs ID.2 un ID.1, kam vajadzētu būt ievērojami lētākiem. Nemaz nerunājot par hipijbusu.
Latvijā #4 un īpaši #2 nav mīti, bet skaudrā realitāte. Lādēties var tikai privātmājās dzīvojošie. Un tie, kuriem lādētāji atrodas ar kājam sasniedzamā attālumā un vēl nav aizņemti (Zolitūdē bieži ir aizņemti ar e-takšiem). #2 ir spēkā 70% Latvijas autobraucēju. Pietiek ar faktu, ka vidējais auto vecums šeit ir 13 gadi. Šo auto braucēji taču nevarēs atļauties elektroauto pa 25+ K-eiro. Un ja kāds cerēja ka ID.3 būs kā elektriskais golfa aizvietotājs… varbūt pēc izmēra, tacu ne jau pēc cenas. Pašlaik izskatās ka turpmāko 10 gadu laikā lauki vēl patukšosies, jo ar degvielas auto varēs braukt tikai nelegāli un cerēt ka tur atjaunos sabiedrisko transportu vietās kur pirms 15-20 gadiem aizvāca pēdējos autobusus, ir veltīgi. Un pilsētās paliks tikai elektriskie skrejriteņi 😛
#2 Tie cilvēki nepērk jaunas mašīnas. Lietots elektroauto ir par krietni zemāku cenu kā norādīji. Ja vēl šodien tās cenas varbūt liekas, ka ir augstas, tad rīt jau tās būs zemākas? It īpaši tamdēļ, ka jaunie elektroauto kļūst aizvien lētāki un piedāvā aizvien vairāk.
#4 1/3 Latvijas iedzīvotāju dzīvo privātmājas. Es personīgi dzīvoju daudzdzīvokļu mājā un zinu, ka man pa ceļam uz/no darba ir 4 uzlādes stacijas un drīzumā to skaits dubultosies.
Degvielas auto vēl netaisās aizliegt, bet nodokļi ap tām augs, ieskaitot degvielas nodokļus.
Par Gold un ID.3 cenām. Esi paskatījies, cik jaunais Golf maksā? Līdz ko pieliec kaut mazāko ekstru, tas ir dārgāks par ID.3
Jauns golfs ar vismazāko motoru visapgrauztākajā komplektācijā VW Latvija lapā maksā 18311. Līzingā uz 5 gadiem + apdrosināšana maksās ap 400 eiro mēnesī. Cik tad mums ir braucēju ar 1500+ eiro algu, kuriem šādu līzingu dos?
Lietots elektroauto, kurā var iesēsties 4 cilvēki (ar pūlēm 5) + iekraut uz laukiem aizvedamās mantas un kurš var nobraukt 300+ km ar 1 uzlādi, pavisam nav lēts. Leaf ar viņu ātri mirstošajām baterijām un Up! tipa kurpju kastes lūdzu nepiedāvāt.
Rezumē – cerība ir tikai uz lētākām baterijām kaut kad nākotnē, kad esošie degvielas braucēji būs jau apmiruši un izdzīvojušie sadzīti pansionātos.