Ar burkāniem elektroauto nebaros

5

Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors atzīst, ka nāksies domāt par atbalsta mehānismiem, kas autovadītājiem liktu pāriet uz LPG, CNG un biodegvielas darbinātiem auto, kā arī elektromobiļiem.

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors atzīst, ka nāksies domāt par atbalsta mehānismiem, kas autovadītājiem liktu pāriet uz LPG, CNG un biodegvielas darbinātiem auto, kā arī elektromobiļiem.

Šis raksts oriģināli tika publicēts la.lv.

Līdz šā gada 1. oktobrim Latvijā reģistrēti 756 elektrotransportlīdzekļi, kas ir par 98 ETL vairāk nekā bija reģistrēti līdz 1. jūlijam, tā vēsta Ceļu satiksmes drošības dienests (CSDD).

Ņemot vērā arvien pieaugošo elektroauto skaitu, Baltijas starptautiskā atjaunojamās enerģijas asociācija sadarbībā ar CSDD rīkoja īpašu informatīvu pasākumu, kurā elektroauto eksperti stāstīja gan par realitāti, kādā šobrīd atrodas elektroauto, gan par vīziju.

Ilgstoši ass pret Latvijas nostāju klimata piesārņošanas mazināšanā ir e-mobilitātes eksperts un portāla “Uzlādēts.lv” autors Kārlis Mendziņš. Viņš uzsvēra, ka Latvija ir vāja piesārņojuma mazināšanas veicināšanā un elektroauto skaita palielināšanā. Piemēram, dīzeļauto joprojām Latvijā bauda neviltotu popularitāti, braucam ar Eiropā otru pēc auto izmēriem lielāko autoparku, kā arī gandrīz uz katru pieaugušo reģistrēts viens automobilis, kas, pēc Mendziņa domām, nav normāls rādītājs.

Mendziņš piekodināja, ka jau nākamgad Rīgu sagaida sods par augsto gaisa piesārņojuma līmeni.

Zināms arī, ka Eiropas Komisija (EK) pret Latviju varētu sākt tiesvedību saistībā ar cieto putekļu daļiņu jeb PM10 piesārņojuma normu pārsniegšanu, kas Latvijai varētu izmaksāt vairākus desmitus miljonu.

Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns uzsvēra, ka aktīvāk jādomā arī par slāpekļa savienojumu (NOx) piesārņojuma samazināšanu, kas ir veselībai kaitīgāks par CO2. Vectirāns īpaši iekarsa, stāstot par Latvijas nolietoto auto tirgu, kas Latviju padarījis par sava veida auto izgāztuvi, uz kurieni vest vecas, gaisu piesārņojošas automašīnas, kurās pēc pirkšanas jāinvestē milzīga nauda, lai tās atbilstu tādai kvalitātei, kādu paredzējis ražotājs.

2018. gadā pārdoti vairāk nekā divi miljoni ETL, ziņo “Bloomberg”. Viņi prognozē, ka 2025. gadā būs pārdoti 10 miljoni, 2030. gadā – 28 miljoni, bet 2040. gadā – jau 56 miljoni, kas veidos lielāko daļu no visiem pārdotajiem transportlīdzekļiem. Piemēram, japāņu “Honda” paziņojusi, ka pēc trim gadiem tās autoparks sastāvēs tikai no elektroauto, un līdzīgi plāni ir arī citiem ražotājiem.

Mendziņš prognozē, ka 2030. gadā, ja nekādu atbalsta mehānismu nebūs, pa Latvijas ceļiem brauks vien 6000 elektromobiļi.

Mendziņš vēlas redzēt politiku, kurā piesārņotājam būtu jāmaksā vairāk, piemēram, krietni palielinot akcīzes nodokli: “Galvenais, lai cilvēki saprot, ka tas sods ir par gaisa piesārņošanu. Tāpat būtu jāaizliedz uzņēmumiem pirkt sliktas mašīnas, sliktām mašīnām jāaizliedz operatīvais līzings, ir jāievieš pilsētās bezizmešu zonas, aktīvāk jāattīsta ātrās uzlādes staciju tīkls. Jādomā arī par līdzfinansējumu, bet es vairāk esmu pātagas, nevis burkāna metodes piekritējs.”

Vectirāns sacīja, ka, ņemot vērā Latvijā esošo milzīgo vecu auto parku, līdz 2035. gadam nāksies aktīvi domāt par atbalsta mehānismiem, kas liks autovadītājiem pāriet uz LPG, CNG un biodegvielas darbinātiem auto, taču pēc 2035. gada jau jābūt labi attīstītam ETL tirgum. Par burkāna metodi Latvijā pagaidām neko nedzird. Ja vien par tādu neuzskata portālā “ManaBalss” ievietoto iniciatīvu par valsts atbalsta 5000 eiro apmērā nepieciešamību elektroauto iegādes brīdī. Tā šobrīd savākusi mazliet vairāk nekā 2000 parakstu.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
5 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Normunds
Normunds
Viesis
05/12/2019 09:56

e-mobilitātes eksperts 😀

msh
msh
27/11/2019 22:52

Un tagad mazliet mierīgākā noskaņā daži jautājumi “ekspertam Mendziņam””
1) Vai eksperts Mendziņš ir pamanījis ka degvielas cenas latvijā jau šobrīd ir neproporcionāli augstas un bremzē ekonomisko attīstību un dzen nabadzībā tautu?
2) Vai eksperts Mendziņš ir pamanījis ka jau šībrīža akcīzes nodokļa apmērs veicina degvielas pirkšanu ārvalstīs, legāli un kontrabandas ceļā, jeb viņš tikai skatās uz rozetēm un štepseļiem bet situāciju degvielas tirgū neredz?
3) Vai eksperts Mendziņš saprot ka viņa ierosinājumu izpilde nozīmētu jaunu emigrācijas vilni [tb paātrinātu emigrāciju, it kā šobrīd tā būtu par mazu], jo labai daļai atņemtu darbavietas?
4) Vai eksperts Mendziņš varētu iedot aprēķinus, par cik simtiem procentu jāpaceļ akcīzes nodoklis degvielai, lai vidējā latvijas mašīna – 14 gadus veca, ap 2k maksājoša – būtu neizdevīgāka nekā jauna tesla?

Varētu vēl paturpināt, bet slinkums. Diezgan zīmīgi ka asais tonis notiek pēc principa “ne mana cūka, ne mana druva”, ja kāds ierosinātu pātagot pēc tādiem kritērijiem, kas pašu ķertu, teiksim, mašīnām, kuru konstrukcija rāda ka tās paredzētas tikai pilsētnieku slinkuma apmierināšanai, lielu ikgadēju nodokli neatkarīgi no degvielas veida – noteikti pātagas negribētos… 🙂

Kāds
Kāds
Viesis
Atbilde  msh
08/12/2019 14:12

Tu domu neesi sapratis. Ir jāpanāk, lai tie, kas pērk jaunas, izvēlētos par labu EV. Pēc 10-15 gadiem šie auto nonāks arī pie tiem, kas var atļauties tikai 2k mašīnas.

msh
msh
Atbilde  Kāds
10/12/2019 18:37

Nē, domu neesi sapratis tu. Ja kaut kas ir jāpanāk, tas ir tas, lai ražotāji pārstātu ražot lielas un neefektīvas mašīnas ar jebkāda veida dzinējiem – jaunu mašīnu pircēji paši pirks elektromobīļus ja tas būs ekonomiski pamatots un nebūs neērtāks transporta veids kā mašīnas ar normāliem motoriem – šībrīža elektromobīļi ir nišas transports, tāpat kā iepriekšējos vairāk kā simts gadus, vienīgi tā niša ir palikusi platāka – bez visa tā murga ar vēja turbīnām, iespējams, elektromobīļiem pēc 10-15-20 gadiem būtu cerība vismaz priekš pirmā lietotāja būt konkurētspējīgiem ar iekšdedzes dzinējiem – diemžēl pie vēlmes pēc nestabila elektrotīkla, iekšdedzes dzinēju galvenie plusi visdrīzāk tādi arī paliks.

Attiecībā par tiem 10-15 gadiem – uz mirkli iztēlosimies ka tik veca mašīna būs normāli lietojama, un neprasīs nolocīt 20-30 pakas par jaunu akumulatoru – kāpēc man jāmaksā lielāka akcīze par degvielu TAGAD un nevis pēc 10-15 gadiem?

msh
msh
26/11/2019 18:08

“Mendziņš vēlas redzēt politiku, kurā piesārņotājam būtu jāmaksā vairāk, piemēram, krietni palielinot akcīzes nodokli” – Mendziņam vajadzētu spērienu pa pakaļu, esošās mašīnas konfiskāciju, dzīvesvietu tā patālāk no rīgas un patālāk no tuvākā rajona centru, un darbu par 500 eirām – un pēc gada paprasīt vēlreiz viedokli un salīdzināt ar šībrīža viedokli, vai joprojām tas būtu kaut kur pa gaisiem, vai jau būtu nolaidies uz zemes. Kārtējo reizi var lasīt kādu rakstu, kurā ekspertu lomās ir pārtikuši rīgas citplanētieši, kuri stāsta kā citiem dzīvot un kā viņus apspiest.

Piedodiet, es nevarēju noturēties, asinis vārās regulāri šitādu demagoģiju REGULĀRI lasot.

5
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: