Ātrās uzlādes stacijas

Uzlādēts

Tavs ceļvedis elektroauto un atjaunīgās enerģijas pasaulē

Sastrēgums, satiksme

Eiropas Savienība plāno no 2025. gada aizliegt iekšdedzes automašīnu pārdošanu

2020. gada 20. novembris

Saprotot, cik liels piesārņotājs ir transporta sektors, kura izteikti lielāko daļu piesārņojuma rada tieši vieglais transports, Eiropas Savienība plāno ieviest striktākus izmešu standartus, būtībā aizliedzot iekšdedzes automašīnas, ieskaitot hibrīdus.

Kā ziņo Bild, Eiropas Savienība gatavojas jauna izmešu standarta ieviešanai, kas stātos spēkā jau 2025. gadā. Arī Eiropas trešais lielākais automašīnu tirgus Lielbritānija plāno pārskatīt savu benzīna un dīzeļdegvielas automašīnu tirgošanas aizliegumu un pārcelt to no 2040. gada uz 2030. gadu. Norvēģijā jau ir noteikts aizliegums tirgot jaunus iekšdedzes dzinēju aprīkotas automašīnas, ieskaitot hibrīdus un lādējamos hibrīdus, sākot ar 2025. gadu.

Transports ir viens no lielākajiem SEG emisiju radītājiem pasaulē. Tas, atkarībā no reģiona, ir pirmajā, otrajā vai trešajā vietā, atbildot par aptuveni 1/3 no SEG emisijām.

Eiropas aizliegums ietvertu stingrāku gaisa piesārņojuma likumdošanu, lai no 2025. gada atļautu tikai 30 mg/km kaitīgo slāpekļa oksīda (NOx) piesārņojumu (šobrīd no 60 mg benzīnam un 80 mg dīzeļdegvielai). Tas arī paredzētu, ka oglekļa monoksīda (CO) ierobežojumi tiek samazināti līdz 500 mg/km benzīna automašīnā (šobrīd 1000 mg/km) un līdz 100 mg/km dīzeļdegvielas automašīnām (šobrīd 300 mg/km). Tiek minēts arī jauns “Euro 7” standarts, kas aizliegtu arī sintētisko degvielu un biodegvielu.

Kā atzīmēja Bild, neviens ar iekšdedzes dzinēju aprīkotais automobilis to nevar sasniegt, kas nozīmē, ka Eiropas Savienība “pasludinās karu” fosilo degvielu automobiļu un degvielas ražotāju nozarēm.

Septembrī elektrificētās automašīnas pirmo reizi Eiropas vēsturē bija populārākas par dīzeļdegvielas automašīnām. Tomēr jāpiezīmē, ka pie elektrificētajiem tiek skaitīti ne tikai bateriju elektriskie, bet arī lādējamie un nelādējamie hibrīdi. Arī Latvijā ir novērojams straujš elektroauto pieprasījuma kāpums.

Šogad stājās spēkā jaunie izmešu ierobežojumi, kas nosaka, ka CO2 izmeši nedrīkst pārsniegt 95 g/km (pēc NEDC cikla) un ka no 2025. gada stājas spēkā izmešu standarti, kas nosaka, ka CO2 izmeši nedrīkst pārsniegt 80 g/km, bet no 2030. gada – 60 g/km. Piemēram, tāds pilsētas hibrīds kā Toyota Yaris Hybrid atbild par 92 CO2 g/km, bet Toyota Prius par 105 g/km. Jau no iepriekš zināmajiem izmešu ierobežojumiem ir skaidrs, ka klasiskajiem hibrīdiem nav nākotnes pēc 2025. gada.

Ja pieņems jauno Euro7 standartu un tas stāsies spēkā tik drīz, daudzi autoražotāji var palikt “aiz borta”, jo to plānos nav paredzēta tik strauja pāreja uz īpaši mazizmešu vai pilnīgi bezizmešu tehnoloģijām, kā arī līgumi par bateriju piegādi vai ūdeņraža tehnoloģiju izstrādi nav noslēgti. Ja vēl lielākie Eiropas, Korejas un Ķīnas autoražotāji jau būtu puslīdz gatavi tam, tad Japānas autoražotāji tam noteikti nav gatavi.

Uzlādēts viedoklis

Šīs ziņas noteikti nenāks par labu tiem, kas tirgū aktīvi pozicionējas kā hibrīda tirgotāji. Varam sagaidīt, ka autoražotāji, darbinieku biedrības un naftas industrijas (arī gāzes) lobijs būs pret šo un tā būs varena cīņa. Jau pret 2020. gada ierobežojumiem bija liela pretestība, lai gan to pieņēma jau 14 gadus iepriekš.

Ja to pieņems, tas varētu atvieglināt Satiksmes Ministrijas un VARAM darbu. Abām ministrijām līdz vasaras vidum ir jāprezentē plāns, kā veicināt izmešu samazināšanos transporta sektorā. Pieņemot Euro7 standartu, Eiropa būs izdarījusi visu, lai vienīgais uztraukums varētu būt par lietotajām mašīnām.

Nav noslēpums, ka Latvijas vidējais automašīnas vecums ir krietni virs Eiropas vidējā. Vecums kā tāds nav atbildīgs par izmešiem. Tāpēc ir svarīgāk zināt faktu, ka Latvija ir 2. vietā Eiropā aiz Igaunijas, kad runa ir par motora tilpumu. Šis faktors tieši korelē ar izmešiem. Nepalīdz arī tas, ka daudzi strādā ēnu ekonomikā, līdz ar to, ja šie cilvēki gribētu iegādāties jaunāku mašīnu (ne obligāti elektrisko) ar līzinga palīdzību, bankas viņiem neļautu tādu iegādāties.

Ir viens potenciālais risinājums – ieviest norakstīšanas shēmu. Līdzīgi kā ir Lietuvā, kad, norakstot veco automašīnu, var iegūt 1’000 € jauna transportlīdzekļa (auto, moto, velo) iegādei vai sabiedriskā transporta biļetēm. Varbūt būtu vērts pat pacelt summu pietiekami, lai cilvēki varētu atļauties iegādāties lietotas elektriskās automašīnas. Šobrīd sludinājumu portālos sāk parādīties sludinājumi, kur elektroauto tirgojas par 5’000 € un laikam ejot cenām vajadzētu būt pieejamākām (vēl gadu atpakaļ reti kurš sludinājums bija ar cenu zem 10’000 €).

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

Uzlādēts veikals. Viss Tavam elektromobīlim/elektroauto. Uzlādes stacijas, wallbox, kabeļi un aksesuāri.
Kārlis Mendziņš
4.3 3 balsojumi
Raksta novērtējums
Patika raksts? Atbalsti Uzlādēts iekš Patreon!
Eiropas Savienība plāno no 2025. gada aizliegt iekšdedzes automašīnu pārdošanu 1
Pieraksties
Paziņojums no
guest
9 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
9
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x
()
x

Teksta kļūdas atskaite

Sekojošais teksts tiks nosūtīts mūsu redaktoriem: