Auto ražotāji izmanto Covid-19, lai uzspiestu ES atvieglot CO2 ierobežojumus

0

25. martā visas Eiropas automobiļu rūpniecības lobiju grupas – ieskaitot ražotājus, piegādātājus, riepu ražotājus un izplatītājus – rakstīja Eiropas Komisijas prezidentei, lūdzot atvieglot automašīnu noteiktos CO2 mērķus.

Izplūdes gāzes

Izplūdes gāzes

25. martā visas Eiropas automobiļu rūpniecības lobiju grupas – ieskaitot ražotājus, piegādātājus, riepu ražotājus un izplatītājus – rakstīja Eiropas Komisijas prezidentei, lūdzot atvieglot automašīnu noteiktos CO2 mērķus.

Lai gan lobiju asociācijas pamatoti norāda uz nozīmīgajiem izaicinājumiem, ko rada bezprecedenta globālā veselības krīze, viņi aicina atlikt CO2 un drošības likumus: “Tāpēc mēs uzskatām, ka šo likumu ieviešanas laiks ir nedaudz jāpielāgo,” teikts ACEA vēstulē.

Tuvāk izpētot faktus, kas saistīti ar klimata (un zaļo tehnoloģiju) mērķiem, redzams, ka šāds pamats pašlaik nav pamatots un potenciāli kaitē Eiropas automobiļu rūpniecības ilgtermiņa ilgtspējībai un konkurētspējai. Raksta Transport & Environment.

Kādi ir ES automašīnu CO2 standarti un ko tie nozīmē autoražotājiem?

Automašīnu CO2 regulas ir galvenā ES mēroga politika, lai samazinātu pieaugošo klimata ietekmi no automašīnām, kuras rada 14% no visām ES siltumnīcefekta gāzu emisijām un 70% no ES autotransporta radītajām emisijām. Pirmais jēgpilnais mērķis pēc gadiem ilgi pieaugošajām CO2 emisijām un elektrisko automašīnu modeļu trūkuma tirgū tika uzsākts 2020. gada 1. janvārī: 95% no visiem jauno vieglo automašīnu pārdošanas apjomiem visā ES jābūt ne vairāk kā 95 CO2 g/km (2018. g. vidējais rādītājs ir 120 CO2 g/km). No 2021. g. mērķis attiecas uz 100% pārdošanas apjomu.

Pirmkārt, jāsaprot, ka šis mērķis, kas tika noteikts 2008. gadā un atkārtoti apstiprināts 2014. gadā, ir vidējais autoparka mērķis. Tādējādi automašīnu pārdošanas apjoma samazināšanās automātiski neietekmē atbilstību. Atbilstību ietekmētu tas, ja mainās pārdoto transportlīdzekļu tips, nevis to faktiskais skaits.

Otra svarīga lieta ir tā, ka tas ir CO2 mērķis, nevis EV pārdošanas mērķis. Kad pirmo reizi tika panākta vienošanās 2008. gadā, atbilstības ceļš nebija elektromobiļi – tās bija mazas un ekonomiskas automašīnas. Bet tāpēc, ka autoražotāji izvirzīja krosoveru (SUV) pārdošanu, lai palielinātu peļņu uz vienu pārdoto vienību, autoparku emisijas turpināja augt. Tātad elektromobiļi tagad ir vēlamais atbilstības risinājums daudziem un faktiski labākais klimata risinājums. Tomēr krīzes laikā mazas, lētas automašīnas joprojām var palīdzēt nodrošināt atbilstību.

Ko globālā krīze nozīmē CO2 emisijām no automašīnām un automašīnu pārdošanas?

Ja iepriekšējā globālā ekonomiskā un sociālā krīze dod kādas norādes, pierādījumi liecina, ka lejupslīdes laikā autovadītāji pāriet uz mazākām, mazāk jaudīgām (mazāk piesārņojošām) automašīnām. 2009. gadā jaunu automašīnu CO2 emisijas samazinājās par 5,1%. Bagātīgas un mērķtiecīgas norakstīšanas shēmas palīdzēja virzīt pieprasījumu pēc tīrākiem transportlīdzekļiem – metāllūžņu shēmas veidoja 86% no visa pārdošanas apjoma 2009. gadā. Pašlaik Eiropā tiek pārdoti vismaz 35 lēti mazi un vidēja lieluma iekšdedzes modeļi, kuru CO2 emisijias ir mazākas par 95 g/km. Gandrīz katram ES automašīnu ražotājam ir šādi modeļi – piemēram, VW Polo, Ford Fiesta un Renault Megane. Peugeot 208 ir atbildīgs par 85 CO2 g/km.

Kas notiek elektroauto segmentā?

Pirmajos divos 2020. gada mēnešos elektroauto kopējā pārdošanas apjoma daļa ES ir palielinājusies vairāk nekā divas reizes – no 3,1% 2019. gadā līdz vairāk nekā 6% 2020. gadā. Francija, kur 8% no jaunajiem auto ir elektroauto, ir viena no vadošajām valstīm starp Eiropas lielākajiem auto tirgiem, Vācijā – 7%, Lielbritānijā – 6%, Spānijā – 3%, Itālijā – 2%.

Lai sasniegtu 2020. gada CO2 mērķi, T&E lēš, ka EV pārdošanas apjomiem Eiropā vajadzētu būt aptuveni 5% (3–7% diapazonā) no jauno auto pārdošanas apjomiem. Lai gan daudziem autoražotājiem vēl nav piedāvājumā jaunie modeļi, piemēram, VW ID.3, Fiat’s e500 vai Dacia Spring Electric, pirmā ceturkšņa pārdošanas apjomi jau bija uz robežas ar to, kas automašīnu ražotājiem nepieciešams, lai panāktu atbilstību. Šie nulles izmešu līmeņa transportlīdzekļu pārdošanas apjomi ievērojami sekmēs CO2 mērķu sasniegšanu 2020. gadā.

Lai aizstāvētu auto ražošanas industriju, valdības, visdrīzāk, izskatīs pasākumus automašīnu pieprasījuma atbalstam. Īpaši norakstīšanas shēmas (kā tas plaši tika darīts pēc 2008. g. finanšu krīzes). Ja atbalsta pasākumi tiks veidoti, ņemot vērā CO2 kritērijus, tie var nodrošināt, ka tirgus turpina virzīties pareizajā virzienā. Pirmkārt, tā kā vairāk nekā puse no automašīnu pārdošanas apjoma ir uzņēmumiem, kuri savu lēmumu pārsvarā balsta uz nodokļu un ekspluatācijas izmaksām, norakstīšanas shēmām jābūt vērstām uz uzņēmumu autoparkiem un jāapbalvo tie, kas pērk elektroauto. Atbalsts var būt arī uzlādes infrastruktūras veidošana. Otrkārt, privātā pārdošanas segmentā, kur pārdošanas apjomi ievērojami kritīsies, ir jāatbalsta mazāku un mazu emisiju automašīnu pirkšana, ne tikai elektroauto.

Ko atsevišķi auto ražotāji ir teikuši par šo ierosinājumu ES CO2 likumiem?

Tiešā pretstatā ACEA atklātajam “uzbrukumam” automašīnu izmešu noteikumiem trīs viņu pārstāvētie autoražotāji – Volkswagen, Daimler un BMW – publiski atbalsta CO2 ierobežojumu atstāšanu spēkā. Tas liek jautāt, vai automobiļu rūpniecībā nenotiek dalīšanās un vai ACEA runā tikai savu atlikušo dalībnieku vārdā?

Šobrīd prioritāte ir nodrošināt to darbinieku veselību, drošību un darba drošību, kurus ietekmē pašreizējā rūpnīcu slēgšana. Kaut arī vispārējā ekonomikas atveseļošanās ir būtiska, mēs nedrīkstam ļaut dažiem oportūnistiskiem ražotājiem izmantot krīzi, lai nekaunīgi atceltu ES klimata mērķus automašīnām. Visi trīs vācu autoražotāji – VW, Daimler un BMW – ir atzinuši, ka tas nav vajadzīgs.

Ir pāragri spriest par Covid-19 ietekmi uz auto rūpniecību, bet, pārdodot mazāk automašīnu, netiks ietekmēta likuma ievērošana. Svarīgi ir tas, kāda veida automašīna tiek pārdota. Jebkuri stimuli pieprasījuma palielināšanai tiklīdz atjaunojas normāla dzīve būtu jāattiecina uz automašīnām bez emisijām. Tas palīdzēs saglabāt darba vietas Eiropā, ierobežot piesārņojumu un paaugstināt mūsu automobiļu rūpniecības konkurētspēju.

Jūlija Poliscanova Transport & Environment tīro transportlīdzekļu direktore

Uzlādēts.lv komentārs

Nebrīnīties, ja arī Latvijā šim ierosinājumam atradīsiet dzirdīgas ausis. Vēl nesen Latvijas auto asociācija ierosināja Saeimai atbalstīt mazizmešu automašīnas, kuru izmeši būtu mazāki par 150 CO2 g/km … pēc NEDC cikla… Ne tikai NEDC ir tik nepatiess, ka, lai noskaidrotu patieso patēriņu un izmešus, norādītais patēriņš un izmešos bija jāreizina ar 1.5 (šobrīd izmanto WLTP testēšanas ciklu, kas ir daudz patiesāks), bet arī 150 CO2 g/km ir krietni virs ES noteiktajiem 95 CO2 g/km. Tas pat atpaliek no iepriekšējā ierobežojuma – 130 CO2 g/km.

Nebrīnieties arī, ja citi mediji slavinās šo domu, lai it kā stimulētu ekonomiku. Tomēr saprotiet, ka auto ražotāji var pārdot arī mazākas (ekonomiskākas) mašīnas, lai izpildītu mērķus. Svarīgākais ir kādas mašīnas tiek pārdotas nevis cik. Tām nav obligāti jābūt elektriskajām, lai gan tas nopietni palīdzētu autoražotājiem sasniegt viņu mērķus un ievērojami samazinātu lokālās emisijas. Ja autoražotājiem sagatavoties šim nevarēja 12 gadus, tad diez vai arī šis palīdzēs.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: