Elektroauto uzlāde drīzumā būs zibenīga
Drīzumā elektroauto uzlādes laiks būs krietni īsāks. Vairāki avoti prognozē, ka tuvāko piecu gadu laikā vajadzētu būt iespējai super ātri uzlādēt pat lielākos elektroauto akumulatorus mazāk kā 10 minūtēs.
Drīzumā elektroauto uzlādes laiks būs krietni īsāks. Vairāki avoti prognozē, ka tuvāko piecu gadu laikā vajadzētu būt iespējai super ātri uzlādēt pat lielākos elektroauto akumulatorus mazāk kā 10 minūtēs.
Mūsdienās vairums elektroauto ir aprīkoti ar 400 V bateriju sistēmām, kuras skaitās kā augstsprieguma sistēmas. Elektrisko jaudu mēra vatos (W) un jaudu vatos aprēķina, reizinot spriegumu (V – volti) ar strāvu (A – ampēri).
Lai palielinātu jaudu vatos, ko sistēma var piegādāt vai uzlādēt, jāpalielina spriegums (V) vai strāva (A). Lielākas strāvas izmantošanas problēma ir tā, ka tai nepieciešami lielāki, smagāki kabeļi ar biezāku izolāciju, radot vairāk siltuma, tāpēc alternatīva ir palielināt spriegumu. Sistēmas jaudas palielināšana ļauj sasniegt gan labāku veiktspēju, gan ātrāku uzlādi.
Latvijā lielākā daļa publisko ātro lādētāju var dot līdz 50 kW līdzstrāvu, ir viens 100 kW jaudīgs un, liekas, ka Latvenergo plāno 150 kW. Nesen Eiropā un ASV sāka parādīties 350 kW lādētāji. Tie solās drīzumā būt arī Latvijā. Bet uzlādes ātrums nav atkarīgs tikai no lādētāja jaudas – to nosaka arī tas, cik ātri akumulators spēj pieņemt uzlādi. Elektriskajām mašīnām vēl ir jāpanāk uzlādes sistēmas, kas savu attīstību neplāno apturēt.
Porsche Taycan ir pirmais, kas, pateicoties 800 V elektriskajai arhitektūrai, var izmantot 350 kW lādētāju priekšrocības, lai gan joprojām ir ierobežots līdz 270 kW jaudai. Tesla Model 3 spēj lādēties ar 250 kW lielu jaudu, kas nozīmē, ka, lai gan īslaicīgi, baterija tiek uzlādēta ar 1’600 km/h lielu ātrumu. Arī Audi e-tron ar 150 kW uzlādes jaudu nav nekāds vakarējais.
800 V tehnoloģija ir saistīta gan ar ērtībām, gan ar veiktspēju. Pēc Porsche teiktā, šobrīd Taycan akumulatora uzlāde no 5% līdz 80% vienā no jaunajiem Ionity lādētājiem prasa nedaudz vairāk nekā 20 minūtes. Tik spējīga uzlāde jau ir salīdzināma ar iekšdedzes dzinēja darbināmo automašīnu degvielas uzpildi.
1’000 km braucienā iekšdedzes automašīna, apstātos vienreiz vai divreiz, lai uzpildītos, un varbūt vēl kādu reizi, lai izstaipītos un papildinātu ēdienu un dzērienu krājumus. Ar elektroauto šādi ceļojumi joprojām pieprasa vairākas apstāšanās, lai uzlādētos. Ja tic Porsche teiktajam, tad ar elektroauto, kas spēj lādēties ar 50 kW jaudu, šāds ceļojums var būt 50% ilgāks, bet ar elektroauto, kas spēj uzlādēties ar 350 kW jaudu, pieņemot, ka infrastruktūra ir vietā, tas būtu par 10% ilgāks. Citiem vārdiem sakot, elektroauto ar lielu akumulatoru, kas tiek uzlādēts ar 350 kW jaudu, varētu uzlādēt pietiekami lielu daudzumu enerģijas priekš 200 km vien 8 minūtēs.
Ionity izveidoja vairāki lielie automašīnu ražotāji, tāpēc ir pamats uzskatīt, ka 800 V sistēmas diez gan drīz parādīsies elektriskajās automašīnās, kas ir budžetam draudzīgākas par Taycan. Kad tas notiks, uzlādes un uzpildes laiku atšķirības būs nebūtiskas.
Vēl viens būtisks arguments par labu uzlādes un bateriju tehnoloģiju attīstībai ir komerctransports. Ja privātpersona vēl varētu piedot garākos braucienos nedaudz ilgākas pauzes, lai turpinātu ceļu, tad kravu pārvadājumi, kur gandrīz katra minūte ir no svara, tādas lietas nepiecieš. Jāatzīst gan, ka bezizmešu komerctransportu piedāvājums šobrīd krietni atpaliek no izvēles iespējām starp vieglajām automašīnām.
Palielinot spriegumu tiešām var pārvadīt lielāku jaudu caur tā paša diametra vadiem. Taču būtiski pieaug prasības vadu, kabeļu un augstsprieguma shēmu izolācijai. Mitrums starp kontaktiem radīs krietni nopietnākas problēmas. Uz īso aizgājis 800V pie tās pašas jaudas uguņos krietni skaistāk par 400V. T.i. ja arī nav citu praktiski izmantojamu variantu ātrākai uzlādei kā celt baterijas spriegumu, prasībām lādētāju, uzlādes kabeļu un auto puses ligzdai un kontroles shēmas konstrukcijai jābūt atbilstošai un nesaprotamas izcelsmes feiki te nederēs. Un mūsu platuma grādos prasās arī pēc jumtiņa virs auto lai lietus nelīst auto ligzdā.