Citroen C-Zero

Patiesās elektroauto izmaksas 4 gados (TCO)

Pēc 4 gadiem kopā ar 2012. gada Citroen C-Zero varu teikt tikai to labāko par to. Tas ir mainījis mani un manu ģimeni uz labo pusi.

Es savu elektroauto, 2012. g. Citroen C-Zero, iegādājos lietotu pirms 4 gadiem. Togad bija garāka un aukstāka ziema kā aizgājusī. Tanī dienā ārā valdīja teju -30°C sals un uzreiz piedzīvoju ugunskristības, jo bija jābrauc no Tukuma uz Rīgu. Tolaik nebija tik labs uzlādes tīklu pārklājums kā tagad. Tas bija jādara vienā piegājienā līdz Bauskas ielai Rīgā.

Šo gadu laikā esmu nobraucis aptuveni 48’550 km ar to (64’050 km uz odometra). Protams, tas nav nekāds rekords un zinu citus, kas ir veikuši vairāk par mani ar tādu pašu mašīnu. Tomēr var teikt, ka esmu dzīvs piemērs, ka ar elektroauto, kas spēj veikt vien 100 km ar vienu uzlādi, kā vienīgo auto ģimenē, var dzīvot arī daudzdzīvokļu namā.

Uzlādes stacijas Latvijā
Uzlādes stacijas Latvijā. Ekrānuzņēmums no Plugshare.com

Šoreiz statistikai lielu daļu nobraukuma iedeva viens brauciens pa Latviju, kurā vienā piegājienā tika veikti 1’000 km. Ar iepriekšējo gadu izmaksām var iepazīties šajā un šajā rakstā.

Statistika

  • 48’550 km
  • 4 gadi
  • 9x izlādēta mašīna līdz brīdim, kad tā tālāk vairs nebrauc bez uzlādes

Kas tika darīts tās reizes, kad izlādējās mašīna? Tas pārsvarā notika netālu no uzlādes stacijas, uz kuru devos. Pacēlu īkšķi un paļāvos uz cilvēku labsirdību, lai pavelk atlikušos 100-200 metrus.

  • Tiešās izmaksas:
    • 831.90 € par uzlādi (~100€ no mājas rozetes, 659.40 no publiskajām stacijām, 72.50 par stāvvietu ar bezmaksas uzlādes staciju)
    • 1’214.23 € par apdrošināšanu (OCTA + KASKO)
    • ~105 € par TA
    • 15 € par savirzes regulēšanu
    • 488 € par riepām (1 vasaras + 1 ziemas komplekts + 2 ziemas riepas (pārdūru vienu))
    • Kopā 2’654.13 €
  • Citas izmaksas:
    • ~260 € par aksesuāriem (vējstiklu šķidrums, slotiņas, bērnu sēdeklis u.c.)
    • ~200 € par mazgāšanu
    • 10 € par parkošanās sensoriem
    • 170 € par satiksmes pārkāpumiem
    • Kopā 640 €
  • Līzinga izmaksas:
    • 8’909.16 €
  • Kopā:
    • 12’203.29 €
  Latvijas 2020. gada elektroauto

Sadalīju izmaksas tiešajās un citās izmaksās. Tiešās izmaksas ir tādas, no kurām es nevarēju izvairīties vai nevaru ievērojami ietekmēt to izmaksas. Citas izmaksas šajā gadījumā ir tādas, no kurām varēju izvairīties vai kuras varēja būt ievērojami lielākas vai mazākas.

Ja skatāmies uz izmaksām, kas saistās ar uzlādi, tad ar manu elektroauto esmu vidēji pārvietojies ar 1.71 €/100 km lielu monetāro patēriņu. Tomēr ņemot vērā visas tiešās izmaksas, tai skaitā apdrošināšanu, esmu pārvietojies ar 5.46 €/100 km lielu patēriņu. Ja ņemam vērā visas izmaksas, ieskaitot arī līzinga maksājumus, tad patēriņš kļūst par 25.13 €/100 km.

Citroen C-Zero
Citroen C-Zero

Lai aprēķinātu TCO bieži ņem vērā arī pārdošanas ieguvumu. Šobrīd lētākais Citroen C-Zero ar līdzīgu nobraukumu Latvijas sludinājumu portālā maksā 5’800 €. Pieņemot, ka es to pārdotu par šādu summu šajā brīdī, TCO būtu 6403.29 jeb 13.18 €/100 km.

Īpaši apstākļi

Ņemot vērā, ka pirmo 1.5 gadu man bija tā laime lādēties tikai un vienīgi bezmaksas uzlādes stacijās, zemāk aprēķinu tiešās un netiešās izmaksas uz 100 km par pagājušajiem 2 gadiem (kopā 28’550 km):

  • Uzlādes izmaksas:
    • 359.05+306.85 => 2.33 €/100 km
  • Tiešās + netiešās izmaksas:
    • 2’261.89+2’771.40 => 17.62 €/100 km

Salīdzinot

Ņemot vērā, ka vizuāli C-Zero ir starp Citroen C2 un Citroen C3, attiecīgi salīdzinu to ar vidējo no abiem. Ja tic fuelly.com datiem, tad 2011. g. C3 patērē 7.1 l/100 km un 2008. g. C2 patērē 5.0 l/100 km. Vidējais – 6.0 l/100 km. Pirms gada un viena mēneša benzīns maksāja 1.307 €/l, raksta tapšanas brīdī tas maksāja 1.287 €/l, bet pagājušā gada septembrī tas maksāja 1.089 €/l. No šiem trim punktiem vidējais iepriekšējo 12 mēnešu griezumā – 1.227 €/l => 7.36 €/100 km. Salīdzinot benzīnu ar elektrību iepriekšējā gada laikā pie 14’550 km nobraukuma, starpība ir 764.03 €.

  Norvēģijā jauns elektroauto pārdošanas rekords - 87% no reģistrācijām

Tas nav ne daudz, ne maz, bet tie ir 263 Happy Meal komplekti papildus iepriekšējo gadu uzkrātajiem komplektiem.

Papildu bonusi

Ir jāņem vērā, ka no šiem 4 gadiem es vairāk kā 1.5 gadu dzīvoju centrā, kur man lētākā kaut cik tuvā stāvvieta izmaksātu 35 €/mēn, un man 2.5 gadus būtu jāmaksā par stāvvietu pie darba 30 €/mēn, kas lētākajā variantā būtu papildus 1’530 € + tās reizes, kad gribētu aizbraukt uz Vecrīgu, kino, pie draugiem vai kur citur, kur jāmaksā par stāvvietu. To ņemot vērā starpība ir 2’800+ € (RS stāvvietas ir bezmaksas).

Vēl jāņem vērā, ka elektroauto nav jāmaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis (TEN). Kopā pa šiem gadiem bonusos iegūtu vēl aptuveni 1’000 Happy Meal komplektus. Es saprotu, ka ar laiku RS un CSDD šos atvieglojumus atcels, bet ir vairāki apstākļi, kas liek domāt, ka tas nenotiks tuvāko gadu laikā.

Tas vēl ir neņemot vērā to, ka man nav bijušas problēmas ar mašīnas tehniku, ja neskaita to, ka salona apgaismojums izdega un vajadzēja pielabot savirzi. Arī atsauces no citiem elektroauto īpašniekiem liecina, ka izmaksas uz servisu ir teju nekādas, ja salīdzina ar iekšdedzes līdziniekiem. C-Zero baterijām ir 10 gadu garantija, kas nozīmē, ka man ir vēl 1 gads zem garantijas.

Izmeši

Kas gan tas būtu par Uzlādēts.lv salīdzinošu rakstu, ja netiktu pieminēti izmeši. Iepriekš noskaidroju, ka starpība starp C2/C3 un C-Zero izmešos ir 161.3 CO2e g/km. Gada laikā atmosfērā nenokļuva 2.35 tonnas CO2e. Bet kopš mašīnas ražošanas brīža – 10.33 tonnas CO2e kg. Ar to pietiktu aptuveni 4 C-Zero bateriju pakām, pieņemot vecos ražošanas paradumus.

  Secinājumi par pirmo 1'000 km ar elektroauto sezonu

Pārmaiņas

Mašīna ir mani izmainījusi – esmu atbildīgāks pret vidi. Mēģinu pirkt produktus, kam ir mazāk iepakojuma, kas ir eko un ētiski pareizi ražoti, nebraukt ar mašīnu, ja tas nav loģiski, un mazāk pakļauties impulsa pirkumiem. Galvenais, ko es sapratu ir tas, ka dzīvot videi draudzīgāk ir vienkāršāk kā gaidīju. Var sākt ar mazumiņu vai arī uzreiz nocirpt vienu no lielajiem piesārņotājiem – transportu.

Vienīgais, ko patiesi vēlētos no šīs mašīnas būtu 2x lielāka baterijas ietilpība un nedaudz lielāks bagāžnieks. Tie, kas izstrādāja šo mašīnu, bija ļoti loģiski un praktiski domājoši cilvēki. Šī ir ļoti piemērota mašīna man.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

Uzlādēts veikals. Viss Tavam elektromobīlim/elektroauto. Uzlādes stacijas, wallbox, kabeļi un aksesuāri.
Kārlis Mendziņš
3.9 9 balsojumi
Raksta novērtējums
Patika raksts? Atbalsti Uzlādēts iekš Patreon!
Patiesās elektroauto izmaksas 4 gados (TCO) 1