Secinājumi par pirmo 1’000 km ar elektroauto sezonu
Kursors.lv šogad uzsāka kaut ko Latvijā līdz šim nebijušu – pārbaudīt vairākus elektroauto reālā 1’000 km maršrutā pa Latviju. Daudzi stereotipi ir lauzti un izdarīti daudzi secinājumi.
Kursors.lv šogad uzsāka kaut ko Latvijā līdz šim nebijušu – pārbaudīt vairākus elektroauto reālā 1’000 km maršrutā pa Latviju. Daudzi stereotipi ir lauzti un izdarīti daudzi secinājumi.
Gada sākumā, kad vēl mēs nezinājām par to, cik ļoti mainīsies mūsu ikdiena, Kristaps Skutelis no Kursors.lv uzsāka vienu izaicinājumu sēriju – pārbaudīt, cik ātri Latvijā pieejamie elektroauto mēros 1’000 km lielu distanci.
Latvija šādiem testiem ir neparocīga, jo dzīvojam valstī, kura ir izmēros maza. Lai nebūtu garlaicīgi braukāt turp-atpakaļ uz Liepāju, tika izstrādāts maršruts Rīga → Ventspils → Liepāja → Dobele → Aizkraukle → Rēzekne → kafejnīca “Jautrais Ods” → Rīga. Vienīgais izņēmums bija ar vienu elektroauto, kas savu ierobežojumu dēļ nevarēja veikt Ventspils → Liepāja posmu, un tam tika izstrādāts savs maršruts.
Ar 13 pilnībā elektriskajām mašīnām brauca 3 cilvēki – teju visus braucienus veica pats Kristaps, bet pa vienam Māris Gaugers no Kursors.lv (ar MINI Copper SE) un Kārlis Mendziņš no Uzlādēts.lv (ar Citroen C-Zero). Pirmais izmēģinājuma trusītis bija jaunais Volkswagen e-up! un noslēdza braucienu uzlecošā zvaigzne – Volkswagen ID.3.
Patēriņš negarantē uzvaru
Pēc tabulas var skaidri redzēt, ka VW ID.3 ar 17.9 kWh/100 km patēriņu ir viens no tiem, kas pēc šī rādītāja ierindojas sliktākajās pozīcijās, bet tomēr ir pirmajā vietā. Tikmēr ar zemāko patēriņu esošie VW e-up! (14.6 kWh/100 km) un Citroen C-Zero (14.7 kWh/100 km) finišēja attiecīgi otrais un trešais no beigām. Kā tas noticis? Atbilde ir vienkārša – baterijas izmēra un uzlādes jaudas kombinācija.
Ja abiem mazauto būtu bijusi stabila uzlāde ar 50 kW vai vismaz 40 kW jaudu, tad tie noteikti finišētu daudz mazākā laikā. Piemēram, Citroen C-Zero spēj tikai pirmajos brīžos paņemt lielu jaudu, bet diez gan ātri tā nokrītas līdz līdz <20 kW, kā rezultātā brauciena vidējā uzlādes jauda bija 23 kW.
Realitāte dara savu
Tad, kad plāno garāku maršrutu, ir viegli izvēlēties vieglāko formulu – ja man jābrauc 1’000 km un es braucu ar 100 km/h lielā ātrumu, tad man vajag 10 h, lai veiktu šo attālumu. Realitāte ir krasi atšķirīga.
Neskaitot dabiski nepieciešamās pauzes, pa ceļam gadīsies izbraukt cauri vairākām pilsētām un būs arī kāds remontdarbs un/vai avārija, kas satiksmi ievērojami palēlinās. Tas arī izskaidro, kāpēc Hyundai Kona Electric, kas uzlādei veltīja vismazāk laika, palika vien 4. vietā.
Ja paskatamies uz laikiem, kas nepieciešami tīri braukšanai, tad redzam, ka visi elektroauto maršrutu veica 13-15 stundās. Tas nozīmē, ka vidējais ātrums 1’000 km maršrutā bija aptuveni 70 km/h.
Elektriskās platformas ir labākās
Pirmās vietas šajā topā ieņem elektroauto, kas ir taisīti uz platformas, kura nav paredzēta iekšdedzes dzinējiem. VW ar savu jauno MEB platformu, kā arī BMW un Renault ar savām gadu gaitā pārbaudītajām elektromobiļu platformām vēlreiz pierāda, ka elektroauto ir labāki, ja tos taisa uz tikai tiem paredzētās līnijas, neupurējot funkcionalitāti vai dizainu dēļ iekšdedzes līdziniekiem.
Ne vienmēr lēnāk braucot tālāk tiksi
Precīzāk – jo sliktāks rezultāts, jo vairāk maksāsi. Ja vēl pirmajām vietām izmaksas par šādu ceļojumu grozās starp 20 un 25 eiro, tad redzam, ka pēdējās vietas to pašu ceļu veic teju trīs reizes dārgāk.
Te atkal lomu spēlē tas, ka stabila un ātra uzlāde ir no svara, jo e-mobi tīklā ir jāmaksā par uzlādes laiku (0.15€/min) nevis par patērēto elektrību. Būtu otrādāk, tad tās svārstības nebūtu tik ievērojamas.
Tomēr jāatzīmē, ka pat vissliktākajiem elektroauto izmaksas uz 100 km ir ap 6 €/100 km, kas ir pielīdzināmi pie ekonomiskākajiem iekšdedzes auto. Tikmēr labākajiem izmaksas ir ap 2.5 €/100 km. Un tas ir lādējot dārgi. Vidējais patēriņš naudā* šajos 13 braucienos bija 3.65 €/100 km. Maksa par uzlādes laiku rada nevienlīdzību.
* aprēķinos netika ņemtas vērā uzlādes izmaksas pirms brauciena uzsākšanas
Pārsteigumi
Pirmais pārsteigums bija jau pirmajā braucienā, kad VW e-up! finišēja 22 stundu laikā. Pirms tam prognozējām, ka tas tiks izdarīts kādu 16 stundu laikā. Ar laiku jau piešāvāmies savās prognozēs un pozitīvi pārsteidza Renault Zoe un BMW i3, kuriem neparedzējām labāku laiku kā Hyundai Kona Electric.
Audi e-tron ar savu lielo patēriņu noteikti netika uzskatīts par līderi, bet nostāties aiz Leaf e+ gan tam neparedzēja. e-tron Sportback gan jau varētu uzlabot laiku par aptuveni 1 stundu.
Tika prognozēts, ka Tesla Model 3 apsteigs Hyundai Kona Electric, bet nedaudz sliktāka uzlāde, kas bija otrs pārsteidzošākais aiz tā, ka konkrētajai mašīnai tā arī netika atrasts Autopilot, to neļāva.
Elektroauto ar vismazāko bateriju – Citroen C-Zero -, kas arī bija visvecākais dalībnieks šajā eksperimentā, neuzstādīja sliktāko rezultātu. Te gan ir jāpiezīmē, ka ar to brauca tā īpašnieks (es pats) un plānoja savas uzlādes pēc optimālākā scenārija (lādēja līdz 50-60%).
VW ID.3 par spīti tam, ka tas piedzīvoja potenciāli sliktākos laikapstākļus, pamanījās finišēt pirmajā vietā. Kristaps slavēja tā spēju uzticami prognozēt atlikušo baterijas nobraukumu un teica, ka, ja būtu veltījis vēl 10 minūtes uzlādei Varakļānos, būtu pēdējo 1/4 brauciena veicis vienā rāvienā, bet nenocietās.
Mīti….
Kristaps ir malacis par šo braucienu sēriju! Tik daudz cilvēku sasniegti ar interesantu un saistošu saturu par elektroauto. Pasniedzot to tā, lai pat dīvānā sēdošajam kritiķim būtu maz pie kā piekasīties. Jā, Uzlādēts.lv atradīsiet daudz noderīgas informācijas un klasiskākus apskatus, bet nekas tā nesaista kā piemērs.
Šajā gadījumā ir piemērs, ka visu Latviju var izbraukt ar visiem elektroauto. Jā, ar dažiem tas ir lēnāk kā citiem, bet tas ir izdarāms. Kā paši atzīst, 1’000 km nav reālistisks tests, jo ļoti reti tiek braukts kaut puse no tik lielas distances vienā rāvienā, bet tādi testi apgāž kaut vai tādu mītu, ka Latvijā nav pietiekami daudz uzlādes staciju.
Elektroauto ir populārāki par gadžetiem
Ar Kursors.lv līdz šim asociējās visādu elektrisko gadžetu apraksti un apskati. Man gan nav pieejas statistikai, bet var redzēt, ka elektroauto temats noteikti portālam ir nācis krietni par labu. Paskatieties uz komentāru skaita pie tipiskajiem apskatiem un salīdziniet ar tiem pie 1’000 km braucieniem! Vienos vārtos!
Ko tālāk?
Nē, elektroauto nav Nākotne. Nākotne ir apdzīvota vieta Latvijā. Bet elektroauto noteikti ir uz palikšanu un varam teikt, ka tie ir tagadne un iekšdedzes dzinējs ir pagātne.
Vēl ir daudzi elektroauto, ko šajā sezonā Kursors.lv nepaspēja notestēt, bet, ņemot vērā to, ka nākamgad būs krietni vairāk elektroauto, būs arī 2. sezona. Esmu pārdomājis un, lai palīdzētu popularizēt bezizmešu transportlīdzekļus, arī veikšu 1’000 km braucienus.
Šobrīd gan šim pasākumam ziemas miegs, jo ieejam sezonā, kad laikapstākļi paliek vēsāki un dienas tumšākas, kas uzrādīs negodīgus rezultātus.
Tieši tā! Testam jābūt ar vairākiem el/auto! Katram ir savi ražotāju labumi un trūkumi…
Re, labs rullītis no valsts kur uzlādes ir pieejamas…viņi brauc līdz baterija tukša…un kurš paliks pēdējais…
https://www.youtube.com/watch?v=ZH7V2tU3iFc
Piemēram, es braucu BE-LV. Kopā 2000km. Izbraucu ar pilnu bāku. Uzpildīju degvielu Vācijā (kaut kur ap Magdeburg), 56€. Pēc tam aizbraucu līdz Rīgai atlikušos 1325km. Ja rēķina kā rēķini tu, tad man vidējās izmaksas bija 2,8€ / 100km 🙂 Ja ļoti taupīgi, tad varētu pat pildīties ātrāk un braukt ~1500-1600km. Mašīnas borta kompis pie uzpildes ir rādījis pat 1724km 🙂
[Beigās iegāzu pilnu bāku, 98€]
Piekrītu, ka vajadzētu ņemt vērā arī sākotnējo uzlādi, bet šoreiz Kursors.lv (vainot Kristapu no Kursors.lv) izdomāja citādāk. Lai vai kā, var paskatīties vidējo patēriņu un, zinot uzlādētās kWh un izmaksas, var aprēķināt, cik tad patiesi izmaksātu viss ceļojums.
Piemēram, VW ID.3 – vidējais patēriņš ir 17.9 kWh/100 km, pielādēja 134.5 kWh, kas izmaksāja 26.25€. Tātad, lai nobrauktu 1’000 km, ID.3 ir nepieciešamas 179 kWh. ID.3 izmaksas par kWh, lietojot e-mobi tīklu, ir 0.19 €.
(26.25 €/134.5 kWh) * 179 kWh = 34.93 € jeb 3.49 €/100 km
Pārrēķināsim priekš Nissan eNV200, lai būtu abi gali aprēķināti.
(66.2/166.5)*169 = 67.19 € jeb 6.71 €/100 km
Vai šāda atbilde apmierina ziņkāri?
paldies par plašo izklāstu un aprēķiniem, es tikai tā norādīju uz to, ka nav korekti gluži šādi rēķināt. Bet ir skaidrs, ka EV izmaksas uz 100km ir ļoooti atšķirīgas un plašā diapazonā.
Esmu tikko sācis braukt ar savējo (vien 100km), bet cik esmu papētījis apkārt Beļģijā, tad elektrība mājās man maksā 0.32€/kWh (kamēr LV tā ir ~0.15€/kWh; nakts tarifu īrētā mājā pieslēgt nevaru). Uz ielas uzlādes punktos AC tā maksā 0.35-0.40€, daži vēl ņem papildus sesijas maksu 0.25-1€. LV Electrum laikam bija 0.19€? Paskatījos pie lielveikala (aļa Rimi) ātrā DC uzlāde 0.69€/kWh + 0.25€/min.
Protams, arī degviela te maksā ~1,2-1,3€/L, kamēr LV tā grozās ap 1,0€/L, bet vismaz tā cena ir stabila, līdzīga un paredzama gandrīz visur 🙂
Lai korektas būtu izmaksas uz 100 km, būtu jāpierēķina klāt jau izmaksas par pilnībā uzlādētu bateriju, vai jānoņem nobrauktie kilometri kas nobraukti līdz 1 uzlādei.
Tests nav īsti objektīvs. Ja vienlaicīgi brauktu desmit vai divdesmit testa autiņi, tad gan gribētu redzēt, kā visiem pietiktu uzlādes stacijas un kāds būtu kopējais laiks, kas būtu jāpavada rindā pie uzlādes stacijas?
Uz 1300 autiņiem tikai 82 ātrās uzlādes stacijas! Manā skatījumā tas nav pietiekami, ņemot vērā straujo elektro auto pieaugumu.
Ņemot vērā, ka katram autiņam ir sava autonomija un uzlādes stacijas ir ik pēc 30-50 km, tad diez vai būtu novērojama drūzmēšanās. Lielāka varbūtība būtu scenārijā, ja tās mašīnas nejaušās vietās sāktu un nejauši izvēlētos uz kuru pusi maršrutā braukt. 😀
Hyundai e-Kona tiešām labi izskatās. Ne velti viņiem arī ir lielas rindas uz šo auto. Cerēsim, ka uzlabos gan šo auto, gan gatavos arī citus modeļus, jo izskatās, ka ir piešāvušies tīri labi.
Kia eNiro ir lielāks un reālāk izmantojams auto, ja ir ģimene. Kona ir drausmīgi maz vietas aizmugurē.
eNiro ir ievērojami dārgāks Latvijā
jā, cena ir +10k €…
“…šim pasākumam ziemas miegs, jo ieejam sezonā, kad laikapstākļi paliek vēsāki un dienas tumšākas, kas uzrādīs negodīgus rezultātus” – manuprāt, tieši ziemā jābrauc, lai uzzinātu kritisko autonomiju, un pārliecinātu par iespējamību.
Jā, ziemas tests ir ļoti svarīgs. Un nevajag tos1000km braukt. Normālā salā, cik viens akumulators nobrauc, un vai nav jāsēž ledusskapī.
https://uzladets.lv/uzladets-brauc-ar-hyundai-kona-electric/
Pie -7°C un sniegotā dienā: “Man dotajās 2.5 dienās es nobraucu 205 km ar vidējo patēriņu 20.3 kWh/100 km. Braukšanas laikā uzturēju komfortablu temperatūru salonā. Ar tādu patēriņu, varētu nobraukt virs 300 km starp uzlādēm, bet, ja ekonomētu uz siltumu (vai ja ceļi nebūtu sasniguši) tad varētu nobraukt 350 km.”
Tas ir ar Hyundai Kona pirms atjauninājuma.