Elektrotransportlīdzekļu Latvijā

Ātrās uzlādes stacijas

Uzlādēts

Tavs ceļvedis atjaunīgajā enerģijā

Elektrum uzlādes stacijas Uzvaras bulvārī

Uzlādēts izmēģina Elektrum uzlādes stacijas

2019. gada 22. augusts

No vakardienas Elektrum aplikācijā parādījās jauna sadaļa Elektroauto uzlāde. Uzlādēts bija dota iespēja iepazīties ar šo pakalpojumu nedēļu ātrāk.

Šobrīd AS “Latvenergo” tirdzniecības zīmola Elektrum uzlādes staciju tīklā ir 3 vietas ar 5 uzlādes stacijām:

  1. Jūrmala, Jomas iela 4, Elektrum Energoefektivitātes centrs
  2. Rīga, Pulkveža iela 12, AS “Latvenergo” administrācijas ēkas stāvlaukums
  3. Rīga, Uzvaras bulvāris 7, iepretim Dzelzceļa vēstures muzejam

Visās uzlādes vietās ir pieejama 50 kW ātrā uzlāde ar CHAdeMO un CCS spraudņiem un Rīgas vietas ir aprīkotas arī ar 22 kW maiņstrāvas uzlādes stacijām. Tas nozīmē, ka pie šīm stacijām var lādēties vairāk kā viena mašīna vienlaicīgi – 50 kW stacijā var lādēties viena mašīna vienlaicīgi, bet 22 kW staciju var izmantot divas.

Salīdzinot ar e-mobi

Atšķirībā no CSDD pārvaldītā e-mobi tīkla, par Elektrum piedāvāto ātro un pusātro uzlādi ir jāmaksā par patērētajām kWh un norēķināšanās notiek uzreiz (e-mobi jāmaksā par patērēto laiku un jāmaksā par visām iepriekšējā mēneša uzlādēm). Ātrajai un pusātrajai uzlādei ir atšķirīga cena. Šobrīd tā ir attiecīgi 0.25 un 0.19 €/kWh.

Salīdzināt abus ātro uzlādes staciju pakalpojumu piedāvātājus ir ne tas vienkāršākais uzdevums. Vajag ņemt kalkulatoru palīgā.

Scenārijs 1. Ne visi elektroauto ir tik jaudīgi, lai izmantotu pilnu uzlādes stacijas jaudu. Par piemēru ņemsim Citroen C-Zero, jo tas ir autora elektroauto. C-Zero spēj izmantot 50 kW līdzstrāvai, bet uz ļoti īsu brīdi (jo vairāk uzlādēta baterija, jo ar mazāku jaudu tas lādējas), un 3.6 kW no maiņstrāvas.

Pakalpojuma sniedzējs5 min10 min25 min
Elektrum 50 kW0.78 € (3.5 kWh)1.50 € (6 kWh)2.53 € (10.1 kWh)
e-mobi 50 kW0.75 € (3.5 kWh)1.50 € (6 kWh)3.75 € (10.1 kWh)
Elektrum 22 kW*0.06 € (0.3 kWh) 0.11 € (0.6 kWh) 0.29 € (1.5 kWh)
e-mobi 11 kW*0.75 € (0.3 kWh)1.50 € (0.6 kWh)3.75 € (1.5 kWh)

* Citroen C-Zero nav aprīkots ar Type 2, bet pieļausim, ka ir attiecīgā pāreja. e-mobi uzlādes stacijas ir aprīkotas ar Type 2, piedāvājot 43 kW lielu jaudu.

No šī scenārija ir redzams, ka elektriskajām mašīnām, kuras nespēj pilnvērtīgi izmantot 50 kW piedāvāto jaudu, pēc noteikta laika Elektrum pakalpojums ir izdevīgāks. Protams, atšķirībā no e-mobi, kuram Satiksmes Ministrija noteica cenu griestus, Elektrum var mainīt cenas jebkurā brīdī.

Scenārijs 2. Starp Latvijā pieejamajiem elektroauto, kurus var iegādāties pie dīlera, Audi e-tron ir vislabākie uzlādes parametri – 150 kW maksimālā uzlādes jauda līdzstrāvai un 11 kW maksimālā uzlādes jauda maiņstrāvai. Vienkāršības labad pieņemsim, ka visas uzlādes notiek ar maksimālo iespējamo jaudu.

Pakalpojuma sniedzējs15 min30 min1 h
Elektrum 50 kW3.13 € (12.5 kWh)6.25 € (25 kWh)12.5 € (50 kWh)
e-mobi 50 kW2.25 € (12.5 kWh)4.50 € (25 kWh)9 € (50 kWh)
Elektrum 22 kW*0.52 € (2.75 kWh) 1.05 € (5.5 kWh) 2.09 € (11 kWh)
e-mobi 11 kW*2.25 € (2.75 kWh)4.50 € (5.5 kWh)9 € (11 kWh)

* Izmantojot Type 2 spraudni Audi e-tron var izmantot maksimāli 11 kW.

Kā redzam, e-mobi ir lētāks, ja interesē ātri uzlādēties un spēj izmantot visu piedāvāto jaudu, bet, ja rīkosieties kā Timrots un e-mobi stacijā izvēlēsieties lēno uzlādi, tad maksāsiet krietni vairāk.

Neatkarīgi no šiem rezultātiem, šobrīd esošās Elektrum uzlādes vietas ir ļoti pievilcīgās lokācijās un to tuvumā nav nevienas e-mobi stacijas, kas varētu konkurēt.

Uzlādes process

Lai lietotu uzlādes stacijas ir nepieciešama Elektrum aplikācija. Lai uzsāktu uzlādi, aplikācijā ir jāizvēlas vēlamā uzlādes stacija, uzlādes spraudnis un rezervējamā summa no konta. Izvēloties CHAdeMO spraudni, uz stacijas ir jānospiež poga, lai uzsāktu uzlādi. Pēc tam var atzīmēt, cik ilgi plāno uzlādi, kas nav obligāti, bet citiem, kas meklē sev uzlādes iespējas, palīdz.

Ja uzlādi veic pirmo reizi, būs jāizveido konts un jāpievieno maksāšanas metode (bankas karte).

Lai pārtrauktu uzlādi, aplikācijā nospiež attiecīgo pogu. Diemžēl vai par laimi, uz stacijām esošās kontroles (ekrāns un 4 pogas), ja neskaita lielo sarkano pogu, kas restartē staciju, nav saistītas ar uzlādes procesu.

Arī citi cilvēki (piemēram, tūristi), kas nezina par tāda Elektrum eksistenci un nevēlas uz saviem viedtālruņiem kārtējo aplikāciju, var izmantot šīs stacijas caur Ionity vai Plugsurfing aplikācijām. Tad gan ir jāņem vērā, ka tiks piemērota arī komisijas maksa. Piemēram, izmantojot Plugsurfing aplikāciju, būs jāmaksā 0.26 un 0.39 €/kWh par attiecīgi 22 un 50 kW uzlādi.

Uzlādēts viedoklis

Rīgas centrā nebija iespēja ātri uzlādēt elektroauto. Arī Jūrmalā situācija līdzīga. CSDD nākamā kārta sola vairāk uzlādes stacijas visām Latvijas lielākajām pilsētām un Rīgā tiks pie ilgi gaidītām stacijām teju visos mikrorajonos. Arī IKEA jau ķērušies pie savu uzlādes staciju izbūves un baumo, ka Lidl, sekojot Lietuvas piemēram, tiks būvēti ar tām.

Līdz šim elektroauto īpašnieki sūdzējās, ka jāmaksā par laiku un tādēļ jāgaida minūtes pēdējās sekundes, lai nesamaksātu lieki par to, ko neiegūsti. Tagad ir alternatīva un, kā redzam, cenas atšķirība pastāv.

Vēl viena sūdzība ir par to, ka nevar vienlaicīgi lādēties vairākas mašīnas. Tagad vismaz Rīgā ir iespēja, izmantot 22 kW uzlādi, ja 50 kW ir aizņemta. Kā nākamā sūdzība ir gaidāma, ka pie šīm stacijām var novietot tikai divas mašīnas.

Augošam elektroauto skaitam pretim nāk augošs uzlādes staciju skaits. Latvijā mēs varam īpaši lepoties ar esošo staciju skaita atiecību pret elektroauto skaitu. Prieks, protams, par ātrajām uzlādes stacijām, bet vēl lielāks prieks ir par pusātrajām (22 kW) uzlādes stacijām. Tieši pusātrās stacijas ir tās, kas spēlēs lielu lomu pārejai uz bezizmešu transportlīdzekļiem, jo tās ir vieglāk, ātrāk un lētāk uzstādīt, mazākas un patērētājam izdevīgākas.

Galu galā, ja jau mašīnas 90% laika stāv uz vietas, tad tanī laikā mašīna var lādēties vai piedalīties tīkla stabilizēšanā. Ātrās uzlādes stacijas (50+ kW) ir nepieciešamas, bet tās nav vienīgais risinājuma aspekts.

Kārlis Mendziņš

Atrasts mētājamies pie elektroierīcēm. Mīlestība pret jaunajām lietām izaugusi kopā ar bakalaura grādu elektroinženierzinātnēs. Brauc ar elektromobili kopš 2017. gada bargās ziemas (-30°C) un kopš tā laika ne reizi nav noslāpis.
Kārlis Mendziņš
Patika raksts? Atbalsti Uzlādēts iekš Patreon!
Uzlādēts izmēģina Elektrum uzlādes stacijas 8

1
Komentāri

avatar
1 Komentāru pavediens
0 Pavediena atbildes
1 Sekotāji
 
Komentārs ar visvairāk reakcijām
Karstākais pavediena komentārs
1 Komentāru autori
N.R. Neseno komentāru autori
  Pieraksties  
jaunākais vecākais visbalsotākais
Paziņojums no
N.R.
Viesis

Paldies, forši, ka Rīgā beidzot ir kāda jauna stacija, turklāt ar citu tarifikācijas sistēmu 🙂 un paldies par tarifu salīdzinājumu, tas noder.